Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vealosz

Berichten: 4557
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:51

Schande, nee..
Onnodig, na mijn mening wel.

Maar nogmaals, wie ben ik? :')
Daarbij denk ik dat ik mijn mening mag uitten toch?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:23

Jazeker mag dat. Ik zeg ook niet dat het hier om een specifiek iemand gaat. Ik vind het alleen opvallend dat bij dit soort dingen vaak als eerste gezegd wordt dat het onvolwassen is om hulp in te schakelen. Door een boel mensen ;)
En dat snap ik niet.

Kaartje23
Berichten: 349
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:38

Ik zou ook eerst zelf een gesprek proberen te hebben, om een paar redenen.
Je leert die mevrouw beter kennen en wie weet krijg je begrip voor haar. Als ze echt dementerend is dan staat haar nog heel wat te wachten. Het is een rotziekte die alles van je afpakt. En je weet nooit hoe een balletje rolt,wie weet is het gesprek met jou voor die mw wel de druppel tot inzien dat het niet langer gaat.
De wijkagent kan je altijd nog inschakelen als je er niet uitkomt. Maar hij zal ook niet uit zijn neus zitten te eten vandaar dat ik eerst zelf een gesprek zal proberen te hebben. Het leert jezelf tenslotte ook weer wat.

Schuur_

Berichten: 4940
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:04

Ik zou ook melding maken bij de politie dat ee iets aan de hand is. Ik vind het juist volwassen dat je inziet dat zelf het gesprek aangaan voor jou niet werkt.

Het is niet ok dat jouw hond werd aangevallen en dat de mevrouw er niets meedoen.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:18

Niks mis mee om naar de wijkagent te gaan. Dit soort dingen zijn precies waar deze mensen voor zijn.
Tevens kan je als het goed gaat met de wijkagent later altijd nog met mevrouw in gesprek, eventueel onder begeleiding.

Je bent ook niet de enige die er last van heeft en het is niet jou verantwoordelijkheid om dit op te lossen

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:22

Zoals het bij mij overkomt is dat de ts juist een ruzie probeert te voorkomen door de wijkagent in te schakelen als bemiddelaar.

Daarbij zal de oplossing vrij lastig zijn, omdat de vrouw de hond blijkbaar niet kan houden (en wsl ook de reden dat ze hem los laat lopen)
Mocht ze dan ook nog dementerend zijn, is het helemaal verstandig dat er hulp komt voordat er echt gevaarlijke situaties ontstaan.

Sterkte ts!

fransje23

Berichten: 15467
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:47

Renee1991 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf weinig voor voel om met mevrouw zelf een gesprek aan te gaan. Ik ga veel moeite hebben met mezelf te beheersen omdat ik nog steeds best kwaad op haar ben. Daarnaast - vanwege de mogelijke dementie kwestie - vind ik het voor haar ook niet prettig om dat zo aan te pakken. Als ze werkelijk dementerend blijkt te zijn, heeft mijn gesprek ook geen effect. Ik zie daar oprecht nogal tegenop..

Ik ga eens kijken of we hier een wijkagent hebben.


Je bent best kwaad en kan jezelf al niet meer beheersen? Wat doe je dan als je woedend bent?

Ga gewoon het gesprek aan en kijk of er wederzijds begrip is. De wijkagent kan altijd nog ingeschakeld worden. Misschien is de dame helemaal niet dementerend, dat is een aanname.

