Hoe lang bewaar je een miskoop (kleding)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 01:39

Van kapotte kleding die je in een container stopt maken ze o.a. de vulling voor bijvoorbeeld autostoelen, heb ik eens gelezen op de site van Nieuwsuur. Echt mooie dingen worden doorverkocht binnen NL, iets minder mooie dingen gaan naar landen waar ze van dienst kunnen zijn (winterjassen naar koude landen, dunne kleding naar warme landen).
Ik gooi kleding dus altijd in de container, tenzij er bijv. in geschilders is of zo. Dat willen ze niet hebben.

Als je echt graag wilt dat iemand anders in Nederland er plezier van heeft lijkt de kledingbank me het beste, nadat ik hun site eens heb bekeken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 02:25

Ik stop kleding waarvan ik denk “dat hangt wel heel lang enkel op het hangertje” in een lade. Komt het niet meer uit de lade? Dan gaat het weg naar een tweedehandswinkel of het goede doel :)

Magrathea

Re: Hoe lang bewaar je een miskoop (kleding)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 03:15

Laatst een leuk artikel over gelezen!
https://www.volkskrant.nl/de-gids/kledi ... ~b9941960/

Verder vind ik de tactiek van de "mystery box" heel goed werken: pak een doos en stop er kleding in waarvan je twijfelt of het weg moet. Zet hem voor 2-3 maanden weg. Als je dan nog weet wat erin zit is het het waard om te houden, anders voegt het (waarschijnlijk) niks toe :j

Ook leuk: kledingruil met vriendinnen! Neem al je kleding mee waar je eigenlijk vanaf wil. Zeker bij grote groepen zitten er altijd wel mensen bij die dat ene gave jasje toch leuk vinden en elke week gaan dragen. En dat is toch veel leuker, dat je vriendin er blij mee is? (En tegelijkertijd scoor jij misschien ook wat leuks :D )

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 05:06

Dat blijft meestal net zolang in de kast liggen, zodat ik een vuilniszak vol. Die dan naar de kledingbank of in zo'n container voor naar 3de wereld landen kan.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 08:15

Magrathea schreef:
Laatst een leuk artikel over gelezen!
https://www.volkskrant.nl/de-gids/kledi ... ~b9941960/

Verder vind ik de tactiek van de "mystery box" heel goed werken: pak een doos en stop er kleding in waarvan je twijfelt of het weg moet. Zet hem voor 2-3 maanden weg. Als je dan nog weet wat erin zit is het het waard om te houden, anders voegt het (waarschijnlijk) niks toe :j

Ook leuk: kledingruil met vriendinnen! Neem al je kleding mee waar je eigenlijk vanaf wil. Zeker bij grote groepen zitten er altijd wel mensen bij die dat ene gave jasje toch leuk vinden en elke week gaan dragen. En dat is toch veel leuker, dat je vriendin er blij mee is? (En tegelijkertijd scoor jij misschien ook wat leuks :D )

Ik voel een bokt kledingparty aankomen!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 08:33

Ik kan goed kleding die ik eigenlijk niet meer aan doe maar waar ik moeite heb om afstand van te doen echt wel een paar terug kerende seizoenen in de kast leggen. 'als ik het dan nog niet gedragen heb'. Vervolgens blijft het alsnog moeilijk. Of omdat het nooit gedragen is, of omdat het zo fijn is maar toch net niet meer lekker zit. Tot ik een opruimbui heb en dan gaat in een keer allesweg. Overigens breng i kalles altijd wel netjes naar de kringloop. toevallig van de week afstand gedaan van mijn laatste stapel waar ik redelijk tegen aan zat te hikken dus die ligt in de auto om naar de kringloop gebracht te worden.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 09:31

Century schreef:
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je kapotte kleding in de kledingcontainer gooit, maar kleding die nog gebruikt kan worden.

Dat verschilt dus per kledingcontainer. In mijn oude dorp mocht je alles in de container doen als het maar stof was. Dit werd dan gerecycled tot nieuwe dingen zoals schoonmaakdoekjes enzo. Hier deed ik dus zeker geen echt goede kleding in.

Waar ik nu woon gaat de kleding van de kledingcontainer naar een goed doel en wordt dus hergebruikt. Wel goed om op te letten als je weer kleding wegbrengt wat er eigenlijk mee gebeurt!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 09:54

Ik dacht vorig jaar ik verkoop de dure hilfiger shirts/truien met koningsdag maar dan kreeg ik opmerkingen of hoorde ik mensen tegen elkaar zeggen dat het toch nep was. :')

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:20

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 11:06

Oh joh, dat het niet overal hetzelfde was wist ik helemaal niet! Wel goed om te weten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:18

Bij mn moeder in het dorp kwamen ze 2x (?) per jaar met een kledingzak waar je oude kleding in kon doen en dan ging dat naar een 3e wereld land of naar het leger des Heils. Dan moest ik altijd mijn kast opruimen :') .

