Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Beauty26 schreef:.Beste bokkers,
Ons zoontje is zindelijk, maar vertikt het om afscheid te nemen van z'n pamper. Hij gaat gewoon netjes naar de wc, maar om z'n luier uit te krijgen is in de ochtend altijd een hele strijd!
Hoe hebben de andere mama's dit gedaan? Ben benieuwd, brand los!
Maartje1990 schreef:Beloningssysteem? Samen een mooie sticker kalender maken en die op de toilet/slaapkamer hangen als hij zijn luier uittrekt zonder problemen mag hij een sticker plakken. Na zoveel stickers krijgt hij iets. Eerst doe je dit bijv. 3 stickers = beloning. Dan uitbouwen naar 5- 7-10 etc? Tot dat je t helemaal afbouwt?
Edit eventueel... afhankelijk van wat jij prettig vind als hij dag 1 t goed doet maar dag 2 nieg meer. Moet je weer opnieuw beginnen. Dus kiezen of t gaat om 3 stickers of 3 stickers achter elkaar.
Brainless schreef:@NatasjavE
Het zoontje van TS is 's nachts nog niet zindelijk.
bobje26 schreef:Maartje1990 schreef:Beloningssysteem? Samen een mooie sticker kalender maken en die op de toilet/slaapkamer hangen als hij zijn luier uittrekt zonder problemen mag hij een sticker plakken. Na zoveel stickers krijgt hij iets. Eerst doe je dit bijv. 3 stickers = beloning. Dan uitbouwen naar 5- 7-10 etc? Tot dat je t helemaal afbouwt?
Edit eventueel... afhankelijk van wat jij prettig vind als hij dag 1 t goed doet maar dag 2 nieg meer. Moet je weer opnieuw beginnen. Dus kiezen of t gaat om 3 stickers of 3 stickers achter elkaar.
Oh dan leert een kind toch gewoon dat als ik.. dan krijg ik. Maar zo werkt het toch niet ... Heb daar zo'n hekel aan in de supermarkt 'als je niet huilt/jengelt/stom doet krijg je een lolly'. Nee, je hebt maar gewoon te luisteren. Ik heb nooit 'als je...dan' gehad en wist gewoon dat ik moest luisteren. Uit is uit.
Maartje1990 schreef:bobje26 schreef:
Oh dan leert een kind toch gewoon dat als ik.. dan krijg ik. Maar zo werkt het toch niet ... Heb daar zo'n hekel aan in de supermarkt 'als je niet huilt/jengelt/stom doet krijg je een lolly'. Nee, je hebt maar gewoon te luisteren. Ik heb nooit 'als je...dan' gehad en wist gewoon dat ik moest luisteren. Uit is uit.
Volgens mij blijkt toxh uit onderzoek dat belonen beter werkt dan straffen. Ik ben niet vies van straffen, maar mijn voorkeur zou toch uitgaan maar belonend werken want ik geloof niet dat “je hebt maar gewoon te luisteren” altijd werkt
.
Maartje1990 schreef:bobje26 schreef:...
Volgens mij blijkt toxh uit onderzoek dat belonen beter werkt dan straffen. Ik ben niet vies van straffen, maar mijn voorkeur zou toch uitgaan maar belonend werken want ik geloof niet dat “je hebt maar gewoon te luisteren” altijd werkt
Een kind hoort toch te luisteren naar zijn of haar ouders. Straffen doe je pas een stadium daarna. Omany schreef:Wij zitten met hetzelfde probleem maar dan voor in de nacht... ons zoontje is net 4 jaar en al een jaar overdag zindelijk. Maar hij weigert om zonder pamper te gaan slapen.
Maar zijn pamper is nog steeds goed nat in de ochtend dus ik denk dat hij het daarmee nog niet wil proberen ....
We forceren het niet, het komt wel wanneer het komt...
Succes !
_AAASCHAAA_ schreef:Op de kinderopvang waar ik werkte hadden we ook een jongetje van 3 wat heel erg graag zijn luier om wou houden maar super zindelijk was en altijd naar de wc ging. Moeder ging het ''gevecht'' niet aan. Wij hebben steeds ''geruild'' Als hij zijn luier uit deed mocht hij een mooie sticker uitkiezen of eens stukje fruit uit kiezen wat hij wou.
Als moeder zou ik dit 'gevecht' met mijn kind ook niet willen aangaan, maar des te meer met de opvang die meent mij op die manier te moeten ondermijnen. Waarom als opvang tegen de wens van de ouders ingaan? Ik zou daar bijzonder gauw klaar mee zijn.
Sowieso heb ik een hekel aan al die beloningssystemen. Elke vorm van intrinsieke motivatie help je ermee om zeep. En waarom? Om een kind een stap te laten zetten die hij binnen de kortste keren ook zelf zou zetten omdat hij er dan nou eenmaal wél aan toe is? Saskia9 schreef:Kan het zijn dat hij het 'omruilen' sochtends te koud vind? Net geslapen, alles lekker warm. En dan moet je die warme luier uit en iets kouds aan.. misschien samen mooie onderbroeken kopen, sochtends vast opwarmen op de verwarming en wellicht dat het dan makkelijker gaat?
goeroe schreef:Waarom is het een probleem? Omdat papa het niet leuk vindt? Laat papa blij zijn dat het om een luier gaat. Het zal niet de laatste keer zijn dat jullie zoon iets anders wil dan jullie. Dat hoort nou eenmaal bij opgroeien. Natuurlijk moet je niet alles toestaan, maar "pick your battles" zou ik zeggen. Lopen er dingen mis als hij zijn luier aan houdt? Zo nee, wat is dan het probleem?_AAASCHAAA_ schreef:Op de kinderopvang waar ik werkte hadden we ook een jongetje van 3 wat heel erg graag zijn luier om wou houden maar super zindelijk was en altijd naar de wc ging. Moeder ging het ''gevecht'' niet aan. Wij hebben steeds ''geruild'' Als hij zijn luier uit deed mocht hij een mooie sticker uitkiezen of eens stukje fruit uit kiezen wat hij wou.
Maar dan moest hij dus wel met luier naar de opvang komen, want anders viel er niets te 'ruilen'.Als moeder zou ik dit 'gevecht' met mijn kind ook niet willen aangaan, maar des te meer met de opvang die meent mij op die manier te moeten ondermijnen. Waarom als opvang tegen de wens van de ouders ingaan? Ik zou daar bijzonder gauw klaar mee zijn.
Sowieso heb ik een hekel aan al die beloningssystemen. Elke vorm van intrinsieke motivatie help je ermee om zeep. En waarom? Om een kind een stap te laten zetten die hij binnen de kortste keren ook zelf zou zetten omdat hij er dan nou eenmaal wél aan toe is?