Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Re: Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:52

Ik heb ook een sym fiddle 2, zeker een aanrader!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:00

Piaggio zip. :D Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Windscherm is heerlijk tegen regen, kou en wind. Alleen als het donker is en het regent zie je echt vrij weinig als je tegenliggers hebt. Ik hang er soms dan gewoon beetje naast om wat te zien. :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:02

Ik heb een Mio sym ofzo gehad. Prima ding maar als ik het over kon doen kocht ik dus wel 2ehands.
Je rijd er mee weg en ze zijn werkelijk niks meer waard.
Zou het als je geen kenner bij hebt via een dealer 2e hands kopen :j
Ik heb mijn scooter ook voor weinig verkocht, prima ding was het nog

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:18

Ik heb een kymco agility, nu 2 jaar? Rijdt goed, als t echt heel koud is moet ik m soms starten met kickstart en een minuutje laten draaien voor ik weg rijd maar verder geen problemen. Heb een windscherm ook en een 45 km/h. Waarom ik deze heb gekozen is stomweg omdat hij lekker zat, hij heeft een klap zadel Waar ik (ik heb snel last van mijn rug) tegenaan kan zitten op langere afstanden.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 23:59

vikki schreef:
Ik wilde ook graag een windscherm, maar daar ben ik wel van teruggekomen. Als het flink waait, wordt je scooter met scherm makkelijker omgeblazen en als je in het donker en in de regen op de scooter zit, zie je geen hand voor ogen door de koplampen van het tegemoetkomende verkeer . Nu een beenkleed genomen ipv een windscherm, misschien dat ik na de winter nog een windscherm koop, maar dan moet ik op het werk eerst een betere parkeermogelijkheid hebben waarbij ik de scooter goed uit de wind kan zetten .

Dit is gelukkig geen probleem, heb op stal ruime mogelijkheden om hem uit de wind te zetten en bij ons thuis staat hij ook uit de wind/binnen.

Piaggio zip ligt teveel buiten budget. Althans dat wil ik er niet voor betalen haha.

Sym fiddle lijkt me een goede optie. Hoor er veel positieve verhalen over en is wellicht net wat beter dan Riva..

@telpeva, bordjes klopt inderdaad. Heb het stuk nu alleen nog maar met de auto gereden en dus niet op de fietsborden/überhaupt dat soort borden gelet haha. Maar ik dacht dat de stelregel was binnen bebouwde kom op de weg en buiten bebouwde kom (60/80/100 km pu wegen) op het fietspad ivm het grote snelheidsverschil. Ga ik me in ieder geval nog in verdiepen :)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 01:05

Ik heb als onervaren 17 jarige in 2009 een 25 km Peugeot vivacity uit 1999 gekocht. Een ding op leeftijd, maar hij doet het echt ALTIJD en heeft afgezien van het jaarlijks onderhoud (afstellen, bandenspanning, evt nieuwe banden) nog niks aan reparaties gekost. Hij heeft me € 750 gekost en hij gaat nooit meer weg <3

Ik zou een 2ehandsje dus zeker niet uitsluiten! Je kunt via marktplaats of een dealer kopen. Kun je ook even voelen hoe hij rijdt. Wel is het handig om iemand mee te nemen die er wel enigzins verstand van heeft.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 05:03

Ik heb een peugeot ludix gehad, ook een tweedehandsje waar weinig mee gereden was.

Ding is 6 jaar in mijn bezit geweest.
Enigste stukken wat ik ooit heb gehad was toen hij helemaal van een was door een ongeluk.
En toen ik minder met hem reed een bougie geloof ik.

Altijd elektrische start kunnen gebruiken. Tenzij hij een half jaar stil stond niet natuurlijk.

