grote gezinnen op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lay_D

Re: grote gezinnen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:34

Ik kom zelf uit een gezin van 4 kinderen, later zijn daar nog 2 halfbroertjes bij gekomen en ook nog 2 stiefbroertjes.

Zelf hebben wij ook 4 kinderen, inmiddels 13,12,8 (bijna 9) en 7.
Of het drukker is als een gezin met 1,2 of 3 kinderen nou nee, ik ervaar dat niet zo. Zelf ben ik 13 jaar bij huis geweest om voor de kinderen te zorgen en sinds februari dit jaar weer aan het werk ( en eerlijk is eerlijk, ik heb mijzelf wel eens afgevraagd hoe ik het 13 jaar thuis heb uitgehouden... :o ) maar uiteraard nog steeds blij dat wij de mogelijkheid hadden dat 1 van ons thuis kon blijven voor de kinderen.

Gefeliciteerd met je zwangerschap Tengeltje!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:41

Leuk en interessant topic.

Ik heb 1 zoon en mijn vriend heeft er 3 (2 met zijn ex en eentje met mij).
Zou toch graag ook meerdere kinderen willen van mezelf. Vriend gaat dan al richting de ‘grote gezinnen’ kant op, voor mij voelt dat nog helemaal niet zo :+

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:45

Hier op bokt is ook iemand die er 7 (dacht ik?) heeft en nog niet ‘klaar’ is, ze zal zich nog wel melden denk ik

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:46

_Nancy schreef:

Zou toch graag ook meerdere kinderen willen van mezelf. Vriend gaat dan al richting de ‘grote gezinnen’ kant op, voor mij voelt dat nog helemaal niet zo :+

Ja, herkenbaar, niet van mezelf, maar wel de situatie van mijn vader.
Die heeft uit zijn eerste huwelijk 2 zonen en samen met mijn moeder ook nog 4 kinderen (waarvan 3 in leven).
Ik geloof niet dat mijn vader het er ooit moeilijk mee heeft gehad dat hij dan "heul veul" kinderen had. :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:58

Ik kom uit een gezin van 4. Destijds gold dat niet als groot gezin. Druk heb ik het niet echt ervaren; er was veel regelmaat en structuur bij ons thuis. Mijn moeder was thuis en mijn vader werkte buiten de deur. Wij gingen zelfstandig naar school en naar sport ed en uiteraard nog geen buitenschoolse opvang.
Wel was er financieel nooit ruimte en moesten wij al vrij jong van alles zelf betalen. Daar heb ik wel last van gehad. Ook hadden we niet altijd allemaal een eigen kamer.
Ik was, als jongste, ook altijd een beetje jaloers op mijn oudere zussen die dingen mochten waar ik nog te klein voor was. Tegen de tijd dat ik dezelfde leeftijd had bereikt waren de regels alweer veranderd :+
Ook als jongste "gepest" worden of niet serieus genomen vond ik heel lastig.

Tegenwoordig lijkt het me (nog) veel lastiger om een groot gezin te hebben en daarnaast te moeten werken. Ik moet er persoonlijk niet aan denken, maar ik heb dan ook (bewust) geen kinderen ;)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:44

_Nancy schreef:

Herkenbaar. Man heeft 3 kinderen uit eerder huwelijk, samen hebben we er nu een meisje van ondertussen 1.5 bij. Ik zou graag nog een 2e willen, maar voor hem is het de 5e. Hij is er dus nog niet over uit of hij dat wel wil.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 10:50

@Lisette,jeetje,lijkt me enorm heftig om met 4 jonge kindjes plots je man te verliezen....je kiest uiteindelijk toch samen dan voor 4 kindjes en houdt er geen rekening mee dat je die plots in je eentje moet gaan grootbrengen...respect!

Leuk nog zoveel grote gezinnen!

Vraagje voor wie nu een groot gezin heeft,wat voor wagen hebben jullie(of al gehad). Wat is aan te raden en wat niet?
We wachten nog even(want het kan nog altijd foutlopen),maar een andere auto moet er sowieso komen,alleen wat natuurlijk....
Veiligheid is hier heel belangrijk en de auto moet minstens 6 ruime zitplaatsen hebben.

