Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:53

amado7 schreef:
Dan zeg je: we vinden het zo vervelend dat u last heeft van onze hond. Daarom zetten wij een schutting neer, dan heeft u niet zo veel last! :D

Nou dit dus, ik zou het aan hem mededelen en verder niet gaan vragen of hij het goed vind.
Ik snap dat iemand last kan hebben van blaffende honden, daar wordt ik ook knettergek van als dit aanhoudend is, maar het is natuurlijk niet netjes dat hij van die gepeperde appjes zend. Dan zou ik gewoon zeggen wat Jolandeee schrijft en het mededelen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 20:59

AM01 schreef:
Als je de schutting als een soort (kap)schuur gaat zetten mag je hoger. Ik ben wel bang dat er meer irritatie komt van de buren, is het niet over de honden dan wel over iets anders. Zij wonen er al ruim 50 jaar en hebben altijd familie naast zich gehad. Dit is voor hen een nieuwe situatie en waarschijnlijk voelen jullie voor hen toch als een soort bedreiging. Familie kun je eerder wat zeggen in de ogen van veel mensen. Ze zullen er aan moeten wennen en dat zal lastig zijn. Schutting op eigen grond mag altijd mits niet hoger dan 2 meter. Ik zou het wel melden.

Dit gevoel hebben wij ook, ze zijn natuurlijk ontzettend 'verwend'. Er heeft jaren een oud vrouwtje gewoond, die maakte natuurlijk helemaal geen geluid of overlast.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:15

bigone schreef:
IHN schreef:
het is wel grappig...zou het bericht hier zijn: jeetje, de hond van de buren blaft, maar de buren doen er niks aan, zouden het asociale buren zijn…

nu is het bericht: onze buren geven aan last te hebben van onze hond op een asociale manier, en zijn de buren de boosdoeners.

Je kunt er flauw van zijn...maar uiteindelijk is jullie hond degene die overlast veroorzaakt...natuurlijk zou het fijn zijn als ze dan netjes daarop reageren, maar je weet ook niet wat daar speelt...ik zit zelf ook niet lekker in mijn vel momenteel, en zou om zoiets ook erg onhandig uit de hoek kunnen komen op dit...dus aangezien je verwacht dat buurman begrip heeft voor een af en toe blaffende hond, jullie dan misschien begrip voor een af en toe bozige buurman??? Je geeft zelf aan dat hij ook regelmatig heel vriendelijk doet....

verder...ook al hoeft het niet...ik zou wel melden dat jullie een schutting gaan plaatsen. Ik denk dat je dat zelf ook zou waarderen, toch??

Lees even, die hond heeft de afgelopen maanden één keer geblaft. Ze zijn er druk mee bezig om dat helemaal te voorkomen. Indien de buren hier hadden neergezet, ja wij willen een schutting want de hond van de buren blaft eens in de drie maanden een keer had ik het een grote zeikerd gevonden.

nee... de hond heeft gedurende de zomer ook af en toe geblaft en 1 x gedurende langere tijd...het gaat mij er ook niet om om te zeggen wie er gelijk heeft...een hond kan een keer blaffen... so be it... maar stel dat buurman net met giga migraine op bed lag?? of net een poedersuiker heeft gehad of gewoon zijn dag niet? Dan kan de bom dus net barsten...daarbij dus idd het feit dat ze 50 jaar familie naast zich gehad hebben...een hond hoort geen overlast te veroorzaken... ook niet af en toe. en buurmannen horen zich normaal te gedragen... beide gebeurt dus af en toe niet.... laat gaan... appjes doen geen pijn...een brief schrijven zou ik dus echt niet doen...wat is er mis met gewoon langsgaan en vertellen van jullie plannen? En je kunt ook naar ze toegaan, aangeven dat je het heel vervelend vind dat de hond nog steeds af en toe blaft, dat je het waardeert dat ze het melden maar aangeven dat je een rotgevoel hebt bij de toon waarop dat gebeurt...

