Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:58

Zodra hij 's nachts zindelijk is, een laatste pak luiers kopen en zeggen: als die op zijn, is het gedaan met luiers.
Dan kan hij mee aftellen. Beetje principe van: zodra je jarig bent, samen speentje weggooien.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:12

Beauty26 schreef:
Beste bokkers,

Ons zoontje is zindelijk, maar vertikt het om afscheid te nemen van z'n pamper. Hij gaat gewoon netjes naar de wc, maar om z'n luier uit te krijgen is in de ochtend altijd een hele strijd!

Hoe hebben de andere mama's dit gedaan? Ben benieuwd, brand los!
.

Mijn dochter had van imse vimse oefen broekjes die heeft ze net als jou kind gedragen tot ze niet meer paste, ze was zindelijk maar er aan gehecht.
Toen zaten ze niet meer lekker en wilde ze wel een glitter boxershort proberen zomaar onverwachts...en ze was meteen overstag.Het zat beter en koeler buiten was het hartje zomer.....
En zo was zij ineens zonder gedoe met een onderbroek tevreden en daar heel trots op! ;)

Brainless

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:19

Misschien helpt het om bv 's morgens (snel) te douchen, daarvoor moet hij alles uit, en daarna zijn onderbroek aan.
Ik deed dat altijd met de kinderen als ze 's nachts nog niet zindelijk waren om vieze geurtjes te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:29

Maartje1990 schreef:
Beloningssysteem? Samen een mooie sticker kalender maken en die op de toilet/slaapkamer hangen als hij zijn luier uittrekt zonder problemen mag hij een sticker plakken. Na zoveel stickers krijgt hij iets. Eerst doe je dit bijv. 3 stickers = beloning. Dan uitbouwen naar 5- 7-10 etc? Tot dat je t helemaal afbouwt?

Edit eventueel... afhankelijk van wat jij prettig vind als hij dag 1 t goed doet maar dag 2 nieg meer. Moet je weer opnieuw beginnen. Dus kiezen of t gaat om 3 stickers of 3 stickers achter elkaar.

Oh dan leert een kind toch gewoon dat als ik.. dan krijg ik. Maar zo werkt het toch niet ... Heb daar zo'n hekel aan in de supermarkt 'als je niet huilt/jengelt/stom doet krijg je een lolly'. Nee, je hebt maar gewoon te luisteren. Ik heb nooit 'als je...dan' gehad en wist gewoon dat ik moest luisteren. Uit is uit. :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:37

Ik had hier ook zijn gevalletje rondlopen.

Ik heb bij de laatste uit het pak geroepen:

Ohhh nu zijn ze op! Ja en voor zulke grote jongetjes als jij hebben ze geen luierbroekjes. Die zijn er alleen voor kleine jongetjes.

Antwoord: OK!

Nooit meer over gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:38

@NatasjavE
Het zoontje van TS is 's nachts nog niet zindelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:41

Brainless schreef:
@NatasjavE

Oh sorry.

Niet goed opgelet.

Nee dan werkt dat nog niet. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:44

Brainless schreef:
@NatasjavE

Dat worden ze meestal pas wanneer je die luierbroekjes achterwege laat. Is meer voor het gemak van de ouders.

Gewoon ook in de nacht een onderbroek aan, eventueel bij eigen bedtijd even laten plassen en gaat het in het begin een paar keer mis, totaal geen aandacht aan schenken en de hemel in prijzen wanneer ze wel droog blijven. Mits er lichamelijks niets aan de hand is zijn ze binnen een korte periode ook droog in de nacht.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:02

Het heeft geen zin een luier achterwege te laten als kinderen niet wakker worden door het signaal "volle" blaas. Dat heeft alleen maar een hoop was en frustratie bij het kind tot gevolg. Juist het "verplicht" plassen heeft vaak tot gevolg dat ze nog steeds niet leren om wakker te worden als de blaas vol is (omdat hij niet vol wordt omdat kind daarvoor al op toilet wordt gezet)

Mijn kinderen gaven zelf aan dat ze zonder luier wilden slapen dit heb ik dan aangehouden. En als het dan niet goed ging heb ik de plaswekker aangesloten en hebben we zo getraind. Mijn jongste is bijna 4 en slaap met luier, deze is meestal droog 's ochtends maar niet altijd. En waarschijnlijk gaan we in de kerstvakantie kijken of we echt zonder kunnen of dat we de plaswekker gaan gebruiken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:19

bobje26 schreef:
Maartje1990 schreef:
Beloningssysteem? Samen een mooie sticker kalender maken en die op de toilet/slaapkamer hangen als hij zijn luier uittrekt zonder problemen mag hij een sticker plakken. Na zoveel stickers krijgt hij iets. Eerst doe je dit bijv. 3 stickers = beloning. Dan uitbouwen naar 5- 7-10 etc? Tot dat je t helemaal afbouwt?

