Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:42

poes schreef:
Verplicht deels moeten inwonen bij je vader die je mama heeft laten zitten voor een jong ding had ik toen vast geen goed idee gevonden. Dat is denk ik hoe ik het op die leeftijd wel had gezien ...

Dit is ook een van mijn grootste punten in dit verhaal. Want het is een mogelijkheid dat de drie dochters er op die manier tegen aankijken, of door moeder er op die manier tegen aankijken. Dan maakt het helemaal niet uit wat je doet en wat je zegt, want jij zal dan altijd de boeman zijn die hun vader van hun moeder heeft afgepakt.

Dit klinkt misschien heel banketstaaf en ik zeg zeker niet dat het zo is, maar ik kan wel begrijpen dat tieners dat op die manier zouden kunnen denken en daar heel veel problemen mee kunnen hebben. Helaas in mijn omgeving bij vriendinnen meerdere keren voorbij zien komen.

Enfin, ik ben zelf ook een kind uit een gescheiden gezin waarbij ik een bonusmoeder en een bonusvader heb. Met beide heb ik een goede band, ondanks dat beide het anders hebben aangepakt.

- De regeling van mijn stiefvader en moeder was, dat mijn stiefvader niet deed aan het opvoeden. Als hij zich stoorde aan bijvoorbeeld mijn kamer die een rotzooi was, dan kon hij dat tegen mijn moeder zeggen en dan sprak zij me er op aan. Maar als ik bijvoorbeeld een glas op de tafel beneden liet staan, kon hij me wel vragen of ik dat even wilde opruimen. Dus eigenlijk: Niet het opvoeden maar wel eigen grenzen aangeven.
Dit heeft hij altijd op een hele respectvolle manier gedaan, en totaal niet overmatig. Waardoor je wist dat als hij een keer iets aangaf, dat hij het ook echt meende.

- Mijn stiefmoeder en vader hadden dat niet zo op die manier afgesproken. Daarbij had mijn stiefmoeder zelf ook twee kinderen, die net wat jonger waren dan mijn broertje. Dit ging vaak fout en er is zeker veel strijd geweest. Tussen de kinderen, tussen mijn vader en stiefmoeder, of tussen de kinderen en hun stiefouder. Mogelijk omdat er te veel bemoeienis was, maar ook omdat twee verschillende opvoedstijlen ineens op 1 hoop werden gegooid in 1 gezin, en mijn stiefmoeder A zei als mijn pap er was. Maar dat veranderde naar B toen mijn pap weg was. Dat was niet chill en niet consequent en dat heb ik als heel vervelend ervaren.

Wat ik wel heel erg fijn vond, misschien een leuk tipje voor in de toekomst, waren de moment dat zij en ik alleen thuis waren. Ik wilde dan graag wel iets doen samen, maar wist niet hoe ik dat moest vragen of bespreken. Dus als ze dan zelf voorstelde van "Oh ik ga vanavond een filmpje kijken, wil je misschien samen kijken?" Dan is dat heel vrijblijvend, want ik kon gemakkelijk nee zeggen. Maar ook wel weer heel vriendelijk en open. Vond ik fijn, zo'n beetje een vrouwenavond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:44

poes schreef:
Denk idd dat het kortzichtig is om pubers als krengen te omschrijven. Er zit veel onbegrepen emotie achter. En als puber ben je gewoon nog niet volwassen en ga je daar anders mee om.

Elke puber kan een kreng zijn, ook je eigengebaarde kind. Wanneer ze dan ook nog eens onder invloed van een haatdragende ex staan dan maak je borst maar nat. Natuurlijk zijn het kinderen maar ook die kunnen je leven tot een hel maken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:56

Hier opgegroeid met 2 stiefouders. Met mijn stiefvader heb ik een hechte vader dochter band en met mijn stiefmoeder zijn voornamelijk de eerste jaren zeer zwaar geweest. Als ze me voorstelde aan bezoek werd ik altijd voorgesteld als "de dochter van..." of mijn "stiefdochter" met de nadruk op stief. Ik vond dat verschrikkelijk en voelde me een aanhangsel of soort van lastig detail. Liever had ik gehad dat ze gewoon zei de dochter of de jongste of whatever. Ze ergerde zich aan mijn opvoeding en dat merkte ik ook enorm. Bvb in t shirt en onderbroek na het opstaan in de zetel hangen was voor haar toen not done en ik voelde mij dus nooit thuis bij hen want ik mocht mezelf niet zijn. De manier waarop ik me uitdrukte, kleedde, een grapje maakte het werd allemaal afgekeurd. Nu heeft ze zelf ondertussen een tiener en die kan natuurlijk niets verkeerd doen. Een hechte band gaan we nooit krijgen maar we kunnen wel door 1 deur. Ze heeft wel heel veel tijd nodig gehad om mijn goede kanten te ontdekken en te waarderen en dat was best negatief voor mijn zelfvertrouwen. Ik heb ook 2 oudere broers en besef ook wel dat het voor haar niet altijd gemakkelijk geweest zal zijn, maar bepaalde wonden zullen nooit helemaal helen.

