Ynzo schreef:"aangesproken over"
Wat een geweldig topic is dit!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
stef"]
[quote="Percy schreef:sowieso is wel degelijk een woord wat voorkomt in de Van Dale.
Waar ik een beetje moeite mee heb zijn mensen die zelf nogal wat fouten maken en dan vallen over fouten die anderen maken.
Nogal hypocriet noem ik dat.
Angelique18 schreef:Lielle, er zijn heel erg veel mensen in Nederland die fouten maken met d/t en Ei/IJ.
Zelf heb ik heel erg veel moeite met de d/t, hier heb ik vroeger zelfs nog begleiding voor gehad.
Helaas kan ik t gewoon niet onthouden.
Sommige dingen wel sommige dingen niet.
Dit heeft niets te maken met onwille maar gewoon met t feit dat ik t echt niet kan onthouden.
Ynzo"]
Haha, ik irriteer me aan is inderdaad ook een hele goede
In de context op de vorige pagina was 'aangesproken over' wel degelijk fout, en in de zin die jij hebt geplaatst vind ik het ook niet klinken
[/quote]
dat ben ik in beide gevallen met je eens, maar mijn voorbeeld mag wel.
Angelique, ik erger me dan ook regelmatig en ik begrijp dus echt niet dat mensen de d/t regels niet kunnen onthouden. Geen hond zal schrijven
hij loopd of hij loop
maar hij tild of hij word is heel normaal
kennelijk is dat dus zo, je geeft zelf ook aan dat je het niet snapt/kunt onthouden maar ik kan dus echt gewoon niet snappen. Is geen onwil mijnerzijds, misschien een gebrek aan inlevingsvermogen![]()
/edit
ik zie dat manon hetzelfde probleem heeften jou/jouw mag er idd zeker bij!
de regels hebben hier al vaker gestaan:
[PP] Stijgeren of steigeren?
[quote="Lielle schreef:Runningkawa, zie het stukje van Karin voor de tegenwoordige tijd. Hieronder voor verleden tijd en voltooid deelwoord:
ieder werkwoord waarvan de stam (hele woord zonder -en) eindigt op een van de letters t, f, k, s, ch of p krijgt in de verleden tijd een t. Alle andere krijgen een d. Dus:
werkwoord stam verleden tijd
aaien aai aaide
dromen dro(o)m droomde
galopperen galopp(e)er galoppeerde
tillen til(l) tilde
fokken fok fokte
stappen stap stapte
kuchen kuch kuchte
meppen mep mepte
jatten jat jatte
poffen pof pofte
vissen vis viste
Dit ligt ook voor de hand omdat niemand zal zeggen: aaite, droomte, galoppeerte, tilte of fokde, stapde, lachde, mepde, jatde, pofde, visde. Bovendien zien de meeste waarschijnlijk wel dat dit raar geschreven is.
In de voltooide tijd, die je kunt herkennen omdat er een vorm van hebben of zijn in de zin staat en dat meestal begint met ge- , volg je dezelfde regel als in de verleden tijd.
dus als de verleden tijd met een d is is het voltooid deelwoord dat ook, en is het met een t dan ook het voltooid deelwoord met een t.
Dus
werkwoord stam verleden tijd
aaien aai geaaid
dromen dro(o)m gedroomd
galopperen galopp(e)er gegaloppeerd
tillen til(l) getild
fokken fok gefokt
stappen stap gestapt
kuchen kuch gekucht
meppen mep gemept
jatten jat gejat
poffen pof gepoft
vissen vis gevist
Dit zijn de regels, even uit mijn hoofd opgeschreven. Leraar Nederlands die me kan aanvullen?
Kayla"]
[quote="runningkawa schreef:
En dan ben ik ook nog vaak erg vermoeid en zit ik hier maar wat te relaxen, maar als je dan 't kofschip ,waarvan ik werking ook al niet meer snap, er steeds bij moet halen, dan is het relaxen ook zo over.
Kayla schreef:Als je dyslectisch bent kan ik het me voorstellen dat het lastig is, maar volgens mij kan verder iedereen het goed aanleren als je goed je best doet.
Kayla schreef:Er valt vrij weinig aan te snappen hoor, gewoon leren