Waarom willen mensen toch altijd zo graag dingen afschuiven?

marleen_usar

Berichten: 24710
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:50

Woedend of heel erg boos zal ook wel mee vallen, gewoon een gesprek aan gaan met die vrouw. Als je niks tegen haar zegt dan zal ze de hond ook niet aan lijnen. Bij ons het je ook gebieden waar je hond niet los mag maar dat is erg onduidelijk aangegeven.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:01

Wijkagent lijkt me nu net de aangewezen persoon. Hij is een neutraal persoon en geen betrokken partij en kan daardoor beter bemiddelen.

idylle
Berichten: 5844
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:03

Ik zou , afhankelijk van het lopende contact met de buurvrouw, ook de wijkagent inschakelen. Tenzij ik erg goed contact heb met de buurvrouw, maar het klinkt hier niet alsof jullie maandelijks bij elkaar op de koffie komen. Een wijkagent heeft er voor geleerd om situaties en de daarbij behorende aanpak in te schatten. Ik zou zelf oom niet weten hoe ik zoiets aan moest pakken en daar hebben we dan een wijkagent voor. Tevens is het idd goed dat de politie op de hoogte is van het incident. Dit zou voor mij net zo goed voor een chihuahua gelden en heeft verder niks met dit ras te maken. Mw kan haar hond niet de baas en het is goed dat de politie daarvan afweet.Wellicht krijgt de politie mw wel zover dat ze afstand doet van de hond om straks ergere ongelukken te voorkomen. TS geeft aan de hond aangelijnt te hebben, maar wellicht is de houding van haar eigen hond wel dominant waardoor de hond vd buurvrouw haar hond op wil voeden door hem op zn plek te zetten. Ik bedoel maar, het hoeft niet aan de hond vd buurvrouw te liggen, maar het feit is dat ze de hond niet kan houden. Nu is het goed gegaan, maar wat als ze een echt dominante hond treft, die terug vecht, wat dan? Dat is zelf niet op te lossen, dus ja, meeste kans, wijkagent naar mijn idee

pol013

Berichten: 9042
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:09

Dat een wijkagent hier voor bedoeld is zal best kloppen. Maar even serieus.
Je bent allebei mensen en je hebt nog nooit met elkaar gesproken. Mens is al wat ouder. Ga gewoon praten! Leer jezelf beheersen en normaal met mensen te praten. Je komt nog wel vaker conflicten tehen in je leven.

Ik stel me zo eens voor hoe ik mij zou voelen als een buurtbewoner bij het eerste het beste akkefietje de wijkagent op mijn dak stuurt. Dan schrik je je toch het apezuur.

Zet even rustig voor jezelf op papier wat je wil bespreken. Bekijk het ook even vanuit het oogpunt van de ander, herzie je woorden nog een keer en bel aan.

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:14

Je kan ook de wijkagent om advies vragen, niet om hem/haar 'er meteen op af te sturen'. Even een belletje om de situatie uit te leggen en te vragen wat je nu het beste kunt doen en hoe je het beste het gesprek aan gaat. Dan kun je voorbereid zelf met mevrouw praten. Kom je er niet uit, kun je altijd opnieuw contact opnemen met de wijkagent.

Overdreven om de wijkagent te bellen? Nee, zeker niet. De hond grijpt de hond van TS al als hij aan de lijn zit. Mevrouw heeft de hond blijkbaar niet goed opgevoed en kan hem niet houden als hij zijn kracht in de strijd gooit. Wat gaat hij doen als hij losloopt? Nu is de hond van TS er gelukkig goed afgekomen, maar dat had heel anders kunnen aflopen. Dus ja, van mij mag dit ook zeker bij de wijkagent vermeld worden.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:17

Ik ben echt flabbergasted dat iedereen maar hier direct de wijkagent op wil afsturen.
Waar is gewoon intermenselijk contact gebleven? Sorry hoor, maar ik snap dat je enorm geschrokken bent, dat zou ik ook zijn. Maar een beetje inlevingsvermogen na de eerste schrik en boosheid, in de situatie van de vrouw is toch wel op zijn plaats lijkt mij. Misschien heeft ze de hond al jaren, of was het de hond van een overleden echtgenoot. Is zij slecht ter been geworden en is uitlaten aan de lijn geen optie meer. Misschien is de hond wel het enige dat haar uit de eenzaamheid houdt? Ik weet het niet maar dit zijn allemaal situaties die ik mij heel goed kan voorstellen bij een hoog bejaard iemand met een sterke hond.