Mijn stiefvader heeft mij en mijn broers altijd als zijn eigen kinderen behandelt zonder geforceerd gedoe en dat klikte meteen voor zowel ik als mijn broers.

Niet forceren en je gevoelens uiten als je sommige dingen anders wilt.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:06

rainbow8 schreef:
Brainless schreef:
Ik vond het toentertijd juist vreselijk moeilijk dat ik geen tijd meer had met mijn vader alleen.
Wij deden niets meer samen; altijd was zij mee.
Dat veranderde de dynamiek tussen mijn vader en mij (ik was echt een papa's kindje en dat is toen helemaal verdwenen).

Nu 35 jaar later gaat het nog steeds met up en downs.

Denk je nu echt dat ik m'n eigen huis ga verlaten, mijn kruisgespuis daar achterlaat zodat die poedersuiker van hem het voor het zeggen hadden?? Dat weet ik wel zeker van niet.. Ze hebben me 14 jaar het leven zuur gemaakt met allerlei rare beschuldigingen en aangiftes, dan ga ik echt m'n eigen huis niet uit.. Als ze dingen samen hadden willen doen, hadden ze ook zelf weg kunnen gaan..

Wow rainbow8 ik vind je houding echt heftig. Dat komt vast niet uit de lucht vallen, maar ik vind je advies niet zo ehh generaal toepasbaar.

Blijheid, mijn ervaring is dat ik (eind 20) het irritant vind dat de vriend van mijn moeder er altijd is als ik bij hen op bezoek ga. Uiteraard kunnen mijn moeder en ik ook buiten de deur afspreken maar dat is toch anders en werkt voor mij beperkend.

Verder vooral blijven praten :) Succes, volgens mij ben je goed bezig!

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:11

Toen ik 15 was, kreeg onspap een vriendin. Ik woonde toen al mijn hele leven samen met mijn vader en zus dus heb nooit het 'moedergevoel' gekend en misschien was het ook de leeftijd/pubertijd maar hier heeft het nooit echt gewerkt. Ik heb/had geen klik met haar.
Gelukkig wordt dit gerespecteerd en zijn zij wel apart blijven wonen.

Ik zou dus vooral proberen om echt niet te snel te gaan en zijn kinderen te respecteren. Wat niet gaat, gaat niet.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:21

Ik denk dat dit staat of valt met het contact tussen je vriend en zijn ex. In mijn ervaring was de introductie van 'de nieuwe vriendin' helemaal niet zo'n ding - sterker nog, ik kan me nauwelijks herinneren wat ik de eerste keer van haar vond, terwijl ik toch al 14 was. We deden af en toe dingen samen en dat was prima, verder bemoeide ze zich nergens mee. Vind haar een leuke vrouw en heb ook nooit vervelende gevoelens naar haar gehad. Daar moet ik wel bij zeggen dat onze situatie wellicht iets anders was; mijn ouders waren al een jaar of 5 daarvoor overgegaan op een LAT-relatie, dus wij als kinderen waren al aan de 'scheiding' gewend. Ook was samenwonen met de nieuwe partner niet aan de orde.

Waar ik wél last van had was het slechte contact tussen mijn beide ouders en het feit dat mijn moeder er nogal kapot van was. Dat maakte ook dat ik me enorm schuldig kon voelen als ik het een keer gezellig had met de nieuwe vriendin, omdat ik wist dat mijn moeder dat pijnlijk zou vinden. Voor deze gevoelens was bij beide ouders geen ruimte en dat heeft nog wel de meeste schade gedaan denk ik. Maar dat is niet iets waar jij als nieuwe partner een rol in hebt.

