Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Re: Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:23

Er is toch nog een verschil tussen enthousiasme en paniek. Bij enthousiasme zijn de reacties nog intact, bij paniek niet.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:31

Tuurlijk, maar een ongeluk kan altijd bedoel ik meer.

In een ander artikel staat
Citaat:
*namen betrokkenen* waren aan het aftellen voor het nieuwe jaar, terwijl de honden rustig buiten in de tuin liepen.

https://www.verhalenenfilmpjes.nl/puppy ... ek-knalde/

Als je aan het aftellen bent, is het over het algemeen geen 12 uur in de middag. Dit impliceert dat het al midden in de nacht is. En als ik de juiste gemeente gegoogeld heb,mag je tussen 23 en 1 uur zonder vergunning vuurwerk afsteken.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:40

Effe ter verduidelijking misschien maar in België wordt echt niet zo massaal vuurwerk afgestoken als in NL. Hier in mijn straat zijn er 2 dat ik echt weet dat afsteken. Al de rest steekt niets af en ik zie in de heel directe omgeving (dus ook andere straten rond de mijne) ook niemand anders afsteken. Ik heb dit jaar om 24h in een straat rond het centrum van de gemeente zelfs geen vuurwerk gehoord.
Ik kan me dus perfect indenken dat als je niet weet dat je buren gaan afsteken omdat ze dat daarvoor nooit deden, mensen er niet direct vanuit gaan dat ze dat jaar opeens niet meer met hun hond in eigen tuin kunnen gaan staan. Vuurwerk vanop behoorlijke afstand in de verte bekijken is iets compleet anders dan dat het vlak naast je voordeur gebeurt.
Op oudejaarsavond gaan wandelen dit jaar en slechts op één moment duidelijk (mooi) vuurwerk met knallen gezien. Wel op een toch al behoorlijke afstand van ons, een km of meer. We zijn een uur weggeweest gok ik. Nee, daar reageren honden dan vaak niet echt op nee, uitzonderingen daargelaten.

Zijn de buren echt enorm in fout dat ze vuurwerk afstaken? Nee, waarschijnlijk niet als dat wel is toegestaan. Is het wel echt klote dat jij een levend dier verliest omdat een paar mensen zo nodig naar wat leuke kleurtjes in de lucht willen staan gapen? Ja, dat zou ik ook echt verschrikkelijk vinden...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:42

Dan nog.. Je weet dat er nieuwjaarsnacht gewoon vuurwerk afgestoken KAN worden.. Je moet je hond dan ten alle tijden aangelijnd houden..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:47

Ik mis in dit verhaal hoelaat het zich heeft afgespeeld. Als dat rond middernacht is geweest dan heb je te doen met vreselijke domme eigenaren, zo niet, dan zou ik de buren waarschijnlijk te lijf zijn gegaan.

Vuurwerk brengt al genoeg ellende met zich mee, houd het in godsnaam bij je tot middernacht...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:54

Tja, niet slim van de eigenaren, er kan idd vuurwerk afgestoken worden, maar om nou te zeggen dat het hun eigen schuld is...... het is toch lastig met huisdieren en zeker honden op zulke momenten, en ik kan me voorstellen dat je ze dan even in de tuin laat, zodat ze toch even haar behoefte kan doen :(:)

't Is gewoon heel naar, en ik kan me ook wel voorstellen dat je in dat geval een schuldige zoekt. Maar het vuurwerk werd 3 huizen verder afgestoken, niet ernaast, en er werd niet naar de hond gegooid, dus ik vind niet dat hier iemand schuldig aan is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:54

nine1987 schreef:
Dan nog.. Je weet dat er nieuwjaarsnacht gewoon vuurwerk afgestoken KAN worden.. Je moet je hond dan ten alle tijden aangelijnd houden..

Dat is in België gelukkig echt niet zo standaard. In Gent was er een verbod, helaas bij ons ook niet opgevolgd.In Lochristi mocht het blijkbaar wel. Ik heb voor deze gekke traditie echt geen begrip, gevaarlijk en voor veel dieren erg eng.

