problemen met groepswerk, advies nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Re: problemen met groepswerk, advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:50

Ik vind sommige mensen hier wel heel erg overdrijven hoor..
TS heeft zo te horen in het begin gewoon hard meegewerkt en is de hele tijd bereikbaar geweest en heeft uitgelegd wat er aan de hand is. Dat is meer dan ik van sommige groepsgenoten mee heb gemaakt (die verdwenen volledig voor weken...).
Ik denk dat de andere twee op dit moment ook een les in empathie mogen leren, een goed cijfer is leuk, maar het is en blijft groepswerk. En dan kan het gebeuren dat het niet allemaal soepel loopt, en dat kan ook buiten je schuld liggen.
Je moet met z'n drieën samenwerken en als iemand z'n best doet dan moet je dat accepteren als z'n best doen, ook al is dat op dat moment misschien niet jouw standaard.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:50

Petra_O schreef:
Ceffyl schreef:
Maar waarom kun jij je niet in hun verplaatsen? Het gaat ook om hun toekomst. Ik snap dat ze de feedback willen verwerken om er een hoger cijfer uit te slepen. Er mag heus ruimte zijn voor je verdriet, maar als jij naar de tandarts gaat wil je ook dat hij zich 100% inzet. Ook als hij een rotdag heeft of er iets ergs is gebeurd. En nu heb jij iets, volgend blok gaan de ouders van pietje scheiden, blok erna maakt het vriendje van Anna het uit. En hierdoor is er altijd wat in een groep waardoor je nooit het maximale eruit lijkt te kunnen halen. Ik vond dit gedurende mijn opleiding het ergste. Dat mijn cijfers altijd afhankelijk waren van de gemoedstoestand van mijn medeleerlingen.

Ik kan me best in hun verplaatsen, ik heb ook wel eens in de situatie gezeten dat ik een ander mee moest trekken. Maar het is niet zo dat ik niets heb gedaan. Ik dacht oprecht dat het goed genoeg was wat ik heb gedaan, en ik ben er ook echt lang mee bezig geweest. En zij weten wat mijn standaard normaal gesproken is, we werken al samen vanaf september en tot nu toe is er geen enkel probleem geweest.

zazou, hier geeft TS zelf aan dat het nu van lager niveau is dan normaal gesproken. Die feedback wordt niet voor niets gegeven maar voor het werk nog naar een hoger niveau te tillen.
Empathie helemaal mee eens, ze hebben ook aangegeven dat TS een weekje niet mee moest werken, wat ze gedaan heeft. Maar elk groepswerk ise r wel een persoon die wat voor heeft en minder inzet heeft, ze kunnen toch niet blijven meet worload nemen en TS lagere niveau laten leveren.
En ja je cijfers beïnvloeden je toekomst.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 13:54

Waar zeg ik dat het minder is dan normaal? ik zeg toch dat ik zelf dacht het gewoon goed genoeg was? En als dat niet zo is, dan ligt het niet aan inzet of de tijd die ik eraan heb besteed. En we zijn alle drie volwassenen met een baan en een uitstekend toekomstperspectief. Ik ben geen zesjesstudent (heb de afgelopen 2 jaar studie gemiddeld een 8.5 gehaald) maar een acht ben ik toch best tevreden mee.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:56

goed genoeg klinkt niet alsof je trots bent wat je aflevert, maar eerder iets als wat ermee doorkan. ook zeg je in de volgende regel "waar je standaard normaal ligt", dat impliceerd ook dat hij nu lager lag.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 13:57

Ik dacht dat ik aan hun eisen voldeed, laat ik het zo zeggen. en het product dat we hadden was al een acht waard he? Het ging naar mijn idee om kleine aanpassingen, maar dat was blijkbaar niet wat zij verwachten. En goed genoeg is voor mij een acht halen, niet net goed genoeg.
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 26-10-18 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:58

Ze hebben al een 8? Hoe bedoel je toekomst op het spel zetten? Het is niet dat het net aan een voldoende ofzo is.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:02