Dus ja, ik weet niet of je wat hebt aan dit verhaal. Ik zou zelf zeggen dat bemoeienis met de 'opvoeding' of dat soort dingen, zeker gezien de leeftijd van de kinderen, niet gepast is. En of je zelf met ze in gesprek moet gaan over de situatie vraag ik me ook af, dan zit je toch met loyaliteitsproblemen en daar kom je als nieuwe partner niet zomaar tussen. Maar goed, dat hangt ook allemaal af van de behoeften van de kinderen. Het lijkt me in ieder geval een moeilijke situatie, ook vanuit jouw perspectief. Hopelijk komen jullie er een beetje uit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:34

Ik vind in april al gaan samenwonen veel te snel, zeker omdat dat dan ook pas het eerste moment gaat zijn dat de kinderen eindelijk weer eens structureel bij vader zullen zijn (althans dat hoop ik dan, dat ze dan wel structureel bij hem zullen zijn). Samen een huis kopen vind ik al helemaal onverstandig, maar goed dat is een ander verhaal.

Ik zou zeggen: neem/hou gepaste afstand. Ga eerst een paar jaar LATten en geef die kinderen de tijd om alles te verwerken voordat ze hun vader alleen nog maar in 'jullie' huis kunnen zien en verplicht zijn om met jou samen te wonen. Laat die man alsjeblieft eerst een plek gaan regelen waar hij zijn kinderen thuis bij hem kan laten zijn en dat stabiel zien te krijgen.

Ik vind het mooi dat jullie aan de kinderen willen denken maar denk dat jullie alsnog te snel willen. En vergeet niet wat het doet met een kind dat jíj de reden bent dat hun wereld op z'n kop staat en hun gezin uit elkaar getrokken is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:46

GDG schreef:
Ik vind in april al gaan samenwonen veel te snel, zeker omdat dat dan ook pas het eerste moment gaat zijn dat de kinderen eindelijk weer eens structureel bij vader zullen zijn (althans dat hoop ik dan, dat ze dan wel structureel bij hem zullen zijn). Samen een huis kopen vind ik al helemaal onverstandig, maar goed dat is een ander verhaal.

Ik zou zeggen: neem/hou gepaste afstand. Ga eerst een paar jaar LATten en geef die kinderen de tijd om alles te verwerken voordat ze hun vader alleen nog maar in 'jullie' huis kunnen zien en verplicht zijn om met jou samen te wonen. Laat die man alsjeblieft eerst een plek gaan regelen waar hij zijn kinderen thuis bij hem kan laten zijn en dat stabiel zien te krijgen.

Ik vind het mooi dat jullie aan de kinderen willen denken maar denk dat jullie alsnog te snel willen. En vergeet niet wat het doet met een kind dat jíj de reden bent dat hun wereld op z'n kop staat en hun gezin uit elkaar getrokken is.

Ik sluit me hierbij aan. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben wel een aantal jaren familierecht advocaat geweest en daarin komt dit toch veel voorbij. Houd de eerste tijd gepaste afstand. En dan heb ik het niet over een paar weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:48

Ik was even boodschappen doen, wat een reacties meteen weer!

@Poes; Bedankt voor het delen van je verhaal.

Sannens schreef:
poes schreef:
Verplicht deels moeten inwonen bij je vader die je mama heeft laten zitten voor een jong ding had ik toen vast geen goed idee gevonden. Dat is denk ik hoe ik het op die leeftijd wel had gezien ...

Dit is ook een van mijn grootste punten in dit verhaal. Want het is een mogelijkheid dat de drie dochters er op die manier tegen aankijken, of door moeder er op die manier tegen aankijken. Dan maakt het helemaal niet uit wat je doet en wat je zegt, want jij zal dan altijd de boeman zijn die hun vader van hun moeder heeft afgepakt.

Dit klinkt misschien heel banketstaaf en ik zeg zeker niet dat het zo is, maar ik kan wel begrijpen dat tieners dat op die manier zouden kunnen denken en daar heel veel problemen mee kunnen hebben. Helaas in mijn omgeving bij vriendinnen meerdere keren voorbij zien komen.

Vervelend beeld, maar ik kan me dit ook indenken. Scheelt hierin wel dat vriend en ex samen hebben verteld dat hun relatie niet meer werkte en dat ze allebei niet meer verliefd op elkaar zijn. De eerste paar weken heeft hij ook nog een paar keer per week met kinderen en ex samen avondeten gegeten en tot de kinderen gingen slapen 'thuis' geweest. Het is dus niet "Papa heeft een vriendin en gaat dus weg", en dat hij ook meteen weg was. Hopelijk helpt dat wat, maar het kan alsnog hun beeld zijn en dan gaat het erg lastig worden.

