[ENQ] bachelorscriptie psychologie, onderzoek naar eetgedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:38

Ingevuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:43

Helemaal ingevuld maar hij blijft mijn lengte fout rekenen dus ik kan hem niet verzenden -O-

Daarnaast eet ik koolhydraatarm dus ik eet geen fruit maar wel veel groenten...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:44

Lente schreef:
Helemaal ingevuld maar hij blijft mijn lengte fout rekenen dus ik kan hem niet verzenden -O-

Heb je wel met komma gedaan? 1,---

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:47

Tja, die vraag over of je kanker hebt (gehad). Ja en nee. Bij mij is een voorstadium van borstkanker gevonden. Ben geopereerd, ben bestraald (minimum aantal bestralingen) en alles is OK, maar het was dus nog geen kanker. Heb Ja ingevuld maar eigenlijk zit ik dus in een grijs gebied. Mis die tussenstadia wel bij een aantal vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:51

Suzanne F. schreef:
Lente schreef:

Heb je wel met komma gedaan? 1,---

Probleem is opgelost. Ik mag geen 1,80 zijn. 1,79 werd wel goedgekeurd :+

DiantaM

Re: [ENQ] bachelorscriptie psychologie, onderzoek naar eetgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:54

Ingevuld.. vega en een echte groente en fruit liefhebber

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:54

Ik mocht idd ook geen 1,70 inn dus ben nu 1,71 hahaha

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 21:57

theadora99 schreef:
Ik mocht idd ook geen 1,70 inn dus ben nu 1,71 hahaha

Oh jee, dat klopt niet. Uiteraard zouden alle lengtes gewoon ingevuld moeten kunnen worden. Ik ga even kijken of we dit nog kunnen aanpassen.

Heel erg bedankt voor het invullen en voor de feedback allemaal!!

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:15

Ik heb gewoon 1,70 kunnen invullen....
Kom wel tot de ontdekking dat ik een verslaving heb aan fruit en groente veel minder.
Grappig dat je door zo'n lijstje er ineens over na gaat denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:44

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Vind t wel interessant vanwege mijn opleiding. Heb nu al zin in mn afstuderen met spss. Not :')

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:47

Ik heb hem net ingevuld, maar twijfel of je door mijn antwoorden niet een verkeerd beeld krijgt.

Bijvoorbeeld over de vragen hoeveel groente en fruit ik eet. Ik heb daarin echt fases, waarin ik opeens heel veel fruit (echt een netje mandarijnen per dag bijv.) En groente eet en soms heb ik een periode (bijv. door de zomervakantie, zoals nu het geval was) dat ik het heel weinig heb gegeten. Door naar alleen de afgelopen maamd te kijken lijkt het dus alsof ik heel weinig groente en fruit eet, terwijl dit ligt aan de vakantieperiode.

Daarnaast woddt er op een gegeven moment gevraagd of de weegschaal grote macht over me heeft. Daar heb ik ja op geantwoord, omdat ik snel ondergewicht heb. Ik moet dus iedere dag letten op mijn voeding om geen ondergewicht te krijgen, maar uit de vragen lijk ik het idee te krijgen dat er vooral wordt ingegaan op diëten om geen overgewicht te krijgen.

Ook de vraag bent u op dit moment bezig met gewicht verliezen. Eigenlijk zou ik daar ja, moeten aanvinken aangezien ik ben afgevallen. Toch was dit afvallen niet de bedoeling en juist niet gewenst. Ik heb daar dan dus ook maar nee ingevuld aangezien ik denk dat er met opzet afvallen (diëten) wordt bedoeld.

Klinkt nu al veel kritiek, maar ik bedoel het niet vervelend. Denk alleen dat er anders misschien verkeerde conclusies aan gehangen wordt :o

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:55

Ik heb hem ook ingevuld!
Deel je de conclusie hier? Ben wel benieuwd :j

Ik eet best wat groente en fruit. Eet zoveel mogelijk veganistisch, dus dan blijft er niet zoveel anders over :+
Bovendien heb ik door een erfelijke factor een grote kans op darmkanker, waardoor ik me altijd wel bewust geweest ben van het belang van gezonde voeding. Al zegt dat natuurlijk lang niet alls
Daarnaast merkte ik tijdens mijn depressie dat, ondanks dat een reep chocola zo naar binnen ging, groente en fruit meer deed op de lange termijn. Minder suikerdips, meer energie én een beter gevoel, omdat ik gezond bezig was. Het was ook een manier om te leren zien dat ik goed voor mezelf mag zorgen. In plaats van zonder avondeten mijn bed induiken met een reep chocola.

En lekker bereid kan groente echt heel lekker zijn! :D :j

Wat ik me afvroeg, heeft het een reden dat er zo specifiek naar mandarijnen/sinaasappels ed wordt gevraagd?

