Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:34

Bestaat er niet iets om de stookolie|/mazout te verdunnen als het koud is??
Dan stroomt het wat makkelijker en zal minder problemen geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:40

Rekeningen doorgeven aan haar met de opmerking dat dit bij de volgende huur betaald moet worden. Zo niet de huur opzeggen wegens contract niet nakomen en een andere huurder zoeken. Het was voor haar een kleine moeite geweest om ullie te vragen de kachel op gang te houden toen ze weg moest .
Rekeningen bedoel ik de extra energiekosten

kiki1976

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:49

Ik wist niet wat een mazoutkachel was, dus even gegoogeld. Maar de eerste hit die ik tegen kwam over deze kachels is
* Laat ze op een laag pitje branden
* Lastig aan te steken als het koud is
* Geven veel roet

Eigenlijk al 2 punten waar de huurder in verzaakt heeft.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:54

Tja, ik zou gewoon een hele duidelijke handleiding geven bij de kachel. Als ze de waakvlam niet aanlaat (en dat verbruikt niet veel) dan is het haar eigen probleem dat ze in de kou zit. Dat ze hem de hele zomer uitzet is uiteraard geen probleem.

Je bent heel coulant geweest, maar aan alles is een grens. Want het vegen was haar eigen verantwoordelijkheid en dat heb je ook al opgepakt. En je hebt netjes meegedacht met het opstarten van de kachel. Het heeft niks met het functioneren van de kachel te maken, dat heeft de monteur ook aangegeven. Dus daar kan ze zich niet beroepen. Als ze iets anders wil dan kan ze daar met jouw over hebben en ook aan mee betalen. Ze wist wat ze kreeg toen ze het huisje huurde.

Dus mijn advies:
- handleiding geven en ik weet niet hoe het in België gaat, maar volgensmij kun je als verhuurder zelfs de kosten op haar verhalen als de kachel door haar doen kapot gaat. Dus geef dat ook van te voren aan.
- aangeven dat je al kosten op je genomen hebt die eigenlijk voor haar rekening waren en dat je verwacht dat ze die volgend jaar zelf betaald. (evt aangeven dat extra kosten door mankementen door jou zijn opgelost (schoorsteen) dus dat jij aan je verantwoordelijkheden als verhuurder houdt en dat je dat in het vervolg ook van haar mag verwachten)

Ik heb ook het idee dat ze een beetje (al dan niet onbewust) misbruikt maakt van jouw goede kant ;) Je mag je hier wel iets strenger opstellen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:12

Ik zou me toch echt een stuk zakelijker gaan opstellen. Het is je huurder, niet je moeder, jullie band is zakelijk en niet vriendschappelijk. Fijn dat jullie alles netjes willen regelen, maar jullie gaan daar momenteel te ver in.

Brief sturen met daarin niet alleen de wettelijke rechten en plichten van de huurder in vermeld, maar ook heel duidelijk aangeven waar jullie wel en niet voor ingeschakeld mogen worden en welke kosten voor de huurder en voor jullie zijn. En hou je daar ook aan. Stel je voor dat een groot woningbouwbedrijf voor elk muisje of kapot lampje moest komen opdraven. Dat doen ze echt niet! Ja, als je daar flink extra voor betaalt...

Ik weet niet hoe jullie huurcontract in elkaar steekt, maar misschien is het een idee om die voor een eventule volgende huurder nog eens goed te bekijken en aan te passen waar nodig. Zodat je altijd naar dat contract kan verwijzen bij eventuele discussies. Laat ook tekenen voor ontvangst van alle benodigde handleidingen (zoals die van dat kacheltje).

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:28

Het klinkt alsof ze nog niet zo zelfstandig is.
Snapt ze wel dat ze de kachel op een waakvlam moet houden, en hoe dat moet? Anders kan je daar misschien nog samen met haar naar kijken.
Ik snap dat ze het geen fijn idee vind de kachel aan te laten als ze een weekend weg is, vanwege veiligheid, kosten en milieu, maar er zit een verschil tussen 'aan laten' en 'waakvlam aan laten', en ik krijg de indruk dat het daar misschien mis is gegaan :)

Beginnen met brieven sturen en regels etc lijkt me niet echt bevorderlijk voor de verstandhouding en zou ik alleen als laatste redmiddel doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:30

Dus het is niet de verwarming op zich moet aan staan maar de ketel moet gewoon op waak staan. Geeft dan dus ook geen warmte af?
Dan vind ik helemaal geen reden om dat altijd helemaal af te zetten.

