Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:14

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:14

Jeetje, als ik lees dat sommige vinden dat ze het zelf weinig vinden en dan zie ik de opsomming. Bij mij is het echt veel minder. Oeps!

Helemaal stoffen, keuken en badkamer grondig schoonmaken gebeurt echt heel weinig. Als het echt niet meer kan, dan moet het maar. Heb er echt een hekel aan. Stofzuigen 1-2 keer in de week, afwas gaat meteen in de vaatwasser, wc’s 1 keer in de week/ 2 week denk ik en de was als ik iets nodig heb, als de mand vol is of ik er tijd voor heb.

Met grote dingen helpt mama soms. :o

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:15

Met twee kleine kinderen doe ik genoeg maar kom nooit aan het hele uitgebreide toe..

Stofzuigen bijna iedere dag
Wassen om de dag
Strijken paar keer per week
Ramen beneden eenmaal per twee weken
Wc’s twee keer per week
Keuken elke dag
Vaatwasser bijna iedere dag
Beddengoed eenmaal per twee weken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:16

Ik woon samen met mijn vriend en 5 katten (dat was zoooo niet gepland :+ )

We hebben thank god een robotstofzuiger die ook een dweilfunctie heeft en die draait dagelijks.
1 avond in de week besteden wij aan beide 1 overige kamer exclusief de kamers die niet gebruikt worden (logeerkamer etc). Dus zo ongeveer 1 x per 2 weken de badkamer, toilet, slaapkamer, zolder en dan grondig.
Was doen wij tussendoor en stoffen ook.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:16

Met drie katten en vier honden is het een beestenboel met veel haar. Toch zuigen we niet elke dag. Komen er niet aan toe. Meestal om de dag en dan ook dweilen.

Elke nacht staat de vaatwasser aan.

Wasmachine om de dag/om de 2 dagen. Droge was eraf halen en opvouwen en natte was ophangen. Handdoeken 2x in de week en gelukkig in de droger.

Beddengoed wassen we elke week/soms om de week. Beetje afhangend.

Wc's 1x in de week. Afstoffen en doekjes erover, net wanneer uitkomt.

Keuken en fornuis word elke dag afgenomen.

Het weekend hebben we 1 grote klus. Of de hele keuken schrobben inclusief oven, de afzuigkap, de machines etc, of de hele badkamer, of alle slaapkamers van top tot teen, of ramen wassen, of de woonkamer in de sop. Wisselt dus.

Wel elke week was ik de kussens op de banken en de dekentjes in de manden. En spuit ik de banken in met reiniger.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:17

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:21

Als de vloer maar schoon is, vind ik. :)
Dus 1 of 2 x per week goed stofzuigen en dweilen, boven en beneden.

De rest veel op het moment dat je er gebruik van maakt.
Tijdens koken gelijk het aanrecht afnemen.
Het toilet, 1 x per dag toiletreiniger en borstel er doorheen, en 1 x na gebruik met doekje de toiletpot schoonmaken.
Tijdens douchen, beetje badkamerspray gebruiken op de tegels en even afnemen.
Tijdens/na het tanden poetsen beetje badkamerspray in de wastafel en met een sponsje er doorheen.
Eén keer per week bed verschonen.
Meubels afstoffen, 1 x in de week op een moment dat het uitkomt.
Strijken, nooit.
Wassen, gemiddeld 2 a 3 wassen in de week.
Ramen zemen, zo'n 3 a 4 x per jaar.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:25

Leuk om te lezen! Nu net verhuisd maar in het oude huis deed ik: keuken elke of om de dag, soppen 1keer per week, dweilen wekelijks of om de week, zuigen 1-2 keer
Per week, badkamer zo min mogelijk, toilet, 3 keer per week, ons bed om de week, zoontjes bed 2 keer per week, 4-5 wasjes per weer, ramen bijna nooit.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:30

Wij hebben een schoonmaakster die 1 x in de 2 weken 4 uur komt.

Zij doet bijna alles.
Het huis stoffen en stofzuigen, dweilen, bed verschonen. En dan nog 1 wat grotere klus ernaast zoals bijvooerbeeld de keuken soppen.
Glazenwasser komt 1x in de 2 maanden.