Heerlijke tijd met dat ding gehad. En mis hem nog steeds.
Maar het troost me dat hij nu bij zijn nieuwe eigenaar eten rond brengt _O-

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 08:50

Ik heb een turbho RL-50s
Super fijn ding hij is mat blauw met bruin zadel. Ik rijd er nu 2 jaar mee en heb er 24000 km mee gereden. Heb hem toen nieuw gekocht voor €1650 geloof ik.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:14

Ik heb ook al jaren scooters. Iedere dag in gebruik in weer en wind. Peugeot v clic heb ik gehad, die vond ik vreselijk. Altijd gedoe mee en slecht starten in de winter. Peugeot vivacity wel goede ervaringen mee. Daarna een Sym gehad. Was prima maar ik heb nu een Kymco dd50. Daar ben ik super tevreden over. Nooit problemen mee gehad. Als je een goed merk koopt bij een goede winkel dan kun je rustig tweedehands kopen. Slechte merken zou ik sowieso niet kopen maar al zeker niet tweedehands.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:54

Ik zou het ook houden bij Sym, Kymco, Piaggio. Dat zijn toch wel de meest voorkomende merken.

Ik ben zelf vrij klein, en heb een Sum mio gehad. Dat is toch een van de kleinere modellen. Geen idee of jij klein bent, maar zo ja, zou ik zeker checken of je bij het gewenste model gewoon met je voet aan de grond kan.

Ik denk zelf dat tweedehands niet zoveel kwaad kan, zolang je de scooter bij een betrouwbare dealer haalt. Maar dat is natuurlijk maar net waar je je zelf prettig bij voelt.

Ondanks dat ik al jaren een rijbewijs had toen ik een scooter kocht, was ik zelf erg onzeker de eerste dag tussen de auto’s. Ik heb daarom uiteindelijk bij een rijschool 1 lesje geboekt. Gewoon om wat tips en zelfvertrouwen te krijgen. Dat heeft heel erg geholpen! Daarna was alle onzekerheid weg.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:38

Ik had een Vespa dus kan je wat dat betreft niet echt helpen.
Enkel nog de tip even na te kijken wat in NL mag qua rijbewijs, ik moest voor mijn 50cc een scooterrijbewijs halen, theorie en praktijkexamen.
En waar je mag rijden hangt hier in BE af van de borden, normaal is het standaard op het fietspad tenzij er een bord staat 'B verboden' geloof ik.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:38

Levitate, ik kwam er niet ongeschonden uit hoor. Een flink gekneusde enkel en een zwaar gekneusde pols die maar heel langzaam geneest vanwege hypermobiliteit. En een aantal blauwe plekken en flink wat spierpijn. Maar het had erger kunnen zijn.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:58

Ik zweerde bij een Peugeot Viva city. Hebben we een hele tijd gehad 2de hands. Denk dat hij in totaal een jaar of 10 was waarvan 3 jaar intensief gebruikt afstanden ook van Rotterdam naar boscoop, Gouda ect. Met de scooter die ik nu heb (ook 2de hands) zou ik niet aanraden misschien nieuw wel maar als hij een paar jaar is niet. Dat is de berini sport

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 19:10

Shiloh schreef:
Ik zou het ook houden bij Sym, Kymco, Piaggio. Dat zijn toch wel de meest voorkomende merken.

Ik ben zelf vrij klein, en heb een Sum mio gehad. Dat is toch een van de kleinere modellen. Geen idee of jij klein bent, maar zo ja, zou ik zeker checken of je bij het gewenste model gewoon met je voet aan de grond kan.

Ik denk zelf dat tweedehands niet zoveel kwaad kan, zolang je de scooter bij een betrouwbare dealer haalt. Maar dat is natuurlijk maar net waar je je zelf prettig bij voelt.

Ondanks dat ik al jaren een rijbewijs had toen ik een scooter kocht, was ik zelf erg onzeker de eerste dag tussen de auto’s. Ik heb daarom uiteindelijk bij een rijschool 1 lesje geboekt. Gewoon om wat tips en zelfvertrouwen te krijgen. Dat heeft heel erg geholpen! Daarna was alle onzekerheid weg.