Mag die hond daarom maar gevaarlijk worden? Natuurlijk niet. Maar ga in gesprek. Geef de dame aan dat er mogelijkheden zijn zoals uitlaatservices, misschien jonge meiden/jongens in de buurt die graag het uitlaten voor haar doen (deed ik vroeger ook toen ik een jaar of 14 was, honden uitlaten voor ouderen etc). Waarschijnlijk is het mens als de dood zo bang om haar hond kwijt te raken als de politie in een keer op de stoep staat.

TS ik zie in je profiel dat je notabene psycholoog bent. Vind je het zelf niet een beetje van de zotte dat iemand met jouw beroep het gesprek met een oudere dame niet aan durft te gaan.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:23

oji schreef:
Ik ben echt flabbergasted dat iedereen maar hier direct de wijkagent op wil afsturen.
Waar is gewoon intermenselijk contact gebleven? Sorry hoor, maar ik snap dat je enorm geschrokken bent, dat zou ik ook zijn. Maar een beetje inlevingsvermogen na de eerste schrik en boosheid, in de situatie van de vrouw is toch wel op zijn plaats lijkt mij. Misschien heeft ze de hond al jaren, of was het de hond van een overleden echtgenoot. Is zij slecht ter been geworden en is uitlaten aan de lijn geen optie meer. Misschien is de hond wel het enige dat haar uit de eenzaamheid houdt? Ik weet het niet maar dit zijn allemaal situaties die ik mij heel goed kan voorstellen bij een hoog bejaard iemand met een sterke hond.

Mag die hond daarom maar gevaarlijk worden? Natuurlijk niet. Maar ga in gesprek. Geef de dame aan dat er mogelijkheden zijn zoals uitlaatservices, misschien jonge meiden/jongens in de buurt die graag het uitlaten voor haar doen (deed ik vroeger ook toen ik een jaar of 14 was, honden uitlaten voor ouderen etc). Waarschijnlijk is het mens als de dood zo bang om haar hond kwijt te raken als de politie in een keer op de stoep staat.

TS ik zie in je profiel dat je notabene psycholoog bent. Vind je het zelf niet een beetje van de zotte dat iemand met jouw beroep het gesprek met een oudere dame niet aan durft te gaan.


Wat denk je dat die wijkagent gaat doen, direct de hond in beslag nemen?
Die gaat precies zoals jij aangeeft in gesprek met deze mevrouw om de opties te bekijken. Daar is niks mis mee en deze mensen zijn daar goed voor opgeleid om tevens andere zaken te zien naast de hond.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:25

Ik zou in dit geval ook de wijkagent inschakelen. Het is toch raar dat mevrouw haar excuses niet heeft aangeboden en gekeken hoe het met de hond van de ts was? Gewoon door lopen of er niets gebeurt is vind ik vrij asociaal. Of mss een teken dat mevrouw het allemaal niet meer zo goed ziet. Een wijkagent kan dat goed inschatten en zo nodig hulp inschakelen als dat nodig is.

Normaal ben ik ook van mensen face to face aanspreken maar het is in dit geval sowieso goed om het te melden. Het is bij iedere hond belangrijk om ze onder controle te hebben maar bij dit soort honden net een tikkie belangrijker

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:32

Ik vind het vooral schrikbarend dat TS niet eerst zelf het gesprek aan durft te gaan. Tuurlijk snap ik dat de wijkagent niet meteen een dier in beslag, maar de wijkagent inschakelen lijkt me stap 2 als je er in stap 1, gewoon met iemand een gesprek aan gaan, niet uit komt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:33

Maar je zou toch mogen verwachten dat mevrouw zelf nog eens contact zou opnemen? Om te vragen hoe het met de hond is, of er eventueel dierenartskosten te betalen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:39

oji schreef:
Ik vind het vooral schrikbarend dat TS niet eerst zelf het gesprek aan durft te gaan.

