verkeerd gebruiken van het woordje mits

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 22:21

Ynzo schreef:
"aangesproken over"

Nagelbijten / Gniffelen

Wat een geweldig topic is dit!

Blond die volg ik niet, wat is daar niet goed aan?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:21

gru·we·lijk (bn.)
1 afschuw inboezemend => verschrikkelijk
2 zeer heftig, hevig

niet bedoeld als vervanging voor heel erg dus Scheve mond

Elliot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:22

stef"]
[quote="Ynzo schreef:
"aangesproken over"

Nagelbijten / Gniffelen

Wat een geweldig topic is dit!

Blond die volg ik niet, wat is daar niet goed aan?
[/quote]

Je voelt je aangesproken door iets, niet over iets Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:23

ik zal maar niet beginnen over mijn lijstje ergernissen op taalgebied Extreme duivel daar komt mits/tenzij nog heel ver onderaan Haha!

even een bloemlezing
als/dan (ook heel erg is even groot dan Extreme duivel )
ik irriteer me aan
optelefoneren (en sowieso Knipoog alle contaminaties
sowieso, überhaupt en dergelijke germanismen in schrijftaal Extreme duivel
overmatig gebruik van Engels
modekreten in het ´zakenleven´ (gremium, win-win)
hun hebben gezegd
d/t en ei/ij taalfouten (dan kun je je lol op op bokt)

zo, dat is wel weer even genoeg Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:24

Ynzo, aangesproken over kan wel goed zijn Haha!

hij heeft mee nog even aangesproken over dat topic Knipoog (overigens niet echt mooi)

Elliot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:27

Haha, ik irriteer me aan is inderdaad ook een hele goede Tong uitsteken

In de context op de vorige pagina was 'aangesproken over' wel degelijk fout, en in de zin die jij hebt geplaatst vind ik het ook niet klinken Tong uitsteken

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:27

Volgens mij spreek en schrijf ik redelijk goed ABN, het enige waar ik wat moeite mee heb zijn de d/t 's en de je/jou.

Angelique18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:29

Lielle, er zijn heel erg veel mensen in Nederland die fouten maken met d/t en Ei/IJ.
Zelf heb ik heel erg veel moeite met de d/t, hier heb ik vroeger zelfs nog begleiding voor gehad.
Helaas kan ik t gewoon niet onthouden.
Sommige dingen wel sommige dingen niet.

Dit heeft niets te maken met onwille maar gewoon met t feit dat ik t echt niet kan onthouden.

Elliot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:31

lindatje schreef:
Volgens mij spreek en schrijf ik redelijk goed ABN, het enige waar ik wat moeite mee heb zijn de d/t 's en de je/jou.

Dit zijn inderdaad ook mijn grootste problemen, de d/t regel zal ik nooitvan m'n leven begrijpen, hoe jammer het ook is Tong uitsteken

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:31

Ik ben duidelijk een gigantische lastpost hiero Haha!

D, t en dt heb ik verschrikkelijk veel moeite mee. 2 jaar lang iedere week prive-bijles mochten niet baten... Ik kan het nog steeds niet.

Mits gebruik ik inderdaad zo nu en dan verkeerd, als zijnde tenzij. Ik ben er de laatste tijd wel op aan het letten moet ik zeggen Knipoog

Zowiezo... Afgeleidde van sowieso Lachen

En als/dan... Jeetje, wat heb ik daar een moeite mee.... Het is toch even oud als en ouder dan? Of zit k nu weer verkeerd? Bloos

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:33

stef"]
[quote="Percy schreef:
sowieso is wel degelijk een woord wat voorkomt in de Van Dale.

Waar ik een beetje moeite mee heb zijn mensen die zelf nogal wat fouten maken en dan vallen over fouten die anderen maken.
Nogal hypocriet noem ik dat.

val nergens over hoor, alleen iets wat me opviel (of voel ik me nu weer onterecht aangesproken... wat heb ik vandaag Haha!)
[/quote]

Ik denk dat je je terecht aangesproken mag voelen, want ook jij maakt veel schrijffouten. Ik begrijp ook niet zo goed waarom je dit topic niet op HK ofzo hebt geopend. Tenslotte kunnen we over taal- en spelfouten uren doorgaan, laat staan over stijlfouten.

