Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:29

Cowgirl schreef:
Ik haal er altijd eentje bij ranzijn. Een kleintje die al op een schijf staat. Kosten zo'n 10 euro.
Gaat zo'n 3 weken mee en dan is het wel klaar.

Ik zie er zo tegenop om met zo'n standaard aan de weer te gaan maar de boom wat water kunne geven is ook wel fijn.
Nadeel is dat die kleintjes bij ranzijn al op ene schijf staan. En een slag groter past gewoon niet in huis.

*gaat er nog eens over nadenken*

Wat is er dan zo vervelend aan een standaard? Dat duurt nog geen minuut en dan staat ie goed en recht :+

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 09:16

tesseke schreef:
Wij nemen ook altijd eentje met kluit, liefst recent uitgegraven (gaan hem dit jaar zelf kiezen op het veld). Na de aankoop laten we deze enkele dagen acclimatiseren in de garage, en dan mag deze naar de woonkamer. Hebben eigenlijk nooit veel uitval. Alleen vorig jaar een boom met een spinnennest.. Was iets minder aangenaam.

Acclimatiseren is een goeie inderdaad. Daar had ik nog niet zo bij stilgestaan :o

Es_ther schreef:
Wij hebben een mini neppe op de boekenkast staan.
Waarom? Ik ben bang dat de konijnen hem als traktatie gaan zien _O-

:') De snoeren van de lampjes zijn dan ook wel een beetje spannend denk ik...

muntdrop schreef:
Kennissen van mij hebben nu al 2 jaar een adoptie boom, vind het wel een mooi systeem. https://www.nrc.nl/nieuws/2014/12/08/oh ... 67-a191383

Wat leuk!!

Sanniejtjuh schreef:
Hier staat hij al :D
Vaak nordmann, zo ook deze. Met kluit zodat ik hem water kan geven. Bij mij halen ze dan gerust de 8 weken.. :o

[ [url=m/jtoT6m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, super mooi! Krijg ook meteen de neiging om 1tje te halen <3
Misschien dit weekend :=

A3a1 schreef:
Altijd een echte boom!!!!

Ik vind de blauwspar het mooiste, dus die komt er altijd.
De naalden vang ik op en verbrand ik later als ik buiten fikkie stook omdat dat zo'n lekkere lucht geeft.

Eerst altijd met kluit gehad, maar dat vind ik tegenwoordig beetje onzin.
Dus doe zonder kluit en heb zo'n ouderwetse kerstboomstandaard waar ik hem in vast kan schroeven en die je water kunt geven onderin het reservoir.

Wat zul jij gaan genieten van die heerlijke geur <|-

Veel plezier alvast.

Dank je! :D
Die geur beleving lijkt me inderdaad heerlijk!

spottedponie schreef:
Ik ga dit jaar ook voor het eerst voor een echte, en dan hoop ik dat de katten eruit blijven... :’)

:') Daar is onze senior kat gelukkig te lui voor :):)

........................

Ik zal dan ook nog even op zoek moeten naar een mooi 'iets' voor om de kluit.
Ik vind het ook een beetje lastig om in te schatten hoe omvangrijk zo'n kluit is. Ik zie dat meerdere mensen spreken over een emmer. Moet ik dan denken aan formaat speciekuip of valt dat nog iets mee?

Veel positieve geluiden over de Nordmann +:)+
Daar maar even naar uitkijken dan :)
Laatst bijgewerkt door Marizi op 27-11-18 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 09:17

Dani schreef:
Liefhebbers van neppe én echte kerstbomen kunnen terecht in ons feestdagenforum [PF] Prettige Feestdagen, dus daar verplaats ik je topic naartoe. :)

Oeps :o Bedankt voor het verplaatsen :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:37

