Hoe samen sparen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

Re: Hoe samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:26

allebei een bepaald percentage naar een eigen spaarrek.. en dan ooit mss samen een rek openen. doe ook niet allebei hetzelfde bedrag maar een x percentage bijv 25% van je salaris... kans dat jij meer verdiend maar niet eerlijk als je beide 100 euro spaart en jij nog 300 overhoudt en hij maar 50

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:27

Vorig jaar toen mijn vriend en ik voor iets aan het sparen waren hadden we een spaarpot gekocht. Hierbij hadden we afgesproken dat we ieder minimaal €10 per week zouden inleggen, meer mocht altijd. Uiteindelijk aan het einde de spaarpot geleegd en ingeleverd bij een ING stort automaat (bij elke bank mag je zoveel keer per jaar gratis geld stortten tot een maximum bedrag). Nu hebben we een gezamenlijk rekening voor de vaste lasten en gaat wat over is op onze gezamenlijke spaarrekening. Daarnaast sparen we beide ook voor onszelf op onze eigen rekening.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:27

Zo lang je niet samenwoont gewoon de discipline opbrengen om zelf(en ook voor jezelf) te sparen. Mochten jullie in de toekomst samen blijven en samen gaan wonen dan kun je nog snel genoeg je geld kwijt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:33

Ik heb zelf tegenwoordig de app Peaks erbij. Een soort belegging met je wisselgeld.
Al je pintransacties worden afgerond naar boven en gaan in 1 potje. Op zondag krijg je een weekoverzicht en dinsdagochtend word het van je rekening geschreven.
12,01 word afgerond naar 13 euro.

Eerst deed ik weekgeld pinnen en het overige wisselgeld in een potje. Alleen dat werkte niet meer bij ons

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 14:35

x_Jeanine_x schreef:
Ik heb zelf tegenwoordig de app Peaks erbij. Een soort belegging met je wisselgeld.
Al je pintransacties worden afgerond naar boven en gaan in 1 potje. Op zondag krijg je een weekoverzicht en dinsdagochtend word het van je rekening geschreven.

Eerst deed ik weekgeld pinnen en het overige wisselgeld in een potje. Alleen dat werkte niet meer bij ons

hoe werkt dit dan precies, je zegt het bedrag wordt van je rekening afgeschreven, maar waar gaat het dan heen? :')

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:46

Magrathea schreef:
Ik zag van de week een leuke manier om ruim 1300 euro te sparen (en passend bij goede voornemens): maak een lijst met alle weeknummers, en zet in elke week het bedrag van het weeknummer opzij. Dus in week 1 1 euro, week 2, 2 euro, etc. tot in week 52 52 euro.
Zijn kleine bedragjes en op die manier kun je er ook aan wennen om geld weg te zetten. Plus als je al een tijdje bezig bent is de motivatie groter om het toch af te maken :D

Dat is de laatste maand toch over de 200 euro. Geen klein bedragje meer. Maar het idee is leuk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:48

Ts, even een tip, standaard 10% van al je inkomsten apart zetten. Wanneer je dit doet zodra je salaris er is dan merk je na een poosje niets van maar gaat het aardig snel met sparen.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 14:53

bigone schreef:
Ts, even een tip, standaard 10% van al je inkomsten apart zetten. Wanneer je dit doet zodra je salaris er is dan merk je na een poosje niets van maar gaat het aardig snel met sparen.

thanks goed idee!

ik spaar sowieso al elke maand een deel van mijn salaris, maar niet echt een vast percentage oid, meestal doe ik maar wat, dit is wel een goede richtlijn.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:56

Magrathea schreef:
Ik zag van de week een leuke manier om ruim 1300 euro te sparen (en passend bij goede voornemens): maak een lijst met alle weeknummers, en zet in elke week het bedrag van het weeknummer opzij. Dus in week 1 1 euro, week 2, 2 euro, etc. tot in week 52 52 euro.
Zijn kleine bedragjes en op die manier kun je er ook aan wennen om geld weg te zetten. Plus als je al een tijdje bezig bent is de motivatie groter om het toch af te maken :D

Wat een goed idee 8-) Ga ik maar eens doen aankomend jaar!

Mijn vriend en ik hebben afgelopen jaar een huis gekocht en toen ook een gezamenlijke rekening geopend. We hebben ook beide nog een eigen rekening. Ieder maakt een evenredig deel van zijn salaris over naar de gezamenlijke rekening en daar sparen we dan op voor gezamenlijke dingen/onverwachtse uitgave/voor het huis. Van die rekening gaan ook de vaste lasten/boodschappen e.d. Op onze eigen rekeningen sparen we voor dingen voor ons samen, en voor vakanties enzo.