Brainless schreef:
Ik vond het toentertijd juist vreselijk moeilijk dat ik geen tijd meer had met mijn vader alleen.
Wij deden niets meer samen; altijd was zij mee.
Dat veranderde de dynamiek tussen mijn vader en mij (ik was echt een papa's kindje en dat is toen helemaal verdwenen).

Nu 35 jaar later gaat het nog steeds met up en downs.

Serendipity1 schreef:
Blijheid, mijn ervaring is dat ik (eind 20) het irritant vind dat de vriend van mijn moeder er altijd is als ik bij hen op bezoek ga. Uiteraard kunnen mijn moeder en ik ook buiten de deur afspreken maar dat is toch anders en werkt voor mij beperkend.

Verder vooral blijven praten :) Succes, volgens mij ben je goed bezig!

Het zal inderdaad balans zoeken zijn. Natuurlijk moeten vader en dochters tijd samen hebben zonder mij, en tegelijk wil ik ook niet afwezig zijn (alsof ik geen interesse heb). Wat zijzelf aangeven is heel belangrijk daarin :j

Sannens schreef:
Wat ik wel heel erg fijn vond, misschien een leuk tipje voor in de toekomst, waren de moment dat zij en ik alleen thuis waren. Ik wilde dan graag wel iets doen samen, maar wist niet hoe ik dat moest vragen of bespreken. Dus als ze dan zelf voorstelde van "Oh ik ga vanavond een filmpje kijken, wil je misschien samen kijken?" Dan is dat heel vrijblijvend, want ik kon gemakkelijk nee zeggen. Maar ook wel weer heel vriendelijk en open. Vond ik fijn, zo'n beetje een vrouwenavond.

Leuke tip, dankjewel! En ook voor de rest van je verhaal :j

@Betadine; Thanks! De dochters van mijn vriend voorstellen als 'dochters' lijkt mij dan weer best raar (alsof ik de plek van hun moeder inneem) al snap ik dat 'stiefdochter' naar klinkt. Als dit gaat spelen zal ik eens aan henzelf vragen wat ze het fijnst vinden.

@Joanne1997; Bedankt voor het delen van jou verhaal :) Een moedergevoel is ook niet iets wat ik zoek/verwacht. Misschien is (op den duur) het beeld van een soort van leuke tante wel haalbaar :) En als het echt niet werkt zien we wel weer verder.

@Nightingale; Ook jij bedankt voor het delen van je verhaal, ik heb er weldegelijk iets aan. Bijvoorbeeld dat je vertelt dat die eerste ontmoeting je helemaal niet meer bijstaat, dat het kan dat ik er een veel groter ding van maak dan de meiden, dat is wel een eye-opener.

Mijn vriend en zijn ex doen hun best het contact goed te houden, ook al is dat zeker nu lastig. Ze spreken bijvoorbeeld 1x in de twee weken af op een neutrale plek om wat ins-en-outs van de kinderen te bespreken, denk aan ouderavonden/schoolkampen/sport/verjaardagen etc. Ik heb daar uiteraard geen rol in (behalve vriendlief opvangen naderhand als dat nodig is) maar ik hoop zeker dat het hen lukt die ouder-relatie in elk geval werkbaar te houden.

@GDG; Helder bericht, dankjewel. Ik heb wel de neiging wat tegengas te geven :o Zoals ik eerder al zei staat qua samenwonen nog veel open. Ik zou bijvoorbeeld mijn eigen huis kunnen aanhouden en daar (een deel van de tijd) kunnen zijn als de kinderen bij mijn vriend zijn. Wat daarin prettig is gaat ook in overleg met de kinderen. Ook zijn de kinderen nu al structureel bij hun vader, weliswaar geen overnachtingen maar wel standaard maandag en vrijdag in de middag/avond.
Het huis zal ook zijn huis worden op papier (ik heb door ziekte geen inkomen, dus kom niet in aanmerking voor een hypotheek), maar het idee is wel om het samen te gaan uitzoeken etc. In die zin dus 'samen een huis kopen'.

Je hebt wel gelijk hoor, dat we snel gaan. Als hij al ergens woonde waar de kinderen wel konden blijven slapen dan zouden we ook langer wachten met samenwonen. Alleen de situatie is nu zo dat er in april een huis gekocht gaat worden (juist om de kinderen snel weer een eigen plek te gaan geven bij hun vader) en het voelt voor ons heel raar om dit apart te doen. Of ik er dan ook meteen fulltime bij in ga wonen gaan we nog zien. Misschien iets zoals ik hierboven schreef een soort deeltijd-Latten :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-18 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:53

DiantaM schreef:
GDG schreef:

Ik sluit me hierbij aan. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben wel een aantal jaren familierecht advocaat geweest en daarin komt dit toch veel voorbij. Houd de eerste tijd gepaste afstand. En dan heb ik het niet over een paar weken.