Ja dat het even van een lager niveau is wil toch helemaal niet zeggen dat er 0,0 inzet is? En ja het is hun volste recht om het maximale uit een werk te willen halen. Zoals eerder aangegeven lijkt dit ook te lukken. Een groepswerk is nu eenmaal geven en nemen. Tenslotte zijn we allemaal mensen. De een werkt altijd harder dan de ander. Maar misschien heeft deze dan terug andere talenten. Je moet je nu eenmaal aanpassen aan elkaar, dat is werken in een team. In het werkveld zal je dit ook vaak moeten doen wanneer je moet werken in team. Wanneer je collega dan even iets meemaakt dan zal jij even wat beter moeten presteren omdat je collega afwezig is. Ik sta zelf in het buitengewoon onderwijs en heb ook al vaak meegemaakt dat een collega een tijd minder of zelfs niet kan presteren door een sterfgeval. Dat extra werk neem ik dan met plezier op mij. Liever zelf wat extra hard werken dan m'n collega eraan zien onderuit gaan... Nogmaals teamwork is geven en nemen. En aangeven dat je teamlid een weekje respijt mag nemen, maar daarna haar het deksel op de neus geven, is ronduit achterbaks imo. Dan zou het vertrouwen vanuit mijn kant ook volledig weg zijn hoor...
Tenslotte, ja cijfers beïnvloeden én bepalen zelfs je toekomst... maar in dit geval... 't gaat over een 8 of een 9...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 14:15

Zazoe_ schreef:
Vergelijk jezelf aub niet met anderen! Hoe jij reageert op een situatie is niet hoe een ander hierop reageert. Ik ben zelf m'n vader verloren in mijn afstudeerjaar. Van school uit kreeg ik toen énorm veel begrip en steun. Zowel van mijn docenten als van mijn medestudenten. Ik zette ook alles op alles om mijn examens en eindwerk tip top in orde in te dienen. Voor mijn eigen gevoelens maakte ik toen even gaan plaats.. Ik werd er ook goed voor beloond. Korte tijd erna ben ik aan een stage begonnen in een nieuwe richting. Dan pas kwam de grootste slag. Door het werken en willen goed presteren was er geen plaats voor eens rustig alles op een rijtje te zetten. Dan ben ik ook eerlijk tegen mezelf en m'n werkbegeleider geweest en ermee gestopt. Je geeft zelf ook al aan dat je opa belangrijk voor je is. Neem je tijd. Niets is zo belangrijk dan je eigen welzijn. Communiceer dit met je groepsleden. Vertel je eigen gevoel. Misschien lukt het je nu eventjes niet. Ga niet te ver, want voor je het weet ga je d'r zelf aan onderuit. Je weet gerust wel zelf hoe en wat je op dit moment kan presteren. Begin met een goed en eerlijk gesprek en luister ook naar je groepsleden. Want hun verwachtingen van jou zijn ook terecht.

Hier was ik nog helemaal op vergeten te reageren. Je hebt gelijk, we moeten gewoon open het gesprek in. Misschien heb ik wel verkeerde verwachtingen gewekt ofzo... Maar het voelt zo als twee tegen één op dit moment... vind het zo moeilijk. Misschien moet ik die management game gewoon maar alleen doen.
Maar dat betekend nog harder doorrennen en ik weet even niet of ik dat nu trek. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik besef dat het nu echt een beetje teveel is. Ik liep eerst al op het randje, en opa's overlijden is een beetje de druppel denk ik. Maar dan is de vraag, wat nu?

