Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:09

Je bent te lief ...

Je broer (en je nichtje) heeft een probleem en nu ineens heb jij een probleem. Het is een mooi iets dat je moeder (jij bent in dit verhaal een beetje slachtoffer) je broer en je nichtje opvangt, maar dat jij daarvoor je kamer opoffert, is van de zotte. Zeker nu je die kamer nodig hebt voor je eigen privacy, om te kunnen studeren, met je vriend samen te zijn, even te mediteren, weet ik veel.
Ook het feit dat je steeds op je nichtje moet passen, is niet correct. Als je broer en je nichtje tijdelijk bij jullie wonen, zou dat zo geregeld moeten zijn dat jij en je moeder daar zo min mogelijk last van hebben. Dus broer en nichtje samen op een kamer en je broer zorgt voor opvang van je nichtje als dat nodig is. Als jij of je moeder aanbiedt om dat te doen: mooi. Zo niet moet ie wat anders verzinnen.

Er is niets mis mee om op je besluit terug te komen als je je kamer vrijwillig aan je broer hebt afgestaan. "Broer, ik vind het super dat je er bent, maar ik heb me vergist in de impact die het heeft dat ik geen eigen kamer meer heb. Ik kom in de knoop met mijn studie en mijn privacy lijdt eronder, dus ik stel voor dat jij samen met nichtje op de kamer slaapt zodat ik mijn eigen kamer weer terug heb."

Overigens mag je je best ergeren aan een dreinend nichtje. Ook kleine kindjes moeten leren dat huilend niet altijd wat oplevert.

Broer kan uiteraard ook andere woonruimte zoeken, een B&B of een hotel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:11

CalipsoLover schreef:
Ik heb mijn kamer inderdaad zelf aangeboden, elders kon mijn broer niet meteen naar toe. “Gelukkig” gaat het kindje vandaag weer voor een paar dagen naar haar moeder. Mijn broer heeft al redelijk snel aangegeven dat hij niet in dezelfde kamer wil slapen als zijn dochtertje. Deze kamer is erg krap en eigenlijk juist gepast voor 1 persoon, ergens snap ik dit wel maar ergens ook niet. Maar er staat wel nog een bed, die mijn broer eventueel kan gebruiken.

Mijn broer kwam eigenlijk zelf met een ideale oplossing voor zowel het kind als ik: dat de ouders afwisselend in het eigen huis zitten met kindje zodat het kindje zich ook niet moet verplaatsen en gewoon thuis kan blijven. Helaas stemde de moeder hier niet mee in.

Daarnet even met mijn moeder het erover gehad, ik heb gezegd dat dit écht niet fijn is voor mij en ze ging even polsen bij mijn broer...

Je broer mag blij zijn dat hij welkom is. Ik vind niet dat hij in de positie is om eisen te stellen.
Hij samen met zijn dochter en jij je eigen plekje weer in huis.
Overigens vind ik ook dat je onduidelijk communiceert. Wees duidelijk en concreet, stel je grenzen en draai er niet omheen voor de lieve vrede. Stal is jouw prive-tijd, het kind gaat niet meer mee, je bent geen oppas. Duidelijk zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:12

CalipsoLover schreef:
Ik heb mijn kamer inderdaad zelf aangeboden, elders kon mijn broer niet meteen naar toe. “Gelukkig” gaat het kindje vandaag weer voor een paar dagen naar haar moeder. Mijn broer heeft al redelijk snel aangegeven dat hij niet in dezelfde kamer wil slapen als zijn dochtertje. Deze kamer is erg krap en eigenlijk juist gepast voor 1 persoon, ergens snap ik dit wel maar ergens ook niet. Maar er staat wel nog een bed, die mijn broer eventueel kan gebruiken.

Mijn broer kwam eigenlijk zelf met een ideale oplossing voor zowel het kind als ik: dat de ouders afwisselend in het eigen huis zitten met kindje zodat het kindje zich ook niet moet verplaatsen en gewoon thuis kan blijven. Helaas stemde de moeder hier niet mee in.

Daarnet even met mijn moeder het erover gehad, ik heb gezegd dat dit écht niet fijn is voor mij en ze ging even polsen bij mijn broer...

Tjonge...... dus anderen moeten zich maar aanpassen voor hem? Ik vind toch dat je broer zich moet aanpassen naar de situatie, niet anderen. Niet jij, niet je moeder.

