Problemen met de buren

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:45

Ik vind het echt overdreven van je buren eerlijk gezegd. Een baby moet je juist laten wennen aan geluiden zoals stofzuigen anders worden ze er uiteindelijk wel wakker van. Hoe stiller je bent hoe makkelijker ze dan wakker schrikken als er een keer wel wat is. Ik kan bij onze peuter nu gewoon de overloop stofzuigen als hij slaapt, hij slaapt er doorheen. En als jij, zoals je al zegt, een beetje je best doet eerder te stofzuigen lijkt me het probleem opgelost

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:45

Misschien kun je eens met de buren om tafel. Aangeven dat jij gewoon niet voor 1800 kunt stofzuigen, maar dat je kunt beloven dat je iig niet meer na 2000 stofzuigt. Daar kun je ook bij vertellen dat dit natuurlijk al tijden jouw ritme is :).

En ik zou echt kijken naar een robot, misschien dat er subsidie op te krijgen is via de WMO, dat je via marktplaats iets kunt regelen oid?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:47

ChelseaAyLee schreef:
Om 9 uur is inderdaad laat, maar dat kwam helaas even zo uit. Had er verder niet aan gedacht, en normaal zuig ik eerder op de avond. Snap wel als ze willen dat dat wat eerder is, maar niet dat ze stellen alleen ochtend of middag, dus dat is tot 1800. Een robotstofzuiger is wel een optie misschien ja, maar ben bang dat die het verliezen tegen wat de honden allemaal meeslepen op een dag en de haren. Ik stofzuig niet vaak, hooguit 2 keer in de week, de rest veeg ik en borstel ik. Maar hun eisen dus dat is in de ochtend of middag stofzuig, dus helemaal niet in de avond meer. Dus rond 1800 stilte. En nee mijn ritme is niet zwaar, van de boerderij word ik niet overprikkeld, daar kom ik juist tot rust. Het is vooral de indrukken onderweg, de geluiden van verkeer en bepaalde andere geluiden en bijv winkels ed waar ik erg overprikkeld van word. En de mensen en gespreken die ik moet voeren. En tenslotte nog de pijntjes en dingen in mijn eigen lijf.Ik doe iedere dag net wat ik zelf aan kan in mijn tempo, soms kan dat niet want je hebt niet alles in de hand in het leven, maar dat uit zich dus in meer pijn, slopende vermoeidheid en lichamelijk ziek worden. Ik leef zo prikkelarm als mogelijk is in deze maatschappij op mijn eigen tempo in mijn eigen ritme. En probeer me te omringen met dingen waar ik van kan genieten zodat de slechte dagen niet zo slecht lijken. Ik heb de buren al wel een keer wat verteld, over de slaapstoornis en mijn autisme, maar om nu alles helemaal aan hun uit te leggen. Merk hier ook al onbegrip, zo van dat doe je toch even veranderen. Die mensen hebben totaal geen idee hoeveel mij dat wel niet kost.
En nogmaals overdag zuigen kan gewoon niet, dan ben ik niet thuis, en van een uitkering een schoonmaker betalen gaat ook echt niet helaas.

Ik heb ook een Roomba iRobot stofzuiger en dat gaat dikke prima. Nu 8 katten, maar heb er ook 11 gehad met nog eens een nest kittens erbij. Bij de Roomba kun je de borstels makkelijk los klikken en heb je een speciaal hulpstuk om makkelijk in één beweging het resterende haar van de roterende borsteld af te kunnen halen. Ik moet de borstels 1 tot 2 keer per week even schoonmaken (even afhankelijk van hoeveel ze verharen), kost me hooguit een minuut. De opvangbak moet ik om de 1-2 dagen leeg gooien.
Bij mij start de Roomba automatisch, ongeveer op de tijd dat ik het huis uit moet naar mijn werk. Dan kan ik dus eerst een extra check doen of er geen ongelukje op de grond ligt (haarbal of een drolletje die is blijven kleven) voordat de Roomba zijn ronde doet.