Openbaar vuurwerk vindt over het algemeen in andere plaatsen plaats waar je je kunt voorbereiden.

Aansprakelijk zijn ze niet nee want het was legaal, maar ik vind het echt niet meer van deze tijd.

bosox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:56

Dobbelicious schreef:
Ik zag net op Facebook een nieuwsbericht voorbij komen en ik zat me enorm af te vragen wat andere mensen hier van denken:

https://radio2.be/oost-vlaanderen/hond- ... Nh5meGe220

Hadden de buren moeten waarschuwen? Persoonlijk lijkt het me redelijk logisch dat er met oud en nieuw vuurwerk afgestoken kan worden en dat je je hond dan niet los laat lopen op een niet (voldoende) omheind stuk voortuin. Zeker niet bij een jong dier die misschien nog niet eerder oud en nieuw heeft meegemaakt met jou als eigenaar. Dan weet je simpelweg niet wat de reactie van het dier kan zijn en neem je (in mijn beleving toch) het zekere voor het onzekere en lijn je je dier dus aan...

Het is natuurlijk heel sneu voor het hondje en voor de familie, maar ik durf nou niet direct te zeggen dat het per definitie de schuld van de buren was...

Maar ik ben wel benieuwd naar andere meningen en standpunten, dus ik zou zeggen: shoot! Hou het wel allemaal een beetje netjes en respectvol aub. :)

Ik zie geen tijd van het ongeval staan, maar als de buren voor 18.00 vuurwerk hebben afgestoken zou ik ze zeker aansprakelijk stellen. Na 18.00 vind ik het hun eigen fout, je weet als eigenaar toch of je hond bang is voor vuurwerk, of niet, en neemt dan toch maatregelen (hond aan de lijn)?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:57

Ik vind het een ongelukkige samenloop van omstandigheden, mits het vuurwerk binnen de wettelijk gestelde tijden is afgestoken.
En dan vind ik het eigenlijk nog het meest de ''schuld'' van de eigenaren. Hoe goed mijn hond ook luistert en hoe relaxt hij ook is onder vuurwerk, ik lijn hem toch preventief aan. Ik wil voorkomen dat hij toch eens schrikt en vlucht.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:03

Dus met oudejaarsnacht zitten jullie allemaal met jullie hond aan de leiband zowel binnen, als in eigen tuin?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:05

Delphi schreef:
Ik vind het een ongelukkige samenloop van omstandigheden, mits het vuurwerk binnen de wettelijk gestelde tijden is afgestoken.
En dan vind ik het eigenlijk nog het meest de ''schuld'' van de eigenaren. Hoe goed mijn hond ook luistert en hoe relaxt hij ook is onder vuurwerk, ik lijn hem toch preventief aan. Ik wil voorkomen dat hij toch eens schrikt en vlucht.

Dit inderdaad. Beetje naïef van de eigenaren.

Los daarvan kun je je afvragen of het afsteken van vuurwerk wel zo'n succes is. Maar op dit moment is het toegestaan en aannemelijk dat mensen dit doen rond middernacht op 31/12, dus dan zul je daar rekening mee moeten houden als eigenaar.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:10

Evi84 schreef:
Dus met oudejaarsnacht zitten jullie allemaal met jullie hond aan de leiband zowel binnen, als in eigen tuin?

Ja. Sterker nog: mijn kleine broertje kreeg toen hij echt nog klein was ook zo’n tuigje voor kinderen aan, zodat hij er niet tussenuit kon piepen het geweld in.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:11

Evi84 schreef:

Binnen niet maar ik ben wel extra allert op open deuren en met middernacht gaan de honden de bijkeuken in met muziek en een bot zodat ze niet per ongeluk door een geopende deur naar buiten kunnen
De tuin gaan ze niet in om middernacht, en als ze eruit zouden kunnen ontsnappen op een ander tijdstip ook niet
wat doe je buiten om 24.00 uur als je geen vuurwerk verwacht te zien?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:12

Evi84 schreef:

Ja! :j Wij wandelen voor 8u 's ochtends de laatste keer. Maar hebben een grote tuin, niet iedereen heeft die luxe.