En ik wil iedereen ook oprecht bedanken voor alle reacties, jullie zetten me echt aan het denken. Een ook voor alle lieve berichtjes, doet me echt goed.
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 26-10-18 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:19

Ik vrees dat de enige oplossing dan is.. er over praten met je docenten en teamleden. Geef eerlijk weer wat jij denkt en wat jou verwachtingen en verlangens zijn. 't Is helemaal normaal dat het niet makkelijk voor je is. Een beetje goede docent vind zeker voor jou een geschikte oplossing.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 14:21

Ik ga denk ik maandag ook even bij mijn huisarts langs. Want niet slapen en huilbuien is ook niet echt normaal...
Ik wil nu eigenlijk nog aan het verslag werken, spelfouten eruit enzo, maar kan me er zo moeilijk op concentreren...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:35

Groepswerk, zo'n hekel aan. Ik ben ook een fanatiekeling en verwacht hoge kwaliteit van iedereen. Echter is niet iedereen schriftelijk even goed.
Ik ben door groepswerk wel van mijn perfectionisme afgekomen.
Ik heb ooit ook een meid in de groep gehad die in de knoop zat met zichzelf. Ze kreeg taken (of koos taken) en die waren gewoon niet af.
Uiteindelijk hadden we wel deadlines en namen we veel werk over. Uiteraard is alles gaandeweg besproken en hadden we er begrip voor en verlegde we onze grens voor haar. Kreeg meer ruimte, boden onze hulp aan, gaven haar interessante links zodat ze zelf niet heftig hoefde te zoeken.
Maar zelfs dat gaf helemaal geen verschil. Uiteindelijk ging ze ons alleen maar tegenwerken en gaf zoveel stress dat we haar eruit hebben gezet in overleg met docenten.
Ze heeft de onderwijseenheid opnieuw moeten doen en liep uiteindelijk een jaar studievertraging op (doordat ze ook haar tentamens niet maakte) en is uiteindelijk gestopt.

Soms is het goed om even een stap terug te doen en je verdriet er te laten zijn.
Maar ik ben zeker van mening dat je het gesprek aan moet gaan en heel duidelijk moet aangeven wat je nodig hebt van hen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 14:42

RoyceMack schreef:
Groepswerk, zo'n hekel aan. Ik ben ook een fanatiekeling en verwacht hoge kwaliteit van iedereen. Echter is niet iedereen schriftelijk even goed.
Ik heb ooit ook een meid in de groep gehad die in de knoop zat met zichzelf. Ze kreeg taken (of koos taken) en die waren gewoon niet af.
Uiteindelijk hadden we wel deadlines en namen we veel werk over. Uiteraard is alles gaandeweg besproken en hadden we er begrip voor en verlegde we onze grens voor haar. Kreeg meer ruimte, boden onze hulp aan, gaven haar interessante links zodat ze zelf niet heftig hoefde te zoeken.
Maar zelfs dat gaf helemaal geen verschil. Uiteindelijk ging ze ons alleen maar tegenwerken en gaf zoveel stress dat we haar eruit hebben gezet in overleg met docenten.
Ze heeft de onderwijseenheid opnieuw moeten doen en liep uiteindelijk een jaar studievertraging op (doordat ze ook haar tentamens niet maakte) en is uiteindelijk gestopt.

Soms is het goed om even een stap terug te doen en je verdriet er te laten zijn.
Maar ik ben zeker van mening dat je het gesprek aan moet gaan en heel duidelijk moet aangeven wat je nodig hebt van hen.

Ik denk dat iedereen dit soort situaties wel kent en heeft meegemaakt. Ik ook, ik heb aan het begin van vorig jaar samengewerkt met iemand die gewoon het niveau niet had. Ik heb toen veel extra opgepakt en er een mooi cijfer voor beiden uitgesleept. Ik snap ook dat dit heel naar en vervelend kan zijn, maar de situatie nu is gewoon niet zo. Het gaat om de afgelopen 2 weken, terwijl we al vanaf begin september hieraan werken.