Het scheelt echt zo ontzettend veel haar en stof in huis, toen de accu het na 5 jaar begaf en ik moest wachten tot de nieuwe accu binnen was, schrok ik van hoeveel plukken haar er ineens in huis waren.
Door de Roomba hoef ik zelf maar eens per twee weken te stofzuigen in huis, dan echt goed in de hoeken en op de plekjes waar de Roomba niet goed kan komen.

Het geluid is ook heel verdraagzaam, veel minder luid dan een gewone stofzuiger (dus minder prikkels voor jou). De katten zijn ook niet bang voor de Roomba, wel voor de gewone stofzuiger.

Stel jij zou het om 11:30 uur instellen, dan is je huis netjes gezogen als je weer thuis komt en hebben je buren niets te klagen. Het zou me zelfs verbazen als ze de Roomba kunnen horen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:55

Tja een baby slaapt over het algemeen makkelijk tijdens het geluid van het stofzuigen. Hier sliepen ze juist eerder als ik ging stofzuigen.

Alleen als je nu pertinent weigert je enigszins aan te passen aan de vraag van je buren, vind ik dat je straks ook niet moet klagen als het kindje ouder is en om 7:30 lekker aan het spelen is en jij daar wakker van wordt.

Het is geven en nemen en proberen begrip op te brengen voor elkaars situatie. Dus vraag eens aan je buren of je eens op kraamvisite mag komen als je een goede dag hebt. Dan kun je het er eens rustig over hebben en kijken naar haalbare oplossingen.

Juist in een flat zal je toch rekening met elkaar moeten houden. Je hebt zoveel buren rondom je (ik prijs mezelf dan ook echt gelukkig dat ik achteraf zonder buren woon :o )

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 00:05

Dankjewel voor de tip van de robotstofzuiger, ga er zeker naar kijken. Voor 8 uur had ik zelf ook redelijk gevonden, voor 6 uur niet. Maar ook gewoon de toon van het berichtje. Zeg wil jij je stofzuigtijden aanpassen naar overdag. Het komt een beetje eiserig over, en als ik dan aangeef dat dat niet gaat door blijven drammen, alleen ochtend of middag, dagen maakt me niet uit, dan krijg ik wel zoiets van ja ik betaal ook huur en heb rechten. Met andere dingen houd ik echt wel rekening, heb bijv een wasmachine met startuitstel gekocht zodat ik kan bepalen wanneer hij draait als ik de was erin gooi, en harde muziek draai ik dus zelden, maar het moet wel redelijk zijn, zij houden nl ook zelden rekening met mij. In het weekend heb ik hetzelfde ritme, dus ben ik er overdag ook niet. Ik denk dat ik idd maar voor 20.00 ga aanhouden, dat lijkt me redelijk.
En weigeren mijn ritme is heus niet vrijwillig zo van ik gooi lekker mijn kont in de krib. Zo ben ik mijn hele leven beschuldigd van dat soort dingen en daar pluk ik nu de vruchten van. Je heb geen idee hoe autisme werkt en hoe verschrikkelijk je je vaste ritme nodig hebt en wat dat met je doet als dat verstoord wordt. En dat voor andermans keuze een baby te nemen in een flat, mijn keuze is het niet, maar dan denken mensen wel dat je je leven zo even op andermans keuze aanpast.
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 05-09-18 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:07

Dat. Je moet dit eigenlijk heel erg blond aanvliegen.
"oh, sorry! Nee, ik zal uiteraard niet meer na 20.00 stofzuigen, ik was even vergeten dat jullie die kleine hebben tegenwoordig! Maar ik zal voortaan even op de klok kijken."
Net doen alsof je niet snapt dat zij voor 18.00 bedoelen.

Als ze dan nog moeilijk doen kun je gewoon heel duidelijk worden. "Sorry, maar voor 18.00 stofzuigen is voor mij niet altijd haalbaar, dus ik zal zorgen dat het voor 20.00 is. Het spijt me dat ik niet verder aan jullie tegemoet kan komen."