Toen we nog geen huis hadden hadden we ook geen gezamenlijke rekening, dus spaarden we sowieso apart.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:04

purny schreef:
Dan moet je toch ook een bingo spel hebben? Dat is overigens wel een leuke optie

Ja, ik denk dat je wel een beetje creatief met de uitwerking moet zijn :') Zou zelf iets van een potje maken en daarin opgevouwen papiertjes doen met alle werknummers erop en dan maar grabbelen. Het is dat ik al genoeg spaar per maand, anders zou ik het zelf ook wel uit willen proberen :D

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 15:06

ik heb bedacht dat ik voor mezelf een lijst maak, en dan elke week om en om, week 1 €52, week 2 €1,- week 3 €51 week 4 €2,-, ik denk dat ik het dan aardig verdeeld heb haha.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:11

Een collega van mij heeft samen een nieuwe rekening aangemaakt. Hier storten zij en haar vriend maandelijks €50,- op. Op die manier gaat samen sparen best snel en als het uit gaat deel je het bedrag door 2, je hebt er toch altijd hetzelfde op gestort. Zij werken allebei naast hun school en wonen allebei nog thuis dus €50,- is dan nog wel te missen maar toch bouw je wel behoorlijk wat op na een paar maanden.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:22

jojoleinee schreef:
Een collega van mij heeft samen een nieuwe rekening aangemaakt. Hier storten zij en haar vriend maandelijks €50,- op. Op die manier gaat samen sparen best snel en als het uit gaat deel je het bedrag door 2, je hebt er toch altijd hetzelfde op gestort. Zij werken allebei naast hun school en wonen allebei nog thuis dus €50,- is dan nog wel te missen maar toch bouw je wel behoorlijk wat op na een paar maanden.

Het uitrekenen is ook het probleem niet. Maar stel het gaat uit, één van de twee is het daar niet mee eens en wordt rancuneus, dan is het erg makkelijk om de gehele rekening leeg te trekken. En dat verwacht je nu niet, maar ik kan helaas uit eigen ervaring zeggen dat het gebeurt. En dan je eigen gespaarde geld terug krijgen is niet makkelijk.

Ik zou voor jezelf gaan sparen. Ook dus op je eigen snelheid en hoeveelheden. Maar bepaalde doelen afspreken waarvoor jullie beide een bepaald bedrag inleggen en dan zelf ervoor zorgen dat jullie dat bedrag dan ook beide hebben. Verdere gezamenlijke rekeningen en spaarplannen zou ik zelf pas aan beginnen als er ook een gezamenlijk huishouden komt.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 15:25

linoleum schreef:
jojoleinee schreef:

Het uitrekenen is ook het probleem niet. Maar stel het gaat uit, één van de twee is het daar niet mee eens en wordt rancuneus, dan is het erg makkelijk om de gehele rekening leeg te trekken. En dat verwacht je nu niet, maar ik kan helaas uit eigen ervaring zeggen dat het gebeurt. En dan je eigen gespaarde geld terug krijgen is niet makkelijk.

Ik zou voor jezelf gaan sparen. Ook dus op je eigen snelheid en hoeveelheden. Maar bepaalde doelen afspreken waarvoor jullie beide een bepaald bedrag inleggen en dan zelf ervoor zorgen dat jullie dat bedrag dan ook beide hebben. Verdere gezamenlijke rekeningen en spaarplannen zou ik zelf pas aan beginnen als er ook een gezamenlijk huishouden komt.

hier ben ik inderdaad ook huiverig voor, vindt het inderdaad wel een goed idee om ieders op een eigen rekening een "potje" te maken en gewoon overleggen dat we een percentage van het salaris sparen, ik werk veel meer dan hem dus verdien ook meer, het zou dan inderdaad niet eerlijk zijn dat hij naar verhouding harder moet sparen dan ik.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:28

Je kunt het ook op papier bijhouden, dat je het geld wel op je eigen rekening houdt maar wel opschrijft hoeveel er van wie op de rekening ZOU staan en hoeveel je in totaal zou hebben.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:40

okdoei schreef:
ik heb bedacht dat ik voor mezelf een lijst maak, en dan elke week om en om, week 1 €52, week 2 €1,- week 3 €51 week 4 €2,-, ik denk dat ik het dan aardig verdeeld heb haha.