Anoniem

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:14

Je broer wil niet met zijn kleine op één kamer, dus moet jouw moeder haar volwassen dochter maar op de kamer nemen? Grappig.
Ik zou zeggen dat hij blij mag zijn dat ze überhaupt terecht kunnen en hij neemt voor de nachten dat het meisje er is zijn eigen "probleem" maar.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:26

Om te beginnen, ga op internet op zoek naar ademhalings en ontspanningsoefeningen.En doe die 3x per dag. en als je merkt dat je overprikkeld raakt , trek je terug op de wc en doe een bodyscan.

Dan zou ik oordopjes kopen, zodat je geen last hebt van de geluiden tijdens het studeren en slapen.
Je hebt tegenwoordig erg goede.

En waar staat je bureautje?
Kan die naar een plekje waar je rustig kunt studeren.

Wat betrefd je nichtje, een 3 jarige kun je op een hele rustige manier uitleggen dat ze moet wachten tot iemand tijd heeft. Je zegt dan, hier bij oma in huis, zeggen we, even wachten, ik kom naar je toe als de wijzer van de klok daar staat, ga maar even wat anders doen.
Dan moet je dan ook wel komen natuurlijk.
Of je zegt, dat moet je aan je vader vragen. Ga maar eerst wat anders doen.
Als het toch huilen is, rustig erbij gaan zitten, op je hurken, en je zegt: stoppen met huilen nu, er is niks aan de hand. Of gewoon laten huilen en er geen aandacht meer aan besteden, oordopjes in, en je eigen ding gaan doen.

Veel sterkte!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:28

Een kleine 15 jaar geleden kwam de zus van mijn vader met 4 kinderen een aantal weken bij ons in huis. Op 1 kamer sliepen ze met 3 mensen, de andere 2 kinderen verdeeld over mijn kamer en die van mijn broertje.
Het was beter dan dat ze op straat zouden komen staan.
Ik denk dat je broer weinig te willen heeft hierin. Vervelend dat hij dit doormaakt, maar als hij even een tijdje bij zijn dochter op de kamer moet dan is dat even zo. Hij heeft geluk dat hij bij jullie terecht kan zodat hij tijd heeft om iets anders te vinden

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:32

Wederom ga ik met de rest mee, ik vind het best egoïstisch van je broer.
Snap best dat het voor hem niet de ideale situatie is, maar het is toch even niet anders.

Jij mag wel met je moeder op 1 kamer slapen, maar hij kan niet met zijn dochter op 1 kamer?

Je zou hem dan nog tegemoet kunnen komen door zelf het kleinste kamertje te nemen, maar dan heb je iig weer enige privacy.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:34

Als je broer niet bij zijn dochter wil slapen, dan gaat hij toch op de bank slapen? Hij mag blij zijn dat jullie moeder hem terug in huis heeft genomen mét dochter van 3.5.....

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:35

Zooo zeg. Dus je broer heeft een eigen kamer, zijn dochter heeft een eigen kamer. En de mensen die er daadwerkelijk wonen moeten daarvoor schuiven. Bijzonder...
Als hij niet samen op 1 kamer wil met zijn dochter vertrekt ie maar. Lekker naar een chalet ofzo met meerdere slaapkamers.

Hij mag enorm blij zijn dat ie terecht kan bij jullie. Dit is echt van de zotte. Voor jezelf opkomen meid!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:40

Dat hij egoïstisch is ben ik niet helemaal met anderen eens In het begon is gezegd dat die kamerindeling geen probleem is, het is erna niet met hem besproken dus misschien is hij zich van geen kwaad bewust. ook jij wilde behulpzaam zijn maar valt het je nu toch zwaarder dan je in eerste instantie had verwacht, 1 oplossing en dat is bespreekbaar maken.
Ga met je moeder en broer om 1 tafel zitten en bedenk een oplossing voor de tijd die dit nog gaat duren.
Voor het kindje is het ook een grote verandering, ouders zijn uit elkaar en ineens elke week verhuizen van de vertrouwde omgeving naar een ander huis.

Wil hij niet op de kleine kamer ivm weinnig ruimte voor hemzelf of omdat hij zijn dochter een eigen plekje gunt? Als het de ruimte is, is jouw kamer niet ruimer zodat hun evt daar gaan liggen en jij op de kleine kame voor zolang dit duurt?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:53

Gewoon bespreekbaar maken met je broer dat je het zo eigenlijk toch niet trekt en je eigen kamer nodig hebt.