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:18

Ik vind het ver gaan dat ts zich aan moet passen aan de nieuwe situatie van haar buren.
Ik woon zelf in een flat en ook hier is baby enjonge kinderen aanwezig.
Baby is een huil baby, de jonge kinderen kletteren (want normaal lopen kunnen ze niet) langs mijn slaapkamerraam.
Ik moet erg vroeg op dus ga ook vroeg liggen, en ja ik heb regelmatig wakker gelegen of ben wakker geworden door de kinderen.
Uiteindelijk is het mijn probleem dat ik er wakker van lig of wakker door word, oplossing oordoppen en met snikhete dagen het raam dicht.
Baal ik ervan ? Absoluut!
Maar leefgeluiden heb je in een flat gewoon te dulden van elkaar.
Als het mij uitkomt om 21.00u te stofzuigen dan doe ik dat, zolang het geen 22.00u is mag dat gewoon!
Zoals ik oplossingen heb moeten zoeken voor het geluid van een ander, werkt het andersom ook.

Nu ligt het ook volledig aan de toon hoe er gevraagt word rekening te houden met elkaar.
Ik ben de beroerdste niet.
Maar een tijd verbinden aan wanneer iemand zijn huis stofzuigd vind ik echt ver gaan.
Ts heeft in dit geval een uitkering maar wel een dag besteding, hoe waren de reacties geweest als ze een betaalde baan had van 8 tot 5 en haar boodschapjes daarna moest halen ?
Stop een uur eerder met je werk, dab kun je je huisstofzuigen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:23

21 uur is een discussiepunt. Persoonlijk vind ik het niet te laat, maar oké. :)
Voor 18 uur vind ik sowieso van de zotte. Je zult maar, net zoals heel veel mensen een 9-17 baan hebben. Met boodschap doen en naar huis rijden is het vast al dik na 18 uur. Mag je dan je huishouden niet doen omdat een ander een baby heeft?
En er zal eens om 21 uur een plant omvallen, mag je dan die aarde niet een keer opzuigen?

Als je zo ontzettend op de rust voor de baby bent gesteld lijkt een flat me geen ideale woonomgeving. Dus kunnen ze daar wat aan doen i.p.v de buren delegeren.
Kom op zeg, zijn ze gek geworden?

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 00:24

Helaas gaat dat dus al niet meer aangezien er al wat berichtjes over en weer zijn gegaan. Hun eerste en mijne dat dat dus niet gaat, en van hun weer in de ochtend of middag. Heb gekozen om verder te zwijgen. Maar zal ieder geval niet meer na 20.00 stofzuigen, dan hoop ik dat het daarmee klaar is. Ik ben al een tijdje aan het zoeken voor een benedenwoning, maar zelfs met 14 jaar inschrijftijd hier in de omgeving tot nu toe geen geluk. Ga gewoon denk ik nu toch wat verder weg ook zoeken en hopen dat ik snel geluk heb. Denk namelijk dat ze nu om elk geluidje al gaan zeuren, en de manier waarop is niet zo prettig.
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 05-09-18 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:24

ChelseaAyLee schreef:
Ik kan pas slapen als ik bijgekomen ben van de overprikkeling van de dag, en als mijn hoofd rustig is. In de praktijk is dat ik ongeveer rond 2 uur slaap. Ik heb wel 8 uur nodig dus slaap tot 10, kwart over 10. Dan heb ik een tijdje nodig om op te starten en te douchen en zo, en dan ga ik naar de boerderij waar mijn paarden staan, met de honden. Meestal ben ik daar rond half 12. Ik heb daar ook kippen, een tuin, een caravan en een moestuin, en ik help op de boerderij als ik een goede dag heb om de kosten van mijn weilanden te dekken. Ik kan hier doen wat ik aankan die dag, op mijn eigen tempo of alleen het hoognodige als ik een slechte dag heb, dan kan ik gewoon wat zitten en van de dieren genieten. Met het goede weer ben ik er de hele dag, meestal rond een uur of 6, 7 thuis, soms later. Dan moet ik dus s'avonds mijn huishouden doen. Meestal veeg ik de vloer, maar met 3 herders moet ik toch regelmatig de stofzuiger pakken. Van het stofzuigen ga ik enorm zweten en raak overprikkeld. Waar ik vervolgens een behoorlijke tijd weer moet van bijkomen.