Ik ga inderdaad donderdag gewoon het gesprek aan, maar ik denk dat ik erop aanstuur dat ik volgend blok alleen doe. Ik heb echt geen zin om nog samen te werken met mensen die zo communiceren. ik ben normaal gesproken iemand die zich aanpast en zonder morren doet wat er gevraagd wordt, ook al moet ik extra werk oppakken of zoiets. Ik laat in groepswerk vaak teveel over me heen lopen. Maar ik laat me niet afsnauwen, dat accepteer ik gewoon niet. Op deze basis is er gewoon geen samenwerking mogelijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:39

Petra_O schreef:
RoyceMack schreef:

Ik denk dat iedereen dit soort situaties wel kent en heeft meegemaakt. Ik ook, ik heb aan het begin van vorig jaar samengewerkt met iemand die gewoon het niveau niet had. Ik heb toen veel extra opgepakt en er een mooi cijfer voor beiden uitgesleept. Ik snap ook dat dit heel naar en vervelend kan zijn, maar de situatie nu is gewoon niet zo. Het gaat om de afgelopen 2 weken, terwijl we al vanaf begin september hieraan werken.

Ik ga inderdaad donderdag gewoon het gesprek aan, maar ik denk dat ik erop aanstuur dat ik volgend blok alleen doe. Ik heb echt geen zin om nog samen te werken met mensen die zo communiceren. ik ben normaal gesproken iemand die zich aanpast en zonder morren doet wat er gevraagd wordt, ook al moet ik extra werk oppakken of zoiets. Ik laat in groepswerk vaak teveel over me heen lopen. Maar ik laat me niet afsnauwen, dat accepteer ik gewoon niet. Op deze basis is er gewoon geen samenwerking mogelijk.

Snap ik.
Ik zou ze zeker feedback geven en ook vragen of zij wel eens een dierbare verloren zijn. Zo niet, dan moeten ze zich eens voorstellen hoe dat is.
Benoem dat jij begrijpt dat een groepsproces door moet gaan maar dat iemand even twee weken minder presteert is jammer dan. Je moet het wel herpakken en ze nog een kans geven denk ik, mits ze excuses maken en verbeterplan.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 19:03

Ik heb eigenlijk besloten dat ik hier niet mee door wil gaan. Ik ga zelf volgend blok alleen doen, en dan ga ik wel voor een 7. Dan mogen zij een 9 halen en succes ermee. Wat mij betreft is het vertrouwen weg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:50

Petra_O schreef:
Ik heb eigenlijk besloten dat ik hier niet mee door wil gaan. Ik ga zelf volgend blok alleen doen, en dan ga ik wel voor een 7. Dan mogen zij een 9 halen en succes ermee. Wat mij betreft is het vertrouwen weg.

Dat kun je doen maar waarom, er zullen meer studenten zijn dus kunnen er ook andere groepen gevormt worden. Je laat je als volwassen mondige vrouw toch niet door een paar puntenjagers terugfluiten?? En daarnaast is het nog maar de vraag of je toestemming krijgt om het alleen te doen, daar hikken ze op een hbo toch wel tegenaan. Ik snap je maar zou eerst proberen om de dames goed duidelijk te maken wat zij veroorzaakt hebben. Tijdens het gesprek met de begeleider is dat een uitstekend tijdstip.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:33

Petra_O schreef:

Volgens mij kun je beter even pas op de plaats maken. Je geeft zelf al aan dat je al op het randje zat vóór het overlijden van je opa, je trok het nog maar net aan. Nu met dit verlies erbij trek je het niet meer en moet je denk ik je conclusies trekken. En de logische conclusie vind ik dan niet om de opdracht in je eentje te gaan doen waarbij je studielast nog hoger is dan daarvoor (terwijl je het toen al maar net aan trok).

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:37

Petra_O schreef:
Ik doe op het moment een hbo opleiding waarbij heel veel groepswerk gedaan moet worden. Dat loopt uieraard niet altijd even soepel, maar nu is het echt even mis...

Het gaat om een hele groet opdracht die twee blokken beslaat. Het eerste blok, nu bijna afgelopen, moeten we een bedrijfsplan maken. In het volgende blok moeten we die gaan uitvoeren door middel van een management game.
Nu zit ik in een groepje meiden die echt bloedfanatiek zijn. In het begin ben ik daarin meegegaan, maar merkte ik dat ik er wel moeite mee had om alles bij te benen. Ik werk een dag meer dan zij, en ben misschien iets minder gedreven, maar werkte hard en het ging verder eigenlijk prima.