Morniclum

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:02

Heb je zelf al eens naast een blaffende hond gewoond? Ik wel, en het is echt gekmakend. In het begin maak je je ongerust, er zal toch niets met de hond of met het baasje aan de hand zijn? maar als blijkt dat dat niet zo is, dan wordt de ergenis steeds groter.
Het was nu maar 1 keertje, anderhalf uur lang, maar dat zijn dus 90 lange minuten met geblaf. En dat vreet aan je. Of je nou aan het werk bent of gepensioneerd en aan een kopje thee zit.

En als je vijf honden hebt, die in het dagelijks leven ook allemaal af en toe even blaffen (want je maakt mij niet wijs dat je 4 nooit blaffende honden hebt), gewoon voor de gezelligheid als je beneden komt, als er iemand op het raam klopt, als er vuurwerk afgestoken wordt of als er een hond op tv blaft ofzo, ik noem maar wat).

Maar goed, dit was niet je vraag. Die ging over een schutting. Zodat jij geen last meer van de buren hebt, maar zij nog wel steeds van jou (w hond). Ik vermoed dat de situatie alleen maar erger wordt als je die schutting plaatst. Dat de buren dan geen appje meer naar jou sturen maar officiële meldingen van overlast gaan doen.
En dan kun je nog camera beelden hebben van alle momenten waarop ze niet blaffen, als zij opnames hebben van wanneer ze wel blaffen, dan staan ze in hun gelijk.

Dus schutting of geen schutting, een hond die blaft als er geen mens aanwezig is, laat je dus niet alleen. Daar regel je een oppas voor.

Als er helemaal niemand beschikbaar is (als in alle vrienden en familie naar dezelfde uitvaart of trouwerij) dan licht je van te voren de buren in. Alleen in geval van nood, zoals spoedeisende hulp oid, zou het een uitzondering mogen zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 16:47

Morniclum schreef:
Heb je zelf al eens naast een blaffende hond gewoond? Ik wel, en het is echt gekmakend. In het begin maak je je ongerust, er zal toch niets met de hond of met het baasje aan de hand zijn? maar als blijkt dat dat niet zo is, dan wordt de ergenis steeds groter.
Het was nu maar 1 keertje, anderhalf uur lang, maar dat zijn dus 90 lange minuten met geblaf. En dat vreet aan je. Of je nou aan het werk bent of gepensioneerd en aan een kopje thee zit.

En als je vijf honden hebt, die in het dagelijks leven ook allemaal af en toe even blaffen (want je maakt mij niet wijs dat je 4 nooit blaffende honden hebt), gewoon voor de gezelligheid als je beneden komt, als er iemand op het raam klopt, als er vuurwerk afgestoken wordt of als er een hond op tv blaft ofzo, ik noem maar wat).

Maar goed, dit was niet je vraag. Die ging over een schutting. Zodat jij geen last meer van de buren hebt, maar zij nog wel steeds van jou (w hond). Ik vermoed dat de situatie alleen maar erger wordt als je die schutting plaatst. Dat de buren dan geen appje meer naar jou sturen maar officiële meldingen van overlast gaan doen.
En dan kun je nog camera beelden hebben van alle momenten waarop ze niet blaffen, als zij opnames hebben van wanneer ze wel blaffen, dan staan ze in hun gelijk.

Dus schutting of geen schutting, een hond die blaft als er geen mens aanwezig is, laat je dus niet alleen. Daar regel je een oppas voor.

Als er helemaal niemand beschikbaar is (als in alle vrienden en familie naar dezelfde uitvaart of trouwerij) dan licht je van te voren de buren in. Alleen in geval van nood, zoals spoedeisende hulp oid, zou het een uitzondering mogen zijn.

Tja, en toch blaffen onze honden niet. Want dat mogen ze niet, die wat blaft als hij alleen is, blaft ook nooit als we thuis zijn. Ze zouden blaffen als de bel gaat, maar die is niet ingestoken. En dat mogen ze verder ook, want nadat er een blaf uitkomt van "Bel! Bel!" houden ze verder ook gewoon hun blaffert.