Is het niet mogelijk om je ritme iets naar voren te schuiven? Zelfde ritme, zelfde volgorde, maar bijvoorbeeld een uur naar voren schuiven.
Niet dat het per sé moet hoor, maar misschien is het iets waar je zelf ook voordelen in ziet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:34

Je hebt twee opties:
1. Je hebt er schijt aan en doet gewoon wat jij wilt, wanneer jij wilt...
Gevolg: burenruzie en wss gaan zij jou terug pakken (op je zwakke punt).

2. Je past je daar waar mogelijk aan.
Gevolg: geen boze buren, maar wel een aanpassing in jouw ritme waar jij tegenop ziet.

Ik snap dat dat lastig is en het lijkt moeilijk en je hebt veel moeite gedaan voor het huidige ritme. Maar ik denk dat de gevolgen groter worden als je er geen ggehoor aan geeft.

Ik denk dat je je gewoon moet aanpassen in zoverre dat kan. Je hoeft je natuurlijk niet helemaal naar hun fantastische prieeltje te buigen, want zij hevben ook gewoon burengeluiden te accepteren. Maar laat het niet uit de hand lopen.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 00:34

Ja dat ja, als ik gewoon gewerkt had had ik ook niet voor 1800 kunnen stofzuigen. Vandaar dat het me ook onredelijk leek. Ik wil best rekening houden, al doen zij dat dus vaak niet met mij, maar het lijkt me echt niet kunnen om zo te eisen dat het na 1800 stil is vanwege hun baby. Kan me ook niet voorstellen dat andere buren dat zouden doen. De meeste werken gewoon.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:36

Eerlijk, ik vind het ook onzinnig dat je om 21.00 uur niet meer mag stofzuigen. Als je een 9.00 tot 17.00 baan hebt gebeurd dat ook. De meeste mensen zijn pas rond 18.00 uit hun werk, gaan dan eten. Dan nog even wat huishouden en dan is het zo 21.00 uur hoor.
Persoonlijk was ik bv alleen maar 's avonds. Dan draait de machine tot 22.00 uur. Dat is praktisch voor mij, en de buren hoeven daar echt geen commentaar op te gaan leveren. Dan kan je namelijk wel aan de gang blijven.

Vind TS d'r ritme ook niet zo heel gek. Was wat anders geweest als ze tot 2 uur 's nachts luid muziek zat te luisteren (ken zulke mensen, komen ze van tot rust).

Nog wel een dingetje TS. Je zegt ze hebben net een baby. Kan het zijn dat ze zelf overprikkeld zijn door alles wat er als nieuwe ouders op ze af komt? Dan reageren ze dat overprikkeld zijn misschien op jouw af. (Veel mensen weten namelijk helemaal niet zo goed hoe ze daar mee om moeten gaan)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:37

Ik zou voor nu slikken en zeggen dat je rekening met ze houdt, en max tot 19.00/20.00u stofzuigt. Voor je het weet is die kleine koter oud genoeg om vanaf 7u in de ochtend de boel op stelten te zetten, stel je gooit nu je eigen glazen in? Gaan zij ook écht geen rekening met jou houden in de toekomst..