Hij kan idd best met z'n dochter op 1 kamer of anders in de woonkamer op een slaapzetel als het kind een hele lichte slaper is.

Kind mee naar je paard zou ik ook nee tegen zeggen, alleen al om de veiligheid.

Het kind is jong en het is niet aan jou om haar op te voeden maar ze kan best al leren dat in dit huis andere regels gelden en dat prinsesjeshuilgedrag niet op prijs gesteld wordt.

Het is voor iedereen wennen en voorlopig is het dus even zoeken naar wat het beste werkt voor iedereen.

Over dat studeren: ik ging tijdens m'n blokperiodes bij oma logeren (en later op kot). Werd tijdens die periodes een onuitstaanbare neuroot inclusief hysterische buien dus werd thuis vriendelijk verzorgd ergens anders te studeren :+ .
Bij oma was ik alleen, was het rustig en kwam oma me thee en koekjes brengen, oma vond het gezelschap geweldig. Gouden tijden.
Als je in huis niet de nodige rust en concentratie kan vinden heb je dan eventueel ook een oma of ander familielid waar je terecht kan?
Niet dat je moet schuiven voor je broer maar dat je gewoon voor het studeren écht je rust en concentratie moet vinden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:56

Als je het moeilijk vind om het met je broer te bespreken kan je het eerst ook met je moeder bespreken en dan misschien samen met je broer gaan praten?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:00

Ander idee voor een oplossing als je broer niet met zijn dochter in de kamer wil slapen waar zij nu slaapt, omdat die kamer te krap is; broer met dochter in jouw kamer en in je upje in de kamer waar je nichtje nu slaapt. Dan kan je vriend wellicht af en toe blijven slapen.

Maar eigenlijk ben ik het met de meeste anderen hier eens dat je broer blij mag zijn dat 'ie een dak boven zijn hoofd heeft en dat dit niet ten koste van jou en je moeder mag gaan. Hij mag zich ook best een beetje flexibel opstellen.

Bij je broer ook duidelijk aangeven dat je je nichtje heel lief vindt, maar dat het niet de bedoeling is dat jij haar nu de hele tijd op sleeptouw neemt naar je paard of als oppas. Jij moet kunnen studeren en ergens je ontspanning uithalen.

Wat meditatie betreft; ik heb zelf insight timer op mijn telefoon staan, daar zitten korte en langere meditaties in, gericht op ademhaling of juist om te ontspannen als je gaat slapen, ook mooie visualisaties of bv gewoon het ruisen van de zee of een kabbelende rivier. Ik doe lekker oordopjes in en sluit me op die manier even af van alle prikkels om me heen. En voor tussendoor op momenten van erge stress of irritatie kreeg ik bij een cursus mindfulness de oefening 3 minuten ademruimte. Ik heb er even een voor je opgezocht met uitleg en een ingesproken oefening: 3 minuten ademruimte

Van de week was ik zelf even behoorlijk over de zeik, omdat de gemeente hier dingen doet mbt de WMO voorziening huishoudelijk hulp die niet mogen, maar die ze ondanks verschillende uitspraken van de rechter blijven doen. Voor mij heeft dat het gevolg dat ik veel energie kwijt ga zijn de komende tijd met bezwaar aantekenen en een mogelijke rechtszaak. Om de boosheid en frustratie los te laten, heb ik die oefening erbij gehaald. Ben natuurlijk nog steeds boos, maar kan het nu wel beter loslaten en niet te ver vooruit kijken naar dingen die misschien wel of misschien ook niet gaan gebeuren. Kijk maar of je er wat aan hebt. Kan ook fijn zijn om net voor een examen even te doen, zodat je rustig(er) je examen ingaat.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:09

Wees duidelijk.

Ik lees steeds terug dat jij eigenlijk precies weet waar je behoefte aan hebt, maar dat je het niet duidelijk communiceert….je hebt het recht het aan te geven. En dan kun je altijd nog kijken waar je water bij de wijn gaat doen, maar het niet duidelijk zeggen gaat je niet helpen en jij blijft gefrustreerd.

ik vind wat jij aangeeft overigens ook meer dan redelijk.
Nichtje is niet jouw verantwoordelijkheid. Jij past dus niet op, neemt haar niet mee, tenzij dit van tevoren op een fatsoenlijke manier met jou gecommuniceerd is en jij hier ook volledig achterstaat...ik ga ff boodschappen doen, let jij ff op gaat natuurlijk nergens over...hij neemt haar maar mee. Heb jij gelijk ff rust in huis.

