Toen ik klein was...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13227
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:08

En alleen maar 3 nederlandse zenders op de tv.Heel soms Duitsland.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37438
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:10

Duitser was goed te ontvangen, wij hadden ned 1 en 2 en de wdr met die sendung mit der maus

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:16

Ibbel schreef:
Toen ik klein was, leefden John F. Kennedy en Martin Luther King nog.
Toen ik klein was, heb ik live de maanlanding op zwart-wit TV gezien.
Ik heb Betamax en Video2000 nog meegemaakt, voordat VHS de standaard werd.
Ik schreef mijn schoolwerkstukken met de hand, en later op een typemachine - met carbondoorslag.
Toen de muur viel, werkte ik al lang en breed - met computers met 5 1/4 floppy disks.

(En ga nu maar raden hoe antiek ik ben :)) )

Rond 1960?

Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:16

Tjee toen ik klein was net een zwart/wit tv met 2 zenders, geen telefoon een radio met buizen, geen centrale verwarming maar kolenkachel, koude winters, geen eigen slaapkamer.
Op TV stuif es in, tita Tovenaar, pipo de clown, Paulus de boskabouter.
Mijn moeder maakt onze kleding, bakker kwam aan de deur net als een man met van alles en nog wat.
Hadden we geen auto maar gingen op de fiets op vakantie en dan kamperen.
Geen dekbed maar lakens en dekens.

Wel altijd buiten spelen mooi of slecht weer.
Bij de buurvrouw van wel 50(heel oud toen :D ) een kopje thee drinken, zwemmen in het kanaal.
Naar de Linnaeushof 1x per jaar(speeltuin met schommels, wip en trampoline)

En nog heel veel meer wat nu gewoon is en toen nog niet bestond

O ja bouwjaar 1966

Rocamor

Berichten: 11038
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:19

Ibbel schreef:
Ailill schreef:
1811?


Nee, nee, ik ben wel van ná de slag bij Waterloo :)) :+


Toen jij klein was, leerde je dat inderdaad nog op school....

Toen ik klein was:
- (oké iets minder klein), leerde je nog gewoon staartdelingen met rekenen
- hadden auto's achterin nog geen gordels
- had je nog krijtborden en uche uche krijtwissers
- werden enkel de juffen van de kleuterschool (groep 1 en 2, red. O:) ) met Juf en dan voornaam genoemd. De juffen en meesters van de hogere klassen kende je enkel als juf / meester en dan de achternaam
- waren Rubik's kubussen, loloballen, jojo's en die halve tennisballen (hoe heten die ook weer) in de mode.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 24-10-18 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:19

Guldens, strippenkaarten, boekenleggers, postbank, fluitketel.


Telraam, de eerste Nintendo, termen als een rooie, een geeltje of een meier. Een duppie en een kwartje. Ik was heel jong maar in herinner met het nog wel.

Hutcherson

Berichten: 7484
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:20

Ik luisterde voor het slapengaan naar bandjes met sprookjes of een CD van de efteling.
Ik had de hele reeks van pinkeltje en ik maakte heksensoep in de tuin van zand, water en insecten xD.
Ik ging elke woensdagmiddag zwemmen met mn klasgenootjes en spaarde Diddl spullen.
Ik kreeg nog 'onvoldoende, matig, voldoende, ruim voldoende, goed of prima' op mn toetsen.
Ik heb maar 1 citotoets gedaan (in groep 8).
Wij hadden typcursus op school maar dat was eigenlijk toen al een beetje overbodig omdat wij fanatiek MSN'den.
Ik mocht 1x per week op msn een uurtje. Verder msnde ik vaak bij een vriendinnetje.
In mijn jeugd waren vooral turkse mensen 'vreemd' in dit land en was er nog geen sprake van marokkanen, polen, bulgaren en roemenen in nederland.
Wij keken op school naar ik mik loreland en op prinsjesdag zaten we voor de tv.
Wij gingen op schoolreis naar het poppentheater.

Mijn moeder was altijd thuis voor mij en werkte als ik op bed lag of in het weekend als mijn oma oppaste.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:21

karuna schreef:
Met de enge bosheks -O-


Ja inderdaad met die enorme neus :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:22

Bouwjaar 1984:

Toen ik klein was speelden we in de lagere school nog met springtouw. Of met zo een groot stuk elastiek om de benen van 2 anderen en de 3e moest er dan knopen "uitspringen".
Tikkertje en hinkelen was ook gekend tijdverdrijf.
We kregen nog "schoonschrift" op school, dus allemaal netjes schrijven als soort kalligrafie zoals oma en opa vaak nog heerlijk krullend handschrift hebben.
Met pen mocht pas als je letterlijk vlekkeloos kon schrijven ipv inkt uit te vegen :)) en typ-ex, dat was een schande!