Hihi ik ben bijna 1.80 dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken :+

Voor zoverre ik weet mag je in NL gewoon met je B rijbewijs een bromscooter rijden, doet mijn vriend ook.

Ik ga volgend weekend even langs bij dealers om te kijken of ze iets tweedehands hebben staan naar m'n wensen en hoe dat dan zit qua garantie. Als dat niet lukt ga ik hem nieuw kopen. Gok nu op de Sym modellen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:28

Natuurlijk mag je met B rijbewijs scooter rijden...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 10:31

Shiloh schreef:

Was een reactie op Granoek :)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:41

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:16

liekec schreef:
Shiloh schreef:

Was een reactie op Granoek :)

Oh :+

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 10:26

_Aine schreef:
Jaren een verzorgpaard gehad op 16 km enkele reis. In het begin fietsend gedaan, maar daarna jarenlang een Peugeot Vivacity 45 km gehad. Fijn ding was dat, reed goed en heel betrouwbaar. Tweedehands gekocht, ontzettend veel kilometers gemaakt en jarenlang bijna elke dag gebruikt. Bij verkoop kreeg ik er zelfs nog een leuk bedrag voor.
Een klein goedkoop rijdend autootje zou ik echter toch eerder aanraden. Veel comfortabeler in de winter en veel veiliger op de weg. Ook handiger met paardenspul.

Daar liggen de maandelijkse lasten en de aankoopkosten helaas toch echt te hoog voor. Heb nog geen schadevrije jaren dus betaal dan een aardig bedrag voor verzekering.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:28

Ik heb al 6 jaar een AGM Retro, wordt veel neerbuigend gedaan over goedkopere merken maar ik ben echt heel tevreden met deze! Pas 1 reparatie gehad, loopt altijd heel goed en rijd erg fijn. Ik ga mee met de eerdere opmerking over het windscherm en regen+donker trouwens. Hier gaat hij er alleen tussen april en oktober op, verder niet. Te gevaarlijk

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 15:55

De keuze is (hoogstwaarschijnlijk) gevallen op een Sym Allo. Kleur vind ik een beetje jammer, maar deze staat tweedehands bij een dealer te koop voor 1750. Tweedehands wel maar met 50 km op de teller, dus hij is eigenlijk nog als nieuw.

Afbeelding

Bedankt voor alle adviezen!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:08

Ziet er leuk uit, hopelijk heb je er lang plezier van!

Mijne is ook niet de kleur die ik eigenlijk zou willen, hier was de prijs ook de winnende factor. Lelijk vind ik hem trouwens niet, misschien is het kleurtje een kwestie van wennen? Ik vind hem best mooi

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 20:55

Telpeva schreef:
Ziet er leuk uit, hopelijk heb je er lang plezier van!

Mijne is ook niet de kleur die ik eigenlijk zou willen, hier was de prijs ook de winnende factor. Lelijk vind ik hem trouwens niet, misschien is het kleurtje een kwestie van wennen? Ik vind hem best mooi

Zit nu na vanavond te twijfelen om 100 euro bij te leggen en een nieuwe Fiddle 2 te kopen. Kan dan zelf kleurtje kiezen en hij heeft voldoende opbergruimte voor m'n helm in de buddy..
Zaterdag ga ik bij beide kijken en dan hak ik de knoop door :o

Pollywollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:10

Hoi! Sorry dat ik dit topic omhoog schop. Morgen heb ik mijn scooter praktijk examen en ik ben zo zenuwachtig :+ Wat is handig om aan te doen, en ik neem aan dat stoffen handschoenen niet zo handig zijn ivm de wind? Daarnaast als iemand nog tips heeft zou dat top zijn, haha

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:34

Ik rij momenteel met winter motorhandschoenen, misschien heb je een familielid of kennis met een motor of scooter buurt van wie je zoiets zou kunnen lenen? wel even van tevoren passen of ze niet (veel) te groot zijn, je moet immers wel goed bij de knoppen kunnen komen :D

Succes morgen!