Reïncarnatie?, vrije keus!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 18:01

troi schreef:
Ik denk zomaar dag het mooi is dat iedereen op zijn eigen manier gelukkig en ongelukkig mag zijn. Er bestaat geen patent op wijsheid en redenen om te leven. Fijn dat TS gelukkig is maar aangeven dat vooral jouw filosofie gelukkiger maakt tot op hoge leeftijd is, met alle respect, wat arrogant. Er zijn meerdere wegen naar rome..

Lees heel goed na wat ik schreef, zonder daarbij uw gelijk te zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:04

Sizzle schreef:
Ik geloof echter niet in een energie pakketje dat men ziel noemt dat als een soort slimey dan in een nieuwe baby binnengulpt (niet te letterlijk nemen uiteraard).

Nee, dat geloof ik ook niet. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de ziel zijn bestemming uitkiest voordat die baby verwekt wordt. Eerst is de ziel er, met de dan gekozen bestemming, en daar wordt dan zeg maar een baby bij gemaakt :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:06

Ik geloof in reincarnatie, geloof is eigenlijk niet goed uitgedrukt. Het is eigenlijk geen geloof, meer een intern weten door de dingen die ik tot nu toe heb meegemaakt in mijn leven. Zo zou ik het eerder noemen. Of me dat gelukkiger maakt geen idee.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:06

Marin_ka3 schreef:
LadyMadonna schreef:
Energieker en flexibeler dat wat?

Dan 'ouderdom' accepteren, 'vroeger was alles beter', achter de geraniums gaan zitten. Wachten, wachten en wachten...op bezoek van je kinderen. Mopperen over de gezondheid. En al dies meer....
En je stelt nu dat je dergelijke zaken kunt voorkomen door te verzinnen dat er een (tot nog toe onbewezen) deel van jezelf is dat na de dood een andere zelforganiserende hoop moleculen uitzoekt om zijn kunstje in te herhalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:09

SusanH schreef:
Ik geloof in reincarnatie, geloof is eigenlijk niet goed uitgedrukt. Het is eigenlijk geen geloof, meer een intern weten door de dingen die ik tot nu toe heb meegemaakt in mijn leven. Zo zou ik het eerder noemen. Of me dat gelukkiger maakt geen idee.

Mag ik je vragen waardoor je dat weet? Gewoon echt uit interesse. :) En wellicht doordat iets mij ook doet denken over of het bestaat. Mag ook in PB.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:09

Als reïncarnatie bestaat dan is er dus sprake van ontwikkeling. Mensen ontwikkelen zich keer op keer, leren bij etc. Dat vind ik logischer dan het statische beeld van een hemel (of vagevuur/ hel) na het overlijden. Ik vind het ook een fijner idee dan dat er niets meer zou zijn. "On verra" (we zullen zien).

luuntje schreef:
Ik weet het niet.
Is er een hemel, is er niks, kom je terug? Ik weet het niet.

Onze zoon was een jaar of 2 oud en lag in bed.
Ik gaf hem een kus en ging zijn kamer uit.
‘Mama, vroeger had ik een andere mama’. Eh oke schat dat kan.
Ik had nog nooit gesproken met hem over wederkeren en een hemel.

Ja hier ook ervaringen met (kleine) kinderen die mij aan het denken hebben gezet of er reïncarnatie kan bestaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:14

Resistance schreef:
SusanH schreef:

Mag ik je vragen waardoor je dat weet? Gewoon echt uit interesse. :) En wellicht doordat iets mij ook doet denken over of het bestaat. Mag ook in PB.

Laten we het erop houden dat ik er achter kwam dat er een hoop dingen waren waar ik als jong volwassene tegen aan liep. Die konden niet verklaard worden door dingen die ik in mijn huidige leven heb meegemaakt. In dat hele proces heb ik dingen geleerd en ervaren die dat interne weten alleen maar verder versterkt hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:16

pien_2010 schreef:
Als reïncarnatie bestaat dan is er dus sprake van ontwikkeling.

Ja en nee. De ziel probeert zich in een volgend leven verder te ontwikkelen, of dingen uit een eerder leven op te lossen. Maar de geest reïncarneert niet mee. Die krijgt wel met verschijnselen uit de ziel te maken maar kan ze niet, of in elk geval niet makkelijk, begrijpen. En dat laatste zou nou net zo handig zijn in een leerproces.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:16

Marin_ka3 schreef:
Als je leeft met de overtuiging dat reïncarnatie bestaat, dan blijft het tot op hoge leeftijd boeiend en interessant om nieuwe vaardigheden aan te leren. (In je genen verankeren) Dat maakt het leven zelf tot op het laatste moment energieker en flexibeler.