Zou ook het echtcm zakelijk houden. Niets betalen wat zij normaal zou moeten betalen.
Omgekeerd gaat zij dat ook niet doen hoor.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:32

Je bent een te goede huisbaas.

Die muizen bv is al iets wat huurder zelf wat aan had kunnen doen. Ik neem aan dat het niet een flinke muizenplaag betrof die bv door wanbeleid op jullie eigen terrein ontstaan was. Zoals je zegt het gaat om platteland en dan kun je gewoon een muis hier en daar verwachten. Maar met een schoon terrein en goed onderhoud van gebouwen is dat altijd wel goed onder controle te houden.
Komt er toch een muis binnen onverhoopt dan is dat snel op te lossen door de huurder zelf.

Die lamp. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Ging het om een kapotte armatuur/fitting/bedrading of was het een gevalletje; nieuwe lamp erin draaien. Want als het om het laatste ging is het van de zotte dat jij daar voor wordt opgebeld. Kapotte armatuur ook trouwens; niets is tenslotte voor eeuwig en ook lampen gaan uiteindelijk eens definitief stuk. Melding dat er een nieuwe lamp is opgehangen was dan voldoende geweest.
Slechte bedrading was dan wel weer voor jou geweest.

Die elektrische kachel. Als huurder op tijd de schoorsteen had laten vegen, was dan eerder ontdekt dat de schouw stuk was of was ook dan dit pas naar boven gekomen met de kachel proberen aan te steken? Want bij het eerste geval zou ik de elektriciteitskosten van die elektrische kachel toch echt door haar laten betalen. Immers; had zij haar plicht gedaan dan was het ruim voor de kou opgemerkt en was die kachel niet eens nodig geweest.

Als zij dan vervolgens de kachel helemaal uitzet en niet op de waakvlam houd, dan heeft ze zelf maar een mannetje daar voor te bellen. Dat moet met een huurhuis bij een woningstichting tenslotte ook gewoon door huurder worden gedaan, dus waarom zou dat met particuliere huur anders zijn?
Zo'n waakvlam kost amper wat., dus gewoon op de waakvlam houden in de winter.

Toch wat meer op je strepen gaan staan en duidelijk maken dat zij zelf ook plichten heeft en dat zij dus niet voor elk wissewasje jou belt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:36

Misschien nog een keer uitleggen hoe een waakvlam werkt :+

In nabije omgeving ook verhalen met huurders. Over het algemeen werkt het een stuk fijner als je werkt via een Makelaar, dat houdt het allemaal een stuk zakelijker.
Daarnaast moet je ook geluk hebben je huurder. De een klopt voor elk wissewasje aan (de oven moet professioneel worden gereinigd, de lampjes moeten vervangen worden boven het aanrecht, de kachel werkt niet - nou nee, als jij gewoon schoonmaakt na het koken en als je gewoon zelf even een nieuw lampje haalt bij de Praxis dan kun je dat zelf doen en als je ook even oplet bij de uitleg van de kachel is er niets aan de hand). De andere huurder hoor je nooit iets van en zit naar volle tevredenheid in het pand :-)

Makelaar is ook handiger voor het geval je per abuis een keer een huurder treft die laat of niet betaald :+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:37

In alle huurhuizen waar ik heb gewoond was alles betreffende de ketel en het verwarmingssysteem voor rekening van de verhuurder. Ook wel logisch, want als je na een jaar weer verhuist dan zou het wel veel gevraagd zijn als je voor 3000 euro een nieuwe ketel zou moeten laten plaatsen.

Uiteraard is de rekening voor het energieverbruik wel voor de verhuurder.

Uiteraard mag je van je huurder wel verwachten dat hij of zij er verantwoordelijk mee omgaat, kortom: waakvlammen aanlaten, zorgen voor bijvullen ketelwater etc.

Weet je zeker dat je ketel niet te oud is, want in Nederland wordt een ketel na een jaar of 10-12 meestal toch als te oud beschouwd. De veiligheid en energiezuinigheid zijn dan niet meer te garanderen. Bovendien gaan er steeds meer onderdelen kapot, waardoor de rekening voor de vervangingen steeds hoger wordt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:39

Nou xxCYNNxx wij hadden een buurvrouw die ook voor werkelijk van alles aan de deur stond, zo lieten na jaren de spijkers wat los van een houten schutting, dat snapte ze toch echt niet, net zoals het korte snoertje aan de elektrische heggenschaar dat vond ze maar belachelijk en de aansluiting van het snoer paste niet eens op het stopcontact binnen en als dat al wel zou passen dan kon ze buiten toch niet komen, we moesten er altijd wel om lachen, sommige mensen kunnen erg naief zijn,