Wij hebben elk jaar een noordmann zonder kluit (1 keer met kluit gehad en die daarna in de tuin gezet, maar als ik dat elk jaar blijf doen heb ik straks een compleet bos in mijn achter en zijtuin en daar heb ik niet zo'n behoefte aan :n)
Wij zetten hem altijd in het weekend van sinterklaas neer in een mooi standaard waardoor wij water kunnen blijven geven. De boom blijft altijd heel lang goed en mooi, dus zonder kluit werkt hier ook gewoon prima :j

Gimme_Joy

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:44

Een Nordman met kruis. Ik heb ook een standaard (met water) maar dan moet je ook gereedschap hebben en daar heb ik niet altijd zin in :+

Nordman vind ik de mooiste. En ze blijven ook langer mooi.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:29

Hier altijd een Nordman zonder kluit. Week na sinterklaas gaat die op en staat met oud en nieuw nog mooi. :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:50

Ik heb ook altijd een echte. Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet welk ras het is. Ik koop hem bij een lokale boederijwinkel. Kosten wat, maar blijven lang goed en niet tot weinig naalduitval (kan goed normann zijn) en dan kreeg hij niet eens water en staat bij ons regelmatig de houtkachel aan.

Overigens gaat de kerstboom niet in de houtkachel, ivm te hoog harsgehalte. Maar op de paasvuurstapel.

Daarnaast worden kluitbomen afgeraden als ze niet in een pot zijn gekweekt en moet je ook goed kijken hoe "uitgedroogd" ze zijn voordat je ze koopt.

Belangrijker lijkt me goed te kijken naar je elektrische apparatuur in de buurt van de kerstboom. Is al het "oude" spul nog in orde en dit geldt ook voor de verlengsnoer. En zit deze lekker opgerolt (dus niet doen) of niet? Een boom zal niet uit zichzelf ontvlammen, dus als er niks is wat het kan veroorzaken is het grootste risico weg.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:01

M_D_H schreef:
Wij hebben elk jaar een noordmann zonder kluit (1 keer met kluit gehad en die daarna in de tuin gezet, maar als ik dat elk jaar blijf doen heb ik straks een compleet bos in mijn achter en zijtuin en daar heb ik niet zo'n behoefte aan :n)
Wij zetten hem altijd in het weekend van sinterklaas neer in een mooi standaard waardoor wij water kunnen blijven geven. De boom blijft altijd heel lang goed en mooi, dus zonder kluit werkt hier ook gewoon prima :j

Hoezo dat? Wij halen gewoon elk jaar dezelfde boom weer uit de tuin. Deze een paar jaar terug als boompie van 30 cm ongeveer aangeschaft <3
Afbeelding

Hij heeft alleen sinds de droogte twee kleuren, het is volgens mij of een blauwspar of een zilverspar. Maar hij kan in principe nog jaren mee. We hebben hem echt op de groei gekocht. Vorig jaar er nog een grotere bijgekocht, maar die is dus afgelopen zomer al zijn naalden kwijtgeraakt en het was al een lelijk ding, want we waren relatief laat met kopen. Bleek het achteraf ook nog een twee in 1 te zijn, dus twee bomen ipv 1. Maar ik denk dat voor dit jaar bovenstaande boom alleen wel volstaat.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:12

Bij ons overleefden ze het nooit als we ze na de feestdagen in de tuin zetten. Onze vingers zijn ook niet heel groen. Dus nu gaat de boom gewoon mee met de gemeentereiniging.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:20

Fennadev schreef:
M_D_H schreef:

Hoezo dat? Wij halen gewoon elk jaar dezelfde boom weer uit de tuin. Deze een paar jaar terug als boompie van 30 cm ongeveer aangeschaft <3
[ [url=m/wZooWA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij heeft alleen sinds de droogte twee kleuren, het is volgens mij of een blauwspar of een zilverspar. Maar hij kan in principe nog jaren mee. We hebben hem echt op de groei gekocht. Vorig jaar er nog een grotere bijgekocht, maar die is dus afgelopen zomer al zijn naalden kwijtgeraakt en het was al een lelijk ding, want we waren relatief laat met kopen. Bleek het achteraf ook nog een twee in 1 te zijn, dus twee bomen ipv 1. Maar ik denk dat voor dit jaar bovenstaande boom alleen wel volstaat.