Verder doe ik zelf de was. Meestal 3 wasjes per week. 1 zwart, 1 wit en 1 kleur. Ondergoed, handdoeken en ondershirts gaan in de droger. De rest hang ik nat op. Daardoor strijk ik niks. Ook hemden van mijn vriend niet.
Afwas van ontbijt en evt avondeten gaat in de vaatwasser.

Als we een feestje hebben of bezoek dan vraag ik de schoonmaakster soms om een dagje 2 uurtjes extra te komen.

We werken beide full time en zijn dus effectief maar een paar uurtjes per dag thuis.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:30

Stofzuigen & alles afnemen: vrijwel dagelijks
Dweilen: 1x per 2 weken
Wc: om de dag
Beddegoed: wekelijks
Ramen: 1 x per 4 weken (probeer ik)
Badkamer: goed bijhouden na/tijdens het douchen
Wassen/vouwen: oneindig met 2 kids ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:34

Hangt er ook flink vanaf of je dieren/kinderen hebt denk ik.

Hier 2 honden en een kinderopvang aan huis (maar geen eigen kinderen) die ervoor zorgen dat er elke dag gestofzuigd moet worden. Dweilen ben ik heel slecht in dat doe ik bijna nooit maar op onze vloer zie je ook niks :')

Wc om de dag (ivm de kindjes). De bedjes was ik elke week, ook ons eigen bed. Handdoeken 1x per week en nog 2 kleding wassen.

Afstoffen en schoonmaken 1x per maand ofzo.

Badkamer doe ik nooit omdat we bijna een nieuwe krijgen dus ik vind het ‘t niet waard om die te soppen.

Keuken aanrecht elke dag goed schoonmaken maar de kastjes 1x per jaar ofzo. Net als de koelkast.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:38

Schoonmaken ben ik niet goed in, en ik heb er een hekel aan om te doen. Mijn vriend ook, dus hij heeft een schoonmaakster sinds hij in dit huis woont. Ik ben erbij komen wonen, de schoonmaakster is er nog steeds en daar ben ik erg blij mee. Heb zelf weinig problemen met een 'stoffig' huishouden, maar ik zie het werk ook gewoon niet liggen. Ik vind het echt niet erg en het is zulk ondankbaar werk, een dag later is het weer vies, waar doe je het dan voor. Schoonmaakster komt 1x per week 2 uurtjes en ze stoft af, stofzuigen/dweilen, doet de badkamer en het toilet en de keuken. Als ze er niet is, maak ik een lijstje voor mezelf en doe ik elke dag iets. En van dat lijstje wijk ik meestal niet af :')

Wat ik wel doe is de vaatwasser, anders is er geen ruimte meer in de keuken. Handdoeken/ondergoed wassen als er niks meer in de kast ligt en af en toe het beddengoed verschonen. Strijken doe ik niet aan. Ramen zemen hebben we van het zomer nog gedaan. En mijn caviaflat verschoon ik elke maandag. Mijn beesten moeten niet in de viezigheid zitten natuurlijk :+
Laatst bijgewerkt door MagicMuffin op 29-11-18 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:41

Stofzuigen dweilen: dagelijks beneden.
Stofzuigen boven: om de dag.
Dweilen boven: 1 x per week.

Stoffen: dagelijks. Neem ook dagelijks de vensterbanken af en alle deuren.

Wc 2 x per dag.
De was: in het weekend. Dan verschoon ik ook de bedden. Vrijdags begin ik met wassen en zondags ligt alles gewassen en eventueel gestreken in de kast.

Badkamer doe ik elke dag insprayen en goed droog maken. 1 x per week grote schoonmaak.

Ramen zemen 1 x per maand. Keuken ramen elke week. Aangezien daar kinderhandjes aan zitten.

De trap doe ik 2 keer per week stofzuigen en afnemen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:43

Ik ben student op kot, dat zegt genoeg denk ik... _O-
Gelukkig worden de gemeenschappelijke keuken, wc's en douches elke dag gepoetst door de poetsvrouwen :))

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:53

Leuk om zo de huishoud schema's van andere mensen te lezen.