Jouw kamer. Superlief van je dat je hem afstaat, maar totaal niet nodig. Hij heeft een dak boven zijn hoofd. En hij slaapt maar bij zijn dochtertje of op de bank.

Dat er wat meer herrie is in huis..ja, daar kun je niet zoveel aan doen. maar ik vermoed dat als deze 2 bovenstaande problemen opgelost zijn (Wat eigenlijk helemaal geen problemen zijn. Want ik vind het al redelijk idioot dat niemand er zelf aan denkt kennelijk dat dit een belasting is voor jou) het voor jou al veel meer rust geeft.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:15

Nessa schreef:
Zooo zeg. Dus je broer heeft een eigen kamer, zijn dochter heeft een eigen kamer. En de mensen die er daadwerkelijk wonen moeten daarvoor schuiven. Bijzonder...
Als hij niet samen op 1 kamer wil met zijn dochter vertrekt ie maar. Lekker naar een chalet ofzo met meerdere slaapkamers.

Hij mag enorm blij zijn dat ie terecht kan bij jullie. Dit is echt van de zotte. Voor jezelf opkomen meid!

Dit idd. Het is van de zotte dat jij en je moeder op 1 kamer slapen en zij ieder hun eigen kamer.
Je broer gewoon een kamer met zn dochter delen en jij en je moeder ieder hun eigen kamer.
Toch van de zotte dat de 19 jarige bij dr moeder op dr slaapkamer moet slapen, maar de 3,5 jarige krijgt dr eigen kamer. Helemaal met examens voor de deur.
Er staat nog een ander bed zei je, dus neemt hij die maar. Hij is bij jullie ingetrokken, niet andersom. Maar zo lijkt het nu wel.
Kan hij wel roepen; ja wil niet met mn dochter op 1 kamer, maar hij heeft niks te willen. Hij mag blij zijn dat hij ergens terecht kon en niet naar de daklozenopvang hoefde daardoor.

Zelfde met je vragen om haar mee te nemen naar stal; halloooooo, gebruik je hersencellen even, ieder weldenkend mens snapt toch dat jij dan net zo goed thuis kan blijven, want je kunt niks, want je bent alleen maar bezig achter een peuter aan te hollen. Dan moet hij maar oppas inschakelen of zelf meer tijd met zn dochter besteden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:23

xxCYNNxx schreef:
Nessa schreef:

Dit idd. Het is van de zotte dat jij en je moeder op 1 kamer slapen en zij ieder hun eigen kamer.
Je broer gewoon een kamer met zn dochter delen en jij en je moeder ieder hun eigen kamer.
Toch van de zotte dat de 19 jarige bij dr moeder op dr slaapkamer moet slapen, maar de 3,5 jarige krijgt dr eigen kamer. Helemaal met examens voor de deur.
Er staat nog een ander bed zei je, dus neemt hij die maar. Hij is bij jullie ingetrokken, niet andersom. Maar zo lijkt het nu wel.
Kan hij wel roepen; ja wil niet met mn dochter op 1 kamer, maar hij heeft niks te willen. Hij mag blij zijn dat hij ergens terecht kon en niet naar de daklozenopvang hoefde daardoor.

Zelfde met je vragen om haar mee te nemen naar stal; halloooooo, gebruik je hersencellen even, ieder weldenkend mens snapt toch dat jij dan net zo goed thuis kan blijven, want je kunt niks, want je bent alleen maar bezig achter een peuter aan te hollen. Dan moet hij maar oppas inschakelen of zelf meer tijd met zn dochter besteden.

Ik vind ook dat jij je kamer niet hoeft af te staan.Ik zou ook knettergek worden van zoiets.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:23

Je broer zou idd beter bij zijn dochter op de kamer kunnen slapen, maar denk dat er ook een probleem zit in jouw manier van communiceren. Het woordje nee zal je toch eens een keer moeten leren, misschien een mooi moment om het nu te leren. Pas jij even op haar; nee. Neem jij haar even mee naar de paarden; nee.
Dat moet je niet moeilijker maken dan het is. Het is niet jouw kind.
Dat het nu meer huilt en dreint is misschien ook wel logisch. Ze merkt ook dat alles anders is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:26