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:43

meggiemeg schreef:
Nou xxCYNNxx wij hadden een buurvrouw die ook voor werkelijk van alles aan de deur stond, zo lieten na jaren de spijkers wat los van een houten schutting, dat snapte ze toch echt niet, net zoals het korte snoertje aan de elektrische heggenschaar dat vond ze maar belachelijk en de aansluiting van het snoer paste niet eens op het stopcontact binnen en als dat al wel zou passen dan kon ze buiten toch niet komen, we moesten er altijd wel om lachen, sommige mensen kunnen erg naief zijn,

mwa dat valt bij mij niet meer onder het kopje 'naief' hoor. Zeker dat met die heggenschaar niet. Je zou toch helemaal gek worden als verhuurder met zo'n huurder. Hoewel die heggenschaar...denk dat ik heel hard mn best had moeten doen om niet in lachen uit te barsten :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:39

Klopt, deed het zowat in mijn broek xxCYNNxx, toen ze eindelijk weer vertrokken was heb ik snel de deur dicht gedaan voordat ze door had dat ik mijn gezicht niet meer in de plooi kon houden. Ze kwam zelfs met dat ding bij ons om te kijken of deze wel bij ons in het stopcontact paste...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:14

_O-

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:25

Weet de huurder wel hoe het werkt met "waakvlam"?
Zou dat nog een keer duidelijk uitleggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:35

Hevonen schreef:
In alle huurhuizen waar ik heb gewoond was alles betreffende de ketel en het verwarmingssysteem voor rekening van de verhuurder. Ook wel logisch, want als je na een jaar weer verhuist dan zou het wel veel gevraagd zijn als je voor 3000 euro een nieuwe ketel zou moeten laten plaatsen.

Uiteraard is de rekening voor het energieverbruik wel voor de verhuurder.

Uiteraard mag je van je huurder wel verwachten dat hij of zij er verantwoordelijk mee omgaat, kortom: waakvlammen aanlaten, zorgen voor bijvullen ketelwater etc.

Weet je zeker dat je ketel niet te oud is, want in Nederland wordt een ketel na een jaar of 10-12 meestal toch als te oud beschouwd. De veiligheid en energiezuinigheid zijn dan niet meer te garanderen. Bovendien gaan er steeds meer onderdelen kapot, waardoor de rekening voor de vervangingen steeds hoger wordt.

Het energieverbruik is voor de huurder moet er staan veronderstel ik?
Ik ken in België maar heel weinig huizen waarbij energie verbruik bij in de huurprijs zit. :)
Onderhoud enz was wel voor de verhuurder om de redenen die jij noemt idd. En omdat je als verhuurder dan ook meer controle hebt over wanneer dat onderhoud gebeurt. (en of het gebeurt.)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:54

Ik heb ook in die positie gezeten, maar dit keer was ik de huurder. Ik huurde een minihuisje voor een fijn prijsje, dat ook werkte met mazout en een kachel. Die kachel was in jaren niet onderhouden, waardoor ze putje winter ineens verzaakte. Ding was ook nog gerecupereerd uit het oude huis van de grootouders, je moet niet vragen hoe oud het al was. Ik heb ook ooit met een lange verlengkabel en een elektrische verwarming in mijn huis gezeten omdat de kachel het wééral niet deed. Lag niet aan mij, lag aan de leeftijd van dat ding en het achterstallig onderhoud. Ik heb dezelfde klootzooi meegemaakt, als huurder dan. En ik woonde ook naast mijn verhuurder. Ik hield deze mensen liefst te vriend, omdat ze ook mijn buren waren en ik liever op een fijne manier met elkaar omga. Maar inderdaad, met een huisje met veel mankementen en waar niets iets mocht kosten, stond ik ook wel af en toe bij hen aan de deur. Ik denk dat zij ook wel over mij zullen geklaagd hebben tegen elkaar, want er was altijd wel iets. Maar er WAS altijd wel iet kapot ook. Ik wil zeker niet van jou zeggen dat jij ook zo'n verhuurder bent, die indruk heb ik niet. Maar gezien iedereen hier zo op de huurder afgeeft... Ik kan me wel verplaatsen in de huurder ook. Je weet maar een gedeelte van het verhaal en je zou het tweede moeten kennen ook.