Ik ben nu 32 weken zwanger en flinke bekkeninstabiliteit helaas. Daarom komt er 1x in de week een vrouwtje ons helpen in het huishouden, maar met 2 honden, 1 kat en een peuter moet ik zelf toch ook nog 't hoognodige doen.

-3x in de week ongeveer was draaien en 2x in de week opvouwen.
-1x in de week bed verschonen
-iedere dag stofzuigen/vegen
-2x in de week dweilen
-1x in de 3 maanden keukenkastjes etc helemaal van binnen, dagelijks van buiten.
- Ramen etc ook 1x in de 2a 3 maanden.
-wc dagelijks doekje over de bril ivm peuter.
-de douche ruimte 1x in de week, boven alles 1x in de week afnemen.
-boven 3x in de week Stofzuigen, iedere dag de trap.
-Koelkast 1x in de maand.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:57

Ik heb eigenlijk totaal geen ritme en ben nogal chaotisch.

Maar.... ik stofzuig & dweil wel iedere dag beneden omdat ik 2 honden heb en een kat ( van de hamster geen rommel ).
De was als ik een volle was kan draaien.
De vaatwasser draait iedere dag dus ik heb nooit vieze vaat op het aanrecht staan, dat scheelt ook al erg veel vind ik. Aanrecht doe ik dagelijks af. En de rest? Wanneer ik tijd & zin heb.
Heb er geen vaste dagen of tijden voor, ik werk onregelmatig en wordt helemaal zenuwachtig van lijstjes.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:01

Benedenverdieping dagelijks stofzuigen en alles afstoffen.
Dweilen om de dag.
Vloer grondig reinigen 1x per maand.
Bovenverdieping 1x per week stofzuigen en afstoffen.

Ramen lappen en dergelijke wanneer nodig.
Was draaien is meestal 1 a 2x per maand.
Afwas is via afwasmachine ;)

Heb 3 Duitse herders in huis zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:01

Stofzuigen 2-7x per week, afhankelijk van hoeveel haren de honden verliezen.
Dweilen 1x per 1-2wkn
Was als ik een mand vol heb, op dit moment 1 per dag ongeveer met een baby :D
1x per 1-2wkn bed verschonen
Wc 1x per week en als er bezoek komt extra
Badkamer ook wekelijks, net als afstoffen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:09

Super interessant topic! Wij wonen hier met 2 mensen en 1 kat:

Stofzuigen: 1 a 2 keer per week
Toiletten: 1 a 2 keer per week
Dweilen: ehhh... te weinig :')
Aanrecht: elke avond na het eten

Vaatwasser aan: elke nacht
Beddengoed verschonen: elk weekend
Wassen draaien: elk weekend

En de rest een beetje wanneer we tijd over hebben
Ramen lappen aan de buitenkant is hier vooral in de winter een soort gebed zonder eind. Woon aan zee en het waait hier altijd inclusief zandkorrels die tegen je ramen opvliegen :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:19

stofzuigen 1-2x per week
afwassen 2x per week
dweilen 1x per week
afstoffen 2-4x per maand en wanneer er visite komt ff een lapje over de tafel, bank etc
toilet en badkamer 1x per week
de was 2-4x per week
kattenbak indien nodig om de dag (kat gaat meestal in de tuin)
vissen verschonen 1x per week 50-80% waterwissel
bed 1x per week

Dingen als aanrecht, kastdeurtjes en gasfornuis gebeuren gelijk met de afwas, 2x per jaar ga ik echt door de kasten met een doekje en check ik meteen de voorraad op datum, ruim alles weer netjes in enzo.
De koelkast check ik wekelijks en indien nodig haal ik er gelijk een lapje doorheen.
Wanneer nodig trek ik tussendoor een bezem door het huis om zand en kleine rommeltjes mee op te ruimen, soms is dit minstens een maand niet nodig en soms vrijwel dagelijks of vaker. :+

Ik ben alleen en heb 1 hond en 1 kat, soms een logeerhondje erbij.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:37

Ik heb samen met mijn vriend een klein appartement boven het huis van zijn ouders.
Ik zuig om de andere dag, kattenbak word wel dagelijks gedaan. Ongeveer 1x per week stoffen en glazen tafel/spiegel schoonmaken.

