LinkedIn, hoe nuttig is het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:18

Siamsmeesje schreef:
Hoewel het officieel verboden is om de sociale media te checken, weet ik van andere recruiters/HR mensen dat dit dus echt wel gebeurt. n

Waar staat dat het verboden is om Social Media te checken bij een sollicitatie procedure ?
Regelmatig staat in de vacature vermeld, dat het checken van Social Media deel uitmaakt van de procedure.

Werknemers worden zelfs ontslagen om wat zij op Social Media zetten.

J0anieke

Re: LinkedIn, hoe nuttig is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:10

Tegenwoordig is het ook heel normaal om je LinkedIn profiel te vermelden op je CV. Zou dus raar zijn als het verboden is om daarop te kijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:57

J0anieke schreef:
Tegenwoordig is het ook heel normaal om je LinkedIn profiel te vermelden op je CV. Zou dus raar zijn als het verboden is om daarop te kijken.

Ik denk dat eerder Facebook, Twitter of Instagram werd bedoeld.

LinkedIn wordt inderdaad vooral zakelijk gebruikt, maar af en toe zie ik wel rare persoonlijke verhalen of je krijgt connectieverzoeken uit met name het buitenland, die je niet echt kan herleiden. Ik accepteer deze verzoeken niet, ik hoor namelijk dat sommigen ook LI als potentiële datingsite gebruiken. :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:17

Sinds wanneer mag je als werkgever je werknemer niet meer Google en vervolgens in de ‘hits’ bekijken :o? Voor mij ook nieuw..

Hier ook blij met LinkedIn. Veel vakgenoten op zitten waarmee ik met regelmaat nog wel even klets of wat kennis uitwissel. Daarnaast ook enorm nuttig als je op zoek bent naar een andere baan. Je kunt alles instellen dat je zo zichtbaar bent als je zelf wilt en daarnaast is het eigenlijk een simpele CV en wanneer je het goed gebruikt een fijne eerste indruk wanneer iemand je profiel bekijkt :j

Enige vervelende is dat sommige mensen het nodig vinden om ook hele persoonlijke verhalen, ala FB, gaan delen. Daar is LinkedIn niet coor bedoeld :+

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:29

Electra63 schreef:
Siamsmeesje schreef:
Hoewel het officieel verboden is om de sociale media te checken, weet ik van andere recruiters/HR mensen dat dit dus echt wel gebeurt.

Waar staat dat het verboden is om Social Media te checken bij een sollicitatie procedure ?
Regelmatig staat in de vacature vermeld, dat het checken van Social Media deel uitmaakt van de procedure.

Werknemers worden zelfs ontslagen om wat zij op Social Media zetten.

https://www.werf-en.nl/sociale-media-checken-is-verboden/, deze link gaf Jezzi ook al op de vorige pagina. Het is inderdaad verboden, en ze kunnen dus wel 12x zeggen dat het onderdeel is van de procedure, maar verboden blijft het.

Dat mensen ontslagen worden weet ik ja, maar dat zijn dan vaak gasten die zich eerst ziek melden en dan gaan feesten, of omgekeerd.... Of andere soorten ongein uithalen. Dat soort dingen moet je dan ook nooit op social media zetten. En het is ook een reden om je baas niet toe te voegen of je account zichtbaar te hebben voor iedereen :+
Maw, je eigen privacy een beetje beschermen voor je eigen bestwil. Of zoals ik, geen social media, behalve facebook voor studie-gerelateerde berichten. Maar die is zwaar afgeschermd, en ik plaats er verder nooit wat op. Als ik het niet meer nodig heb, gaat die er zelfs helemaal uit :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:00

Siamsmeesje,
Heb je het artikel ook gelezen?
Als het noodzakelijk en relevant is voor de functie mag het wel.
Dat is een heel breed begrip :D

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:03

wil inderdaad ivm privacy geen LinkedIn, vind zo ook wel werk, zie de noodzaak niet, wel de nadelen.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:28

ik heb mijn huidige job gevonden via linkedin.

Ik had in mijn status vermeld dat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging.

Een vriendinnetje van in de basis school (dat ik dus al meer dan 10 jaar niet meer gezien heb, maar waarmee ik wel geconnecteerd ben via linkedin ) wist dat ze bij haar op het werk nog mensen zochten. Ik heb meteen gesolliciteerd want het leek me een super interessante functie en bijna een jaar later werk ik er nog steeds!