Jongens en meisjes zaten nog in aparte gebouwen voor les, pas vanaf de middelbare werden de klassen gemengd.

Katholieke school dus met regelmaat met de hele school naar de misvieringen in de kerk in het dorp.

Floppy's, discettes, allemaal gekend :) Mama die mini-cassettes afspeelde met zo'n pedaal-cassettespeler met hoofdtelefoon. Op die cassettes hadden de artsen al hun verslagen gedicteerd die mama dan zo kon uittypen. Eerst op typemachine, later op de computer.

BigOne
Berichten: 38621
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:24

Oh nu ik dit lees nog veel vergeten, daktari , Paulus , stuif es in met Ria Bremer , daar zijn we zelfs nog geweest!
Catweazle ook zo leuk, Pipo en pipi . Ook al was ik toen al wat ouder maar tv en krant waren je enigste middelen voor een wijdere blik op de wereld , rampen in het buitenland gingen aan je voorbij en van extremistische moslims had je nog nooit gehoord. Wel de IRA en de RAF . Wat veel indruk heeft gemaakt was de gijzeling en moord op de olympische spelen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-10-18 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Toen ik klein was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:26

Pipo de clown en mama loe :D
Calimero
Alfred jodocus kwak
De film van ome willem

Goeie ouwe tijd :')

Telpeva

Berichten: 14886
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:28

Ik bedacht mij net nog eentje! de auto die wij vroeger hadden die had geen gordels achterin, was niet verplicht. Geen kinderzitjes ook, wij zaten geheel los in de auto.

lenaa_tje

Berichten: 10351
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:29

RoyceMack schreef:
Ik luisterde voor het slapengaan naar bandjes met sprookjes of een CD van de efteling.
Ik had de hele reeks van pinkeltje en ik maakte heksensoep in de tuin van zand, water en insecten xD.
Ik ging elke woensdagmiddag zwemmen met mn klasgenootjes en spaarde Diddl spullen.
Ik kreeg nog 'onvoldoende, matig, voldoende, ruim voldoende, goed of prima' op mn toetsen.
Ik heb maar 1 citotoets gedaan (in groep 8).
Wij hadden typcursus op school maar dat was eigenlijk toen al een beetje overbodig omdat wij fanatiek MSN'den.
Ik mocht 1x per week op msn een uurtje. Verder msnde ik vaak bij een vriendinnetje.
In mijn jeugd waren vooral turkse mensen 'vreemd' in dit land en was er nog geen sprake van marokkanen, polen, bulgaren en roemenen in nederland.
Wij keken op school naar ik mik loreland en op prinsjesdag zaten we voor de tv.
Wij gingen op schoolreis naar het poppentheater.

Mijn moeder was altijd thuis voor mij en werkte als ik op bed lag of in het weekend als mijn oma oppaste.

Vraag ik mij wel af hoe oud je bent en waar je vandaan komt. Marokkaanse mensen wonen hier voornamelijk uit die zelfde gastarbeider periode als die van de Turken. Was maar iets later.

Herkenbare dingen lees ik verder.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:29

Toen ik (*1990) klein was werd ik nogal eens door de buurvrouw om shag gestuurd, Zware Van Nelle en rode Rizla. Dat kreeg je toen nog gewoon mee als kind...
Er stonden overal brievenbussen en telefooncellen. Je kreeg de telefoongids nog thuisgestuurd, telefoons zaten nog met een snoer aan de muur en als je wilde weten wat er op televisie kwam moest je een papieren gids kopen of op teletekst kijken.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:29

- Ik ben in de jaren tachtig geboren (dat vinden meiden met wie ik werk al bejaard klinken terwijl ik 29 ben :') Zij komen allemaal uit 2000 nog iets)
- Ik had geen mobiel tot ik 14 was en daarna een mobiel waarmee ik alleen kon bellen en smsen met beltegoed :')
- Als ik op internet wilde kon niemand bellen of gebeld worden in huis.
- Ik mocht ivm de kosten elke dag een halfuur op de site van de penny.
- Je mocht nog roken op het schoolplein.

(1989)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:30

Oh, en de concorde vloog nog :))

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:31

Varekaj schreef:
Bouwjaar 1984:

Toen ik klein was speelden we in de lagere school nog met springtouw. Of met zo een groot stuk elastiek om de benen van 2 anderen en de 3e moest er dan knopen "uitspringen".
Tikkertje en hinkelen was ook gekend tijdverdrijf.
We kregen nog "schoonschrift" op school, dus allemaal netjes schrijven als soort kalligrafie zoals oma en opa vaak nog heerlijk krullend handschrift hebben.
Met pen mocht pas als je letterlijk vlekkeloos kon schrijven ipv inkt uit te vegen :)) en typ-ex, dat was een schande!

