Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:01

meggiemeg schreef:
Dat denk ik ook Kinke, voorzitter is een aantal maanden daarna opgestapt, uit eigen vrije wil, deelde het mee op de groepsapp dat deze er klaar mee was en niet meer kwam, per direct en heeft de boel de boel gelaten...

Oh oké, prima dan toch? Duidelijk dan wie er fout zat.

meggiemeg

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 15:03

Ja maar zo jammer Suzanne F. Het drukt gelijk weer een stempel op vanalles wat niet nodig had geweest.

Ik vind het reuze interessant om te lezen hoe iedereen er over denkt, zeker ook leerzaam!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:05

Ben jij onzeker van jezelf? Trek jij je snel dingen aan?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 15:09

Ja en nee Suzanne F. Ligt er aan waar het om gaat, over het algemeen weet ik goed wat ik voel en wil, kan dit ook onder woorden brengen, weet over het algemeen wel of het gepast is of niet, kan tegen kritiek en de waarheid, ben wel eigenwijs maar niet dusdanig dat ik niet om te vormen ben naar iemand anders zijn mening als deze met goede argumenten komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:13

meggiemeg schreef:
Ja en nee Suzanne F. Ligt er aan waar het om gaat, over het algemeen weet ik goed wat ik voel en wil, kan dit ook onder woorden brengen, weet over het algemeen wel of het gepast is of niet, kan tegen kritiek en de waarheid, ben wel eigenwijs maar niet dusdanig dat ik niet om te vormen ben naar iemand anders zijn mening als deze met goede argumenten komt.

Hm oké want blijkbaar doet het je toch nog wel veel als je deze kwestie weer naar boven haalt na zo’n tijd. Of was dat niet de aanleiding voor dit topic?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 15:18

Nee hoor, er werd om een praktijkvoorbeeld gevraagd en dit leek me een vrij simpele om aan te halen.
Ik heb het me niet persoonlijk aangetrokken van de club, ik vroeg me gewoon iets af en heb dat toen ook besproken in de groepsapp van de club. Dat mag lijkt mij.
Het topic heb ik geopend omdat ik gewoon het erg leuk en interessant vind om de meningen van anderen daar in te lezen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:45

Om antwoord te geven op je vraag, niet iedereen die direct is, is altijd tactisch en soms zit je ook niet perse te wachten op de mening van een ander. Wat maakt jouw mening zo belangrijk dat je hem altijd moet delen kan natuurlijk ook een vraag zijn ;). Mijn oma (inmiddels allang overleden) had bijv niet zoveel op met donkere mensen. Wij hadden een Surinaams adoptiezusje, en dan mag mijn oma direct een eerlijk zijn, maar ik vond het fijner als ze gewoon haar mond hield. Een ander punt is denk ik dat iemand die wat directer is, vaak ook wat assertiever overkomt. En niet iedereen is zo assertief. Sommige mensen hebben wat tijd nodig om iets goed te formuleren of om bijv hun grenzen aan te geven. En een directer persoon kan daar dan wat overheen walsen. Of je hebt bijv gewoon een keer geen zin in discussie :')
Al met al komt het erop neer dat iedereen kwaliteiten heeft, de een wat betreft assertiviteit, de ander misschien meer op het gebied van easy going. En daarbij horen ook valkuilen. En ik denk dat je vooral in de problemen komt wanneer de directere personen net iets meer ruimte innemen en de minder directe personen net teveel toestaan waardoor ergernissen ontstaan.
Kijk ook eens via google op disc persoonlijkheidsstijlen. Vaak zijn de directere mensen extravert, de meer diplomatieke mensen meer introvert en soms botst dat.

In jouw praktijkvoorbeeld kan ik me namelijk wel iets voorstellen bij het gevoel van de voorzitter. Ik had het zelf anders aangepakt. Namelijk de voorzitter een privé app gestuurd om te vragen hoe het nu kwam dat het opeens anders ging. Als je het er dan nog niet mee eens bent na de uitleg, dat gewoon aangeven in een 2e app. Nu krijg je inderdaad snel "de rest" tegen de voorzitter terwijl er misschien wel gegronde redenen waren om het anders te doen? En als de voorzitter van heel veel leden zo'n app krijgt, zal een goede voorzitter zich uit zichzelf achter de oren krabben en een duidelijk verhaal met argumenten op de groepsapp zetten zodat iedereen de argumenten begrijpt. Of zeggen dat dit voorstel toch teveel op weerstand stuit en het oude plan gevolgd wordt. Maar zo zie je dat iedereen anders is :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 18:17

Diddykong het beleid binnen onze club is dat er dingen worden aangepast\gewijzigd met een unanieme stemming, dus als de voorzitter dan een aantal dagen later zich bedenkt dat is prima, dat mag, alleen had er beter dan eerst weer over gesproken kunnen worden ipv van een melding er uit te gooien dat het toch niet gaat zo als unaniem besloten maar anders zoals de voorzitter het wil. Daarom ook mijn vraag toen of ik de enige was die het jammer vond dat de gekozen oplossing niet werd ingevoerd.