Ik zou, om fair te zijn, gewoon heel duidelijk zijn naar je verhuurder. Je doet nu 50/50 en je geeft aan dat het hierna ook wel echt haar verantwoordelijkheid is en dus haar kosten zijn. De kachel moet blijven branden in een waakvlam, schouw zal ook wel terug wat warm moeten geraken zodanig dat de kachel goed trekt. Dat moet nu gewoon even, je kan ook geen warmte toveren natuurlijk, dus daar moet ze het dan maar mee doen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:42

Toen onze ketel kapot was (oud en versleten ding), kregen we van de huisbaas ook electrische kacheltjes tot het gemaakt was (duurde 2 weken, in flinke vriesperiode). De electriciteit hebben we zelf kunnen betalen!
Ik woon ook in Belgie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:00

Klopt beatje, maar tenzij je een nieuw contract start mag je niet meer verhogen dan de index toch?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:40

Ayasha schreef:
Onderhoud enz was wel voor de verhuurder om de redenen die jij noemt idd. En omdat je als verhuurder dan ook meer controle hebt over wanneer dat onderhoud gebeurt. (en of het gebeurt.)

Onderhoud van de ketel is voor de huurder,Dient om de 2 jaar te gebeuren en een attest daar van moet je op vraag aan de verhuurder kunnen tonen.
Als verhuurder moet je een degelijk werkende ketel af te geven ook aantoonbaar door middel van een attest.

Dus TS moet zorgen voor een goed werkende kachel,huurder voor het onderhoud er van.
poes schreef:
Klopt beatje, maar tenzij je een nieuw contract start mag je niet meer verhogen dan de index toch?

Nee alleen de wettelijke verhoging .Wel mag je verhogen als je aantoonbaar het woongenot verhoogd.Dus zeg maar dat ik er een zwembad bij laat bouwen of zo.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:11

Wat was de staat van de schouw toen huurder erin kwam? En hoevaak is het normaal om deze te vegen?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:29

Ik zou bijna denken dat het je kind is die in dat huisje woont waarvoor je alles regelt. Wat anderen al zeggen, jij bent wel erg aardig. Geen familie die een lamp kan wisselen of muis vangen als ze dat zelf niet kan / wil ?
En zij is in gebreke gebleven met schoonmaken, dus de extra kosten voor elektrisch kacheltje aan haar doorberekenen !

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:02

Je moet wel erg van de wereld zijn om een waakvlam uit te zetten.
Dat moet bij geen enkele kachel of geiser, ook niet als je weg gaat.
Logisch dat je dan problemen hebt bij starten.
Waakvlam is gewoon basis, erg rare huurder dus misschien eens een stukje uitleg geven .

Ik vind jou TS erg vriendelijk maar ik zou nu toch wat meer op je strepen gaan staan.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 18:10

De kachel is nieuw. De schouw heeft ook een jaar perfect gewerkt. Vorige winter geen problemen gehad. We hebben het huis zelf nog maar een jaar in eigendom.

Toen de problemen met de schouw er waren hebben we onmiddellijk ingegrepen en de kosten voor een nieuwe schouw gedaan. Op 7 dagen alles opgelost.

De huurder zet ook de brandstof toevoer toe aan de ketel. Dus niet alleen kachel uit. Ook aan de ketel alles toe. De brandstof moet zeker 20m afleggen om aan de kachel te komen.

Ik vind het vooral heel vermoeiend. Ik wil alles graag goed doen en haar een leuk huisje bieden. Dat is mijn uitgangspunt... Echter heb ik het gevoel uitgezongen te worden.

En ja hoor ik snap de huurder zeker. In de kou zitten is niet fijn en daar moet iets aan gedaan worden maar zij kan ook initiatief nemen en dat gebeurt nooit. Bij eender welk akefietje. Zelfs een tl lamp vervangen is te moeilijk...

Op de duur denk ik echt *zucht*

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:34

Dat wordt nog wat als het straks echt koud wordt, zij een weekend weg is en alles heeft uitgezet en de waterleiding bevriest.

Ga jij dat dan ook oplossen voor haar? Het is toch echt haar eigen verantwoordelijkheid.

Hier geen mazoutkachel maar een CV en daar brand in de ketel ook de waakvlam als alles verder uit is. Ook als wij weg zijn. Hier werkt alles met een thermostaat en springt de verwarming aan als het onder een bepaalde temperatuur komt. Dat lukt niet als ik de waakvlam/CVketel uitzet. Weet niet of dat ook een optie is met een mazoutkachel.

Verder hebben wij een houtkachel. Meer voor de gezelligheid. Maar zijn wij voor de brand verzekering wel verplicht jaarlijks de schoorsteen te laten vegen. Mss ook nog iets om aan te halen. Mocht dat in België hetzelfde werken.

Verder vind ik dat je heel coulant bent. Menig huurder mag in zijn handjes knijpen met zo'n verhuurder.