Jongens en meisjes zaten nog in aparte gebouwen voor les, pas vanaf de middelbare werden de klassen gemengd.

Katholieke school dus met regelmaat met de hele school naar de misvieringen in de kerk in het dorp.

Floppy's, discettes, allemaal gekend :) Mama die mini-cassettes afspeelde met zo'n pedaal-cassettespeler met hoofdtelefoon. Op die cassettes hadden de artsen al hun verslagen gedicteerd die mama dan zo kon uittypen. Eerst op typemachine, later op de computer.



Schoonschrijven heb ik ook nog moeten doen! En ik was linkshandig dus ik kreeg op m'n lazer als ik weer met links schreef ipv met rechts. Tot ik m'n mond voorbij praatte thuis en m'n moeder woest naar school ging dat ze het uit hun hoofd moesten laten mij te straffen als ik met links schreef.

Mijn moeder had natuurlijk allang gezien dat ik linkshandig was.

Melvern
Berichten: 4421
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:35

Toen ik klein was keek ik nog elk jaar domino day. Dat was zo'n evenement dat we hapjes hadden en ik op mocht blijven tot het afgelopen was ( ben van 1990 )

wachtte ik op leuke liedjes op de radio die ik dan op een cassette bandje op kon nemen en iedereen moest stil zijn anders hoorde je dat door het liedje :P

De winkels heette de Boer en de Super

Mijn moeder kocht ''onderbroeken''elastiek' om te spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:36

Linkshandigen was bij ons dan weer geen probleem.

Mijn ouders zijn in 1989 gescheiden en ik moest toen van school wisselen, dichter bij huis (voorheen ging ik op school vlakbij oma en opa). Ik ben jarenlang de enige geweest met gescheiden ouders en ben er immens om gepest geweest.
Klasgenootje haar vader pleegde zelfmoord toen we in de 3e of 4e klas lager zaten. Was ook zoiets ongehoord en abnormaal.

Ibbel

Berichten: 49277
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:36

topsylover schreef:
Rond 1960?

*\o/* 1961

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:36

Oooh ja Domino Day!
Wij hebben dat hier thuis een tijdje terug zitten terugkijken op youtube, wat een nostalgie _O-

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:39

* als ik een vriendin prive wilde bellen nam je de telefoon incl draad mee naar de gang en deed je de deur op een kier, want verder kwam je niet door het snoer
* was er amper internet en speelde je buiten, knikkeren, springtouwen, verstoppertje
* moest je ergens heen lopen om te zeggen dat je niet kon of ff heen en weer om te zeggen tegen je ouders dat je later kwam
* deed ik met mijn broer de 123 show na
* had ik het idee dat ik minder negativiteit mee kreeg doordat social media er niet was
* schrijven van poezieboekjes en mooie plaatjes zoeken ervan
* ik stond laatst voor een poppenkraam kijken..

Leuke tijd...leek wel vergeleken met nu zorgeloos. Ik kom uit 1975

Sterre98

Berichten: 6340
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:43

Toen ik klein was:
Had je nog strippenkaarten voor in de bus.
Kon je nog flippo's sparen vanuit chipszakjes.
Speelde ik altijd Snake op de Nokia van mijn moeder.
Was de vuurwerkramp bij mij in de stad.
Keek ik Pipi Langkous altijd.
Internet was net in opkomst.
Kwam op de basisschool altijd DE televisie op vrijdag ochtend :+

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:46

Bouwjaar 1956

Toen ik klein was moest ik kiezen, muziekles of balletles.

Nam mijn vader me mee naar buiten en wees met zijn vinger naar boven in de lucht, 'kijk, een vliegtuig!'

Toen ik klein was kwam de bikini voor het eerst in de mode.

Toen ik klein was waren de Beatles bij ons in huis elke dag te horen.

joyce_eddy
Berichten: 4018
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:46

Geboren in 1990

Toen ik klein was:
- keken we bassie en Adriaan, Sesamstraat
- hadden we nog de Gulden
- speelden we elk middag en avond ( zomers) op straat
- spaarden we flippos die in de chips zaten.. ( heb de boeken nog steeds)
- speelden we uuuuureeeeen met knikkers
- deden mijn ouders en ik altijd bord spellen! Onwijs gezellig ik mis die tijd echt...
- hadden we geen telefoons ( en dus social media en was het veel leuker en gezelliger voor mijn gevoel
Laatst bijgewerkt door joyce_eddy op 24-10-18 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt