Asexueel, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 19:14

Lusitana schreef:
Witchcraft schreef:
Fijn dat er meer mensen zijn die er ook over willen praten.

Nu ben ik zelf gelukkig alleen en heb niemand nodig, al zou ik het aan de andere kant wel erg fijn vinden om wel iemand te hebben waar ik alles mee kan delen. Maar dan zonder seks...…...maar hoe vind je nou zo iemand? Daar ben ik echt hopeloos naar op zoek en frustreert me nog al. De meeste mensen die ik ontmoet heb willen seks en dat vind ik gewoon niet fijn. Uiteraard in het verleden wel gedaan maar ik vind het vervelend, voel er niks bij...

Er is een forum voor asexuelen en daar kun je dus ook andere vinden.
http://du.asexuality.org/index.php

En excuus voor mijn gebruik van de x, maar ik ben nog van de generatie van oude spelling en bovendien vooral actief op buitenlandse fora in het engels.

oooh thanks! Ik dacht dat dit altijd een Engelstalig forum was :o

CharmingS

Re: Asexueel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:21

Ik ben juist het tegenovergestelde van aseksueel, ik kon er dan ook echt onzeker van worden als mijn vriend er een keer geen zin in had, dan begon ik echt aan mezelf te twijfelen. Maar hij kon mij gewoon niet bijhouden en heeft ook echt de rem aan moeten trekken. Heb daar ook hulp voor gehad, en gelukkig gaat het nu een stuk beter.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:23

Een gekke vraag misschien, maar ik kwam er op door het bericht van Lestrange01: als je geen seksuele aantrekkingskracht hebt, wat is dan het verschil tussen een zeer goede vriendschap en een relatie? Ik bedoel dus vooral of jullie daar echt verschil tussen voelen en of je dat ook kunt verwoorden.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 19:31

Jazeker. Er zijn veel verschillende soorten van Asexueel zijn. Sommigen willen alleen geen seks maar wel zoenen etc. En uiteraard vind ik het zelf belangrijk in een relatie dat je elkaar trouw bent en echte maatjes bent, samen woont en ook dingen doet die je als niet-asexuele mensen zou doen, zoals naar familie etentjes of verjaardagen. Waarom zou een relatie altijd maar bevestigd moeten worden met seks? Als je van elkaar houdt is dat voor mij echt al genoeg.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:52

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:03

Is er een relatie met autisme? Ik ken toevallig twee mensen met een ass, die beiden geen seksuele relatie willen. Gewoon uit belangstelling voor het onderwerp hoor, ben zelf noch autistisch, noch aseksueel.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:23

mysa schreef:
Is er een relatie met autisme? Ik ken toevallig twee mensen met een ass, die beiden geen seksuele relatie willen. Gewoon uit belangstelling voor het onderwerp hoor, ben zelf noch autistisch, noch aseksueel.

Ja zeker! Er blijkt dat ongeveer 1 op de 5 autistische vrouwen aseksueel is. Al is een deel daarvan niet geheel "aseksueel" (in de zin van, ze hebben wel libido en wel seksuele aantrekkingskracht), maar scharen zich onder aseksueel omdat ze te gevoelig zijn voor aanrakingen en die als onprettig ervaren. (Teveel prikkels).

En voor de vraag hierboven, zonder seksuele aantrekkingskracht kan je een romantische relatie hebben, wat anders is dan alleen een vriendschap. Verliefd zijn etc kan gepaard gaan zonder verlangen naar sex. Je voelt (denk ik) precies dezelfde verliefde gevoelens, vlinders in je buik etc

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:30

Lestrange01 schreef:
mysa schreef:

Ja zeker! Er blijkt dat ongeveer 1 op de 5 autistische vrouwen aseksueel is. Al is een deel daarvan niet geheel "aseksueel" (in de zin van, ze hebben wel libido en wel seksuele aantrekkingskracht), maar scharen zich onder aseksueel omdat ze te gevoelig zijn voor aanrakingen en die als onprettig ervaren. (Teveel prikkels).