Arrogante stelling, fijn voor je maar ik vind dat je hier de plank aardig misslaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:18

Marin_ka3 schreef:
LadyMadonna schreef:
Energieker en flexibeler dat wat?

Dan 'ouderdom' accepteren, 'vroeger was alles beter', achter de geraniums gaan zitten. Wachten, wachten en wachten...op bezoek van je kinderen. Mopperen over de gezondheid. En al dies meer....

En dat kan alleen als je in reïncarnatie gelooft :?

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 18:21

bigone schreef:
Marin_ka3 schreef:
Als je leeft met de overtuiging dat reïncarnatie bestaat, dan blijft het tot op hoge leeftijd boeiend en interessant om nieuwe vaardigheden aan te leren. (In je genen verankeren) Dat maakt het leven zelf tot op het laatste moment energieker en flexibeler.

Arrogante stelling, fijn voor je maar ik vind dat je hier de plank aardig misslaat.

Een stelling kan nooit arrogant zijn...

Marin_ka3

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 18:23

Reïncarnatie, als het bestaat zie ik het niet als een religie. Maar wel als een van de zoveelste ontwikkelingen van de natuur.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:24

Tsja ik zou het best een leuk idee vinden dat er iets is na de dood, maar ik geloof het gewoon niet :'). Kan er weinig anders van maken :+ .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:25

Prima , als je maar begrijpt wat ik bedoel. Want jij zegt gewoon dat mensen die niet in reincarnatie geloven een veel minder actief en interessant leven hebben. Dat is niet alleen arrogant maar ergens ook zielig want stel dat jij op een gegeven ogenblik niet meer in reincarnatie gelooft, kun je ook achter de geraniums gaan zitten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:27

Nou, ik vind ook wel wat aan te merken op je stelling. Ik ben het er niet mee eens. Zo lijkt het bijvoorbeeld net alsof je wanneer je gelooft in reincarnatie nooit eens down mag zijn of in de put mag zitten. Je kan hem ook omdraaien. Waarom er nu moeite voor doen als je nog een keer terug kan komen om het opnieuw te proberen? Ik denk dat ik je intentie wel begrijp. Ik vind alleen de manier waarop je het neerzet niet heel respectvol overkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:33

Ierpier schreef:
Tsja ik zou het best een leuk idee vinden dat er iets is na de dood, maar ik geloof het gewoon niet :'). Kan er weinig anders van maken :+ .

Mja, alleen je lichaam en je geest gaan dood. En voor hen is er daarna inderdaad niks meer.

Je ziel gaat niet dood. Je ziel gaat -als het goed is- over naar het licht, en kiest daarna een nieuwe bestemming. Dat is oneindig. Je ziel sterft niet. En omdat er voor je ziel geen dood is is het vrij onmogelijk dat er daarná eventueel iets is. Dat is niet van toepassing aangezien er van sterven geen sprake is voor je ziel.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:36

Ik loop al meer dan een halve eeuw op deze planeet rond en ben van gelovig katholiek opgevoed kind langzaam veranderd in een atheïst.
Doordat ik ging twijfelen aan de leer van de kerk ben ik me gaan verdiepen in andere geloven en overtuigingen. Bijbel,koran en Thora van kaft tot kaft gelezen en de twijfel werd een overtuiging. boeddhisme en hindoeïsme bestudeerd en ook dat legde het af tegen de wetenschap en de kennis van nu.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat er geen leven is na de dood, dat we geen ziel hebben maar een geweten.
Het hier en nu dat is het en daar maak ik het beste van. En nee ik ben niet bang voor de dood het heeft namelijk geen zin bang te zijn voor het onvermijdelijke.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:38

Koper schreef:
Ierpier schreef:

Mja, alleen je lichaam en je geest gaan dood. En voor hen is er daarna inderdaad niks meer.

Je ziel gaat niet dood. Je ziel gaat -als het goed is- over naar het licht, en kiest daarna een nieuwe bestemming. Dat is oneindig. Je ziel sterft niet. En omdat er voor je ziel geen dood is is het vrij onmogelijk dat er daarná eventueel iets is. Dat is niet van toepassing aangezien er van sterven geen sprake is voor je ziel.

En dat geloof ik dus niet. Ik geloof dood is dood. Niks. Weg. Einde.
Vind het wel een mooi idee, overigens, wat je beschrijft.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 18:43

bigone schreef:
Prima , als je maar begrijpt wat ik bedoel. Want jij zegt gewoon dat mensen die niet in reincarnatie geloven een veel minder actief en interessant leven hebben. Dat is niet alleen arrogant maar ergens ook zielig want stel dat jij op een gegeven ogenblik niet meer in reincarnatie gelooft, kun je ook achter de geraniums gaan zitten.