Dus nee, onze honden zijn fatsoenlijk opgevoed en blaffen niet.

En hij was anderhalf uur alleen, niet anderhalf uur geblaft. Wat ik kan ontdekken op de camera feed was een kwartier. Ik heb meer last als de buurman zijn tuin maait, bij wijze van spreken.

Er wonen in deze straat veel (jonge) kinderen, daar heb je meer 'overlast' van. Dat kun je ook verder geen overlast noemen want je weet dat kinderen veel geluid maken, net zoals honden wel eens kunnen blaffen.

Die schutting komt er hoe dan ook, ik ga niet 30 jaar doen alsof ik hem aardig vind. Dan maakt het maar dingen erger.

En die officiële melding mogen ze best maken, ze hebben geen poot om op te staan godzijdank.

Ik heb met het landelijk nummer van de politie gebeld en de situatie uitgelegd. Aangezien het niet structureel is hoeven wij ons geen zorgen te maken verder. Zij adviseerden ook de camerabeelden te bewaren, dus zij kunnen we opnamen van geluid hebben, als die niet overeenkomen met onze beelden hebben ze geen poot om op te staan.

Dus dat is prettig voor ons.

IHN schreef:
bigone schreef:

Lees even, die hond heeft de afgelopen maanden één keer geblaft. Ze zijn er druk mee bezig om dat helemaal te voorkomen. Indien de buren hier hadden neergezet, ja wij willen een schutting want de hond van de buren blaft eens in de drie maanden een keer had ik het een grote zeikerd gevonden.

nee... de hond heeft gedurende de zomer ook af en toe geblaft en 1 x gedurende langere tijd...het gaat mij er ook niet om om te zeggen wie er gelijk heeft...een hond kan een keer blaffen... so be it... maar stel dat buurman net met giga migraine op bed lag?? of net een poedersuiker heeft gehad of gewoon zijn dag niet? Dan kan de bom dus net barsten...daarbij dus idd het feit dat ze 50 jaar familie naast zich gehad hebben...een hond hoort geen overlast te veroorzaken... ook niet af en toe. en buurmannen horen zich normaal te gedragen... beide gebeurt dus af en toe niet.... laat gaan... appjes doen geen pijn...een brief schrijven zou ik dus echt niet doen...wat is er mis met gewoon langsgaan en vertellen van jullie plannen? En je kunt ook naar ze toegaan, aangeven dat je het heel vervelend vind dat de hond nog steeds af en toe blaft, dat je het waardeert dat ze het melden maar aangeven dat je een rotgevoel hebt bij de toon waarop dat gebeurt...

e hebt niet helemaal goed gelezen. In het begin van het jaar heeft hij een langere periode geblaft, daar heeft de buurvrouw ons over ingelicht en hebben toen direct actie ondernomen. De zomer is het wél goed gegaan. Wij laten onze honden maximaal drie uur alleen, dus we hebben het een aantal keer geprobeerd door hem thuis te laten als we boodschappen gingen doen, geen enkel probleem, speelde buiten of lag te slapen of iets dergelijks. Hij heeft nu echter een terugval om het beestje maar een naam te geven.

Een oppas hebben we al, maar zoals gisteren, dan laat ik die niet komen. Dat is onzin, hij zou normaal werken zijn geweest, en was nu toevallig thuis. Heel vervelend toeval, maar het was nou eenmaal zo.

Wat betreft hun schriftelijk op de hoogte stellen is ook om onszelf in te dekken. Dan kunnen ze ook nooit zeggen dat ze er niet van op de hoogte waren. Een kopietje houd ik uiteraard zelf.

Net zoals dat we alle beelden bewaren, bewaar ik ook de belachelijke berichten.