Wat zou dan wel een goede periode zijn qua 'gepaste afstand', volgens jou/jullie? En wat is 'gepaste afstand'?
Ik wil, zoals aangegeven, natuurlijk rekening houden met de meiden en de tijd nemen maar een paar jaar wachten om te gaan samenwonen voelt wel héél erg lang :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-18 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:55

bigone schreef:
poes schreef:
Denk idd dat het kortzichtig is om pubers als krengen te omschrijven. Er zit veel onbegrepen emotie achter. En als puber ben je gewoon nog niet volwassen en ga je daar anders mee om.

Elke puber kan een kreng zijn, ook je eigengebaarde kind. Wanneer ze dan ook nog eens onder invloed van een haatdragende ex staan dan maak je borst maar nat. Natuurlijk zijn het kinderen maar ook die kunnen je leven tot een hel maken.

O ik heb me ook zeker weten bot gedragen. Maar ik heb nog steed begrip voor mijn gedrag toen. Als kiid voel je je ontzettend machteloos want je hebt het allemaal maar te accepteren. Nee dat deed ik dus ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:04

Ga wat samenwonen betreft gewoon op de situatie af, er is niet zomaar een tijd op te zetten. Soms kun je dan heel lang wachten tot de drie dames het goed vinden. Van de andere kant, elke dag gaan mensen met kinderen uit elkaar en veel krijgen een nieuwe relatie. Soms moet je ook gewoon de knoop doorhakken ookal zijn kinderen er op tegen, heel veel kinderen blijven tegen puur omdat ze papa en mama weer samen willen hebben. En dan is de nieuwe vriend(in) altijd de boosdoener. Wanneer je maar uit blijft stellen blijft er hoop in die koppies en dus soms gewoon doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:12

Vriendlief leest hier inmiddels ook mee, hij is verbaast door het grote aantal reacties en leest ze met interesse :)

Ik (wij) heb(en) in elk geval veel aan de adviezen van iedereen, aan de nieuwe beelden die ik krijg :) Uiteindelijk maken wij samen het plan (samen met de meiden) en maken we onze eigen afwegingen. Toch helpt het om vanuit allerlei hoeken te lezen hoe anderen een soortgelijke ervaring hebben beleefd :j Blijf vooral schrijven dus, of je nu kritiek, complimenten, tips hebt of vooral je eigen verhaal wil delen. Alles is welkom :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:14

Blijheid schreef:
DiantaM schreef:

Wat zou dan wel een goede periode zijn qua 'gepaste afstand', volgens jou/jullie? En wat is 'gepaste afstand'?
Ik wil, zoals aangegeven, natuurlijk rekening houden met de meiden en de tijd nemen maar een paar jaar wachten om te gaan samenwonen voelt wel héél erg lang :o

Ik zou heel erg kijken naar hoe het gaat met de kinderen. Daar is vooraf geen antwoord op te geven. De een zal na het een paar maanden al prima vinden, de ander heeft misschien een paar jaar nodig.

En als dat een paar jaar is, zou ik daar dus goed over praten en kijken naar een oplossing/middenweg.

Het voordeel bij jou is dat je zelf geen kinderen hebt die er ook nog eens bij komen. Samenwonen met mijn stiefmoeder had ik al vrij snel denk ik niet erg gevonden. Alleen heeft ze zelf ook 2 kinderen waar ik dan weer totaal niet mee op kan schieten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:20

Maar hoe zien die kids dat nu dan? Weten ze van jullie plannen qua huis? Aangezien ze nu met die coach al hun wensen bespreken hebben ze wel de juiste info nodig :)

Verder: als ik goed lees kopen jullie helemaal niet samen een huis maar gaat hij een huis kopen? Ik denk dat een overgang dan zeker een goed idee is waarbij jij nog even jouw woning aanhoudt en kijkt hoe het gaat :j ik vind het ook wel een belangrijke nuance om te communiceren.
Laatst bijgewerkt door poes op 18-09-18 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:25

Overigens was er bij mij ook nog een stiefvader. Dat was helemaal een ramp. Voor mij was dat een vreemde die bij ons in kwam wonen. In ons huis. We kwamen helemaal niet overeen en mijn moeder kwam amper tussen. Gelukkig ging ik studeren. Ik ben erg kort na mijn afstuderen met bijna geen spaargeld alleen gaan wonen en de dag na mijn vertrek had stiefvader mijn oude slaapkamertje heringericht tot hobbykamer voor hem. Hij had alle spulletjes klaarstaan.