Omdat die van ons geen 30 cm wordt :n
Mijn vriend koopt elk jaar een boom wat eigenlijk al niet in de woning past en waar we dan het topje van af moeten halen :') _O-
Die zijn dusdanig groot dat je die het jaar er op niet nogmaals in huis kan zetten hoor :n

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:23

Hier ook altijd Nordmann. Een keer een ander soort gehaald, na een week lagen er meer naalden op de grond dan in de boom. Dus alsnog een Nordmann gehaald en die stond prachtig tot oud en nieuw. Daarna ingeleverd :)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:30

Wij halen er altijd één zonder stam, omdat wij 'm toch niet gaan herplanten. Dan in zo'n bak, met dikke schroeven om de boom recht te zetten (en te houden). Even rust om boom te laten acclimatiseren. En dan versieren maar :D Regelmatig water geven en hij houdt het wel een tijdje uit. Wij kopen altijd een Nordman, die vallen toch wat minder uit (en is ook gewoon mooier).

Groot voordeel van een echte kerstboom, die ruikt zoooooo lekker!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:32

Wij halen dit jaar een boom op dr veluwe. Normaliter hebben we kunst staan, maar we wilden 1 jaar met ons gezin de veluwe op en een boom uitkiezen en omzagen. 9 december gaan we dat doen. De boom zelf kost niets, maar je betaalt wel entree tot het nationaal park en parkeerkosten. Zijn dus zo'n 35 euro kwijt. Als je wil mag je per persoon een boom meenemen, wij gaan met 2 volwassenen en dan zijn de bomen dus relatief goedkoper. (edit: maar dan moet je daar wel wat aan hebben, wij nemen maar 1 boom mee)

Verder heeft ie uiteraard geen kluit, die blijft achter. Hoe ze qua kwaliteit zijn, geen idee, maar het idee vind ik leuk en je helpt er het nationaal park mee.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:50

De blauwsparren die ik heb, verliezen eigenlijk altijd pas op het laatst zijn naalden.
Staan er plm een hele maand.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:57

JoT schreef:
Wij halen er altijd één zonder stam, omdat wij 'm toch niet gaan herplanten....

Das best knap... (een boom zonder stam?)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:01

Ik ben nog aan het nadenken over nep of echt. Ik heb altijd echt gehad, maar nep lijkt me ook wel makkelijk. Versiering en al gewoon laten zitten en volgende jaar zo weer pakken :+
Hopelijk blijft roze en mintgroen dan 'in' :))

Dit was m vorig jaar, een nordman volgens mij, met kluit:
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:02

MDH oh ja dan snap ik je wel. Wij houden niet zo van groot, veel te veel moeite met optuigen. 1.20-1.50 is een mooie maat. De huidige is rond de 80 nu gok ik.

Edit; net opgemeten (auw stekels) hij is een meter.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:19

Mijn vriend moet ook wel zo'n grote boom want hij is gek van kerst en heeft zoveel kerstspullen dat de helft van de kerstzooi nog in de doos ligt als die reus van een kerstboom opgetuigd is :') _O-

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:16

Riddershow schreef:
JoT schreef:
Wij halen er altijd één zonder stam, omdat wij 'm toch niet gaan herplanten....

Das best knap... (een boom zonder stam?)

Kon de tekst niet meer wijzigen :o

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 12:30

Riddershow schreef:
Ik heb ook altijd een echte. Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet welk ras het is. Ik koop hem bij een lokale boederijwinkel. Kosten wat, maar blijven lang goed en niet tot weinig naalduitval (kan goed normann zijn) en dan kreeg hij niet eens water en staat bij ons regelmatig de houtkachel aan.