Halverwege het blok werd helaas mijn opa ziek. Hij is opgenomen in het ziekenhuis en een week later overleden. Ik was erg gehecht aan mijn opa en dat heeft me dan ook veel gedaan. Ik werg op school gebeld dat hij was overleden, en heb daar een flink potje staan huilen.

Ik kreeg toen van de dames een bericht dat ik maar een week vrij moest nemen van de opdracht, en dat heb ik gedaan. Ik heb nog een stukje proberen te schrijven, maar wist dat het eigenlijk niet goed genoeg was. Maar goed, toch maar gemaild, dan konden zij er nog wat mee misschien. Na die week kwam ik weer op school (we hebben een keer in de week les) en ik krijg gelijk het idee dat het niet goed zat. Ik werd een beetje genegeerd, werd niet echt naar mij gevraagd, en alles wat ik aandroeg werd zo'n beetje van tafel geveegd. er kon nog geen 'hoe gaat het met je' vanaf.
Van de docent kregen we echter prima feedback, alles wat we hadden was in principe al inleverwaardig, en de feedback die we kregen was echt om het op een nog hoger niveau te krijgen.
Er moesten wat aanpassingen worden gedaan, en ik zou het promotieplan voor mijn rekening nemen. Ik heb wat dingen aangepast, en kreeg direct een pinnige reactie dat het niet goed genoeg was en de betreffende studiegenoot had er zelf een heleboel aan aangepast en een hele lijst suggesties gegeven.
Ik haar suggesties uitgewerkt, nog allerlei opmerkingen erbij gezet.
Net kreeg ik een app met de vraag wat ik zelf nog had gevonden, en een reactie dat ze zich eraan ergerde dat er te weinig input van mij was gekomen en dat we maar een afspraak moeten maken met de samenwerkingscoach.
ik voel me nu echt een soort van in de hoek gezet. Mijn opa is net twee weken dood en en nu wordt ik al afgekat dat ik niet hard genoeg werk, terwijl het product dat we hadden al van prima niveau is.
Als dat zo moet, zie ik echt niet zitten om hier volgend blok een managementgame mee te doen.

Ik heb net weer een potje zitten huilen, en ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Volgende week is de toets over het bedrijfsplan en moeten we samen presenteren. Ik ziet het gewoon echt niet meer zitten met die hele opdracht en zou er het liefste gewoon mee kappen. Ik heb echt even advies nodig.

Gecondoleerd!!!

En ik zou meteen naar de docent toestappen.
Verder geen energie erin stoppen.

Ook zou ik deze erin betrekken, ook als je later werkt, gebeuren dit soort dingen, dan kun je niet eruit stappen.
Maar ook dan is er een leidinggevende die je in kunt schakelen.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 26-10-18 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 20:40

Het feit dat ik de beslissing heb genomen om alleen verder te gaan geeft mij nu al heel veel rust, dus ik sta daar wel achter. Een van de redenen dat ik over mijn grens heen ben gegaan is dat ik heb geprobeerd naar een hele hoge standaard te werken. Alleen verder is mogelijk bij deze opdracht, bij een andere groep aansluiten helaas niet.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:52

Ik heb niet helemaal alle reacties gelezen

Maar samenwerking houd ook in dat iemand in een rouwperiode kan zitten of om andere redenen minder kan doen. Niet iedereen ramt even door op vol tempo of niveau iedereen is weer anders.

Blijft vervelend voor de andere van de groep maar als groep bij de coach zal er vast wel een oplossing uitkomen

Edit wel een oplossing dus dat je de opdracht alleen verder kan doen. Dat scheelt een hoop stress van beide kanten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:21

Maar dan is de schoolopdracht niet volbracht.

Ik zou juist denken, naar docent, meerdere gaan.
Omdat dit ook in je werk kan gebeuren.
Je leidinggevende zal dan ook sturing moeten geven aan het geheel, juist als iemand in rouwproces zit.