Wat een lastige situatie.
Ik denk dat je de verwachtingen van je broer op deze manier wel in de hand werkt: hij wil zijn eigen slaapkamer en jij gaat daar naar zijn idee mee akkoord. Hetzelfde geldt voor het oppassen op je nichtje, zolang jij geen 'nee' zegt denkt je broer dat het allemaal wel prima is.
Wat de rest ook zegt: probeer duidelijker te zijn in wat goed voor jou is. Het is al enorm lief dat jij en je moeder hun een dak boven het hoofd geven, dat zou niet moeten betekenen dat de eigenlijke bewoners bij elkaar op de lip moeten zitten zodat de gasten lekker alle ruimte hebben.
Zo werkt het niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:36

Dus jouw broer komt naar huis door omstandigheden en duwt jou zonder enige scrupules van je kamer en bij je moeder in bed terwijl jij daar nog woont en aan de examens gaat beginnen met als enige argument dat hij niet bij zijn eigen dochtertje van 3.5 op de kamer wil slapen?
Lieve meid stel je grenzen... Als jij je kamer en privacy op eist komt hij niet op straat. Hij doet dan gewoon wat elke "gast" zou doen. En eigenlijk zou je broer zélf de kamer hebben moeten weigeren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:50

Denk dat het belangrijk is dat je in ieder geval bij je broer aangeeft dat je er last van hebt en met name dat je niet elk moment kan oppassen, zeker geen kind mee naar je paard. Tuurlijk is het aanpassen en is geen enkele situatie niet ideaal (voor de hele familie), maar het moet wel dragelijk zijn voor jou, het zou zonde zijn als je studie hieronder lijdt. Je hoeft echt je broer niets te verwijten, maar je kan wel je eigen grenzen aangeven.

Verder raad ik je echt aan de bieb van je school op te zoeken. Misschien ben je wel tijd kwijt aan reizen en is het ook niet optimaal, maar het is in ieder geval een goede studieomgeving. Bovendien wordt je dan ook niet lastig gevallen en kun je je echt focussen op de studie ipv randzaken. Dan kun je het hopelijk daarna thuis ook iets beter aan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 13:51

Britta31 schreef:
Dan is een stapelbed toch perfect daarvoor.Of jij de kleine kamer en je nichtje bij je broer in de grote kamer.

Ik kan niet studeren in de kleine kamer, geen plaats voor een bureau.

Shanna schreef:
Wat zijn de vooruitzichten voor hoelang hij blijft? Waarom wilt hij niet in dezelfde kamer als zijn dochtertje slapen?

Nog geen idee, maar ik vermoed wel enkele maanden. Wil er wel even bij zeggen dat zijn situatie enorm rot is, en hij hier absoluut niet voor verantwoordelijk is. Op waarom kan ik niet meteen concreet een antwoord geven, ik denk verschillende dingen. Het is daar klein en niet gezellig, hij moet zijn dochtertje dan elke keer wakker maken als hij gaat slapen etc etc...

verootjoo schreef:
Dan gaat je broer toch met dochtertje op de kamer waar nu het dochtertje slaapt? Ik vind het echt onbegrijpelijk dat hij 2 kamers komt bezetten en jij daardoor wel bij je moeder moet slapen en geen eigen plek hebt?

Bovendien is het voor het kind ook een hele ingrijpende situatie lijkt mij, dus die zou ik zelf ook zo dichtbij mogelijk willen hebben om veiligheid te bieden en niet in een vreemd huis naar een andere kamer verbannen. Maar goed; ons kind slaapt ook nog regelmatig bij ons in bed :')

Natuurlijk is het niet echt een vreemd huis. Zijn dochtertje kwam regelmatig al hier slapen als ik of mijn moeder eens moesten babysitten, ik legde haar meestal ook gewoon bij mij in bed ipv het kleine grillige kamertje :')

A3a1 schreef:
Om te beginnen, ga op internet op zoek naar ademhalings en ontspanningsoefeningen.En doe die 3x per dag. en als je merkt dat je overprikkeld raakt , trek je terug op de wc en doe een bodyscan.

Dan zou ik oordopjes kopen, zodat je geen last hebt van de geluiden tijdens het studeren en slapen.
Je hebt tegenwoordig erg goede.

En waar staat je bureautje?
Kan die naar een plekje waar je rustig kunt studeren.