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 00:40

Nee ik kan niet schuiven, kan me pas klaar gaan maken voor bed als ik voel dat ik moe word. Dan is mijn hoofd rustig genoeg. Soms ben ik eerder moe, maar slaap altijd tot 10 uur. Soms moet ik ergens heen en kan dat niet, moet ik eerder op dan heb ik daar meerdere dagen last van. Zet ik dat door, gaat alles pijn doen, krijg ik gewrichtsontstekingen, word slopend vermoeid en uiteindelijk lichamelijk ziek. Toen ik nog werkte had ik 5 keer per jaar longontsteking om maar een voorbeeld te geven. Door het constant ongeweten overnemen van mezelf vroeger heeft mijn lichaam een zeer vlotte reactie op een beetje vermoeidheid of teveel overprikkeling
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 05-09-18 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:41

18 uur stil, kom op zeg! Menig mens gaat dan koken, tv kijken, de afwas doen, douchen: allemaal dingen waar geluid bij hoort.

Stilte eisen vanaf 18 uur is onredelijk en krankzinnig.

Ik sta eigenlijk perplex dat velen in dit topic TS adviseren zich aan te passen want anders krijgt ze nog meer over zich heen.
En door haar leven aan te passen aan de baby van een ander gaat alles vast en zeker wel volgens plan en geweldig?
Nee hoor, zo werkt het niet.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 00:49

Wil ook echt wel rekening houden, heb een hekel aan dit soort dingen, wil zo rustig mogelijk kunnen leven en word hier erg onrustig van, maar rekening houden moet wel redelijk zijn. Merk dat de meeste mensen zeggen tot 2000, dus dat ga ik aanhouden, dat is zeker haalbaar voor mij. En ik ga kijken voor een robotstofzuiger, dus dan hoef ik minder zelf te stofzuigen.

Hutcherson

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 01:30

Maar wat niet kan, kan niet toch? Dus gewoon stofzuigen wanneer het jou uitkomt.maar als ze bv wel last hebben vn de muziek, dan kun je toch netjes ff zachter zetten?

Je hoeft je zeker niet naar hun kind aan te passen. Trouwens, kinderen wennen vrij snel aan geluid. Anders krijgen ze straks zoon kind wat overal overprikkelt van raakt.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 01:35

Als ik in jouw schoenen had gestaan was ik er ook niet blij van geworden. Zodra je in een flat woont weet je dat er leefgeluiden zijn. Je staat op een tijd te stofzuigen waarvan jezelf al zegt dat dat weinig voorkomt en dan evengoed reactie hierop krijgen. Die kleine moet er maar aan wennen dat er leefgeluiden zijn op schappelijke tijden. Wennen ze echt wel aan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 04:59

Voordeel dat de klok binnenkort weer achteruit gaat, dan is jouw ritme automatisch een uur terug en dus iets beter aangesloten op het ritme van de buren. Dus 1.00 op bed en rond 9.00 opstaan = rond vijf uur thuis.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 06:22

Veulen84 schreef:
Eerlijk, ik vind het ook onzinnig dat je om 21.00 uur niet meer mag stofzuigen. Als je een 9.00 tot 17.00 baan hebt gebeurd dat ook. De meeste mensen zijn pas rond 18.00 uit hun werk, gaan dan eten. Dan nog even wat huishouden en dan is het zo 21.00 uur hoor.
Persoonlijk was ik bv alleen maar 's avonds. Dan draait de machine tot 22.00 uur. Dat is praktisch voor mij, en de buren hoeven daar echt geen commentaar op te gaan leveren. Dan kan je namelijk wel aan de gang blijven.

Vind TS d'r ritme ook niet zo heel gek. Was wat anders geweest als ze tot 2 uur 's nachts luid muziek zat te luisteren (ken zulke mensen, komen ze van tot rust).