Dat is ook een goeie!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:22

Je kan bij de Rabo ook instellen dat alles boven een bepaald bedrag op je betaalrekening automatisch naar je spaarrekening gaat. Ikzelf doe het handmatig. Ik wil altijd een bepaald bedrag op mijn betaalrekening hebben. Zodra mijn salaris is gestort gaat er meteen een deel naar de spaarrekening. Bij onverwachte kosten boek ik weer terug. Liever niet natuurlijk maar het kan net even tegenzitten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:31

Ik spaar elke maand minstens een kwart van mijn salaris, meestal meer. Bij ontvangen loon schrijf ik het gelijk over. Daarna pensioensparen aanvullen (maar meestal stort ik die begin van het jaar in 1 keer), dan mijn deel voor het huis en gezamenlijke lasten naar onze gezamenlijke rekening. Wat aan het eind van de maand over is gaat in de reisspaarrekening en de beleggingen. Wij sparen apart, zijn getrouwd zonder kinderen. We leggen ook elk evenveel in, ongeacht loonsverschil.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:08

enny schreef:
purny schreef:
Dan moet je toch ook een bingo spel hebben? Dat is overigens wel een leuke optie

Ja, ik denk dat je wel een beetje creatief met de uitwerking moet zijn :') Zou zelf iets van een potje maken en daarin opgevouwen papiertjes doen met alle werknummers erop en dan maar grabbelen. Het is dat ik al genoeg spaar per maand, anders zou ik het zelf ook wel uit willen proberen :D

Of je spreekt met jezelf af dat je elke week (welke dag een handige dag is om je financiën even te doen) kijkt wat er die week "weg" kan. Heb je een rustige week dan pak je dan een hoog bedrag, zit je krap dan een laag bedrag.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:44

jojoleinee schreef:

Zo doen wij het ook ongeveer. We hebben al zo'n 3 jaar een gezamenlijke en/of rekening bij Rabo (ik ben nu 25). Daar zaten we allebei al bij, dus prima. We gaan volgende maand pas samenwonen. Ik vind het ideaal. Sinds een paar maanden hebben we ook een spaarrekening. Wij hadden het vooral om dingen te betalen (boodschappen, etentjes, uitjes, vakanties). We stortte allebei elke maand 100€ en bij grotere uitgaven doen we eenmalig hogere bedragen. Altijd allebei evenveel. Noem me naief, maar ik kan me geen enkel scenario voorstellen dat wij problemen zouden krijgen om het te verdelen.

Wel even om rekening mee te houden. Als je allebei in een ander gebied van de Rabo zit, dan moet je een keertje langs kantoor om het te regelen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:06

okdoei schreef:
x_Jeanine_x schreef:

hoe werkt dit dan precies, je zegt het bedrag wordt van je rekening afgeschreven, maar waar gaat het dan heen? :')

In een potje van Rabobank.... Zij beleggen het voor jou. Dus je kan wel wat verliezen op je belegging. Kijk maar op hun site :)
Of stuur maar PB

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:07

Vriend en ik wonen samen en hebben beide een aparte spaarrekening.
Ook hebben we een gezamenlijke waar we maandelijks x bedrag op storten. Daarvan worden rekeningen betaald, boodschappen gedaan en hebben we beide ingestemd om wat extra erbij te doen om leuke dkngen te doen.
Wat we met de rest van ons spaargeld doen is dan onze eigen zaak.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:31

Mijn vriend en ik wonen nog niet samen en hebben dus allebei een eigen spaarrekening.
Zo kunnen we beide ook gewoon bepalen hoeveel er per maand naar onze spaarrekeningen gaat.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:39

Ik heb een set spaarrekeningen waar ik alles op wegschrijf.
Een individuele spaarkening voor het paard waar een vast bedrag op staat en daarbij stort ik de lasten die elke maand/om de zoveel tijd terugkerend zijn. En een individuele spaarrekening voor overige zaken.

Wij hebben een gezamenlijke lopende rekening, een gezamenlijke spaarrekening en een gezamenlijk potje waar we onze leuke dingen van doen en betalen (uit eten/nieuwe spullen voor het paard, we hebben er allebei een). Werkt voor ons fijn. Zo houd je in de gaten wat er binnenkomt en uit gaat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:42

Ik heb een bingo gemaakt voor komend jaar *\o/*
Alle bedragen van 1 tot 52 euro staan erop, daarnaast 3 vrije vakjes (voor wanneer ik belasting terugkrijg en ik een groter bedrag wil wegzetten) en 3 vakjes waarop ik er iets af mag halen (voor vakantie/festival oid). En twee vakjes met 0 euro erin.
Waarom deze specifieke aantallen: 1 tot 52 paste niet mooi in een 5x12 rooster (wat het nu is := )