Ik irriteer met het allermeest aan "jouw" in de zin: ik heb het toch tegen jouw gezegd, of aan jouw gegeven.

Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom je dit fout kunt doen, in ieder geval al niet als er niet eens een zelfstandig naamwoord achter staat (weet je wel, zo'n ding waar je "de/het of een" voor kunt zetten.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:33

Angelique18 schreef:
Lielle, er zijn heel erg veel mensen in Nederland die fouten maken met d/t en Ei/IJ.
Zelf heb ik heel erg veel moeite met de d/t, hier heb ik vroeger zelfs nog begleiding voor gehad.
Helaas kan ik t gewoon niet onthouden.
Sommige dingen wel sommige dingen niet.

Dit heeft niets te maken met onwille maar gewoon met t feit dat ik t echt niet kan onthouden.

Als je dyslectisch bent kan ik het me voorstellen dat het lastig is, maar volgens mij kan verder iedereen het goed aanleren als je goed je best doet.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:34

Ik heb wel eens 1en en 3en voor dictees gehaald, mijn Nederlands was echt heel erg slecht! Ik heb daar toen taalhulp voor gehad, en het is nog redelijk goedgekomen Haha! Mijn schrijftaal is aardig goed, alleen maak ik vaak stijlfouten...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:38

Ynzo"]
Haha, ik irriteer me aan is inderdaad ook een hele goede Tong uitsteken

In de context op de vorige pagina was 'aangesproken over' wel degelijk fout, en in de zin die jij hebt geplaatst vind ik het ook niet klinken Tong uitsteken
[/quote]
dat ben ik in beide gevallen met je eens, maar mijn voorbeeld mag wel.

Angelique, ik erger me dan ook regelmatig en ik begrijp dus echt niet dat mensen de d/t regels niet kunnen onthouden. Geen hond zal schrijven

hij loopd of hij loop
maar hij tild of hij word is heel normaal Verward

kennelijk is dat dus zo, je geeft zelf ook aan dat je het niet snapt/kunt onthouden maar ik kan dus echt gewoon niet snappen. Is geen onwil mijnerzijds, misschien een gebrek aan inlevingsvermogen Extreme duivel
/edit
ik zie dat manon hetzelfde probleem heeft Haha! en jou/jouw mag er idd zeker bij!

de regels hebben hier al vaker gestaan:

[PP] Stijgeren of steigeren?
[quote="Lielle schreef:
Runningkawa, zie het stukje van Karin voor de tegenwoordige tijd. Hieronder voor verleden tijd en voltooid deelwoord:

ieder werkwoord waarvan de stam (hele woord zonder -en) eindigt op een van de letters t, f, k, s, ch of p krijgt in de verleden tijd een t. Alle andere krijgen een d. Dus:

werkwoord stam verleden tijd
aaien aai aaide
dromen dro(o)m droomde
galopperen galopp(e)er galoppeerde
tillen til(l) tilde

fokken fok fokte
stappen stap stapte
kuchen kuch kuchte
meppen mep mepte
jatten jat jatte
poffen pof pofte
vissen vis viste

Dit ligt ook voor de hand omdat niemand zal zeggen: aaite, droomte, galoppeerte, tilte of fokde, stapde, lachde, mepde, jatde, pofde, visde. Bovendien zien de meeste waarschijnlijk wel dat dit raar geschreven is.

In de voltooide tijd, die je kunt herkennen omdat er een vorm van hebben of zijn in de zin staat en dat meestal begint met ge- , volg je dezelfde regel als in de verleden tijd.
dus als de verleden tijd met een d is is het voltooid deelwoord dat ook, en is het met een t dan ook het voltooid deelwoord met een t.

Dus
werkwoord stam verleden tijd
aaien aai geaaid
dromen dro(o)m gedroomd
galopperen galopp(e)er gegaloppeerd
tillen til(l) getild

fokken fok gefokt
stappen stap gestapt
kuchen kuch gekucht
meppen mep gemept
jatten jat gejat
poffen pof gepoft
vissen vis gevist

Dit zijn de regels, even uit mijn hoofd opgeschreven. Leraar Nederlands die me kan aanvullen?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:42

Aanvullinkje:

Kayla"]
[quote="runningkawa schreef:

En dan ben ik ook nog vaak erg vermoeid en zit ik hier maar wat te relaxen, maar als je dan 't kofschip ,waarvan ik werking ook al niet meer snap, er steeds bij moet halen, dan is het relaxen ook zo over.