Ja,ik kan me wel voorstellen dat een nieuw samengesteld gezin dan een stuk moeilijker is.
Voor een persoon kan het dan al kindje zoveel zijn,terwijl voor de andere het eerste.
Lijkt me een stuk moeilijker idd,en ook voor de kinderen onderling.

Onze buren hebben 6 kinderen,de oudste is bijna 20,de jongste is enkele maanden(ze hebben 3 kinderen die rond de 18 zitten en 3 kinderen tussen 0 en 4).
Vind ik ook een heel 'vreemd' iets...na zoveel jaar dan opnieuw de 'vrijheid' die je stilletjes aan terug kreeg,opnieuw aan de kant zetten voor nog eens 3 jonge kindjes.
Maar zeker respect voor,daar niet van.

Het enige waar ik moeite mee kan hebben zijn mensen die maar kinderen blijven krijgen zonder zowel mentaal als financieel in staat te zijn om deftig voor die kindjes te zorgen....mijn hart kan echt huilen als ik dan naar die kindjes kijk....

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:51

Lisette03 schreef:
Ik heb ook 4 kinderen. De oudste wordt 1e kerstdag 8, de jongste is in augustus twee geworden. Mijn man is vorig jaar overleden dus ben ik nu een solo-mama.
Rustig in huis is het alleen als ze op school zitten. De jongste gaat vanaf maart ook naar school (België) dus dan heb ik ook weer eens wat tijd voor mezelf ( al gaat hij nu al op dinsdag naar een gastouder zodat ik mijn handen even vrij heb).

Een samengesteld gezin lijkt me lastiger voor de kinderen, je bent de drukte niet van begin af aan gewend en het zijn toch niet je echte broertjes/zusjes, zeker in t begin.

Respect! Ik ben heel dankbaar dat ik af en toe de kids kan overlaten aan mn man of dat hij er 1 tje meeneemt. Lijkt me erg moeilijk om het allemaal in je 1tje te doen en de zorgen en natuurlijk de mooie dingen niet te kunnen delen met je partner

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:53

Wij hebben een Toyota Corolla Verso. Erg blij mee! 2 extra zitplaatsen in de "kofferbak" die je kan in en uitklappen wanneer dat nodig is. Onze auto wordt ook regelmatig geleend voor verhuizingen haha. Maar met 4 kinderen past de kinderwagen nog mooi naast de ene omhoog geklapte stoel achterin.

En elizabeth, wat heftig zeg! je man verliezen is al verschrikkelijk, maar als je dan ook nog met 4 jonge kindjes achter blijft.. respect hoor!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:02

Tengeltje, wij hebben een Opel Zafira met 7 zitplaatsen. Eerder hebben wij een Renault grand espace gehad, maar mijn advies is: blijf vooral ver uit de buurt van Franse auto's.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:10

In het zwanger/bevallen topic zijn twee bokkers met grote gezinnen :)

Gefeliciteerd Tengeltje :)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:02

Nikass schreef:
Tegenwoordig lijkt het me (nog) veel lastiger om een groot gezin te hebben en daarnaast te moeten werken. Ik moet er persoonlijk niet aan denken, maar ik heb dan ook (bewust) geen kinderen ;)

Tegenwoordig heb je als werkende ouder het geluk te hebben dat er voorschoolse en buitenschoolse opvang bestaat buiten de kinderdag verblijven om.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat daar de kosten van zijn, daar mijn schoonmoeder op onze kinderen past als ik aan het werk ben. Nu past mijn schoonmoeder geen vaste dagen op daar ik in de zorg werk en daardoor ook wisselende diensttijden werk.

Van mijn collega's met kinderen hoor ik wel geregeld dat de voorschoolse en buitenschoolse opvang vrij duur zijn,maar dat ze ook een (groot) deel vergoed krijgen van de belastingdienst.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:04

Lisette, ik moet vaak aan je denken want het lijkt me zo zwaar om in je eentje voor vier kindjes te zorgen en dan ook nog met je eigen verdriet en hun verdriet te dealen.