Ik weet dat wij in onze situatie niks fout doen, hij zet ons neer als horroburen, en dat zijn we niet. We hebben nooit feestjes, nooit muziek aan, zitten nooit buiten, bespelen geen muziekinstrument etc.

Enige wat we in huis hebben waar geregeld geluid uit komt is de TV. :+ Maar aangezien wij die van hun niet horen zullen zij die van ons niet horen aangezien deze aan de andere kant van de muur staat.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:55

Ik vind het toch bijzonder hoe sommige kunnen zeggen "hond hoort geen overlast te veroorzaken, mag niet blaffen enz enz"

Het is geen robot he ! Als een hond uren achter elkaar zit te blaffen en dan nog dagelijks, ja dan mag je er iets van zeggen, maar in het geval van de TS? Kom op zeg.

Zelf heb ik ook tedoen gehad met mijn eigen hond die blafte, wat de buren overigens netjes hebben aangeven en waar we ook aan hebben gewerkt. Niet dat die van mij vaak alleen thuis was/is maar ja...
Staat nu ook al jaren een camera in huis en heb diverse aanpassingen gedaan en het gaat nu gewoon goed.
Ik vind het absurd dat buren meteen uit hun panty schieten en lelijke appjes sturen, kun je toch gewoon normaal over communiceren?

Ik zou je buren op de hoogte brengen van je plannen, gewoon als mededeling.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:59

Al zet jij je hele tuin vol met schuttingen, de ene naast de ander, dan moet je dat lekker zelf weten.

En weet je wat het is met blaffende honden (althans, voor mij) het is dat je niet weet wanneer ze gaan stoppen. Het geluid gaat door merg en been, en je weet nooit of het 10 minuten gaat duren, of 1,5 uur. Dat maakt het zo'n naar geluid.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 14:15

Ik zeg ook nergens dat ze er niks van mogen zeggen. De buurman mag mij rustig bellen of appen wanneer hij dat als overlast ervaart, of het nou om 10 minuten of 10 uur gaat bij wijzen van spreken. Alleen de manier waarop, dat gaat er bij mij niet in.

Vanuit zijn kant wordt nu gedaan alsof de hond daadwerkelijk 24/7 alleen zit, maar dat is niet het geval. Het is soms weken - maanden niet het geval.

Daar gaat het mij op, dat vind ik jammer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:18

Kan het zijn dat hij het zo ervaart? Ik heb ook weleens gedacht dat mijn buren er nooit waren, terwijl ze in werkelijkheid meestal gewoon thuis zijn

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 14:22

Ik zou niet weten waar hij dat aan moet ervaren, als wij thuis zijn blaffen de honden niet. Hoogstens een keer met spelen buiten, maar dat mogen ze ook van mij.

Het probleem is echt alleen maar als wij er niet zijn. Maar 9 van de 10 keer nemen we alle honden mee, of hoeven ze niet alleen te zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:13

Wat ik bedoel is: op het moment dat zo'n hond begint te blaffen ga je niet rustig nadenken "wanneer was de laatste keer dat ik hem hoorde eigenlijk? Oh dat was 2 maanden geleden." Wat je denkt is "oh nee hè, gaan we weer....". Dus het kan voelen alsof het veel vaker gebeurd dan dat het eigenlijk gebeurd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:21

Vjestagirl schreef:
Wat ik bedoel is: op het moment dat zo'n hond begint te blaffen ga je niet rustig nadenken "wanneer was de laatste keer dat ik hem hoorde eigenlijk? Oh dat was 2 maanden geleden." Wat je denkt is "oh nee hè, gaan we weer....". Dus het kan voelen alsof het veel vaker gebeurd dan dat het eigenlijk gebeurd.

Dat ligt maar net aan de persoon, je kan ook denken: hé, die hoor ik anders nooit!
Ik hoor hier namelijk vrijwel nooit de honden van de buren, dus als ze eens blaffen dan valt dat echt op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:25

MizzMontana schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat ligt maar net aan de persoon, je kan ook denken: hé, die hoor ik anders nooit!
Ik hoor hier namelijk vrijwel nooit de honden van de buren, dus als ze eens blaffen dan valt dat echt op.