Het is inderdaad erg leuk dat iedereen anders tegen dingen aankijkt, dat kan het heel interessant maken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:24

ZoZenn schreef:
De meeste mensen willen nergens mee geconfronteerd worden. Die willen gewoon met oogkleppen op denken dat alles goed is. Als jij dan komt met 'de waarheid' dan heb jij het gedaan, want daar hebben ze helemaal geen zin in.
Als direct persoon moet je dat ook een beetje leren inschatten en soms gewoon niks zeggen. Als je dat wel doet, heb je toch alleen jezelf ermee en een ander leert er niks van.

Dat vind ik wel de spijker op de kop, en dat bovenste loop ik als direct persoon ook vaak tegenaan. Ik vind dat wel moeilijk en lastig om mee om te gaan soms, want wat kun je wel en wat niet zeggen..ookal verpak je het tactisch.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:33

Ik heb geen moeite met direct zijn maar of het dan ook automatisch eerlijk is, daar heb ik wel mijn vraagtekens bij, ook bij het feit of iets daadwerkelijk duidelijk is.

In mijn ogen flappen mensen er teveel gewoon maar uit.
Vrijheid van meningsuiting schijnt te betekenen dat je alles mag roepen, mensen ronduit mag beledigen, rascistisch tot op het bot mag zijn.

Kortom, het mag van mij allemaal wel wat minder.
Zonder dat je meteen achter iemand zijn rug los hoeft te gaan, wat weer het andere uiterste is.

En van 95% van de "eerlijke dingen" die gezegd worden, wordt de wereld niets beter.

Ik denk dat mensen beter kunnen leren met hun eigen binnenwereld om te gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:39

Dat laatste ben ik helemaal met je eens A3a1, ik denk altijd: "if you can't say anything nice, don't say anything at all".

Maar direct zijn valt bij mij niet automatisch onder "alles er maar uit flappen", en mensen beledigen etc. maar wel voor een heldere en duidelijke vorm van communicatie waar er niet om (de belangrijke) dingen heen gedraaid wordt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:46

Ja, daar ben ik het mee eens....
Alleen schort daar nogal wat aan....

In mijn werk ben ik vaak bezig dit soort brandjes te blussen.
En dan denken mensen dat ze eerlijk en direct zijn, en als je dan door gaat vragen, moet de tegenpartij die opeens sneren krijgt maar raden wat er aan de hand is.

Bovendien, is het meestal eerder onopgelost eigen oud zeer dan dat het ook maar iets met de ander te maken heeft.

Maar ja, heerlijk, heldere communicatie, en dingen bij jezelf houden :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 20:28

A3a1 schreef:
Maar ja, heerlijk, heldere communicatie, en dingen bij jezelf houden :)

Elisa2 schreef:
Maar direct zijn valt bij mij niet automatisch onder "alles er maar uit flappen", en mensen beledigen etc. maar wel voor een heldere en duidelijke vorm van communicatie waar er niet om (de belangrijke) dingen heen gedraaid wordt.

Hier kan ik me zeker in vinden, je gaat tenslotte geen gesprek aan om de ander te beledigen of te kleineren. Je wilt verder komen, het liefste samen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:32

Herkenbaar ik worstel daar al 50 jaar mee, ben eerlijk zeg wat ik denk en draai nergens om heen. Alleen gevolg daarvan is dat zo ongeveer veel mensen die ik tegenkom me liever zien gaan dan komen. -O- omdat ik gewoon eerlijk ben en weet wat ik wil. Probeer het zo veel mogelijk te negeren en mezelf te blijven. Maar jemig wat is dat soms moeilijk. %)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 20:47

Dat klopt veel mensen kunnen er niet mee omgaan, die hebben denk ik liever iemand om hun heen die het overal mee eens is denk ik. Tenminste een aantal mensen in mijn omgeving wel dan.
Voordeel er van is wel dat de mensen die je overhoud wel mensen zijn die je waarderen om wie en wat je bent!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:55

Altijd en overal je mening geven, ook als daar niet om gevraagd wordt kan bot en direct overkomen.
Je hoeft niet te liegen, maar soms is zwijgen handiger.