Wat betrefd je nichtje, een 3 jarige kun je op een hele rustige manier uitleggen dat ze moet wachten tot iemand tijd heeft. Je zegt dan, hier bij oma in huis, zeggen we, even wachten, ik kom naar je toe als de wijzer van de klok daar staat, ga maar even wat anders doen.
Dan moet je dan ook wel komen natuurlijk.
Of je zegt, dat moet je aan je vader vragen. Ga maar eerst wat anders doen.
Als het toch huilen is, rustig erbij gaan zitten, op je hurken, en je zegt: stoppen met huilen nu, er is niks aan de hand. Of gewoon laten huilen en er geen aandacht meer aan besteden, oordopjes in, en je eigen ding gaan doen.

Veel sterkte!

Mijn bureau is redelijk groot en zwaar, dus niet zomaar makkelijk verplaatsbaar.
Bedankt voor de tips! Ik zal ze zeker proberen gebruiken.
Ik merk dat ik strenger ben voor haar dan mijn broer, maar wel meer geduld heb. Nu was het bijvoorbeeld gisteren dat ze mee moest naar het paard, dus ik roep haar enkele keren omdat ze maar niet wil komen, zegt ze 4x heel arrogant "Jajaaaa" waarop ik zeg "Nu komen anders tel ik tot 3" begint ze meteen te schreeuwen en kreeg ik onder mijn voeten dat ik niet tot 3 mag tellen want dan begon ze te huilen.

Thioro schreef:
Gewoon bespreekbaar maken met je broer dat je het zo eigenlijk toch niet trekt en je eigen kamer nodig hebt.

Hij kan idd best met z'n dochter op 1 kamer of anders in de woonkamer op een slaapzetel als het kind een hele lichte slaper is.

Kind mee naar je paard zou ik ook nee tegen zeggen, alleen al om de veiligheid.

Het kind is jong en het is niet aan jou om haar op te voeden maar ze kan best al leren dat in dit huis andere regels gelden en dat prinsesjeshuilgedrag niet op prijs gesteld wordt.

Het is voor iedereen wennen en voorlopig is het dus even zoeken naar wat het beste werkt voor iedereen.

Over dat studeren: ik ging tijdens m'n blokperiodes bij oma logeren (en later op kot). Werd tijdens die periodes een onuitstaanbare neuroot inclusief hysterische buien dus werd thuis vriendelijk verzorgd ergens anders te studeren :+ Bij oma was ik alleen, was het rustig en kwam oma me thee en koekjes brengen, oma vond het gezelschap geweldig. Gouden tijden.
Als je in huis niet de nodige rust en concentratie kan vinden heb je dan eventueel ook een oma of ander familielid waar je terecht kan?
Niet dat je moet schuiven voor je broer maar dat je gewoon voor het studeren écht je rust en concentratie moet vinden.

Helaas is hier de familie overleden dus geen optie -O- Ik kan wel af en toe bij mijn vriend gaan studeren maar die heeft ook maar 1 krap bureau en moet die zelf ook studeren, ik ben nogal snel afgeleid dus dat is voor hem ook lastig en dat begrijp ik ook wel. Op school studeren is ook geen optie aangezien ik erg lang onderweg ben. Een kot heb ik helaas niet...

Annick75 schreef:
Ander idee voor een oplossing als je broer niet met zijn dochter in de kamer wil slapen waar zij nu slaapt, omdat die kamer te krap is; broer met dochter in jouw kamer en in je upje in de kamer waar je nichtje nu slaapt. Dan kan je vriend wellicht af en toe blijven slapen.

Maar eigenlijk ben ik het met de meeste anderen hier eens dat je broer blij mag zijn dat 'ie een dak boven zijn hoofd heeft en dat dit niet ten koste van jou en je moeder mag gaan. Hij mag zich ook best een beetje flexibel opstellen.

Bij je broer ook duidelijk aangeven dat je je nichtje heel lief vindt, maar dat het niet de bedoeling is dat jij haar nu de hele tijd op sleeptouw neemt naar je paard of als oppas. Jij moet kunnen studeren en ergens je ontspanning uithalen.