TS vraagt om advies en heeft helemaal niet aangegeven dit niet te durven.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:45

capopjekop schreef:
Het is toch raar dat mevrouw haar excuses niet heeft aangeboden en gekeken hoe het met de hond van de ts was? Gewoon door lopen of er niets gebeurt is vind ik vrij asociaal.

De vrouw was omver getrokken, lag op de grond. Was misschien zelf totaal in de war op dat moment? Het is zo makkelijk het maar asociaal te noemen als je er niet bij bent geweest. Misschien heeft ze het voorval met de andere hond wel helemaal niet meegekregen.

En dat dan als excuus aandragen om niet meer normaal menselijk te reageren maar meteen de politie erop af te sturen....verbazingwekkend!

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:47

Billy schreef:
Furieuze hond, rode randen om zijn ogen en geen schade aan je hond? Dan is die hond niet in de aanvalgegaan. Hij was niet leuk, maar als hij kwaad had gewild had jouw hond echt schade gehad... Hij heeft een oudere eigenaar, die hem lichamelijk niet aankan, en omdat ze oud is wordt er gelijk maar vanuit gegaan dat ze ook dement is, en dat er niet mee te praten is. Ik vind dat dieptriest... Ga met haar in gesprek, kom je er niet uit, dan kun je altijd nog wat anders inschakelen.


Jij hebt het over lichamelijk schade maar is er ook nog zoiets als mentale schade. Een hond hoort gewoon niet een andere hond aan te vallen onder normale omstandigheden. Ik heb een hond gehad die 2 tot 3 keer gepakt is door dezelfde hond. Nooit fysieke schade maar mijn hond was mentaal compleet veranderd richting andere honden terwijl het voorheen een super sociaal dier was.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:48

Renee1991 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf weinig voor voel om met mevrouw zelf een gesprek aan te gaan. Ik ga veel moeite hebben met mezelf te beheersen omdat ik nog steeds best kwaad op haar ben. Daarnaast - vanwege de mogelijke dementie kwestie - vind ik het voor haar ook niet prettig om dat zo aan te pakken. Als ze werkelijk dementerend blijkt te zijn, heeft mijn gesprek ook geen effect. Ik zie daar oprecht nogal tegenop..

Ik ga eens kijken of we hier een wijkagent hebben.


enzino schreef:
TS vraagt om advies en heeft helemaal niet aangegeven dit niet te durven.

Toch wel hoor.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:48

oji schreef:
capopjekop schreef:
Het is toch raar dat mevrouw haar excuses niet heeft aangeboden en gekeken hoe het met de hond van de ts was? Gewoon door lopen of er niets gebeurt is vind ik vrij asociaal.

De vrouw was omver getrokken, lag op de grond. Was misschien zelf totaal in de war op dat moment? Het is zo makkelijk het maar asociaal te noemen als je er niet bij bent geweest. Misschien heeft ze het voorval met de andere hond wel helemaal niet meegekregen.

En dat dan als excuus aandragen om niet meer normaal menselijk te reageren maar meteen de politie erop af te sturen....verbazingwekkend!


Dan ga je de volgende dag even langs. Je weet wel waar mensen in de wijk wonen en anders spreek je iemand aan als je ze tegen komt met de hond. Ik heb er als kanttekening bij gezet dat het ook een teken kan zijn dat mevrouw het idd allemaal niet meer zo goed weet. Ook dan kan een wijkagent beter handelen dan een burger. Hij kan hulpinstanties inschakelen voor mevrouw en de hond als ze geen familie heeft die haar wil/kan helpen.

