Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Bloemetje75 schreef:@_Dreamer, ook dat levert wellicht paarden op die er niet meer op willen...
Emita schreef:Met achteruit rijden en achteruit inparkeren is het vooral lastig dat je de tegenovergestelde richting op moet sturen, maar als je het wat vaker oefent dan valt het kwartje wel.
Bloemetje75 schreef:Ik was ongeveer hetzelfde kwijt als Granoek voor een pakket. Maar besloot vanwege mijn zelfvertrouwen een extra blok van 2uur les te nemen. Ik heb zowel mijn autorijbewijs (dik 20 jaar geleden) als mijn motorrijbewijs (16 jaar terug) in 3 pogingen gehaald. Mijn E achter B op wonderlijke wijze in 1 keer....
Mijn advies is, ga naar de rijschool. Het gaat om de veiligheid van je dieren (en van jezelf en de rest van het verkeer). Als je het bedrag omrekent naar het aantal jaren dat je hopelijk er plezier van gaat hebben, is het geen absurd bedrag. Ook al is het veel geld.
Gaat echt om oefenen met de trailer/aanhanger zonder levend wezen erin
Mijn auto en motor heb ik beide in 1x gehaald, ik heb verder ook geen faalangst!
Rex_Rolfo schreef:Emita schreef:Met achteruit rijden en achteruit inparkeren is het vooral lastig dat je de tegenovergestelde richting op moet sturen, maar als je het wat vaker oefent dan valt het kwartje wel.
Gefeliciteerd met je E achter B
Tip voor achteruit rijden: de bovenkant van het stuur stuurt de auto, de onderkant stuurt de aanhanger.
Dus als de aanhanger naar links moet draai je de onderkant van het stuur naar links (met de klok mee)
Anoniem schreef:Granoek schreef:Bij ons zijn de bijzondere verrichtingen:
-100m recht achteruit rijden tussen 2 lijnen.
-Dan terug vooruit
-In een S inparkeren tussen hekken die +/-35m uit elkaar staan dacht ik (dus fileparkeren). Met een afstand van max 30cm tussen het achterste hek en de trailer. Je mag wel uitstappen en gaan kijken zo veel je wil
- trailer los kopppelen
- auto weg rijden en naast de trailer parkeren
- auto terug voor de trailer inparkeren en trailer aankoppelen
- weg rijden uit de parkeerplaats
Ik kan niet eens fileparkeren in een normale auto, laat staan met aanhangerDie moet ik dus flink gaan oefenen hahaha
Maar thanks! dit zijn wel wat handige dingetjes om te oefenen!
@Milan_lover oh wat naar zo'n instructeurTop dat je wel geslaagd bent!! Ben wel heel benieuwd nu wat zijn reactie was?
Ik wil denk ik mijn E halen bij de rijschool waar ik ook m'n motorrijbewijs gehaald heb, die vond ik zo ontzettend fijn namelijk!
En verder ga ik sowieso niet op pad zonder m'n pa en eerst lekker op "eigen" terrein om inderdaad te wennen aan goede bochten nemen en dat soort dingen :J
Dat ik nooit had mogen slagen, enz enz. Maar hij was niet mee dus hij kon er helemaal niets over zeggen. Toen ik wegreed met mijn examen zei de examinator dat ik best egoïstisch mocht zijn met de trailer erachter. Dat heeft mij toen wat rust gegeven en het examen ging super. Bijzondere verrichtingen ook allemaal in een keer gedaan zonder extra te moeten steken etc. Bloemetje75 schreef:Ik was ongeveer hetzelfde kwijt als Granoek voor een pakket. Maar besloot vanwege mijn zelfvertrouwen een extra blok van 2uur les te nemen. Ik heb zowel mijn autorijbewijs (dik 20 jaar geleden) als mijn motorrijbewijs (16 jaar terug) in 3 pogingen gehaald. Mijn E achter B op wonderlijke wijze in 1 keer....
Mijn advies is, ga naar de rijschool. Het gaat om de veiligheid van je dieren (en van jezelf en de rest van het verkeer). Als je het bedrag omrekent naar het aantal jaren dat je hopelijk er plezier van gaat hebben, is het geen absurd bedrag. Ook al is het veel geld.

wil best een dagcursus, lessen daarvoor kan ik ook met mijn vader (die heeft zo'n beetje alle rijbewijzen en zit al meer dan 30 jaar op de weg). Heb mijn rijbewijs in oktober 4 jaar dus de regeltjes en het spiegelen zit er nog wel aardig in. 
Het wat meer egoïstisch zijn zal ik ook echt moeten leren. Met de auto rij ik wel, maar met de motor ben ik vanwege kwetsbaarheid veelte voorzichtig af en toe, en met de trailer heb ik (nu al
) hetzelfde gevoel...
In verband met mijn werk vind ik zo'n dagcursus ook veel praktischer
Aan- en afkoppelen doe ik altijd zelf (incl de auto ervoor zetten) dus daar verwacht ik geen problemen mee 
Ik heb mijn autorijbewijs nog niet zo lang, bijna een jaar. Maar motor al wel 3 jaar dus wegervaring wel voldoende en al die regeltjes zijn nu inderdaad nog helemaal vers wat ik echt wel als een voordeel zie!
ik volg!
. Combi zal ca. 3700 kg zijn. Anoniem schreef:@Milan_lover vind het echt fantastisch dat je geslaagd ben, even mooi het tegendeel bewezenHet wat meer egoïstisch zijn zal ik ook echt moeten leren. Met de auto rij ik wel, maar met de motor ben ik vanwege kwetsbaarheid veelte voorzichtig af en toe, en met de trailer heb ik (nu al
) hetzelfde gevoel...

:
), maar wel fijn om het te hebben.
Heb hem gehaald met het idee altijd handig.. Ik zal toch echt niet alleen op pad gaan als ik weer moet rijden. Zolang het naar voren is prima, maar (bochtjes) achteruit zal toch wel even spannend zijn haha