Overigens gaat de kerstboom niet in de houtkachel, ivm te hoog harsgehalte. Maar op de paasvuurstapel.

Daarnaast worden kluitbomen afgeraden als ze niet in een pot zijn gekweekt en moet je ook goed kijken hoe "uitgedroogd" ze zijn voordat je ze koopt.

Belangrijker lijkt me goed te kijken naar je elektrische apparatuur in de buurt van de kerstboom. Is al het "oude" spul nog in orde en dit geldt ook voor de verlengsnoer. En zit deze lekker opgerolt (dus niet doen) of niet? Een boom zal niet uit zichzelf ontvlammen, dus als er niks is wat het kan veroorzaken is het grootste risico weg.

Dat is inderdaad ook een goede. Zo'n verlengsnoer ligt ook vaak te verstoffen en wordt eens per jaar eens uit de kast getrokken. Nu denk ik niet dat we de lampjes aan zouden laten als we niet thuis zijn, maar gezien de snelheid waarmee het wel kan ontvlammen.. een goed punt van aandacht!
Ik heb in ieder geval alvast nieuwe (led)lampjes gekocht voor onze a.s. boom :j

Faline schreef:
Ik ben nog aan het nadenken over nep of echt. Ik heb altijd echt gehad, maar nep lijkt me ook wel makkelijk. Versiering en al gewoon laten zitten en volgende jaar zo weer pakken :+
Hopelijk blijft roze en mintgroen dan 'in' :))

Dit was m vorig jaar, een nordman volgens mij, met kluit:
[ [url=m/TuG9Sq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke kleurtjes :D Wordt het geen mega stofnest dacht je, als je hem een jaar lang onaangeroerd op zolder laat staan met alles er gewoon nog in? :')

Fennadev schreef:
[ [url=m/wZooWA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk, die twee kleuren! In de tuin planten is voor mijzelf voor nu nog geen goed idee. We wonen nog maar kort op ons huidige adres, dus de tuin gaat nog helemaal op de schop en vooralsnog geen ideeën over de toekomstige inrichting...
Laatst bijgewerkt door Marizi op 29-11-18 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:40

Hier ook altijd een echte! Soms met kluit soms zonder. Laatste jaren op kruis en dan een normann die staat altijd een maand of 1,5 maand en ik heb er amper uitval van. Ook eens een Den met kluit gehad die na 2 weken al uit viel en die kreeg gewoon water (en ging ook niet dood) dus een den heb ik nooit meer genomen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:39

Als je het echt veilig wil doen plak je een rookmelder in de ruimte met de boom :Y) en als je eentje neemt met een 10-15 lithium batterij zit je de rest van het jaar (en jaren) ook veilig..

Al vind de brandweer het ook niet erg als ze wat te doen hebben... maar je vind het zelf waarschijnlijk wel wat minder ;)
Afbeelding

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:54

Wij halen de kerstboom al heel wat jaren bij de Ikea. Je betaalt 20 euro, waarvan 19 euro naar een goed doel gaat. Voorheen was dat Natuurmonumenten, maar dit jaar hebben ze een ander goed doel. Die 19 euro krijg je ook nog eens terug in de vorm van een Ikea cadeaupas, die je in januari kunt besteden.
https://www.ikea.com/ms/nl_NL/campaigns/kerstboom.html

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:37

Bij IKEA hebben ze bomen voor € 1,- die ook nog gedoneerd word aan een goed doel. Je betaald aan de kassa €20,- en krijgt dan voor € 19,- een kadopas. Mooie bomen en meestal veel goedkoper, zelfs met de kadopas, als de bomen bij tuincentra's en bouwmarkten.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:29

Oh ja :j, oeps :oo
Er gaat bij Ikea inderdaad 1 euro naar het goede doel en 19 euro naar Ikea, maar daar krijg je een cadeaupas voor die vanaf begin januari tot begin februari geldig is.