Ik zou als docent, juist dit soort situaties gebruiken als lesmateriaal.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 21:38

Ik kan de opdracht gewoon alleen afmaken. Ik heb me door mijn groepsgenoten bijna over de kop laten werken. Wat ik hiervan leer is dat ik voor mezelf moet kiezen. Ik ga gewoon naar de meeting met de coach donderdag, maar ik ga mijn eigen presentatie voor de toets maken.
In mijn werk zal dit veel minder snel gebeuren. De situatie waar ik nu in zit, is dat ik vier dagen werk en een dag naar school ga. Al het huiswerk en de meetings met de groep zijn in de avond en het weekend. Op je werk gaat het toch anders, dan heb je gewoon je werktijden en je werkplek. Nu heb ik het hele blok al met ijzeren discipline elke avond aan de studie gezeten, maar die discipline is er nu niet.
Als ik alleen verder ga, hoe ik niet aan de standaard van iemand anders te voldoen. Ik heb in mijn omgeving genoeg mensen die me willen helpen, en er zijn er nog twee die alleen verder gaan waarmee ik eventueel kan brainstormen tussendoor. Als ik dan op mijn eigen tempo een 7 kan halen ben ik dik tevreden. Als ik nog een blok naar hun standaarden moet werken (inclusief meeten in de avond, 5 in de ochtend naar paard, half 9 op werk, direct door naar school, daar eten en 10 uur weer thuis....) dan ga ik er echt aan onderdoor. Ik moet alles opgeven en opzeggen wat ik belangrijk vind, inclusief hulp aan mijn oma en verzorging van mijn paard om dat te redden en dat is het me eenvoudigweg niet waard.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:04

Oh problemen met groepswerk zijn heel herkenbaar. :j Altijd vervelend als verschillende mensen in de groep verschillende ideeën hebben van wat de standaarden zijn, of hoe een project zou moeten lopen. Ik moet wel zeggen dat heel heldere communicatie vaak wel helpt, dus duidelijk en eerlijk verwachtingen uitspreken. Kun je dit wat je hier schrijft niet gewoon tegen ze zeggen? "Ik heb het idee dat jullie standaard van "goed werk" en "hard werken" anders is dan de mijne, en dat vind ik lastig en vervelend want ik heb het idee dat ik wel goed werk aflever en goed mijn best doe."

Petra_O schreef:
Ik heb in mijn omgeving genoeg mensen die me willen helpen, en er zijn er nog twee die alleen verder gaan waarmee ik eventueel kan brainstormen tussendoor. Als ik dan op mijn eigen tempo een 7 kan halen ben ik dik tevreden. Als ik nog een blok naar hun standaarden moet werken (inclusief meeten in de avond, 5 in de ochtend naar paard, half 9 op werk, direct door naar school, daar eten en 10 uur weer thuis....) dan ga ik er echt aan onderdoor. Ik moet alles opgeven en opzeggen wat ik belangrijk vind, inclusief hulp aan mijn oma en verzorging van mijn paard om dat te redden en dat is het me eenvoudigweg niet waard.

Dit klinkt ook wel alsof je veel doet en het erg druk hebt, zeker met een (fulltime) studie ernaast. Misschien is dat ook een factor die meespeelt, en kun je dat ook aan je klasgenoten melden? Ik kan me voorstellen dat er studenten zijn die niet zoveel extra dingen doen, waardoor ze meer tijd hebben (ochtend, middagen, vroege avonden) om aan de opdracht te besteden, en waardoor het dus sneller lijkt dat jij je niet volledig inzet. Enkel avonden na 10 uur na een lange dag lijkt me ook niet de meest productieve/concentratie-volle tijd om aan opdrachten te werken, dat zal je wellicht ook parten spelen.