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:11

Ik heb m ook ingevuld. Succes!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:22

Ik heb hem ook ingevuld, maar heb toch een paar bedenkingen ...

De vraag over mandarijnen vond ik ... misplaatst. Ik vreet mandarijnen met de kilo ... in het seizoen van de mandarijnen, niet nu.

Het aantal stuks "ander" fruit. Euh, en wat met druiven of bessen? Hoe evalueer je dan 1 blauw besje tov 1 stuk grape fruit of een volledige watermeloen ?

En die relatie van het eten van groenten/fruit tov sommige ziektes vind ik nogal eenzijdig benaderd.
Neem nu bv bloeddruk. Ik vermoed dat de achterliggende gedachte hier is dat hoge bloeddruk vaak zijn oorsprong vindt in een ongezond voedingspatroon en dat maw het eten van fruit en groenten (gezond) wèl (een positieve) invloed heeft daarop. Maar ikzelf heb een torenhoge bloeddruk en eet toch massa's fruit en groenten. Mijn bloeddruk is het gevolg van een slecht functioneerde bijnier (erfelijk bepaald). Hoe moet ik dan antwoorden? Het wenselijk antwoord is dat ik ervan overtuigd ben dat het eten van fruit en groenten een positief effect heeft op bloeddruk. In mijn geval heeft het er totaal niks mee te maken.

Verder wens ik je succes met deze enquête en je studie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:37

Ook ik heb hem ingevuld. De laatste vragen gingen er wel erg vanuit dat je problemen hebt met overgewicht, niet met ondergewicht, en dat je gaat eten als je stress hebt. Bij mij is het allemaal net andersom :P

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:43

Ik heb hem ook ingevuld :) Dol op groenten en fruit, maar een moeilijke ontbijter (lunch gaat tegenwoordig al beter) en lust ook vrij veel. Echter hebben wij niet zo vaak fruit in huis, maar vooral bananen gaan er altijd wel in :j

Overigens hoef ik zelf niet te koken (woon nog thuis), dus dat scheelt ook. Succes met jullie onderzoek!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:44

Ik heb ook een kanttekening, door prednison kom ik aan. Dat geeft ook vertekening bij mijn antwoorden.

En bij lengte staat alleen cijfers invullen, maar zonder komma lukt het niet....

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 00:19

Ik kan niet invullen omdat ik in België ben. Maar houdt je bij de verwerking ook in de gaten dat je geen enkelvoudige aselecte steekproef hebt getrokken, maar dat het om een onlineenquete met vrijwillige respons gaat? De soort steekproef kan een erg grote invloed op je uitslag hebben (bv mensen die amper groenten of fruit eten of zen maag zelfbeeld hebben, die het net niet in gaan vullen om maar iets te noemen). Ik ben aan mijn thesis aan het werken zn onze proffen hechten veel belang eraan dat we een kopje “beperkingen/bedenkingen van eigen onderzoek” hebben dat goed en doordacht uitgewerkt is.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:38

Marrie_L schreef:
Ingevuld!
Ik werd me wel heerlijk bewust van hoe weinig groente en fruit ik eigenlijk eet :')

Same haha

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:07

Ik heb het ook ingevuld, wel jammer dat je geen opmerkingen kunt toevoegen. Het lijkt nu alsof ik weinig groente en fruit eet (200 gr groente en 1 stuk fruit per dag), maar ik eet op het moment sowieso heel erg weinig omdat ik zwanger en kotsmisselijk ben. Dus groente en fruit beslaan toch een relatief groot deel van mijn voedselinname.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:16

Ik vond het ook jammer dat ik geen opmerkingen in kon vullen. Ik eet weinig groente (gemiddeld <100 gram per dag) en veel fruit (zeker 3 stuks en vaak meer per dag, soms zelfs het dubbele) omdat mijn darmen ontregeld raken van vele soorten (en teveel) groente

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:20

Ook ingevuld, succes met het onderzoek

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 11:26

Bedankt weer allemaal! Ik ga even proberen op vragen te antwoorden:

snuffie123, Bedankt voor je reactie! Het gaat inderdaad vooral om diëten met als doel gewicht te verliezen. Gelukkig hebben we straks een grote onderzoeksgroep waardoor de 'uitzonderingen' de resultaten waarschijnlijk niet veel zullen beïnvloeden. Wel goed dat je het aangeeft! Dit is iets om een volgende keer rekening mee te houden!