Heb je daar een link of bron van?
Ik werk met jongeren met ASS en lees er graag meer over.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:38

Goof schreef:
Lestrange01 schreef:
[="mysa"]

Heb je daar een link of bron van?
Ik werk met jongeren met ASS en lees er graag meer over.[/quote]

https://www.anneliesspek.nl/wp-content/ ... 2017_1.pdf

Hier!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:39

Ga het zelf ook lezen. Heb zelf ASS.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:42

Dank!

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 20:54

Lestrange01 schreef:
En voor de vraag hierboven, zonder seksuele aantrekkingskracht kan je een romantische relatie hebben, wat anders is dan alleen een vriendschap. Verliefd zijn etc kan gepaard gaan zonder verlangen naar sex. Je voelt (denk ik) precies dezelfde verliefde gevoelens, vlinders in je buik etc

Mooi verwoord!

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 20:55

Ik heb geen autisme, dus het hoeft er niet perse mee te maken te hebben, maar begrijp de uitleg. :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:00

Wow, wat een onderwerp naar mijn hart.
Ik ben beide.
Autistisch en A- seksueel.
Heel lang mee geknokt en gevochten maar eindelijk mijn rust gevonden.
Alleen.
Ik heb graag met mannen te doen als het gaat om collega's, en maatjes, maar verder dan een knuffel en een kus ga ik niet.
Ik kan echt "verliefd "op iemand zijn, ontzettend blij met iemand zijn aanwezigheid, maar verwacht er niks van als man zijnde.

En eigenlijk is dat dubbel want ik heb regelmatig meegemaakt dat een man ondanks al het begrip uiteindelijk toch méér wil, of denkt me wel te kunnen veranderen.
Er is tenslotte een hele diepe band en respect.
En dán ben ik dus meteen "genezen."
Dan is de magie weg, en niet zo maar een beetje.

Ik zou ook wel met mannen in aanraking komen die dit gevoel herkennen, maar zoals al eerder weg gezegd is dit toch nog wel een taboe.
Mijn vriendinnen daar in tegen zijn er blij mee!!
Die laten hun man met een gerust hart weken bij mij klussen ;-)

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 21:05

RaafSmits schreef:
Wow, wat een onderwerp naar mijn hart.
Ik ben beide.
Autistisch en A- seksueel.
Heel lang mee geknokt en gevochten maar eindelijk mijn rust gevonden.
Alleen.
Ik heb graag met mannen te doen als het gaat om collega's, en maatjes, maar verder dan een knuffel en een kus ga ik niet.
Ik kan echt "verliefd "op iemand zijn, ontzettend blij met iemand zijn aanwezigheid, maar verwacht er niks van als man zijnde.

En eigenlijk is dat dubbel want ik heb regelmatig meegemaakt dat een man ondanks al het begrip uiteindelijk toch méér wil, of denkt me wel te kunnen veranderen.

Ik zou ook wel met mannen in aanraking komen die dit gevoel herkennen, maar zoals al eerder weg gezegd is dit toch nog wel een taboe.
Mijn vriendinnen daar in tegen zijn er blij mee!!
Die laten hun man met een gerust hart weken bij mij klussen ;-)

En jij bent een vrouw naar mijn hart hihi. Ik herken me helemaal in jou! Alleen zou ik ontzettend graag een vrouw als mijn maatje/partner willen (ja ben zelf ook vrouw :D ). Heb net een FB-site gevonden voor ace mensen. Ben er hartelijk verwelkomt en hoop daar of ergens anders of op welke manier dan ook een lieve vrouw te vinden.