Wat een boosheid, ...sorry ik kan je niet helpen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:44

Voor mij is de (interne) wetenschap dat reïncarnatie bestaat vooral een geruststelling. Het geeft rust dat ik niet alles in dit leven hoef te doen/oplossen/uit te vinden. Ik weet inmiddels dat wij hier op aarde zijn voor de ervaringen van dit aardse leven en alles dat het te bieden heeft en om karma uit vorige levens in te lossen. Deze ervaringen helpen je ziel verder te ontwikkelen, iedere keer weer een stap verder te komen en om zoveel mogelijk te leren. Dus er zit zeker wel ontwikkeling in je levens, ondanks dat het misschien niet is wat wij met ons hoofd bedenken.
Mijn beeld van reïncarnatie lijkt op het concept dat verteld wordt in de film The Host.

Ben ik heel gelukkig doordat ik in reïncarnatie geloof? Niet perse, maar het geeft wel antwoord op veel "Waarom?" vragen die anders niet uit te leggen waren en het geeft vooral interne rust. Niet luiheid in de vorm van: "Ach, als het dit leven niet lukt, dan in een volgend leven maar." maar meer in de vorm van "Ik ben hier om te leren wat ik nu moet leren en dat is altijd prima."
Ik ben natuurlijk nog steeds wel aan het ontwikkelen om dit leven zo aangenaam mogelijk te maken en te doen waarom dat ik hier ben, wat dat dan ook precies mogen zijn (dat is op dit moment voor mijn hoofd/verstand nog niet duidelijk).

Natuurlijk is altijd alles wat je gelooft prima. Er hoeft geen specifieke wetenschap over sommige dingen te zijn en gaat vooral om waar je je zelf het beste bij voelt. Dat is voor iedereen persoonlijk.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:45

Ik denk niet dat bigone hulp nodig heeft. Ik denk dat als jij je standpunt wat minder als een feit en wat meer als een mening had verwoord, er niks aan de hand was geweest :)

Marin_ka3

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 18:50

Nou ja , het IS slechts mijn visie.
Zo werkt het voor mij...
Ieder is vrij!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:56

11AFotograaf schreef:
Voor mij is de (interne) wetenschap dat reïncarnatie bestaat vooral een geruststelling. Het geeft rust dat ik niet alles in dit leven hoef te doen/oplossen/uit te vinden. Ik weet inmiddels dat wij hier op aarde zijn voor de ervaringen van dit aardse leven en alles dat het te bieden heeft en om karma uit vorige levens in te lossen. Deze ervaringen helpen je ziel verder te ontwikkelen, iedere keer weer een stap verder te komen en om zoveel mogelijk te leren. Dus er zit zeker wel ontwikkeling in je levens, ondanks dat het misschien niet is wat wij met ons hoofd bedenken.
Mijn beeld van reïncarnatie lijkt op het concept dat verteld wordt in de film The Host.

Ben ik heel gelukkig doordat ik in reïncarnatie geloof? Niet perse, maar het geeft wel antwoord op veel "Waarom?" vragen die anders niet uit te leggen waren en het geeft vooral interne rust. Niet luiheid in de vorm van: "Ach, als het dit leven niet lukt, dan in een volgend leven maar." maar meer in de vorm van "Ik ben hier om te leren wat ik nu moet leren en dat is altijd prima."
Ik ben natuurlijk nog steeds wel aan het ontwikkelen om dit leven zo aangenaam mogelijk te maken en te doen waarom dat ik hier ben, wat dat dan ook precies mogen zijn (dat is op dit moment voor mijn hoofd/verstand nog niet duidelijk).

Natuurlijk is altijd alles wat je gelooft prima. Er hoeft geen specifieke wetenschap over sommige dingen te zijn en gaat vooral om waar je je zelf het beste bij voelt. Dat is voor iedereen persoonlijk.

Dit vind ik heel mooi verwoord. Het sluit ook precies aan bij hoe ik er tegenaan kijk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:58

https://youtu.be/V4dQ9hZ2J7U Dit is een heel bijzonder verhaal over een jongetje wat zich nog veel kan herinneren van een vorig leven. Ze zijn met cameraploeg naar de plek waar hij woonde in zijn vorige leven gegaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:09

Marin_ka3 schreef:
Nou ja , het IS slechts mijn visie.
Zo werkt het voor mij...
Ieder is vrij!

Nee, want jij vind jouw visie beter dan die van een ander..