Eerste auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muisssx

Re: Eerste auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:21

Ik ga zo mijn eerste auto ophalen. Ik heb een volkswagen polo uitgezocht uit 2003 met 216.000 op de teller. Een volkswagen / polo is vooral fijn omdat onderdelen makkelijk te vinden zijn (tweedehands op de sloop/ nieuw omdat ie nog steeds wordt geproduceerd) en het motorblok gewoon veel kilometers aan kan.

Verder adviseer ik je vooral om iemand mee te nemen die er verstand van heeft, die kijken heel anders en kunnen je veel vertellen over te verwachten kosten!

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:03

De C1 lijkt me niet zo’n goede keuze. Ze staan niet al te best bekend en natuurlijk kun je met wat voor auto je dan ook koopt geluk of pech hebben, maar je kunt het risico wel beperken door geen auto met een slechte reputatie te kopen.

Zo’n Fox lijkt me een betere keuze. Die is dan wellicht een klein beetje duurder in belasting en verzekering, maar je hebt dan wel iets meer auto voor je geld, naar mijn mening.
Die kleintjes zie ik best vaak klemgereden/niet serieus genomen worden in het verkeer. Daarin zou ik me zelf niet zo veilig voelen. Ze zijn ook zo klein, er is niet veel kreukelzone als het misgaat.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:19

Arnon schreef:
Ik had al even gezocht naar een recent topic, maar ik kon even niks vinden.

Ik ga morgen dus voor het eerst kijken bij een auto om te kopen. Wat zijn goede tips en tricks? De auto die ik op het oog heb is een Citroën C1 uit 2006, net iets meer dan 130.000km.
Ik las dat garantie niet automatisch bij de auto zit, hoe zit het dan als er toch iets kapot gaat? Ik wil hem kopen bij een autodealer, ik heb namelijk 0 verstand van auto's. Moet ik dan nog ergens anders een aankoopkeuring doen of is dat niet per se nodig?
Wat zijn vragen die ik móet stellen? :D

Alvast bedankt

Neem iemand mee die er verstand van heeft.
En als je die niet hebt, lees van te voren reviews over degene waar je de auto wil gaan kopen.

Maar mijn automannetje koopt nooit bij een handelaar!

Of het een goede prijs is, neem eens een kijkje op marktplaats, toets jaartal, km stand ed in.
Verdiep je erin.

Wat ik goede auto's vind, zijn de opel corsa, nissan micra, daihatsu en de wat oudere hyunday excel.

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:28

Mijn eerste auto en nog steeds de Aygo. De teller staat nu op 111.000 km tot nu toe geen problemen mee.
Ik heb hem nieuw gekocht. Komt uit 2010.
Rijdt heerlijk nog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:46

Ik heb een Seat arosa gehad waar ik 13 jaar probleemloos mee rond heb gereden! :D

Daarna een VW Lupo gehad, ook super betrouwbaar!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:46

Sowieso nooit een Francoos nemen. Is altijd troep tenzij je in het segment van 30.000 of hoger gaat kijken.

Volkswagen en Volvo zijn hele betrouwbare auto's.
Ik ben persoonlijk wel fan van Volvo. Mini's zijn tegenwoordig ook wel te krijgen voor 3000 euro. En zijn ook betrouwbaar ( BMW).

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:47

Mijn eerste auto was een Aygo. Was een wat jongere, iets minder op de teller, en maar paar 1.000 duurder (6500).

Je kan altijd kijken naar een opel corsa! Zijn hele degelijke auto's en kunnen iets meer hebben. Zijn ook echt wel te vinden met jouw budget! Je rijdt ook meer in een auto voor je gevoel dan in een C1 of aygo.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:49

Absolem schreef:
Sowieso nooit een Francoos nemen. Is altijd troep tenzij je in het segment van 30.000 of hoger gaat kijken.

Volkswagen en Volvo zijn hele betrouwbare auto's.
Ik ben persoonlijk wel fan van Volvo. Mini's zijn tegenwoordig ook wel te krijgen voor 3000 euro. En zijn ook betrouwbaar ( BMW).

Ik was anders erg blij met mijn nieuw gekochte 107 en nu mijn nieuwe 108. Geen dag iets mee gehad.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:55

- is de distributieriem vervangen?
- heeft de auto tijdig zijn beurten gehad?
- zit er een nieuwe apk op en had de auto toen ook min punten?

Vragen die je kunt stellen aan de verkoper en ook zelf uit kunt opzoeken. O.a. in de boekjes. Probeer ook veel verschillende auto’s uit. Dan merk je vanzelf wel wat je fijn vind. En voor dat budget kan je best een leuke en degelijke auto kopen.