Wat jij zegt over mannen die denken dat ze je kunnen "genezen", ik vind dat bloedirritant zulke kerels.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:04

@ Witchcraft;

Hopelijk wordt jou wens net als de mijne ooit werkelijkheid.
Op seksueel gebied wordt er op bokt best veel gevraagd en gedeeld.
Ben benieuwd waar dit topic naar toe gaat.
Stoer dat je het geopend hebt.
Bij mij is het een paar keer naar boven komen borrelen om het te gaan doen, maar heb het nooit door gezet.
Om de begrijpelijke reden gewoon niet gedurfd.
Hoe dan ook.....ik volg!!

Denk overigens dat homo's en lesbiennes het wel begrijpen als ik het heb over dat ándere mensen je wel even dénken te kunnen veranderen.
Is daar niet decennia lang ook zo over gedacht?
"Heb het er maar niet over, of stel hem of haar maar voor aan iemand van het andere geslacht......dan gaat het vast "over "
Het zelfde als iemand in een verkeerd lichaam wordt geboren.
Dat was belachelijk en aanstelleritis.
Ook daar is tegenwoordig meer begrip en erkenning voor, maar ik denk dat a-seksueel zijn nog in een onbekend verdomhoekje zit.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 31-10-18 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:15

Wat een prachtige gesprekken hier! <3

Ik ben niet aseksueel, maar ik vind het super waardevol om te leren en meer te begrijpen.

En misschien is dit leuk om te weten voor wie wel van aanraken houdt en niet van seks: er bestaan knuffelworkshops die niet seksueel zijn, waar de grenzen heel duidelijk zijn en in de gaten gehouden worden. Maar waar je dus wel met mensen kunt knuffelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:13

Het is misschien wel zo dat veel mensen met autisme asexueel zijn, maar het is zeker niet zo dat veel asexuelen autistisch zijn.

Wat betreft het verschil tussen vriendschap en een relatie tussen asexuelen is mijn uitleg:
Een asexueel kan gewoon romantische gevoelens hebben. Je hebt geen romantische gevoelens voor een gewone vriend of vriendin. Je gaat ook niet samen met een gewone vriend of vriendin in bad (over het algemeen).
Er zijn genoeg intieme dingen die niet meteen erotisch zijn, maar wel soort van meer privé. Zo kan ik het misschien het beste uitleggen.
En waar het erg privé wordt, overschreid je de lijn van vriendschap.
Uiteraard zijn er ook asexuelen die niets voelen voor welk geslacht dan ook en geen romantische gevoelens kennen en ook niet echt iemand dichterbij laten komen en dan dus ook geen relatie willen of kunnen onderhouden.

Witchcraft schreef:
oooh thanks! Ik dacht dat dit altijd een Engelstalig forum was :o

De originele AVEN is internationaal, in het engels (die vind je meetstal het eerst als je googled), maar nederland heeft een eigen afdeling opgezet, die is dus gewoon in het nederlands.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 23:50

Lusitana, goed uitgelegd. Ik kan dat nooit zo netjes onder woorden brengen.
Fijn dat hij er nu ook in het nederlands is, heb via daar ook een FB groep gevonden....of had ik dat net al verteld? (haha sorry beetje moe, moet mijn bed gaan opzoeken.

Ik hoop ook echt dat dit topic tot meer mensen met aseksualiteit trekt, want ik merk voor mezelf dat ik het fijn vind om er toch over te praten, juist omdat het nog zo weinig onder de mensen wordt gebracht en je het nog niet op zoveel plekken kunt uitten of het er met elkaar over kan hebben. Want je herkent niet iemand van een afstandje dat die aseksueel is en dat vind ik soms wel moeilijk, want wat als je nu eens een leuke en lieve man of vrouw tegenkomt....dan moet je maar afwachten of diegene seks belangrijk vind en helaas vinden de meesten dit ook belangrijk. En daar ben ik toch wel een beetje naar op zoek.
Ook al denk ik nog over dat hoe ik nu leef (happy singel met een hoop dieren) het prima is, ik het toch ook wel stiekem erg fijn zou vinden als ik mijn leven kan delen met iemand waarvan ik hou.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:56

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 00:01

Magrathea, hij is leuk! Hahah.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:12

Ik voeg me hier ook even toe en lees graag mee. :)

Ik had hier zelf ook nog nooit echt van gehoord maar denk dat ik me hierbij ook wel kan aansluiten.
Ik heb zelf een relatie van 8 jaar met iemand waar ik zielsveel van houdt. Mijn vriend houdt heel veel van seks maar ik daarin tegen wat minder. Ik doe het liever niet dan wel. Als we seks hebben is het vooral om mijn vriend tevreden te houden.