En vanaf 23 uur tot een uur of half 2 gaat er geen deur of raam meer open.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:22

Evi84 schreef:

Binnen niet nee..alles zit dicht en ik ga zelf ook niet naar buiten, maar waarom zou je met je hond naar buiten gaan die nacht? Zo lastig is het niet om te wachten tot het meeste vuurwerk over is hoor. Ik heb er 1 van de 3 die doodsbang is.. die gaat sowieso niet buiten plassen ´s avonds en ´s nachts omdat ze bang is, dus dan piest ze maar lekker een keer binnen als ze echt nodig moet. :+ De andere 2 gewoon kort rondje aan de lijn.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:28

heel triest voor de hond, maar als eigenaar weet je toch welke maatregelen je moet nemen bij oud en nieuw? Laat ze niet los rondlopen op die avond en nacht is denk ik wel de eerste die bij je opkomt. Dat ze de buren verwijten dat ze hen hadden moeten waarschuwen slaat nergens op.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:29

Evi84 schreef:

Jazeker! Zodra de hond binnen is, zorgen dat alles dicht is, als iemand naar buiten wilt, bij de halsband pakken tot de deur weer dicht is. Natuurlijk moet je dit doen als eigenaar want je ziet wat er van komt!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:30

Lynn_Nikita schreef:
wat doe je buiten om 24.00 uur als je geen vuurwerk verwacht te zien?

Als je weet dat er bv. in een dorpscentrum in de buurt of door bepaalde mensen elk jaar vuurwerk wordt afgeschoten en je weet ook dat je dat in de verte wel wat kan zien maar dat het niet gekker wordt dan dat, dan kan je in je tuin gaan staan om wat te kijken. Deden wij vroeger ook vaak.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:32

tja voor mij zijn de eigenaars verantwoordelijk en eigenlijk is het gewoon een stom ongeluk want het diertje heeft haar nek gebroken op een omheining.
Met zo'n dagen moet je voorzichtig zijn met je dieren, hier staken ze met oudjaar om 18u al vuurwerk af.
Ja mijn hond is om middernacht ook mee buitengeweest maar hij is dan ook stekeblind en potdoof.

Evi84: mijn ouders hun 12 windhonden gaan achter slot en grendel met zo'n dagen, je moet er een beetje voor over hebben :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:34

Evi84 schreef:

Niet alleen dan. Enkele dagen ervoor laat ik hem ook niet meer los op straat of open erf. Enkel los in onze goed omheinde tuin onder toezicht of gewoon aan de riem met wandelen. Oudjaarsdag laat ik hem heel de dag binnen of los in de omheinde tuin waar ik zelf bij ben. Uitlaten alleen aan de lijn en ik controleer extra om zijn halsband (kan ik op maat maken) niet te los zit. Ik heb hem bewust rond etenstijd uitgelaten, omdat het dan rustiger is aangezien veel mensen eten.
Daarna lekker binnen. Ondanks dat mijn hond totaal niet onder de indruk is van vuurwerk en goed luistert neem ik geen enkel risico.

Binnen loopt hij gewoon los, maar we hebben daadwerkelijk wel gezorgd dat er nooit twee deuren tegelijk open waren. Hond in de keuken, keukendeur goed dicht en dan pas voordeur open om naar buiten te gaan en direct achter ons dicht.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:39

Nee hoor, hier lopen de honden gewoon los op het omheinde terrein. Van pups af aan gaan ze al mee naar de schietbaan en zelfs met het carbid schieten geven ze geen kik. Heb soms ook het idee dat mensen wel extreem paniekerig met hun honden omgaan.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:54

Urona447 schreef:
Nee hoor, hier lopen de honden gewoon los op het omheinde terrein. Van pups af aan gaan ze al mee naar de schietbaan en zelfs met het carbid schieten geven ze geen kik. Heb soms ook het idee dat mensen wel extreem paniekerig met hun honden omgaan.