Amber15, ik kan de resultaten wel delen hier in dit topic! Ik denk dat we eind november alles geanalyseerd en uitgewerkt hebben. Wij hebben zelf niet bewust voor een aparte categorie voor mandarijnen en sinaasappels gekozen. Hier geldt ook weer dat we een betrouwbare en valide vragenlijst moesten gebruiken, en dat was deze. Deze is gevalideerd in Nederland o.a. d.m.v. biomarkers waarbij de groente- en fruitconsumptie van mensen o.b.v. wat ze hebben ingevuld op de vragenlijst is vergeleken met bepaalde waardes in hun bloed. Op die manier is gekeken of het op deze manier vragen naar groente- en fruitconsumptie overeen kwam met de werkelijk geconsumeerde hoeveelheid en dat was voldoende het geval.

Lukasje, wat je zegt over mandarijnen klopt inderdaad, dat is echt een seizoensfruit. We nemen mee in onze discussie dat de consumptie van fruit en groente afhankelijk kan zijn van het seizoen en dat dit mogelijk de resultaten beïnvloed kan hebben. Op de vragenlijst valt misschien inderdaad wel het een en ander aan te merken, toch is dit een valide en betrouwbaar bevonden vragenlijst die veel in wetenschappelijk onderzoek gebruikt is. We mogen er niet te veel aan veranderen anders is ons onderzoek niet meer vergelijkbaar met eerder wetenschappelijk onderzoek, dan wordt het appels met peren vergelijken (toepasselijk haha). Voor ons onderzoek is het overigens niet zo van belang dat de ingevulde hoeveelheid groente en fruit tot op de gram nauwkeurig overeenkomt met de werkelijk geconsumeerde hoeveelheid. Het gaat er in ons onderzoek om dat we onderscheid kunnen maken tussen individuen en dat er een rangorde te maken is tussen mensen die meer en minder groente en fruit eten en die rangorde of dat onderscheid overeenkomt met de werkelijkheid.
De vragen over de relatie tussen het eten van groente en fruit en de kans op het krijgen van bepaalde aandoeningen gaat vooral om de attitude van mensen in het algemeen. We kijken dan in hoeverre mensen van mening zijn dat lichamelijke gezondheid te beïnvloeden is met het eten van groente en fruit en of mensen die daar meer van overtuigd zijn ook meer groente en fruit eten. In jouw specifieke geval heeft het eten van groente en fruit helaas geen invloed op de bloeddruk. Daarom werd er ook gevraagd of mensen (in het algemeen) hun kans kunnen verkleinen op het krijgen van ... (allerlei nare ziektes en aandoeningen).

Zoe_97, thanks! Dat gaan we inderdaad vermelden. Precies wat je zegt, dat mensen zelf de keuze maken om dit topic aan te klikken en mee te werken kan al een heleboel zeggen over mensen. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat mensen die sneller meewerken aan zoiets op het vlak van persoonlijkheid verschillen van mensen die dit niet doen. En inderdaad zou het zo kunnen zijn dat het onderwerp júist mensen die bewust met voeding omgaan triggert om mee te doen, dan heb je geen goede dwarsdoorsnede meer van de algemene populatie. Ons wordt inderdaad ook geleerd om dat allemaal op te nemen als beperkingen en limitaties van het onderzoek.

Hopelijk weer wat verduidelijking! Bedankt allemaal voor het invullen en voor de feedback!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:30

Bij mij zal er iets komisch uitkomen. Denkt u dat de lichamelijke gezondheid te beïnvloeden is met het eten van groente en fruit? Ja. Bent u voornemens om meer groente en fruit te eten? Nee. :')

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 11:37

Toffeltje schreef:
Ik heb het ook ingevuld, wel jammer dat je geen opmerkingen kunt toevoegen. Het lijkt nu alsof ik weinig groente en fruit eet (200 gr groente en 1 stuk fruit per dag), maar ik eet op het moment sowieso heel erg weinig omdat ik zwanger en kotsmisselijk ben. Dus groente en fruit beslaan toch een relatief groot deel van mijn voedselinname.

Goede opmerking! Was inderdaad misschien handig geweest om op het eind mensen die nog iets kwijt willen daar de gelegenheid voor te geven. Dan hadden we in bepaalde gevallen, wanneer iemand's situatie zó afwijkend is bijvoorbeeld kunnen besluiten om diegene niet mee te nemen in de analyses.
Maar voor de meeste gevallen denk ik dat dat niet nodig is. We willen een zo goed mogelijke dwarsdoorsnede van de algemene populatie en daar zitten dus ook mensen bij die zwanger, ziek, allergisch (noem maar op) zijn. Doordat we een grote onderzoeksgroep heb, zullen de 'uitzonderingen' de resultaten niet te veel beïnvloeden.

Ik denk trouwens niet dat 200 gram groente weinig is vergeleken met anderen! We hebben een uitgebreide literatuurstudie gedaan naar eerder onderzoek op dit gebied, daaruit blijkt dat mensen in NL echt weinig groente eten. Ik denk dat je met 200 gram groente bovengemiddeld zit! :')