En als je het niet meekrijgt als je hond in de nek van een ander hangt en die eigenaar je dier moet slaan om hem los te laten dan moet je je afvragen of je wel een dergelijke hond moet willen houden.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 09-11-18 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:50

Persoonlijk ging ik op een andere tijd lopen als dat kan of in elk geval een andere route, tot dat het probleem is opgelost.
Spreek de mevrouw in kwestie er op aan, dat haar hond jouw hond heeft aangevallen waarbij ze ook zelf is gevallen. Geef aan dat je bang bent dat het een volgende keer heel anders af kan lopen waarbij een bezoek aan een dierenarts noodzakelijk is en dat het voor haar ook anders af kan lopen als ze valt (heup breken of wat dan ook is op die leeftijd niet vreemd). Dat je graag ziet dat zij ook mee denkt ik een oplossing, wellicht kom je tijdens een gesprek ook meer te weten over haar situatie en merk je dat ze wellicht aan het dementeren is, mocht dat zo zijn zal het lastig zijn om wat van haar te verwachten, maar dan denk ik ook dat er aan hele andere oplossingen moeten worden gedacht.

Wij hebben aan de overkant mensen wonen met 2 bordeauxdoggen, beide erg agressief, mensen weten het en deden er vrij weinig tot niets aan ondanks meerdere verzoeken van meerdere buurtbewoners, totdat het fout ging en beide honden op 1 hond dook in het voorbij gaan op de openbare weg. Er is toen een heel pittig gesprek geweest, sindsdien zitten de honden opgesloten. Ik ben toen een tijdje dagelijks met de auto naar het bos geweest omdat ik geen zin had dat mijn honden aan de beurt zouden zijn als ik er langs kwam, ik moet daar wel langs om naar het bos te kunnen zowel met de paarden als de honden, dus was de keuze om met de auto te gaan met de honden op dat moment de enige oplossing. Nu kan ik er weer normaal langs omdat ze opgesloten zitten en alle andere buren ook. Hele opluchting.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 09-11-18 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:51

Sclimpre schreef:
Maar je zou toch mogen verwachten dat mevrouw zelf nog eens contact zou opnemen? Om te vragen hoe het met de hond is, of er eventueel dierenartskosten te betalen zijn?


Dit zou je inderdaad wel mogen verwachten maar helaas blijft dat bij veel eigenaren uit. Ik vind het overigens ook niet meer dan normaal om te vragen.

Sansevieria
Berichten: 4238
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:57

oji schreef:
capopjekop schreef:
Het is toch raar dat mevrouw haar excuses niet heeft aangeboden en gekeken hoe het met de hond van de ts was? Gewoon door lopen of er niets gebeurt is vind ik vrij asociaal.

De vrouw was omver getrokken, lag op de grond. Was misschien zelf totaal in de war op dat moment? Het is zo makkelijk het maar asociaal te noemen als je er niet bij bent geweest. Misschien heeft ze het voorval met de andere hond wel helemaal niet meegekregen.

En dat dan als excuus aandragen om niet meer normaal menselijk te reageren maar meteen de politie erop af te sturen....verbazingwekkend!

Misschien is het wel niet handig als die oude dame op haar leeftijd zo een hond heeft die ze duidelijk niet aan kan.
Kijk, voor ts is het niet meer fijn wandelen zo met haar hond, maar bij de oude dame is er misschien meer aan de hand?
Het is niet altijd zwart/wit...kijk eens naar het "totaal-plaatje"

Ik heb het bij de dierenbescherming vaak genoeg mee gemaakt, kwam er een melding over verwaarloosde dieren binnen, dan was er vaak ook vanalles aan de hand met/bij de baasjes.
Sociaal isolement, hulp nodig, zichzelf niet meer kunnen verzorgen...
Dan lijkt een wijkagent inschakelen me niet verkeerd, niet om met de vinger te wijzen, maar eerder om te inventariseren/signaleren...is er hier meer aan de hand?
En heeft dit mensje hulp nodig, op welke manier dan ook? Iets gaat er niet goed, dat is wel duidelijk.