Nog wel een dingetje TS. Je zegt ze hebben net een baby. Kan het zijn dat ze zelf overprikkeld zijn door alles wat er als nieuwe ouders op ze af komt? Dan reageren ze dat overprikkeld zijn misschien op jouw af. (Veel mensen weten namelijk helemaal niet zo goed hoe ze daar mee om moeten gaan)

... ik denk dat dit wel eens een juiste benadering kan zijn.
En in het kader van je autisme;
Probeer ook om ieder bericht van hen aan jou, niet als aanval op JOU te zien, maar als reactie op hun eigen overprikkeling.
Ik lees hun appjes die jij citeert, namelijk veel minder aanvallend dan jij ze lijkt te interpreteren. :) ik lees ze gewoon als vraag, en misschien hebben deze mensen zelf even geen besef van de redelijkheid van wat ze van je vragen, omdat ze zelf vermoeid of overprikkeld zijn door de komst van de baby.
Hopelijk voel je je hiermee minder aangevallen.
Net zoals dat jij al 14 jaar geen ander huis kan krijgen, moeten ook deze mensen misschien genoegen nemen met hun flat ondanks dat ze een baby hebben.

Ik zou ze rustig uitleggen, face to face, dat je best rekening met hen wilt houden tot 20u,zoals je zelf aangeeft dat haalbaar voor je is.
Vertel erbij dat je hiermee zoveel mogelijk met hen meedenkt,maar dat zij op hun plaats ook realistisch moeten blijven.
Het huishouden doen na het avondeten is nou eenmaal voor erg veel mensen de enige optie.
Eventueel zou je voor kunnen stellen om bijvoorbeeld in een appje te vertellen dat je ‘zo even wil stofzuigen’, wanneer het een keer iets later wordt. Zo krijgen de buren dan misschien het idee : ‘ach kijk, ze heeft wel aan ons gedacht.’

En als je dit gesprek hebt gehad, er een middenweg is gevonden, zou ik ook proberen om het zo gauw mogelijk weer naast je neer te leggen zodat het geen ‘ding’ wordt in jou leven. :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 06:36

Ga met die mensen praten ipv die berichtjes over en weer.
Ga eens luisteren hoe jouw gestofzuig klinkt in de babykamer.
Valt het mee of valt het tegen. Dat zou ik meenemen in de oplossing. Probeer er samen uit te komen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:24

Je telefoonnummer geven aan buren bleek hier ook geen succes want ik kreeg berichten wanneer hun iets niet naar hun zin was. Nu is er iets wat de buren zouden doen wat na 7 maanden nog niet gebeurd is maar toch vind ik dat ik dit weekend dan maar weer aan moet kloppen en het niet via berichten moet lopen. Nodig ze een keer op de koffie uit, leg de situaties uit. Overigens woon ik in een rijtjes huis maar later dan 19.00 haal ik de stofzuiger er ook niet meer door uit mezelf omdat de buren kleintjes hebben.

Misschien kun je een compromis sluiten dat je bijvoorbeeld direct als je thuis komt even stofzuigt. Dat duurt niet zo lang.

Ik heb natuurlijk geen enkel idee betreft je financiën maar mocht het mogelijk zijn tegenwoordig heb je voor weinig geld zo'n tinyhouse, misschien niet geschikt voor 3 honden maar misschien wel minder prikkels voor jou? Ook omdat je best wel van slag over komt door dit bericht van je buren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:24

21.00 uur stofzuigen is toch niet zo absurd? ik vind dat een hele normale tijd. Als het nou na 22.00 uur is.
Ik vind het persoonlijk een heel onredelijke eis. Hun baby is niet jouw probleem.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:44

Hier -rijtjeshuis, dat wel- stofzuigt mijn buurvrouw meestal rond 22:30 tot onze grote verbazing. Wáár zou ze het zo druk mee hebben dat je dan pas aan de stofzuiger toekomt? :')

TS, ik denk dat je plan om uiterlijk 20:00 te stofzuigen een goed idee is en prima acceptabel qua overlast.

Verder zag ik het idee van een Roomba voorbijkomen, als je zoiets kunt betalen (of ervoor sparen?) dan klinkt dat ook als een goed idee.

Ik denk dat de appjes misschien minder boos bedoeld zijn, als hoe jij ze opvat. Geschreven woord is soms zo lastig wat dat betreft!

Laat je niet te gek maken hè?