Edit eventueel... afhankelijk van wat jij prettig vind als hij dag 1 t goed doet maar dag 2 nieg meer. Moet je weer opnieuw beginnen. Dus kiezen of t gaat om 3 stickers of 3 stickers achter elkaar.

Oh dan leert een kind toch gewoon dat als ik.. dan krijg ik. Maar zo werkt het toch niet ... Heb daar zo'n hekel aan in de supermarkt 'als je niet huilt/jengelt/stom doet krijg je een lolly'. Nee, je hebt maar gewoon te luisteren. Ik heb nooit 'als je...dan' gehad en wist gewoon dat ik moest luisteren. Uit is uit. :o

Volgens mij blijkt toxh uit onderzoek dat belonen beter werkt dan straffen. Ik ben niet vies van straffen, maar mijn voorkeur zou toch uitgaan maar belonend werken want ik geloof niet dat “je hebt maar gewoon te luisteren” altijd werkt :+

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:37

Maartje1990 schreef:
bobje26 schreef:

Volgens mij blijkt toxh uit onderzoek dat belonen beter werkt dan straffen. Ik ben niet vies van straffen, maar mijn voorkeur zou toch uitgaan maar belonend werken want ik geloof niet dat “je hebt maar gewoon te luisteren” altijd werkt :+

In de supermarkt en jengelen en zeuren zou het best wel werken om te zeggen je doet maar normaal.

Maar dingen met zindelijkheid ect, heeft na mij idee indd geen zin om je doet het maar gewoon en je luisterd maar gewoon. Ik heb geleerd dat averechts werkt.
Mijn zoontje is nog helemaal niet zindelijk, vind het echt rot maar het lukt hem nog niet. Dan kan ik wel boos worden maar daar zal hij alleen maar zenuwachtiger van worden of het iets als negatiefs zien.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 13:28

Bedankt voor de tips, en 't mee denken... Ik ga ze allemaal 's bekijken/lezen en is kijken wat gaat helpen bij onze kleine man... Met sterk eigen willetje :roll:

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:40

Wij zitten met hetzelfde probleem maar dan voor in de nacht... ons zoontje is net 4 jaar en al een jaar overdag zindelijk. Maar hij weigert om zonder pamper te gaan slapen :roll: .
Maar zijn pamper is nog steeds goed nat in de ochtend dus ik denk dat hij het daarmee nog niet wil proberen ....

We forceren het niet, het komt wel wanneer het komt...

Succes ! :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:42

Maartje1990 schreef:
bobje26 schreef:
...

Straffen staat toch niet gelijk aan luisteren? :') Een kind hoort toch te luisteren naar zijn of haar ouders. Straffen doe je pas een stadium daarna.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:46

Storm schreef:
Geen drama van maken. Luierbroekje omhouden en dragen als een onderbroek. Voor zijn 16e heeft hij er echt wel genoeg van.

Hahaha, beste advies ever!!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:59

Omany schreef:
Wij zitten met hetzelfde probleem maar dan voor in de nacht... ons zoontje is net 4 jaar en al een jaar overdag zindelijk. Maar hij weigert om zonder pamper te gaan slapen :roll: .
Maar zijn pamper is nog steeds goed nat in de ochtend dus ik denk dat hij het daarmee nog niet wil proberen ....

We forceren het niet, het komt wel wanneer het komt...

Succes ! :wave:

Wat je kunt proberen is een plaswekker. Dan gaat de wekker af als er vocht in het onderbroekje komt en leert het kind dus wakker te worden als er aandrang is. Zo heb ik mijn oudste zoon houvast gegeven omdat hij nog onzeker was en mijn dochter door haar terugval geholpen. Het geeft ze een steuntje in de rug.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:13

Waarom is het een probleem? Omdat papa het niet leuk vindt? Laat papa blij zijn dat het om een luier gaat. Het zal niet de laatste keer zijn dat jullie zoon iets anders wil dan jullie. Dat hoort nou eenmaal bij opgroeien. Natuurlijk moet je niet alles toestaan, maar "pick your battles" zou ik zeggen. Lopen er dingen mis als hij zijn luier aan houdt? Zo nee, wat is dan het probleem?

_AAASCHAAA_ schreef:
Op de kinderopvang waar ik werkte hadden we ook een jongetje van 3 wat heel erg graag zijn luier om wou houden maar super zindelijk was en altijd naar de wc ging. Moeder ging het ''gevecht'' niet aan. Wij hebben steeds ''geruild'' Als hij zijn luier uit deed mocht hij een mooie sticker uitkiezen of eens stukje fruit uit kiezen wat hij wou.