Wij hebben een VW Sharan met zeven zitplaatsen. Echt ideaal. Want ook met de achterste rij stoelen is er nog voldoende ruimte in de kofferbak. En de plekken zijn ook ruim genoeg.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:21

Wij hebben een Peugeot 307, twee losse stoelen achter dus. Daar hebben we er 1 van geplaatst, dus genoeg laadruimte.
Hadden een Opel Zafira, maar vond die niet prettig qua overzicht op de weg.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:24

Hier samen met mijn man 5 meisjes in de leeftijd van 8 tm 1,5 jaar
Mijn man werkt vaak weken in het buitenland, dus dan sta ik er alleen voor met de meiden. Ik zelf werk dus ook niet. Start wel per januari met een opleiding
Het is druk en chaotisch, zeker met verjaardagen en speelafspraken, maar o zo gezellig. Zou het niet anders willen

Wij hebben een Opel Zafira met 7 zitplaatsen. Genoeg ruimte zo in het dagelijks leven
Als we op vakantie gaan, dan hebben we een dakkoffer en een bagarekar :')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:40

Ik ben de jongste van 7 kinderen. En heb fijne herinneringen aan vroeger. Wat ik van mijn ouders niet kreeg, kreeg ik bij mijn broers wel voor elkaar. Hahaha.
Irritant vond ik wel dat veel mensen dachten dat ik een nakomertje was, maar de zus boven mij is maar 3 jaar ouder, dus dat is helemaal niet aan de orde. Wel ben ik de enige van ons allemaal die bewust alleen met mijn ouders heeft gewoond en dat was best eens lastig. Toen mijn broers en zussen puberden en dingen uithaalden was er altijd wel afleiding in huis, doordat er nog meer kinderen rondliepen. Van mij hadden ze alles meteen door. }:0
Maar doordat er al zoveel mij voorgegaan waren, waren mijn ouders ook wel vrij relaxt en wisten ze wel dat ik ook weer niet in 7 sloten tegelijk zou lopen.

Vroeger (ik ben nu 39) hadden we een stacaravan in de buurt, mijn oudere broers fietsten daar dan heen en wij gingen met de auto. Vakantie was duur natuurlijk, maar mijn ouders probeerden wel ook apart dingen met ons te doen. Of met de groten een citytrip en pas toen de jongsten groter waren die naar iets anders meenemen dan de caravan. Die is overigens verkocht toen ik een jaar of 7 was. Toen waren mijn 2 oudste broers ook al uit huis.
Wat betreft de aandacht probeerden mijn ouders altijd ook 1 op 1 aandacht te geven. We hadden allemaal onze eigen bedtijd, ook al scheelde dat soms maar 10 minuten, het geeft toch even een exclusief moment met je ouders.

Ik moet soms wel lachen als ik ouders hoor over te kleine huizen en dat hun kinderen echt geen kamer kunnen delen. Ik vond het altijd prima om te delen. We woonden in een 'normale' 2 onder 1 kap en mijn broers sliepen met 3 op zolder, mijn 2 oudste zussen samen een kamer en de zus boven mij en ik een kamer. Bedenk me wel dat ik misschien daarom wel problemen heb met slapen als ik alleen ben. :+

Ik mis mijn broers en zussen wel nu we allemaal ouder zijn en ons eigen leven hebben. Daarom heb ik vorig jaar een broer/zussendag in het leven geroepen. Dat beviel zo goed dat we volgend jaar weer wat gaan doen. Gewoon wij 7, zonder aanhang, zonder kinderen. Het was zo fijn! Je hebt toen een soort eigen gezinsdynamiek en eigen 'taal'. Wij hebben aan een half woord genoeg, begrijpen elkaars humor en kunnen elkaars zinnen regelmatig afmaken. Dat viel op die dag enorm op, dus ik verheug me ook al op de volgende keer!
Onze ouders (inmiddels 72 en 73) zeiden ook dat ze niet mee hoefden, mijn moeder vindt het erg fijn dat we het onderling nog altijd wel met elkaar kunnen vinden, ook al is er natuurlijk ook wel eens wrevel. Elkaar allemaal tegelijk zien gebeurt nauwelijks nog, maar als het nodig is, dan zijn we er met z'n allen voor elkaar en dat vind ik het allerfijnste aan mijn grote gezin. <3