De 't kofschip (/'t fokschaap) regel: als de stam (werkwoord -en) van een werkwoord op de letters t, k, f, s, c, h en p (de medeklinkers uit 't kofschip) eindigt, krijg je in de verleden tijd -te er achter en eindigt het voltooid deelwoord op -t. Vb: vissen-viste-gevist.
Bij werkwoorden die niet op een van deze letters eindigen, krijg je in de verleden tijd -de er achter en eindigt het voltooid deelwoord op -d. Vb: antwoorden-antwoordde (let op 2xd)-geantwoord.
Deze regel geldt overigens alleen bij zwakke werkwoorden. Een voorbeeld van een sterkt werkwoord is lopen-liep-gelopen.

Et voila Haha!

Dit was trouwens deel 3 van mijn lessen Nederlands voor bokkers Nerd .
[/quote]

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:43

zelfde topic Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:45

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:48

Kayla schreef:
Als je dyslectisch bent kan ik het me voorstellen dat het lastig is, maar volgens mij kan verder iedereen het goed aanleren als je goed je best doet.

Niet mee eens... Ik heb VWO gedaan, ik heb 2 jaar lang iedere week bijles gehad (en denk maar niet dat ik er met de pet naar gooide, want dat betekende dat ik gewoon nog langer kon blijven zitten in dat lokaaltje). Ik snap het gewoon niet, klaar.

Ik erger me eraan als mensen over iedere d en dt die fout is struikelen... Sja, kleinigheidje hou je toch!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:49

Er valt vrij weinig aan te snappen hoor, gewoon leren Tong uitsteken

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:51

Ynzo schreef:
Sommige taalfouten zijn inderdaad heel irritant, ik kan me vooral ergeren aan mensen die 'als' en 'dan' omdraaien Schijnheilig

Bedoel je dat als in: 'als mij' ipv 'dan ik' etc.

Zo ja, sorry Bloos
Ik haal dat nog al eens door elkaar Bloos!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:52

Kan iemand mij uitleggen wanneer je als gebruikt en wanneer dan Bloos Heb hier altijd veel moeite mee, maar niemand die het me uitlegd Scheve mond
Ook d/t doe ik veel te veel fout, een enkele keer ook ij/ei, ik heb er talloze oefeningen voor gedaan, maar het wordt niet echt beter.
Doordat ik denk dat ik het fout doe gaat het meestal fout.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:53

Meestal check ik even het profiel wanneer iemand een spelfout maakt en schrik dan echt welke beroepen sommige slechte spellers hebben. Beroepen waarin je het je niet kan veroorloven om zulke fouten te maken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:54

Kayla schreef:
Er valt vrij weinig aan te snappen hoor, gewoon leren Tong uitsteken

Ik word en hij wordt zijn dingen die ik never nooit niet meer vergeet, maar er zijn nog oneindig meer woorden dan alleen hij wordt... Het is allemaal zo gemakkelijk gezegt, gewoon leren... Scheve mondWoorden als berekend bv... Is het nu berekend of berekent? Die dingetjes krijg ik dus gewoon niet onder de knie Scheve mond

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:55

Lieke schreef:
Kan iemand mij uitleggen wanneer je als gebruikt en wanneer dan Bloos Heb hier altijd veel moeite mee, maar niemand die het me uitlegd Scheve mond

even groot als ik
groter dan ik (ben)

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:55

Weet je wat het is, sommige dingen hebben niets met begrijpen te maken maar gewoon met simpel toepassen.

Ik kan me best voorstellen dat de kofschip regel misschien moeilijk is, maar waarom schrijft iemand een persoonsvorm in de hij-vorm zonder t? De laatste letter is gewoon altijd een t (behalve bij "hij is").
Mensen maken het moeilijker dan het is en gaan opeens nadenken over d/dt of t en proppen er van alles achter. Als er een d in het werkwoord zit, dan is het dt en anders gewoon een t. Alleen een d is gewoon puur onmogelijk.

Zelfde met dat jou/jouw verhaal. Niemand schrijft: "Kan mij paard dat?" iedereen snapt dat daar "mijn" moet staan. Waarom is dat met jou en jouw dan zo moeilijk?

Op naar les 4!