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 13:23

Bedankt voor alle reacties! Het verbaast me eigenlijk hoe veel mensen een baan hebben gevonden via LinkedIn, 't zal dus toch ergens goed voor zijn :D Ik vind het vooral interessant dat veel mensen dus blijkbaar ook 'spontaan' worden benaderd, zonder actief te hebben gereageerd op een vacature.

Jezzi schreef:
Je googlen of je social media checken doen we als recruiters/HR afdeling zeker niet zomaar, zoals hier nu wordt geschetst. Als het goed is hebben we een CV en motivatiebrief van je en daar dienen we onze keuze op te baseren.

https://www.werf-en.nl/sociale-media-ch ... -verboden/

TS wil je misschien kwijt in welk vakgebied je zit? Ik denk dat in bepaalde mate online aanwezig zijn (publicaties, een relevante blog, etc.) zeker nuttig kan zijn en dit kun je ook gewoon op je CV vermelden.

Ik heb een Bachelor gevolgd binnen de letteren (talenstudie) en doe ook mijn Master in een letteren-richting :)

@Koper, is het zo moeilijk om LinkedIn te verwijderen (of heb je gewoon geen zin om uitgebreid te zoeken naar de optie, kan ook natuurlijk :D )? Dat vind ik ook nog een belangrijke factor - in hoeverre je de informatie die je online zet ook weer weg kan (laten) halen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:30

ProudHorse schreef:
Bedankt voor alle reacties! Het verbaast me eigenlijk hoe veel mensen een baan hebben gevonden via LinkedIn, 't zal dus toch ergens goed voor zijn :D Ik vind het vooral interessant dat veel mensen dus blijkbaar ook 'spontaan' worden benaderd, zonder actief te hebben gereageerd op een vacature.

Binnen recruitment noemt men dat sourcing en er zijn bedrijven die dat enkel doen voor grote klanten. Wij huren ook zulke bedrijven in als we een lastig te vervullen vacature hebben en zij gaan dan voor ons op zoek naar passende kandidaten :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:45

Ik ben niet op zoek naar een andere baan, maar ik word regelmatig benaderd door recruiters/ bemiddelingsbureaus of ik interesse heb in een andere werkgever.
Als ik dit vriendelijk afwijs, vragen zij vaak of zij mij toch mogen toevoegen aan hun netwerk en later nog eens mogen benaderen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:01

Electra63 schreef:
Ik ben niet op zoek naar een andere baan, maar ik word regelmatig benaderd door recruiters/ bemiddelingsbureaus of ik interesse heb in een andere werkgever.
Als ik dit vriendelijk afwijs, vragen zij vaak of zij mij toch mogen toevoegen aan hun netwerk en later nog eens mogen benaderen.

Ditto :j

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:46

Hier ook een baan via LinkedIn, terwijl ik mijn pagina niet echt goed aan het bijhouden ben. Ik hou het vrij kort, met name opleiding en een korte omschrijving van mijn werkervaring. Ik deel af en toe wat werkgerelateerd. Als mensen vaak facebook achtige (hier geen factbook) berichten plaatsen, dan ontvolg ik.

Ik had best een leuke functie bij een leuk bedrijf, maar kreeg toch de vraag of ik eens op gesprek wilde, inmiddels zit ik er al meer dan drie jaar. Ook nu krijg ik veel verzoeken, maar soms schieten ze ook met hagel en sluit het totaal niet aan of bieden ze iets aan voor de helft van het salaris wat ik nu verdien :') Ook wel eens gehad dat meerdere collega's tegelijk hetzelfde bericht kregen :D

Daarnaast hou ik af en toe 'opruiming' en verwijder ik mensen die ik te vaag ken. Recruiters e.d. voeg ik ook niet automatisch toe, alleen als ze specifiek in mijn vakgebied van toepassing kunnen zijn.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:25

Ik werd benaderd door mijn huidige werkgever via LinkedIn, echter kwam ik daar pas achter toen ik er al werkzaam was. :+
Op LinkedIn staat namelijk mijn oude e-mail adres en krijg m niet zo 1, 2, 3 veranderd.
Toen ik een keer inlogde op mijn oude e-mail adres, zag ik het bericht staan dat ze mij een baan aan wilde bieden.

Via via achter mijn telefoon nummer gekomen en de bal is gaan rollen.

Ben heel blij met mijn baan, zit er goed op mijn plek!
Dus ik heb er wel wat aan gehad!
Al doe ik er zelf verder helemaal niks mee, behalve eens in de zoveel tijd mijn profiel updaten als dat nodig is.