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 12:51

mooi Dreamybol.
ik hoop ook dat onze kinderen het later goed met elkaar zullen vinden en ook graag naar huis zullen blijven komen,ook al hebben ze hun eigen leven.

wat je met je dichtste familie hebt,blijft toch nog altijd iets speciaals en is idd enorm mooi als die band later zo leuk blijft,dan heb je enorm veel aan 'dat groot nest' waar je uit kwam.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:02

Ik ben nu 28 en de oudst van 5, de jongste is 18. Het was bij ons thuis altijd heel gezellig en nooit druk. Weinig ruzie want als je de een zat was ging je gewoon met een ander wat doen of naar je eigen kamer toe (alleen de jongste twee sliepen bij elkaar, in het weekend gingen we naar de camping en sliepen we allemaal in dezelfde tent). Maar wij waren ook wel makkelijk, en gunden elkaar ook wat. Opruimen deed je samen, of het nou je eigen rommel of dat van een ander was. Werd ons ook geleerd, onnodig moeilijk doen werd van jongs af aan niet gewaardeerd thuis :'). Dus over het algemeen werd er niet moeilijk gedaan in de zin van 'dat is mijn plek, ik was er eerst of maar ik heb die rommel niet gemaakt'.
Lees hierboven een paar keer Opel Zafira, dat was ook de auto die wij thuis hadden, een tijd zelfs 2.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:16

tengeltje11 schreef:
mooi Dreamybol.
ik hoop ook dat onze kinderen het later goed met elkaar zullen vinden en ook graag naar huis zullen blijven komen,ook al hebben ze hun eigen leven.

wat je met je dichtste familie hebt,blijft toch nog altijd iets speciaals en is idd enorm mooi als die band later zo leuk blijft,dan heb je enorm veel aan 'dat groot nest' waar je uit kwam.

Mijn moeder was (en is nog steeds, haha) heel simpel met gedoe. Ze schopte ons gewoon met z'n tweeeën naar buiten en we mochten weer binnenkomen als we normaal konden doen. Je hoeft niet elkaars beste vrienden te zijn, maar met elkaar kunnen praten en je gedragen in elkaars nabijheid is gewoon een kwestie van fatsoen.
Mijn tante heeft 2 zoons en die komen niet eens tegelijk naar haar verjaardag, omdat ze elkaar niet meer kunnen luchten of zien. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar ik vind het voor mijn tante wel heel erg dat ze het ook voor haar niet kunnen opbrengen om met elkaar in gesprek te gaan..

We mochten thuis vroeger niet fysiek ruziemaken of stoeien. Want dan beginnen er 2 en voor je het weet rollen er 5 of 7 kinderen over de vloer en dat eindigt dan meestal in gejank. Dus de kreet 'ruziemaken doe je met je mond' zat er goed in. We zijn dus alle 7 erg goed in discussiëren, met argumenten komen ipv alleen hard schreeuwen dat je gelijk hebt. Best handig ook in je latere leven. Maaaaar, voor de aanhang soms weleens lastig, want we zijn onderling ook best hard voor elkaar en vaak zo snel dat ze het niet altijd bij kunnen houden. :P

Vriendjes en vriendinnetjes vonden het vroeger bij mij thuis altijd erg leuk. Alles kon, iedereen kon blijven eten en/of logeren en mijn moeder keek niet snel van iets op. Ik heb nog altijd contact met mijn groep 3 vriendinnetje en die heeft het er nog steeds over. Grote gedekte tafel bij de lunch en alle beleg in tweevoud op tafel zodat je niet de hele tijd de boter en hagelslag aan elkaar door hoefde te geven. :Y)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:23

Leuk al die verhalen.