Persoonlijk zou ik gaan kijken bij VW of Opel. En ga ook de recensies opzoeken van het type auto. Vooral de ANWB geeft nuttige informatie.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:14

suzuki swiftje?

geen geen distributieriem maar een ketting = voordeliger in onderhoud.
heerlijk scheurbakkie :) en rijdt degelijk en niet als een koekblik

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:21

Aziaten zijn over het algemeen ook heel erg goed en blijven rijden. Denk aan Suzuki, subaru, Kia, Hyundai en Honda.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:36

Maar wat is een Aziaat? De Aygo is een Tsjech, net als C1 en 107. De Swift is meestal een Brit, maar kan ook Japanner zijn. Enz ;)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:56

Ik heb zon beetje alles gehad. En mijn ervaring is wel dat Renault het slechtste uit de bus kwam voor mij. Net als Peugeot. Mijn Nissan was veruit het beste. Weinig onderhoud en goedkoop in onderhoud. Wel een model wat al heel lang niet meer gemaakt word. Ik heb hem weggedaan omdat ik Mn aankoop bedrag ervoor terug kon krijgen na 2 jaar rijden. Kwam wat laswerk aan van dezelfde waarde dus weggedaan.

Volkswagen is prima alleen duur in reparaties vind ik. Al rijd ik nu al even in Mn lupo en die heeft met onderhoud, apk en aankoop nu nog steeds niet meer gekost dan 1600 euro. Dus wat dat betreft wel een fijne auto. We doen veel zelf dus dat drukt de kosten ook wel. Mijn fox was niet zon beste aankoop overigens. Vond dat geen fijne auto. Mini vind ik nog beroerder rijden dan die fox. Die heb ik welgeteld 1 week gehad en toen ging hij heel snel eruit. Zelfs mijn Nissan uit 93 reed fijner ondanks verlaagd etc.

Verder moet je gewoon mazzel hebben. De een Zweert bij een merk, de andere vind het niks. Mn moeder heeft een chevrolet spark met gas. Rijd heel zuinig maar vind het maar een traag ding. Hij is eerst van familie geweest en die hebben er echt amper kosten aan gehad. Dus volgens mij wel een fijne auto. En niet zo duur voor een vrij jonge auto.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:26

Ik heb eigenlijk nog altijd spijt dat ik mijn Nissan Micra uit 2004 heb ingeruild :') vond dat echt een heerlijk ding, nooit problemen mee gehad

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:34

Je zou ook nog voor een stapje groter kunnen kijken. Ik heb heel veel plezier en lage kosten gehad aan een C3. Ik vond het een fijne auto! Een tikje groter, maar niet perse super duur.

Ik was 30 per maand kwijt voor belasting en 18 voor wa verzekering.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:36

Ik heb sinds anderhalve week een peugeot 107 uit 2008 met 140k op de teller als eerste autootje :)
Mijn vader is APK keurmeester en heeft de auto op de brug gehad en gecontroleerd.
Voor 2300 een hele prima deal gesloten!
Advies is dat je hem het liefst bij een particulier koopt (goedkoper, want handelaar moet na inkoop er ook nog geld aan verdienen). En liefst niet teveel eigenaren en dan ook het liefst een eigenaar die niet al te jong is. Gemiddeld gezien geven oudere mensen makkelijker geld uit aan hun auto dan jongeren die misschien ook minder verdienen. (Wel algemeen vooroordeel, blijft altijd goed kijken naar de auto.)

Neem inderdaad iemand mee met verstand ervan want je wordt bedonderd waar je bij staat.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 22:04

Het is uiteindelijk een Volkswagen golf geworden! Wel uit 2001, maar niet super veel kilometers en van nette oudere mensen geweest. :D Ook alle recente onderhoudsbeurten vermeld, dus heel fijn! Er moet nu alleen nog een sensor vervangen worden en dan kan ik hem eind van de week ophalen.

Thanks allemaal voor de tips, zeker nuttig geweest! :)

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:10

Ik heb een Suzuki Swift uit 2006. Nu bijna 2 ton op de teller.

Overgenomen van mijn moeder, dus weet dat de auto altijd netjes onderhoud heeft gehad maar er is naast het normale onderhoud eigenlijk nooit wat mee aan de hand.

En als er dan iets gefixt moet worden vallen de kosten voor de onderdelen ook wel mee.

Auto is wat robuuster dus voelt ook wat meer aan als een “auto” op de snelweg.

Edit: gefeliciteerd met je aankoop!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:23

Arnon schreef:
Het is uiteindelijk een Volkswagen golf geworden! Wel uit 2001, maar niet super veel kilometers en van nette oudere mensen geweest. :D Ook alle recente onderhoudsbeurten vermeld, dus heel fijn! Er moet nu alleen nog een sensor vervangen worden en dan kan ik hem eind van de week ophalen.

Thanks allemaal voor de tips, zeker nuttig geweest! :)

Ik moet nu echt meteen aan die VW reclame denken met dat oude vrouwtje. Waar vader en zoon gaan kijken bij een golf, dat vrouwtje zien en meteen denken de buit binnen te hebben. Totdat je dat oudje erin ziet scheuren waar een 18jarigepetjesdrager nog wat van kan leren _O-

Maar klinkt als een goede en fijne eerste auto! Je hebt met een golf ook wat meer auto dan zo'n mini, en onderdelen zat als er iets aan is want die dingen rijden in grote getale rond. Veel plezier ermee!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:37

@santigo dat had ik ook :') is ie rood toevallig TS? :')

Succes met je aankoop! Veel veilige KMS gewenst.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:46

Jaren geleden een Soes gekocht voor 500 euro. Soes is 4 a 5 jaar mee gegaan en kwam uit 94. Dus Japannertjes zijn de beste