Als jij inderdaad die activiteiten belangrijk vindt, is het ook logisch dat je niet dezelfde definitie van "hard werken aan de opdracht" hebt, en niet diezelfde uren kan/wil stoppen in de opdracht om hem te perfectioneren. Maar ik denk wel dat het netjes is om hierover eerlijk en rechtdoorzee te zijn tegenover groepsgenoten. Ik snap namelijk óók perfectionistische fulltime studenten die hele dagen in de bieb aan een opdracht zitten (hier was/ben ik er zelf ook één van :o).

Als je dit verschil benoemt, kunnen je groepsgenoten samen met jou beslissen of ze het een eerlijke uitkomst vinden dat jij er minder uren dan zij aan werkt. Ik heb zelf wel eens extra uren in een opdracht gestopt omdat ik een hoog cijfer belangrijk vond, en een klasgenoot niet zo: het extra werk kwam dan voor mijn rekening. Maar dit ging altijd pas na overleg. Mijn vervelendste samenwerkingen waren die waar mensen zelf besloten wat "goed genoeg" was, zonder te overleggen. Dus ik denk dat overleg dit soort situaties sowieso altijd kan verbeteren, voor alle partijen! :j

Edit: natuurlijk heb je nu je beslissing al genomen en voor nu is het wellicht ook het beste om alleen te werken, maar dit advies is meer algemeen en ook voor toekomstige situaties (die vast nog gaan komen).
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 26-10-18 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:06

Zoals je het nu zegt denk ik dat je de juiste beslissing hebt genomen, succes.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 23:33

Ygritte schreef:
Oh problemen met groepswerk zijn heel herkenbaar. :j Altijd vervelend als verschillende mensen in de groep verschillende ideeën hebben van wat de standaarden zijn, of hoe een project zou moeten lopen. Ik moet wel zeggen dat heel heldere communicatie vaak wel helpt, dus duidelijk en eerlijk verwachtingen uitspreken. Kun je dit wat je hier schrijft niet gewoon tegen ze zeggen? "Ik heb het idee dat jullie standaard van "goed werk" en "hard werken" anders is dan de mijne, en dat vind ik lastig en vervelend want ik heb het idee dat ik wel goed werk aflever en goed mijn best doe."

Petra_O schreef:
Ik heb in mijn omgeving genoeg mensen die me willen helpen, en er zijn er nog twee die alleen verder gaan waarmee ik eventueel kan brainstormen tussendoor. Als ik dan op mijn eigen tempo een 7 kan halen ben ik dik tevreden. Als ik nog een blok naar hun standaarden moet werken (inclusief meeten in de avond, 5 in de ochtend naar paard, half 9 op werk, direct door naar school, daar eten en 10 uur weer thuis....) dan ga ik er echt aan onderdoor. Ik moet alles opgeven en opzeggen wat ik belangrijk vind, inclusief hulp aan mijn oma en verzorging van mijn paard om dat te redden en dat is het me eenvoudigweg niet waard.

Dit klinkt ook wel alsof je veel doet en het erg druk hebt, zeker met een (fulltime) studie ernaast. Misschien is dat ook een factor die meespeelt, en kun je dat ook aan je klasgenoten melden? Ik kan me voorstellen dat er studenten zijn die niet zoveel extra dingen doen, waardoor ze meer tijd hebben (ochtend, middagen, vroege avonden) om aan de opdracht te besteden, en waardoor het dus sneller lijkt dat jij je niet volledig inzet. Enkel avonden na 10 uur na een lange dag lijkt me ook niet de meest productieve/concentratie-volle tijd om aan opdrachten te werken, dat zal je wellicht ook parten spelen.

Als jij inderdaad die activiteiten belangrijk vindt, is het ook logisch dat je niet dezelfde definitie van "hard werken aan de opdracht" hebt, en niet diezelfde uren kan/wil stoppen in de opdracht om hem te perfectioneren. Maar ik denk wel dat het netjes is om hierover eerlijk en rechtdoorzee te zijn tegenover groepsgenoten. Ik snap namelijk óók perfectionistische fulltime studenten die hele dagen in de bieb aan een opdracht zitten (hier was/ben ik er zelf ook één van :o).