Mijn schoonmoeder noemt mij direct. Klopt ook wel.
Maar door mijn directheid wil ze mij graag mee als ze naar het ziekenhuis moet.
Juist omdat ik dingen vraag en helder probeer te krijgen.

Toevallig vanavond een boze zoon.
Ik vroeg of hij weinig gegeten en gedronken had vandaag omdat zijn adem rook.
Die stampte naar boven.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:59

Ik heb niets tegen direct zijn, vind het zelfs fijner als iemand eerlijk is, maar toch heb ik het het liefst dat iemand het op zo'n manier brengt dat ik er ook op in durf te gaan. Ik ben namelijk van mezelf niet erg direct, let altijd zeker als ik ergens nog niet lang kom enorm op mijn woorden en als dan een meer ervaren persoon iets tegen mij zegt durf ik er ook niet tegenin te gaan als het wordt gebracht alsof het een feit is :+ .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:06

Ik ben direct en eerlijk maar niet bot. Alleen ik heb geen verborgen agenda maar zeg wat ik ook denk en draai nergens om heen. :) alleen of er wordt gedacht dat ik toch iets anders bedoel of mensen worden boos. -O- tsja

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:10

Als iemand tegen mij heel eerlijk en vlakaf iets zegt zonder de volledige situatie te kennen ga ik mij daar wel aan ergeren ja.
Het gaat hem niet over eerlijk zijn in dat geval maar over een oordeel of mening opgedrongen krijgen waar je niet om vraagt. Mijn vrienden, familie of betere kennis mogen gerust eerlijk zijn tegen mij, maar in bepaalde situaties vind ik zo een bepaalde opgedrongen oordelen of meningen gewoon gênant hoe eerlijk ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:11

Dat is wat anders als eerlijk zijn. :) als iemand mijn mening vraagt krijgen ze hem. Anders niet

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:11

karuna schreef:
Herkenbaar ik worstel daar al 50 jaar mee, ben eerlijk zeg wat ik denk en draai nergens om heen. Alleen gevolg daarvan is dat zo ongeveer veel mensen die ik tegenkom me liever zien gaan dan komen. -O- omdat ik gewoon eerlijk ben en weet wat ik wil. Probeer het zo veel mogelijk te negeren en mezelf te blijven. Maar jemig wat is dat soms moeilijk. %)

Waarom zou je dat negeren? Als het om 'veel' mensen gaat dan kan het ook gewoon zo zijn dat het probleem bij jou ligt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:13

luuntje schreef:
Toevallig vanavond een boze zoon.
Ik vroeg of hij weinig gegeten en gedronken had vandaag omdat zijn adem rook.
Die stampte naar boven.

Dit zou ik dus ook te direct vinden (tenminste als dit geen structureel probleem is) en afvragen waarom je het zou zeggen. Wat ben je met de informatie die je zoon gegeven zou hebben? Ja of nee, wat het antwoord ook is, wat ben je ermee?
Net zoals de vraag: Heb je weinig geslapen, je hebt zo wallen onder je ogen? De persoon antwoordt ja. Wat ben je met die info?
Als je zoon iedere dag een stinkende adem heeft, dan vind ik het iets anders, want dan kan er echt iets aan de hand zijn. Maar meteen iedere eenmalige lichamelijke imperfectie maar benoemen, waarom zou je dat doen? :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:14

Hoe dan? Kan mezelf moeilijk continue in alle bochten wringen om andere mensen te behagen. Dat lang gedaan en daar ga je kapot aan. Dat werkt niet, dan moet je steeds een toneelstukje opvoeren. Of gaan liegen of niks meer zeggen en negeren dat ze lopen ze zeuren. En domweg deze mensen negeren of ontlopen of niks meer zeggen. Tijd voor toneelspel is geweest. Te lang moeten doen en daar bijna aan onderdoor gegaan.

Gini beter dat je moeder het zegt dan mensen die achter zijn rug hem uitlachen oid.

In sauna van de week. Meneer stond op en zijn badjas zat in zijn bilspleet vast. Mensen giechelen en wijzen. Daar doe ik niet aan mee, ik maak meneer liever attent zodat hij het kan oplossen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:16

Nou, dat is wel erg zwart-wit Karuna. In bochten wringen om anderen te behagen? Lijkt me een beetje heel erg extreem de andere kant op.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:25

Ik ben ook heel eerlijk en heb ook een beetje een grove humor. Heb dus vaak dat mensen denken dat ik onaardig ben of mensen die het helemaal snappen.

Probeer me nu vaak wel in te houden en een beetje aan te passen als ik nieuwe mensen leer kennen want 100% mezelf zijn is voor veel mensen een beetje to much