Moet er geen tekeningetje bij maken hoe die relatie zit :D

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:36

Mijn vriend heeft ook een dochter, weliswaar stuk jonger en toen ik in haar leven kwam was zij 4 jaar.
Zij accepteerde mij direct en vanaf moment 1 hebben wij een hechte band.
Ik heb soms zelfs moment dat ik even alleen weg wil en zij samen met haar vader kan gaan, maar zij er op staat dat ik mee moet!! :')
Bij ons voeden we haar samen op als zij bij ons is. Het echt straffen doet hij meer, maar er zijn ook weekenden dat hij veel weg is voor werk en ik samen met haar ben. Als zij niet luistert geef ik haar toch echt straf [ naar haar kamer en nadenken over wat ze deed en waarom ik daar boos over ben]
Over het algemeen gaat het super goed en accepteert ze mij en ook dat ik haar, waar nodig corrigeer. :j

Naar moeder ben ik altijd heel begripvol geweest en wil totaal haar plek niet innemen. Maar ik wil wel graag een goede band met de kleine meid hebben en ik wil haar de liefde geven die ik ook aan mijn eigen kinderen zou geven. ;) ik wil dat zij zich welkom voelt en dat zij, als wij zelf kinderen mogen krijgen, zich niet het 5de wiel aan de wagen voelt. Zij hoort er bij en ik vind haar belangrijk in ons leven

xChanelx

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:56

Wat fijn dat je er zo te lezen je best ervoor wil doen!
Het zijn inderdaad al best 'oude' kinderen, die kunnen goed aangeven wat ze wel of niet prettig vinden.
Ik heb zelf geen ervaring met scheidingen verder, maar ik kan me voorstellen dat het voor de kinderen fijn om te horen wat jij denkt. Dit zou je vriend tegen hen kunnen zeggen "X (Blijheid) zou het leuk vinden om jullie een keer te ontmoeten, maar ze snapt het ook als jullie dat lastig vinden of nog niet willen. Wat zouden jullie daarvan vinden?" Dan weten de kinderen van hem in ieder geval dat jij nieuwsgierig naar hen bent, maar dat ze daar wel zelf iets over te zeggen hebben (en dat is fijn, want alles verandert al zonder dat ze er invloed op hebben).

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:10

Blijheid schreef:
@Corelli; Dat gesprek met zijn dochters gaat er ook komen :j (in 1x, of in meerdere kleine stapjes) Het is wel zoeken naar goede timing.
Nu is bijvoorbeeld het ouderschapsplan nog niet rond, en weten we dus ook niet hoeveel de meiden straks bij ons wonen. Dat maakt het wat lastig zulke gesprekken te voeren, want 1 weekend in de 2 weken vlieg je toch anders aan dan wanneer het gewoon 50/50 verdeeld is.
Ik wil me ook niet teveel bemoeien met hoe hij gesprekken met zijn dochters aanvliegt, het zijn zíjn kinderen en ik ken ze nog niet eens. En ik wil me ook wel laten horen want het word wel ons leven samen. Ook dat is best een lastige balans.

Klinkt als een smoesje he :)) Ik hou het in beeld :j

edit; de kinderen zijn overigens ook met de kindercoach in gesprek over hoeveel ze bij welke ouder zijn etc. Juist om ze zonder meeluisteren (en mogelijke druk daarvan) van een van beide ouders de kans te geven hun eigen verhaal te doen.

Maar :D dit proces is toch al begonnen? Het begint toch niet pas bij de woning? Als ik je OP goed begrijp, zou je het juist vervelend vinden als je de meiden pas ontmoet rond april en denken jullie nu al na ook over de weg er naar toe. Dan is dit (of in ieder geval op korte termijn) toch het moment om er ook al met de dochters te gaan praten? Hiermee wil ik niet zeggen dat daar uit moet komen wat er in de tussentijd gaat gebeuren om het contact op te bouwen (misschien willen de meiden dat nog wel niet), maar het lijkt me wel wenselijk om ze juist in dit stadium al naar hun visie te vragen.

En snap dat je je niet te veel wilt bemoeien met hoe je vriend dat gesprek/die gesprekken aanpakt, dat is ook helemaal niet nodig waarschijnlijk :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:25

Ik ben ook een stiefouder.. Bonusouder vind ik veel te geitenwollensokkerig overkomen..