Misschien zelf wat begrip hebben voor een ander, leuk voor jou joh dat je honden zo makkelijk zijn. Zo heb ik er ook 2. Helaas zit de 3e de hele avond en nacht te hijgen en trillen en wil alleen maar in mij kruipen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:22

Ik vind het heel sneu, maar snap mensen echt niet.

Onze honden zijn niet bang, maar de dagen voor oud en nieuw dat er al veel afgestoken wordt, lopen we alleen heel vroeg en heel laat nog een rondje door de buurt. We rijden dan al 2x per dag naar het bos of de hei en lopen aangelijnd. Juist ook om te voorkomen dat het wel mis gaat en ze wel angst krijgen.

Ik verbaas me echt hoeveel mensen hun honden nog los laten lopen die dagen. Natuurlijk is je hond altijd trouw en luistert vast altijd goed, maar vuurwerk of mensen met vuurwerk zijn onberekenbaar. Hier op de veluwe al zoveel meldingen van honden en katten die zijn weggelopen. Echt heel sneu.

Tijdens het vuurwerk zitten we binnen met onze honden en kijken door het raam samen naar buiten. Onze honden en katten vinden het tot nu toe dan ook mooi.
Mijn moeders hondje dat wel bang is, is bij ons en vindt veel steun aan onze hondjes.

Om half 1 zijn we naar onze zoon gegaan die moest werken en een laatste keer de paarden checken. Dan kunnen de hondjes ook prima even alleen zijn. Rond 2;30 alles rustig en weer een laatste rondje met de hondjes gedaan.

Overal lees ik wie er schuld heeft aan de ongelukken en schade. De mensen met vuurwerk of de gemeentes die het toestaan. Dat is natuurlijk enorm lastig, want bij een normaal gebruik van vuurwerk om 12 uur, kan iedereen er rekening mee houden en gaat het niet zo snel mis. Maar dan moet iedereen zich aan regels houden en blijven nadenken.

Mijn broer zat in een rolstoel en dan weet je gewoon dat je niet zo snel weg bent als vuurwerk fout gaat bijv. Daar hou je rekening mee.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:31

Er zijn in Belgie nogal wat gemeentes waar gewoon helemaal geen vuurwerk afgestoken mag worden door particulieren, in andere gemeenten dan weer enkel met een van te voren aangevraagde vergunning.

Als het in een gemeente waar een verbod geldt gebeurt is dan is natuurlijk diegene die vuurwerk afsteekt verantwoordelijk.

Gebeurt het in een gemeente waar het wel mag, tja, dan was het slimmer geweest je hond binnen te houden, is te verwachten dat mensen tegenwoordig geen rekening meer houden met een dier van een ander.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:11

poes schreef:
nine1987 schreef:

Dat is in België gelukkig echt niet zo standaard. In Gent was er een verbod, helaas bij ons ook niet opgevolgd.In Lochristi mocht het blijkbaar wel. Ik heb voor deze gekke traditie echt geen begrip, gevaarlijk en voor veel dieren erg eng.

Openbaar vuurwerk vindt over het algemeen in andere plaatsen plaats waar je je kunt voorbereiden.

Aansprakelijk zijn ze niet nee want het was legaal, maar ik vind het echt niet meer van deze tijd.

Ik ben 't met je eens hoor, van mij mogen ze 't ook meteen afschaffen.. :j

Maar je weet dat er altijd mensen zijn die eventuele verboden met voeten treden (kijk naar 't topic van de paarden en de buren), dus je moet er als hondeigenaar altijd op bedacht zijn dat er eind december vuurwerk af kan gaan (waar dan ook)..

Of we 't ermee eens zijn of niet, het gebeurt.. En wij als eigenaren dienen daar al in vooruit te denken..