Kadotip man met islamitische achtergrond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 13:32

Dank voor alle suggesties! Ik heb me weer geamuseerd (en een beetje verbaasd, maar in de leuke zin des woords) over de ontploffing van dit topic in een marsepeinen varkens discussie.

turtlelito schreef:
Gewoon iets kiezen wat jij zelf ook leuk zou vinden om te ontvangen van een collega, dan zit je volgens mij best goed. Veel plezier!

Trouwens: afbeeldingen van iets mogen gewoon hoor, tenzij van 'goden' of bij mensen die wat strenger in de leer zijn: levende wezens.

Thanks, kijk hier kan ik idd wat mee!

Ook de pepernoten suggesties etc.
(Ik weet idd niet of hij komt maar ik ga die dag op kantoor werken, dus daar is hij vast).

_Nelleke_

Re: Kadotip man met islamitische achtergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:35

Stroopwafels! Valt bijna altijd in de smaak, ongeacht cultuur of afkomst. Ook nog eens typisch Nederlands, kun je vaak bij de grote supermarkt ook in een leuk Delfs blauw blikje kopen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:45

_Nelleke_ schreef:
Stroopwafels! Valt bijna altijd in de smaak, ongeacht cultuur of afkomst. Ook nog eens typisch Nederlands, kun je vaak bij de grote supermarkt ook in een leuk Delfs blauw blikje kopen.

Of de allerlekkerste echte Goudse stroopwafels. Ik heb veel kennissen die moslim zijn en die eten allemaal stroopwafels. Hun strengheid varieert van alleen geen varkensvlees tot heel precies.

Dit zijn de lekkerste stroopwafels, vind ik:

https://webshopsiroopwafels.vd-berg.nl/

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:18

Ik heb voor mijn collega ( ook moslim ) een dood mercikes gegeven. Maar op ieder mercike iets geschreven.
Ze vond het heeeel leuk.
Al mijn collegas zijn islamitisch, ze eten dit allemaal. Kan je niets fouts mee doen
Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:29

Willemina_L schreef:
De zoete historie van marsepein. Arabische herkomst?

Een ander verhaal vertelt over de belegering van de stad Lübeck in 1407. Er heerste hongersnood maar op de dag van Sint Marcus vond een suikerbakker op zolder een vergeten zak suiker en een zak amandelen. Hij maakte hieruit marsepein als voedsel en noemde het naar Marcus.

In de Arabische keuken wordt al sinds jaar en dag gewerkt met amandelen. Ook waren de Arabieren samen met de Joden, de eersten die in de Middeleeuwen suikerplantages aanlegden in Sicilië. De naam ‘marsepein’ komt volgens sommigen dan ook van het Arabische ‘maulhaban”, zittende koning. Moorse bakkers in Spanje gebruikten namelijk een geldstuk waarop een vorst op zijn troon zat om hun marsepein te stempelen.
Marsepein werd zowel met de hand gemodelleerd als in keramische of houten vormen gedrukt. Met name het roze varken was en is populair; het staat symbool voor geluk en voorspoed.

Bron: Bakkersinbedrijf.nl

Dus Bigone, juist een heel symbolisch cadeau, deze geluksvarkentjes.

Beetje jammer is wel dat de bron niet vermeldt dat er meestal (varkens!!!) gelatine in marsepein zit... Reden dat marsepein ook taboe is voor vegetariërs en veganisten.
Verder vinden sommige moslims varkensafbeeldingen al trickie, laat staan dat ze zoiets zouden opeten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:37

Lestrange01 schreef:
Kijk uit met het eten dat je geeft, veel moslims willen ook geen producten eten die delen van varken bevatten (dus geen gelatine). Stroopwafels vallen dus af. Iets varken gerelateerd zou ik dus ook niet doen, sommige moslims vinden varkens schattig maar veel hebben met de pap lepel ingegoten gekregen dat varkens vieze dieren zijn.

Dus ook als je een doos met chocolade geeft, kijk uit dat de vulling van de chocolade niet iets van varken bevat!

Vaak zit er varkensgelatine in marsepein dus ja, als je dan met marsepein gevulde chocola hebt is dat niet slim om te geven...

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 23:53

Daaphh schreef:
Ik heb voor mijn collega ( ook moslim ) een dood mercikes gegeven. Maar op ieder mercike iets geschreven.
Ze vond het heeeel leuk.
Al mijn collegas zijn islamitisch, ze eten dit allemaal. Kan je niets fouts mee doen
[ [url=m/pnl5Zn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is heeel gaaf. Lief zeg!

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:32

Wat een superleuk idee van die merci met dingen erop geschreven!
Zoolgangster, ik eet plantaardig dus check heel vaak de etiketten van vanalles haha, maar in marsepein zit meestal echt geen varkensgelatine gelukkig :) Er kunnen melkproducten in zitten, of schellak (voor de glans denk ik) of karmijn bij roodgekleurde marsepein, maar gelatine ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen (natuurlijk altijd goed de ingrediënten te checken).
Bekijk maar wat ingredientenlijsten van marsepein :) :
Deze, of deze, of zulke, etcetera.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 15-11-18 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:42

Lestrange01 schreef:
Kijk uit met het eten dat je geeft, veel moslims willen ook geen producten eten die delen van varken bevatten (dus geen gelatine). Stroopwafels vallen dus af.

In stroopwafels zit toch helemaal geen gelatine? Die stroop is verhitte suiker.

Ik zou ook voor typisch Nederlands snoepgoed/koekjes gaan. Veel mensen buiten Nederland hebben dat nog nooit gegeten en het is lekker bij de thee (die ze nogal vaak drinken als moslims! Dus het past goed bij hun cultuur!)

Denk dan aan stroopwafels, bokkenpootjes, kletskoppen, etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:55

Zoolgangster schreef:
Lestrange01 schreef:
Kijk uit met het eten dat je geeft, veel moslims willen ook geen producten eten die delen van varken bevatten (dus geen gelatine). Stroopwafels vallen dus af. Iets varken gerelateerd zou ik dus ook niet doen, sommige moslims vinden varkens schattig maar veel hebben met de pap lepel ingegoten gekregen dat varkens vieze dieren zijn.

Dus ook als je een doos met chocolade geeft, kijk uit dat de vulling van de chocolade niet iets van varken bevat!

Vaak zit er varkensgelatine in marsepein dus ja, als je dan met marsepein gevulde chocola hebt is dat niet slim om te geven...

Huh, in welke marsepein dan? Marsepein wordt gemaakt van amandelen en suiker. En goedkope marsepein zit meestal glucosestroop of amandelaroma oid in. Gelatine heb ik nog nooit gezien, wat is daar dan de functie van? Want marsepein heeft helemaal geen ‘gelatine-achtige’ consistentie :?

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:56

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:37

Wel een interessant onderwerp. En ingewikkeld.

Voor wie het interessant vindt, hier een lijstje met haram (verboden) e-nummers. Vaak omdat deze bestanddelen zeker of mogelijk van onreine dieren afkomstig zijn. Van varkens. Of van luizen.... :D

https://www.vetvrij.com/e-nummers-halal-of-haram.html

Ik ben blij dat binnen ons multiculti gezin geen punt is, je zult er maar rekening mee moeten houden als je de overtuiging niet deelt.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:33

Stroopwafels zijn in Duitsland ook vrij makkelijk te vinden, maar ik ken geen enkele moslim die daar nee tegen zegt hoor.. (en ik ken er nogal veel, gezien studie enzo :P)

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:53

Een lekker stuk boerenkaas met een lekker dipje en wat nootjes?
Losse thee.

Persoonlijk vind ik merci chocolade nooit zo heel lekker.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 06:16

ben ik nou heel bot als ik vraag waarom je het over een islamitische achtergrond hebt :o , geef een paar sokken of een t shirt, een mannending dus :D , niet te moeilijk over doen hoor

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:18

Mijn man vreet zich suf aan stroopwafels. Die zullen vast in de smaak vallen (en zit ook niets in dat liever vermeden wordt).

edit: Ik heb dit topic met hem besproken en hij vindt het vooral beledigend dat er zo spastisch over gedaan wordt := Moslims komen niet van Mars, zei hij. Geef gewoon wat te eten, een kaars, een t-shirt... Whatever.
Je collega neemt het toch wel aan en als hij het niet mooi vindt gaat het thuis in de vuilnisbak. Oh well.
Laatst bijgewerkt door Divers op 18-11-18 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:32

Veel buitenlandse mensen weten een stuk lekker oude kaas erg te waarderen.

Verder, Leonidas bonbons zijn erg lekker, zelf kiezen, ik hoef er maar 1 om in de hemel terecht te komen.