Il stuur vanavond wel ff pb naar je TS.. Ik vind het niet netjes naar "de ex" in dit verhaal om alles online neer te plempen.. :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:06

Ik ken de situatie. Ouders gescheiden toen ik 12 was. Mijn vader had vrij snel een nieuwe vriendin. Ze had zelf geen kinderen en ging met ons om alsof we inderdaad nichtjes/neefjes waren. Ondanks dat alles in het begin gelijk heel snel ging (wat echt een beetje mijn vaders ding is), kon ik het erg goed vinden met de nieuwe aanplakouder. Helaas hield het geen stand en kwam er al vrij snel een nieuwe vriendin.
Hier hebben we het even moeilijk mee gehad. Ik was toen 15, zusje van 13 en broertje van 10. Wij hadden het best moeilijk omdat we net twee maanden eerder van een klein dorp naar de grote stad 40 km verder op waren verhuisd.
Nieuwe aanplakmoeder had zelf ook kinderen, toen 10, 8 en 5.
De introductie was niet echt handig, wij waren bij pappa thuis en nieuwe vriendin zou langskomen. Pappa was even boodschappen doen en nieuwe vriendin stond al voor de deur :'). Opzich leuk eerste contact.
Daarna ging het snel bergafwaarts, er kwamen nogal wat nieuwe regels die voor haar kinderen golden, maar dus ook ineens voor ons, ook lang voordat ze gingen samenwonen en als haar kinderen niet ook mee waren. Wij waren niet echt gediend van die regels en dus werd de sfeer er niet echt beter op. Toen trok mijn vader ook nog bij haar in (wee r40 km de andere kant op) en de jaren die volgde waren niet altijd even leuk. Met de nieuwe aanplakzusje en broertjes ging het opzich wel redelijk. Verder was het wel zo dat als wij iets met pappa gingen doen de aanplakbroertjes en zusjes altijd mee moesten, anders was het niet eerlijk. Vooral mijn broertje had het daar moeilijk mee omdat hij echt zijn vader miste, maar nooit tijd alleen met pappa had.

Nu, 10 jaar verder zijn mijn vader en aanplakmoeder net getrouwd. Enkele jaren geleden kwam pas het moment dat we echt goed met haar konden praten en hebben we het er ook over gehad hoe moeilijk het in het begin was. Ze gaf zelf ook toe dat ze het niet zo had bedoelt en dat het achteraf ook echt niet handig was. Nou scheelt het ook dat wij zelf wat volwassener zijn en nu in staat zijn om gewoon een gesprek te beginnen in plaats van lekker tegendraads puber gedrag te gaan vertonen :').
Nu dus gewoon een leuke, gezellige band :).

Dus, tips:
- Neem de tijd, geef de dochters de tijd
- Niet aan komen zetten met regels, niet jouw taak
- Ga geen gesprek forceren omdat het de bedoeling is om met elkaar te praten, praat gewoon gezellig mee.
- Benaderen alsof het neefjes en nichtjes zijn vind ik een hele goeie!
- Zorg ervoor dat de dochters ook genoeg momenten hebben waarbij ze alleen zijn met hun vader. Dat kan gaan om 'savonds ergens eten en uitjes bv.

Succes ermee, en echt chapeau dat je er zo goed overna denkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:30

Ik heb alles even snel bijgelezen (tussen zadelmaker en met vriendlief op pad door), morgenochtend heb ik wat meer tijd en zal ik nog wat uitgebreider reageren. In elk geval weer bedankt allemaal voor jullie input!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:41

Ik heb twee stiefkinderen, maar zo zie ik ze niet. Het zijn de twee oudste van mijn partner. Zo noem ik ze ook, de oudste en de middelste van vriend. En dan hebben wij nog samen de jongste, die is wel helemaal van mij :D

Zij waren 2 en 7 toen de scheiding in werking werd gezet, beide ouders hadden al snel een andere partner. De ex vrouw eerder dan mijn vriend, die om die reden ook de stekker eruit trok, dus eigenlijk weten de kinderen niet beter dan dat wij (de nieuwe partners) er al zijn.