Ik heb laatst mijn kleding opgeruimd en naar de h&m gebracht. Waren 2 beste vuilniszakken vol

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:20

Ik heb nu eigenlijk nooit meer miskopen. Maar ik ken mijn eigen stijl, goede jeans met mooie blouse/shirt/trui nu goed genoeg. Dit zijn ook wat duurdere stukken, Acne jeans vooral, blouses van travelstof en truien van cashmere. Ik heb in de loop van de jaren gemerkt dat je beter één keer een goed item dan vier prullen kunt kopen. Nog wel shirts van h en m maar dat is voor eronder of in de stallen.
Grootste miskoop ooit heb ik heel lang geleden gedaan, mijn man kreeg zijn bul en de uitnodiging voor de uitreiking zei : Netjes/sjiek, ik een zwart pak gekocht a 400 gulden en na 20 jaar in de kast en hopeloos uit de mode toch maar weggedaan.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:49

Nu doe ik niet zo snel een miskoop meer, maar ook als op kleding uitgekeken ben gaat het na een seizoen mee naar de kledingruilfeestjes die we 2x per jaar met een grote groep vrouwen organiseren. Als het stuk is en niet meer gemaakt kan worden (een kapot naadje kan ik zelf wel maken) gaat het in de kledingcontainer, dat mag hier wel.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:42

Corelli schreef:
Ik voel een bokt kledingparty aankomen!

Ik ben voor! Nieuwe manier van een boktmeeting. Stok achter de deur om de kast daadwerkelijk weer eens op te ruimen (en om hopelijk niet te veel mee naar huis te nemen).

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 12:46

Waar bokt al niet goed voor is :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:21

Wij hebben een 2e hands 2e kans winkel op het dorp. Alles wat daar uitgegeven word gaat naar het goede doel (elke periode is dat weer ene ander doel, nu op dit moment de roparun). Daar staan ze te springen om kleding! Dus heb nu een vuilniszak vol staan, die ik morgen even ga brengen, met vooral veel miskopen!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:26

Los van de kledingcontainer is de weggeefwinkel of de kringloop ook een idee! We hebben er meerdere in de buurt dus dan komt het in ieder geval goed terecht.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:33

Ik kan heel slecht kleding weg doen. Maar ik krijg en koop vooral tweedehands kleding. Het probleem bij mij is dat ik de dingen die ik echt mooi vind meestal niet aan kan. Ik sta bijvoorbeeld voor de klas en veel scholen vinden een hals al snel te diep. Tijdens het paardrijden of werken in de tuin is een jurkje niet handig en kattennagels en zijde gaan ook niet goed samen... maar die kleding draag ik wel graag. Ik kan daar heel blij van worden en dat blijft het dus toch maar liggen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:52

Zo'n mystery box werkt goed interdaad. Ik had ook altijd dat ik bang was om dingen weg te gooien, maar als je beseft dat je al die items een half jaar niet eens gemist hebt krijg je eigenlijk pas door hoe absurd het is. Beste tip is natuurlijk geen miskopen doen :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:01

Wat je kan doen? Mij uitnodigen en dan ruim ik wel even je kast op. Ik haal groot geluk uit opruimen en weggooien, vraag me al een tijd af of ik er niet mijn werk van kan maken :')

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 16:03

denice schreef:
Wat je kan doen? Mij uitnodigen en dan ruim ik wel even je kast op. Ik haal groot geluk uit opruimen en weggooien, vraag me al een tijd af of ik er niet mijn werk van kan maken :')

Bij een ander kan ik het zelf ook heel goed _O-
Bij mezelf alleen niet zo. :+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:23

Tot ik verhuis, haha. Bij elke verhuizing ga ik met een zak door het huis. Kleding en schoenen die nog goed zijn en al minstens 2 jaar niet gedragen, gaan in zo'n verzamelcontainer. Echt afgedragen spul gaat naar de stort.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:32

Pff, met spullen ben ik altijd erg goed in dingen weggooien (ook spullen van mezelf), maar ik ben er vandaag achter gekomen dat dat niet geldt voor kleding :+

Van een kast die uitpuilt, heb ik er pas 5 stuks uitgehaald die weg mogen :')

Lastig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:35

Ik geef het meestal gewoon weg. Ik heb een halve obsessie met vesten, had er een gekocht die weliswaar heerlijk zat maar vond hem eigenlijk toch niet zo leuk staan. Vriendin van me kwam langs, wou een vest aan ivm kou, vond dat vest helemaal leuk en heeft hem ook meegekregen (en draagt hem vaker dan ik dat deed). Anders in kledingcontainer of direct bij een tweedehands kledingwinkel afgeven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:55

Ik geef mijn kleding drie jaar de tijd. Aan ieder kledingstuk hang ik een kaartje/papiertje, wanneer ik het kledingstuk aandoe, haal ik het kaartje weg. Na drie jaar ruim ik heel mijn kleerkast uit (dat is een heel werk :') ), alles waar nog een kaartje aanhangt, gaat naar mijn moeder die het op de rommelmarkt verkoopt. En dan gaat er weer aan alles een kaartje. :D
mei 2017 was de laatste keer, dus in mei 2020 is het weer van dat. 8-)