Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:*namen betrokkenen* waren aan het aftellen voor het nieuwe jaar, terwijl de honden rustig buiten in de tuin liepen.
nine1987 schreef:Dan nog.. Je weet dat er nieuwjaarsnacht gewoon vuurwerk afgestoken KAN worden.. Je moet je hond dan ten alle tijden aangelijnd houden..
Dobbelicious schreef:Ik zag net op Facebook een nieuwsbericht voorbij komen en ik zat me enorm af te vragen wat andere mensen hier van denken:
https://radio2.be/oost-vlaanderen/hond- ... Nh5meGe220
Hadden de buren moeten waarschuwen? Persoonlijk lijkt het me redelijk logisch dat er met oud en nieuw vuurwerk afgestoken kan worden en dat je je hond dan niet los laat lopen op een niet (voldoende) omheind stuk voortuin. Zeker niet bij een jong dier die misschien nog niet eerder oud en nieuw heeft meegemaakt met jou als eigenaar. Dan weet je simpelweg niet wat de reactie van het dier kan zijn en neem je (in mijn beleving toch) het zekere voor het onzekere en lijn je je dier dus aan...
Het is natuurlijk heel sneu voor het hondje en voor de familie, maar ik durf nou niet direct te zeggen dat het per definitie de schuld van de buren was...
Maar ik ben wel benieuwd naar andere meningen en standpunten, dus ik zou zeggen: shoot! Hou het wel allemaal een beetje netjes en respectvol aub.
Delphi schreef:Ik vind het een ongelukkige samenloop van omstandigheden, mits het vuurwerk binnen de wettelijk gestelde tijden is afgestoken.
En dan vind ik het eigenlijk nog het meest de ''schuld'' van de eigenaren. Hoe goed mijn hond ook luistert en hoe relaxt hij ook is onder vuurwerk, ik lijn hem toch preventief aan. Ik wil voorkomen dat hij toch eens schrikt en vlucht.
Evi84 schreef:Dus met oudejaarsnacht zitten jullie allemaal met jullie hond aan de leiband zowel binnen, als in eigen tuin?
Evi84 schreef:Dus met oudejaarsnacht zitten jullie allemaal met jullie hond aan de leiband zowel binnen, als in eigen tuin?
Wij wandelen voor 8u 's ochtends de laatste keer. Maar hebben een grote tuin, niet iedereen heeft die luxe.Evi84 schreef:Dus met oudejaarsnacht zitten jullie allemaal met jullie hond aan de leiband zowel binnen, als in eigen tuin?
De andere 2 gewoon kort rondje aan de lijn. Evi84 schreef:Dus met oudejaarsnacht zitten jullie allemaal met jullie hond aan de leiband zowel binnen, als in eigen tuin?
Lynn_Nikita schreef:wat doe je buiten om 24.00 uur als je geen vuurwerk verwacht te zien?
Urona447 schreef:Nee hoor, hier lopen de honden gewoon los op het omheinde terrein. Van pups af aan gaan ze al mee naar de schietbaan en zelfs met het carbid schieten geven ze geen kik. Heb soms ook het idee dat mensen wel extreem paniekerig met hun honden omgaan.
poes schreef:nine1987 schreef:Dan nog.. Je weet dat er nieuwjaarsnacht gewoon vuurwerk afgestoken KAN worden.. Je moet je hond dan ten alle tijden aangelijnd houden..
Dat is in België gelukkig echt niet zo standaard. In Gent was er een verbod, helaas bij ons ook niet opgevolgd.In Lochristi mocht het blijkbaar wel. Ik heb voor deze gekke traditie echt geen begrip, gevaarlijk en voor veel dieren erg eng.
Openbaar vuurwerk vindt over het algemeen in andere plaatsen plaats waar je je kunt voorbereiden.
Aansprakelijk zijn ze niet nee want het was legaal, maar ik vind het echt niet meer van deze tijd.