Nee dat kan ik me voorstellen. Maar als je je er al aan irriteert dan is het heel lastig om er rationeel over na te blijven denken. En zeker als ze tijdens het buitenspelen in de tuin wel mogen blaffen, dan hoor je ze dus nog best regelmatig.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:36

Zou je een blafband kunnen proberen, alleen omdoen als jullie weg zijn? Dan kunnen ze nog wel heel zachtjes blaffen maar niet hard. Dat heb ik hier in de US gezien met een paar flinke blaffertjes op een stal (stel Corgi's). Met band blaften ze heel zachtjes, zodra de band af ging, gingen ze echt te keer. Ze weten heel snel wanneer de band om is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 15:41

luckyfarm schreef:
Zou je een blafband kunnen proberen, alleen omdoen als jullie weg zijn? Dan kunnen ze nog wel heel zachtjes blaffen maar niet hard. Dat heb ik hier in de US gezien met een paar flinke blaffertjes op een stal (stel Corgi's). Met band blaften ze heel zachtjes, zodra de band af ging, gingen ze echt te keer. Ze weten heel snel wanneer de band om is.

Dat is geen optie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:43

Waarom niet? Je geeft zelf aan dat het bijna nooit gebeurd dat ze alleen thuis blijven, dus hij zou hem al bijna nooit om hoeven. En als hij dan alleen thuis is blaft hij maar kort, dus het is ook niet alsof hij dan urenlang door dat ding geprikt wordt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 15:46

Dat zie ik toch iets anders. Wij trainen onze honden zonder straffen, en dat gaat hartstikke prima. Het ging ook goed deze zomer, dus die training pakken we gewoon weer op.

Daar gaat het hele topic ook niet over verder, dat is ook niet relevant.
Laatst bijgewerkt door KimD op 11-11-18 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:47

Een blafband is hartstikke sneu. Ik zou daar ook nooit voor kiezen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:06

Vjestagirl schreef:
Waarom niet? Je geeft zelf aan dat het bijna nooit gebeurd dat ze alleen thuis blijven, dus hij zou hem al bijna nooit om hoeven. En als hij dan alleen thuis is blaft hij maar kort, dus het is ook niet alsof hij dan urenlang door dat ding geprikt wordt.

Als je meerdere honden hebt kun je het echt niet maken om bij één hond een blafband om te doen. Dat ding reageert namelijk ook als één van de andere honden blaft en dan krijgt deze ene hond dus zeer onterecht (en voor de hond zeer onbegrijpelijk) een correctie. Dus nee, dat kun je niet maken :n .

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:33

die dingen werken niet op geluid maar trillingen van de stemband
dus correcties doordat een andere honden blaft kan dus niet

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:38

speurneusc schreef:
die dingen werken niet op geluid maar trillingen van de stemband
dus correcties doordat een andere honden blaft kan dus niet

Oh jawel, mijn vorige niet zo aardige buren hadden een lieve rottweiler met blafband, mijn hond blafte, rottweiler janken, zo zielig.. het is dus wel mogelijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:41

Volgens de TS blaffen de andere honden niet

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 20:53

Dan nog is dit volledig offtopic en niet aan de orde. ;)

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:59

Even terug naar de schutting, ik heb een schutting van 2 meter om mijn gehele tuin laten plaatsen omdat ik mijn katten op mijn terrein wil houden. Ben bij beide buren langsgegaan om het te melden/overleggen want 2 meter is wel echt een serieuze schutting :+ mijn advies zou zijn om het wel te melden vooral omdat er nu een schapengaas van 90 cm staat...van dat naar de schutting van deze hoogte is dan wel een hele grote overgang.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:16

Wat schutting betreft kan je dat beter bij de gemeente even na vragen .Bij mijn weten zijn die regels per gemeente anders.