Ik ben de 3e in een gezin van 4. De oudste twee die hebben een andere vader en zijn 13 en 16 jaar ouder dan ik. Ik vond het altijd heerlijk thuis. Juist door die grote leeftijdsverschillen had ik geen ruzie met ze. Met mijn broertje wel, maar dat waren de normale ruzietjes. Ik geniet er ook altijd zó van als we bij elkaar zijn.

Ik heb nu zelf 2 kids en zou er meer willen, ook al is het erg druk. Manlief is er wel even klaar mee dus we zullen over een paar jaar Zien wie er ‘gewonnen’ heeft.

Wij reden vroeger veel in een Chrysler Voyager, daar paste alles in.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:25

WesternWay schreef:
Hier op bokt is ook iemand die er 7 (dacht ik?) heeft en nog niet ‘klaar’ is, ze zal zich nog wel melden denk ik

Hier ben ik! Wij hebben er 8, en zijn in principe niet "klaar" als we nog een keer zwanger mogen raken.
Zijn overigens niet gelovig, maar willen gewoon graag een groot gezin.

Wij hebben geen auto, wonen in London dus hebben er niet echt eentje nodig. Volgend jaar gaan we verhuizen naar buiten de stad en dan zal er wel een busje moeten komen. Wel alleen voor in de UK, want in Nederland mag ik bijvoorbeeld niet met een busje rijden dat meer dan 8 passagiers heeft.
Voor we naar de UK vertrokken hadden we een Chrysler Grand Voyager, maar toen hadden we ook minder kinderen. Nu zou dat niet meer passen en gezien mijn man ivm medische redenen geen auto mag rijden zouden we dan niet met zn allen weg kunnen.
Onze oudste is 11, onze jongste anderhalf.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:28

Jaaaa mama van 6 jongens hier, bij de eerste was ik een zogeheten tienermoeder, inmiddels is hij 27 en woont al jaren samen met zijn vriend, daarnaast nog een van 18, 16, 14, 12 en bijna 2

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 15:33

Nadia,ik herinner je nog van in andere topics,je kinderen krijgen ook thuisonderwijs dacht ik?

Tyleysmiley,amaai,ook enorm veel leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste!
heel bewust zoveel tijd tussen gelaten?(want bv de jongste en 2de jongste schelen toch behoorlijk in leeftijd)
(en als iemand dan 6 jongens heeft,vraag ik me altijd af of je niet ergens stiekem heel graag ook een meisje had?)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:38

Je mag alles aan me vragen hoor :inderdaad een flink leeftijdsverschil, mijn jongste boefje is van mijn huidige partner, de andere mannen hebben een andere vader. Ik had een meisje ontzettend leuk gevonden eerlijk gezegd, alhoewel ik echt geen voorkeur had. Meer de nieuwsgierigheid of het nou echt zo anders zou zijn geweest, meer op mij zou lijken. De meisjesdingen zeg maar, die deed en doe ik ook gewoon met de jongens haha.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:42

tengeltje11 schreef:
Nadia,ik herinner je nog van in andere topics,je kinderen krijgen ook thuisonderwijs dacht ik?

Tyleysmiley,amaai,ook enorm veel leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste!
heel bewust zoveel tijd tussen gelaten?(want bv de jongste en 2de jongste schelen toch behoorlijk in leeftijd)
(en als iemand dan 6 jongens heeft,vraag ik me altijd af of je niet ergens stiekem heel graag ook een meisje had?)

Op 1 na krijgen ze thuis onderwijs. Onze dochter die nu wel naar school gaat wilde op een gegeven moment ook thuis onderwijs proberen maar na enkele maanden wilde ze toch weer naar school. Helemaal prima, haar keuze, net zoals dat ieder kind mag kiezen wat ze het liefst willen. (binnen de mogelijkheden, voor 1 van onze kinderen is school gewoon geen optie, tenminste een normale school niet en er zijn geen passende speciale scholen in de regio)