Als je dit verschil benoemt, kunnen je groepsgenoten samen met jou beslissen of ze het een eerlijke uitkomst vinden dat jij er minder uren dan zij aan werkt. Ik heb zelf wel eens extra uren in een opdracht gestopt omdat ik een hoog cijfer belangrijk vond, en een klasgenoot niet zo: het extra werk kwam dan voor mijn rekening. Maar dit ging altijd pas na overleg. Mijn vervelendste samenwerkingen waren die waar mensen zelf besloten wat "goed genoeg" was, zonder te overleggen. Dus ik denk dat overleg dit soort situaties sowieso altijd kan verbeteren, voor alle partijen! :j

Edit: natuurlijk heb je nu je beslissing al genomen en voor nu is het wellicht ook het beste om alleen te werken, maar dit advies is meer algemeen en ook voor toekomstige situaties (die vast nog gaan komen).

We kennen allemaal elkaars situatie qua werk. Het is een deeltijdstudie en we werken er allemaal naast. Ik ben wel de enige die er vier dagen naast werkt. Hier hebben we het voor de start van de samenwerking over gehad. Het was voor mij voor het overlijden van opa gewoon na werk paard doen en dan door tot elf uur. Op die manier redde ik het om alles te doen op het niveau van de groep. Dat niveau lukt me nu dus blijkbaar niet meer. Ik heb mijn groepsgenoten een mail gestuurd waarin ik inderdaad gemeld heb dat ik blijkbaar niet zo gedreven ben als dat zij zijn en dat ik nu op dit moment het niveau dat zij verwachten niet kan halen. En dat ik zelf verder ga om ons allemaal frustratie te besparen.

Ik heb wel eens eerder een lastige samenwerking gehad, maar dit is de eerste keer dat ik het verwijt krijg dat ik niet genoeg doe. Het is denk ik gewoon een te groot verschil met mijn groepsgenoten. Het is gelukkig de laatste samenwerking binnen deze klas, hierna alleen de minor nog en mijn onderzoek en stage.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:42

Petra_O schreef:
Ygritte schreef:

We kennen allemaal elkaars situatie qua werk. Het is een deeltijdstudie en we werken er allemaal naast. Ik ben wel de enige die er vier dagen naast werkt. Hier hebben we het voor de start van de samenwerking over gehad. Het was voor mij voor het overlijden van opa gewoon na werk paard doen en dan door tot elf uur. Op die manier redde ik het om alles te doen op het niveau van de groep. Dat niveau lukt me nu dus blijkbaar niet meer. Ik heb mijn groepsgenoten een mail gestuurd waarin ik inderdaad gemeld heb dat ik blijkbaar niet zo gedreven ben als dat zij zijn en dat ik nu op dit moment het niveau dat zij verwachten niet kan halen. En dat ik zelf verder ga om ons allemaal frustratie te besparen.

Ik heb wel eens eerder een lastige samenwerking gehad, maar dit is de eerste keer dat ik het verwijt krijg dat ik niet genoeg doe. Het is denk ik gewoon een te groot verschil met mijn groepsgenoten. Het is gelukkig de laatste samenwerking binnen deze klas, hierna alleen de minor nog en mijn onderzoek en stage.

Maar lieve TS, je zegt dat je het tot het overlijden van je opa allemaal kon redden, maar in hoeverre is daar sprake van als je er eigenlijk niet 1 ding bij kan hebben? Tuurlijk, het overlijden van je opa is niet niks, maar was je niet ook de l ul geweest als je ziek was geworden, van de fiets was gevallen of je een weekje moet mantelzorgen voor je moeder omdat die ziek is (ik noem maar iets)?

Als je planning zo dichtgetimmerd zit (5 uur naar je paard, 10 uur thuis; dat is in mijn ogen echt dichtgetimmerd) dat je geen ruimte hebt voor onverwachtse zaken kan je er in mijn optiek op wachten dat het vroeg of laat mis loopt. Ik ga mee met Ygritte en GDG, pas goed op jezelf, het klinkt alsof je wat teveel hooi op je vork neemt.