Wat meditatie betreft; ik heb zelf insight timer op mijn telefoon staan, daar zitten korte en langere meditaties in, gericht op ademhaling of juist om te ontspannen als je gaat slapen, ook mooie visualisaties of bv gewoon het ruisen van de zee of een kabbelende rivier. Ik doe lekker oordopjes in en sluit me op die manier even af van alle prikkels om me heen. En voor tussendoor op momenten van erge stress of irritatie kreeg ik bij een cursus mindfulness de oefening 3 minuten ademruimte. Ik heb er even een voor je opgezocht met uitleg en een ingesproken oefening: 3 minuten ademruimte

Van de week was ik zelf even behoorlijk over de zeik, omdat de gemeente hier dingen doet mbt de WMO voorziening huishoudelijk hulp die niet mogen, maar die ze ondanks verschillende uitspraken van de rechter blijven doen. Voor mij heeft dat het gevolg dat ik veel energie kwijt ga zijn de komende tijd met bezwaar aantekenen en een mogelijke rechtszaak. Om de boosheid en frustratie los te laten, heb ik die oefening erbij gehaald. Ben natuurlijk nog steeds boos, maar kan het nu wel beter loslaten en niet te ver vooruit kijken naar dingen die misschien wel of misschien ook niet gaan gebeuren. Kijk maar of je er wat aan hebt. Kan ook fijn zijn om net voor een examen even te doen, zodat je rustig(er) je examen ingaat.

Ik heb zelf in mijn eigen kamer een tweepersoonsbed, in de kleine kamer staat enkel een eenpersoonsbed en daar past geen tweepersoonsbed in dus vriend kan daar niet mee slapen. Bedankt voor de tips!

Ik denk dat ik inderdaad misschien niet goed communiceer. Dit ga ik dus spoedig doen.
Want om jullie nog heel even helemaal gek te maken; er is nog een vierde slaapkamer, dat eigenlijk mijn broer zijn oude slaapkamer is :Y) Het is dus sowieso de bedoeling dat mijn broer daar gaat slapen, maar dit is door de jaren heen een rommelkamer geworden en hier staat geen bed meer. Het bed uit de kleine slaapkamer gaat dus normaal gezien naar deze slaapkamer en dan heeft ieder zijn eigen kamer terug, maar het ziet er naar uit dat dit niet zo snel in orde zal geraken als ik gehoopt had. Het huis is ook redelijk groot, er is op de tweede verdieping ook een bureau maar aangezien ons huis helemaal open is hoor ik boven dus ook elk detail van elk gesprek dat er beneden is, met dan het nodige gehuil en gekrijs van het dochtertje.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:04

Hop naar de kringloop en daar een bed voor je broer laten halen.

Of een bed uit zijn eigen huis laten halen.

Kom op hoor. En ook 3.5 jarige peuters kunnen gewoon na 2x vragen luisteren (1e x kan ze gemist hebben). Kwestie van opvoeden. Als ze dreigt te gaan huilen om het huilen, oppakken en midden op je gazon zetten of in een lege paddock met de mededeling dat ze terug mag kommen als ze uitgehuild is. Uiteraard enkel doen bij verwende-prinsessenhuiltjes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:06

Dat is nog een punt te bespreken: zo snel mogelijk de oude slaapkamer van je broer weer in orde hebben zodat jij jou kamer weer terug hebt.
Jou broer zal daar samen met je moeder mee aan de slag moeten!

Quote: Nu was het bijvoorbeeld gisteren dat ze mee moest naar het paard, dus ik roep haar enkele keren omdat ze maar niet wil komen, zegt ze 4x heel arrogant "Jajaaaa" waarop ik zeg "Nu komen anders tel ik tot 3" begint ze meteen te schreeuwen en kreeg ik onder mijn voeten dat ik niet tot 3 mag tellen want dan begon ze te huilen.

En dan??
Boeiend dat ze gaat huilen, merkt ze gelijk dat het niet werkt.
In jou plaats had ik overigens gezegd aju paraplu dan ga ik zonder mijn nichtje naar mijn paard en past je broer maar fijn zelf op.

Is hij nou helemaal betoeterd zeg. Als jij je nichtje mee moet nemen en ze luistert niet dient niemand anders jou gezag over je nichtje te ondermijnen. Zeker niet waar het kind bij is.

Dit zou ik ook ( rustig) bespreken met je broer en je moeder zonder dat het kind erbij is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:11

Er is dus nog een vierde slaapkamer. Dan begrijp ik echt niet dat jij dit zo laat gebeuren en niet voor jezelf opkomt.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:12

anjali schreef:
Er is dus nog een vierde slaapkamer. Dan begrijp ik echt niet dat jij dit zo laat gebeuren en niet voor jezelf opkomt.

dit dus