Maar dan moest hij dus wel met luier naar de opvang komen, want anders viel er niets te 'ruilen'. :)* Als moeder zou ik dit 'gevecht' met mijn kind ook niet willen aangaan, maar des te meer met de opvang die meent mij op die manier te moeten ondermijnen. Waarom als opvang tegen de wens van de ouders ingaan? Ik zou daar bijzonder gauw klaar mee zijn. :o Sowieso heb ik een hekel aan al die beloningssystemen. Elke vorm van intrinsieke motivatie help je ermee om zeep. En waarom? Om een kind een stap te laten zetten die hij binnen de kortste keren ook zelf zou zetten omdat hij er dan nou eenmaal wél aan toe is?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:16

Heb je hem al eens gevraagd waarom hij zijn luier aan wil houden?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:31

En als je hem een gewone goedkope echte luier aan trekt ipv een een soepel zittend luierbroekje? Dan vangt het wel zijn ongelukjes op, maar zit het (hopelijk) niet zo lekker dat hij m in de ochtend aan wil houden.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:42

Saskia9 schreef:
Kan het zijn dat hij het 'omruilen' sochtends te koud vind? Net geslapen, alles lekker warm. En dan moet je die warme luier uit en iets kouds aan.. misschien samen mooie onderbroeken kopen, sochtends vast opwarmen op de verwarming en wellicht dat het dan makkelijker gaat?

Ik heb nog geen kinderen maar dit was precies het eerste dat ook in mij opkwam... koud brr... misschien gewoon in 1 keer heel snel aankleden? Dan heeft hij geen tijd om er bij stil te staan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:33

goeroe schreef:
Waarom is het een probleem? Omdat papa het niet leuk vindt? Laat papa blij zijn dat het om een luier gaat. Het zal niet de laatste keer zijn dat jullie zoon iets anders wil dan jullie. Dat hoort nou eenmaal bij opgroeien. Natuurlijk moet je niet alles toestaan, maar "pick your battles" zou ik zeggen. Lopen er dingen mis als hij zijn luier aan houdt? Zo nee, wat is dan het probleem?

_AAASCHAAA_ schreef:
Op de kinderopvang waar ik werkte hadden we ook een jongetje van 3 wat heel erg graag zijn luier om wou houden maar super zindelijk was en altijd naar de wc ging. Moeder ging het ''gevecht'' niet aan. Wij hebben steeds ''geruild'' Als hij zijn luier uit deed mocht hij een mooie sticker uitkiezen of eens stukje fruit uit kiezen wat hij wou.

Maar dan moest hij dus wel met luier naar de opvang komen, want anders viel er niets te 'ruilen'. :)* Als moeder zou ik dit 'gevecht' met mijn kind ook niet willen aangaan, maar des te meer met de opvang die meent mij op die manier te moeten ondermijnen. Waarom als opvang tegen de wens van de ouders ingaan? Ik zou daar bijzonder gauw klaar mee zijn. :o Sowieso heb ik een hekel aan al die beloningssystemen. Elke vorm van intrinsieke motivatie help je ermee om zeep. En waarom? Om een kind een stap te laten zetten die hij binnen de kortste keren ook zelf zou zetten omdat hij er dan nou eenmaal wél aan toe is?

Helemaal mee eens. Kinderen maak je niet zindelijk, die worden zindelijk als ze daaraan toe zijn.
Het kind van het voorbeeld hierboven was er juist nog niet aan toe en moeder accepteerde dat. Ik zou woest worden als de opvang zich ermee gaat bemoeien.

En net als bij TS: het komt vanzelf. Hij voelt zich er nog niet zeker genoeg over.
Ik zou juist in het geval van zindelijkheid nooit met beloningssystemen gaan werken omdat je dan impliceert dat het kind er zelf een hand in heeft maar dat is niet zo. Ze worden zelf zindelijk als ze er aan toe zijn en als het lichaam het aankan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:51

Sorry jullie hebben nooit een lang onzindelijk kind gehad of familielid?

Mijn broertje is tot lange leeftijd onzindelijk geweest in bed. Hij was er zelf mentaal wel heeeeeeell klaar mee. Maar hij had wél hulp nodig. Ikzelf was ook redelijk laat zindelijk en ik haf juist graag gehad dat mijn ouders daar eerder/meer mee hadden gedaan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:58

Ik wel, een broer. Maar dat vind ik niet vergelijkbaar.

Het kind van ts heeft geen probleem. Mijn dochter had ook geen probleem, maar kreeg wel de tijd om zelfstandig/natuurlijk zindelijk te worden. Die was ook 3. Prima hoor.

Helemaal eens met verootje dus.

Bij de kinderopvamg hebben ze kostentechnisch natuurlijk liever een zindelijk kind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:03

Met drie jaar is snachts niet zindelijk niet laat hoor :=

Pas als je met 6 snachts niet zindelijk bent is het afwijkend en moet je ernaar laten kijken. Daarvoor absoluut niet.
Kinderurologen adviseren juist om pas actief te beginnen met helpen zindelijk worden vanaf drie jaar, als ze dan nog niks zelf aangeven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:10

Maar het probleem is ook niet het niet zindelijk zijn. Probleem is dat hij in de ochtend zijn luier niet uit wil. Terwijl hij overdag dus wel zindelijk is. Dan werkt omruilen voor een sticker heel goed en is het proberen waard.