Ik weet niet hoe het aan haar kant er aan toe gaat, maar hier hebben ze net zo goed naar mij te luisteren als naar papa.
Wij zijn precies hetzelfde qua opvoeden en hanteren dus gewoon dezelfde regels, dus ik vind het nooit lastig wat dat betreft eigenlijk. Als ik zie dat zij zich niet aan de regels houden en hun vader is er niet, dan zeg ik er wat van, ook al is de vader er wel, maar ziet het zelf even niet, zeg ik het. Andersom geldt dat ik uiteraard ook zeg wat ze allemaal goed doen, dit doe ik ook vanuit mijzelf.
Mijn 'nee' is net zo veel waard als die van hem en hetzelfde geldt voor mijn 'ja'.
Ik heb het echt getroffen met mijn vriend die mij daarin ook vrij laat, hij wil ook dat ik doe zoals ik doe.
Want het is ook mijn huis en ik moet mij ook thuis voelen en niet op mijn tenen hoeven lopen.
Dit hoeven de kinderen uiteraard ook niet, maar de regels zijn vanaf begin af aan duidelijk. We zijn daarin erg consequent.

Om de kinderen hun tijd te gunnen met hun vader alleen gaan zij vaak samen naar het voetballen en blijf ik vaak thuis. Hoewel de oudste regelmatig vraagt of ik mee ga, vind ik het eigenlijk wel goed zo. Een vader-zoons moment. Ook heeft mijn vriend een middag per week vrij en eens in de twee weken zijn de twee oudste er dan ook, dan hebben zij en onze zoon ook alle aandacht van hun vader alleen.
Ik merk vooral dat de oudste dat ook fijn vindt, die heeft het wel echt moeilijk gehad met de scheiding en heeft af en toe nog een dip, dus dat dit zo kan, is heel fijn.

Het lastigst vind ik het contact met de ex.. Als er iemand 'niet zo intelligent' is... :o Nu heeft zij het ook niet mee dat zij een ex van mijn vriend is, maar ze doet ook gewoon echt hele domme dingen. Maar dat terzijde.. Daarom vind ik het af en toe ook wel moeilijk dat de twee kinderen er uberhaupt zijn, want daardoor blijft dat contact bestaan. Iets waar ik mij bij neer moet leggen, want het veranderd toch niet. Het gaat steeds beter :j

Ik denk dat als de twee oudste wat meer gaan puberen en zelfstandig worden, zij waarschijnlijk wel eens zullen zeggen dat ik hun moeder niet ben. Tja, wat is daar tegenin te brengen.

Ik heb ze trouwens leren kennen toen ik mijn vriend 1,5 maand kende ofzo. Van te voren heeft hij over mij verteld en ze waren razend benieuwd naar mij en de ontmoeting was ook heel erg spannend (want moeder van die twee en haar nieuwe partner waren er ook bij), al wilde de jongste meteen een knuffel van mij en kreeg ik netjes een handje van de anders en daarna moest ik met ze mee spelen. We zijn daarna ook zeer snel samen gaan wonen, net als de moeder van hun ook direct ging samen wonen met haar partner.

Ik heb denk ik het geluk dat ze nog zo jong zijn en zo flexibel, ik zou niet weten hoe dat zou gaan met tieners/pubers.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:03

Ik heb zelf ook gescheiden ouders (toen ik ongeveer 8 was denk ik ongeveer?) en mijn vader had toen heel snel een nieuwe vriendin maar dat liep niet zo soepel (ik kende haR daarvoor al en toen vond ik haar ook al niet zo aardig haha). Gewoon geen persoon waar ik fan van was. Later heeft mijn vader nog een serieuzere relatie gehad, en we hadden zeker veel momenten van jaloezie onderling (ik had Mn vader niet meer voor me alleen en zij moest ook delen) maar dat losten we op door dagen waarop hij iets met mij deed, dagen dat we met zn vieren weg gingen (ik, mijn ouders en stiefmoeder omdat mijn ouders heel Goes contact zijn blijven houden). Zo zijn we ook bijv een weekend weg geweest. Ik vond het vooral fijn dat ik niet moest “kiezen” wie mijn moeder was. L. was de vriendin van mijn vader en niet mijn moeder. Zij ging ook niet over opvoeding ed, maar was meer een soort gezellige kennis die toevallig een relatie met mijn vader had. Juist door haar niet als moeder te beschouwen is onze band best goed geweest toen, we deden veel spelletjes en maakten er vooral geen big deal van. Nou is de scheiding tussen mijn ouders ook wel een verhaal apart hoor haha.

Als je meer info wil mag je altijd een pb sturen

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:54

poes schreef:

Vooral niet als je vader samen is met je moeder en er ineens vandoor gaat met een ander.
Klinkt hard maar is wel hoe het kan voelen voor een kind/tiener. En dan word er nog van je verwacht dat je aardig en leuk doet.