Verder als je liever geen eten geeft, zou ik voor dat schaaltje met de klompjes gaan, geen afbeelding gaat volgens mij alleen maar op voor afbeelding van de profeet Mohammed.
De eerste, die hanger, heeft al weer heel erg met smaak te maken, zou ik niet doen, sieraden zijn ook te intiem, vind ik.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:50

edit: Ik heb dit topic met hem besproken en hij vindt het vooral beledigend dat er zo spastisch over gedaan wordt := Moslims komen niet van Mars, zei hij. Geef gewoon wat te eten, een kaars, een t-shirt... Whatever.
Je collega neemt het toch wel aan en als hij het niet mooi vindt gaat het thuis in de vuilnisbak.

nou dat he, wat maakt t uit waar je vandaan komt, t gaat om een cadeautje ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:59

Dat vind ik nou weer raar én naar, dat het negatief opgevat wordt.
Iemand probeert haar best te doen om het goed te doen, om iemand niet te beledigen of in verlegenheid te brengen. Om daar zo negatief op te reageren vind ik echt niet oké. :(

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:02

sassefras schreef:
Je collega neemt het toch wel aan en als hij het niet mooi vindt gaat het thuis in de vuilnisbak.

Wie heb je erover gesproken? Ken jij die collega van de ts?

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:04

Boras schreef:
sassefras schreef:

Wie heb je erover gesproken? Ken jij die collega van de ts?

Divers schreef:
Mijn man vreet zich suf aan stroopwafels. Die zullen vast in de smaak vallen (en zit ook niets in dat liever vermeden wordt).

Je collega neemt het toch wel aan en als hij het niet mooi vindt gaat het thuis in de vuilnisbak. Oh well.

Ik had een stukje toegevoegd aan mijn post, misschien heb je daar overheen gelezen.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:08

Anoniem schreef:
Dat vind ik nou weer raar én naar, dat het negatief opgevat wordt.
Iemand probeert haar best te doen om het goed te doen, om iemand niet te beledigen of in verlegenheid te brengen. Om daar zo negatief op te reageren vind ik echt niet oké. :(

Niet negatief opgevat, maar wel jammer dat er zo'n ding van gemaakt wordt. Zo van ''wat vinden moslims leuk om te krijgen'' in plaats van ''wat vindt deze man specifiek leuk om te krijgen''.
Net of moslims een andere soort zijn, zij zijn ook ''gewoon mensen'' en vinden een chocolaatje, kaars, wat dan ook leuk om te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:10

Niet iedereen weet overal iets vanaf en TS wil het gewoon goed proberen doen. Een beetje hetzelfde als wat te koken voor vegetarische gasten? Zo vat ik het op, een stukje luchtiger.

Maar ik kijk bijna nergens meer van op.... Laatst zeer gezellig met, mijn buurman whisky zitten drinken en die blijkt gek te zijn op knapperig gebakken speklapjes. Waarop mijn blik en ja maar euhh :oo hem in een lachstuip deed belanden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-18 12:22, in het totaal 4 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:16

sassefras schreef:

Mijn vader is belg die bekeerd is tot islam. Hij vind het juist wel aardig dat mensen er rekening mee houden. Hij zegt dat het zonde zou zijn om bijvoorbeeld een fles wijn te geven als hij die toch niet zelf kan nuttigen. Als hij van iemand een fles wijn of iets anders krijgt wat hij om wille van zijn geloof niet zal eten gaat hij dit wel gewoon vriendelijk accepteren en waarschijnlijk gaat het dan gewoon naar iemand in de familie.
Maar het is juist wel netjes om rekening te houden met iemands wensen. Je gaat iemand die veganistisch is toch ook geen lederen portomonee geven of uitnodigen voor een etentje en enkel vlees voorzien?

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:22

Uiteraard, en goed ook dat ze het wil overwegen maar het zijn ook gewoon mensen... Als ze had gevraagd ''wat moet ik koken voor mijn Islamitische collega'' omdat TS niet weet wat Moslims wel of niet eten.

Ik woon in een Islamitisch land en zelfs een bijbel zou hier blij geaccepteerd worden als een cadeau. Ik denk niet dat er zo'n big deal van gemaakt hoeft te worden om dat dat, helaas, een ruimte creeert tussen 'wij' en 'zij'.

Inderdaad, een fles wijn oid. is niet zo handig maar als je het echt niet weet, schrijf een kaartje...

edit: Het is een hele discussie geworden hier thuis ( :D ), mijn man zegt; het mooiste cadeau voor een Moslim is vragen over zijn religie, als je daar geinteresseerd in bent. Om er meer over te leren, om interesse te tonen en om een band op te bouwen.