Ik houd gewoon eigenlijk niet van seks. Van de 10 keer, heb ik misschien maar 2 keer dat ik mezelf er een plezier mee doen (als jullie begrijpen wat ik bedoel :p).
We hebben er ook wel vaak ruzie om maar ook juist door die ruzies daalt mijn zin enorm en heb ik het gevoel dat het een ''verplichting'' is. Tuurlijk wil ik mijn vriend een plezier geven maar vindt ook wel dat het van beide kanten moet komen, aangezien seks iets is met z'n tweeën.
Ik zou me geen ander leven meer voor kunnen stellen zonder hem.

Ik had eerst altijd gedacht dat mn libido zo laag werd van de anticonceptiepil aangezien ik de laatste tijd erg moe ben. Maar achteraf gezien heb ik dit gevoel al zeker 5 jaar.

Las ergens op internet dat je verschillende types aseksuele hebt. Ook types die wel behoefte hebben eraan, maar die het liever zelf doen ipv samen met je vriend. Zo een type ben ik dus.

Sorry dames, ben normaal hélémáál niet zo open. Maar durf me hier in dit topic wel open te stellen, doordat ik jullie niet ken en er hier mensen zijn die mij wellicht begrijpen. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:17

Ik kan je niet helpen betreffende aseksualiteit, maar libidoverlies is wel écht een (onderschat) probleem bij gebruik van de anticonceptiepil. Dat je het weet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:03

Ik kom ook mee lezen :)
Ik herken wel een aantal dingen, maar geen idee of ik dan ook daadwerkelijk a-seksueel ben. Voor mij klinkt het verhaal van xPenny ook wel bekend, al heb ik er nooit ruzie over.
Ik houd van knuffelen en samen zijn, ben gek op mijn vriend en zou me geen leven zonder hem kunnen voorstellen, maar van zoenen wordt ik niet warm of koud, en van de rest ook nauwelijks. Ik ben regelmatig verliefd geweest, maar nooit het gevoel gehad dat ik daar bovenop moest springen ofzo :+
Ik heb járen geleden een jaar lang de pil geslikt, en ook weer mee gestopt in de hoop dat het hielp, maar helaas, daar lag het toch niet aan.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:37

RaafSmits schreef:

Dat jij totaal afknapt op een man die ondanks dat je gezegd hebt asexueel te zijn toch wat probeert snap ik helemaal. Die persoon zou eigenlijk meteen het moeten afkappen. Maar ik denk dat er ook weinig kennis is bij mensen hierover en dat ze het wellicht ook niet helemaal snappen.

Ik denk eigenlijk dat je als asexueel persoon helemaal geen relatie moet willen die dit niet is. Want ik vind het ook niet heel eerlijk om een wel sexueel georiënteerd persoon de rest van zijn leven seks te ontzeggen. Dat gaat denk ik bijna nooit werken. Dan kun je wellicht beter op zoek naar een man die deze behoeftes ook niet heeft. Dan hoeft geen van beide iets te forceren. Want net zoals dat jij niet gedwongen wilt worden om het wel te doen kan iemand die deze gevoelens wel heeft zich niet voorstellen om er nooit aan toe te geven. Dat maakt zo’n relatie denk ik onmogelijk.

Ik vind dit topic zo leerzaam. Heb hier nooit bij stilgestaan dat zoiets bestaat. Goed dat dat besproken wordt.