Dan de was ligt echt eraan. Soms een week niet, soms 4x per week. Afhankelijk van hoe vol de wasmand is zegmaar :')

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:47

We werken beide 40+ uur maar wel twee katten dus om de dag stofzuigen en elke dag de robotstofzuiger even aan. Bovenverdieping vaak 1x per week de robot aan en de schoonmaakster stofzuigt om de week het hele huis. Dweilen is verschillend, soms twee keer per week, soms een week niet. De kattenbak elke dag even de poep eruit scheppen en 1x per week al het grind eruit en met warm water schoonmaken.

De was eigenlijk wanneer de wasmand vol is, behalve beddengoed, dat was ik iedere zondag.

Badkamer iedere week en om de dag even een doekje over de wc bril en chloor in de pot.

Na het koken even een doekje over het aanrecht en gasfornuis.

Verder hebben we om de week een schoonmaakster die 4 uur aan de slag gaat. Daar ben ik echt zó blij mee. Wat mij betreft mag ze iedere week komen *\o/*

De grotere klussen zoals ramen lappen, koelkast en keukenkastjes schoonmaken doe ik wanneer ik vind dat het nodig is. Met dit weer neem ik bijvoorbeeld niet de moeite om de ramen te lappen.

Ik vind het erg belangrijk dat het huis schoon is. Als ik hier lees hoe weinig sommige mensen aan het huishouden doen, ik zou er niet tegen kunnen. Maar ieder zijn ding hierin natuurlijk! :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:49

Hier twee katten en een peuter (baby nummer 2 is er bijna) dus schoonmaken is hier wel een must :+

Gelukkig komt wekelijks een schoonmaakster. Doet beneden en boven dwijlen en zuigen, badkamer en wc uitgebreid en keuken helemaal.

Zelf zuig ik om de dag/iedere dag. Net wat nodig is.
Wc om de dag.
Dagelijks de afwas (vaatwasser)
Dagelijks 1 a 2 wasjes (hebben veel was)
Wekelijks beddenlakens
2x per week handdoeken
Eens per maand komt de glazenwasser voor de ramen.
Strijken doe ik wanneer nodig is.
Koken dagelijks
Boodschappen 2x per week.
Doekje over eettafel en salontafel meerdere keren per dag. Afhankelijk van knoeien van peuter.
Keukenkastjes helemaal uitboenen doet mijn man eens per kwartaal.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:52

Ik doe iedere dag 20-30 minuten iets in het huishouden.
Hierdoor hoef ik verder weinig echt te doen als het op poetsen aankomt.

Donkey366

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:00

Een huis met 1 hond:

Iedere dag staat de robotstofzuiger aan.
Om de dag met de stofzuiger zelf en dan ook alle plinten en hoeken/randen met een fijn opzetstuk.
Dweilen (laminaat vloer) om de 2 dagen. Met dettol. Eens in de maand opboenen met Hg laminaat spul.
Afstoffen iedere dag. Met Dettol.
Wc iedere dag met glorix. En een doekje met Hg wc reiniger.
Bed verschonen liefst 2x per week. Maar nu in de winter eens per week.
Koelkast eens per week. Soms om de week.
Keukenkastjes eens per maand
Bankstel (hoekbank) om de 2 weken uit elkaar en grondig gepoetst.
Ramen ben ik erg laks mee maar wel iedere 2 maanden.
Badkamer om de dag.
Vaatwasser iedere dag.
Wasmachine en vaatwasser zelf reinigen iedere week! Heel veel mensen vergeten dit.
Iedere week worden ook de deuren en kozijnen geboend. En in 1 streep door ook de plinten afgenomen met een natte doek.
Matras iedere maand. En dekbed en kussens idem.

Zal best wat vergeten zijn..