Afscheidsreis voor 80-plussers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:40

Wat heerlijk voor je stiefvader.
Maar wil je moeder niet mee?

Mijn schoonouders zijn op groepsreis in China geweest. Vonden ze geweldig.
En mijn overgrootmoeder (opoe) is met 70+ voor het eerst een vliegtuig ingestapt.

Als reizen je hobby is, lekker doen als je lijf het toelaat.
Achter de geraniums zitten kan altijd nog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 11:47

luuntje schreef:
Wat heerlijk voor je stiefvader.
Maar wil je moeder niet mee?

Weet ik niet. Ze heeft nooit heel veel binding gehad met het land maar ik denk dat mijn stiefvader vooral zelf graag alleen wil gaan. Mijn moeder komt de week erna twee weken naar Nederland.

Annenas

Re: Afscheidsreis voor 80-plussers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:52

Anders kun je als “geruststelling” misschien de cardioloog om advies vragen? Mag ik vragen wat voor hartproblemen hij heeft? Ritmeproblemen of overvulling/vocht vast houden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 12:01

Ik hoef niet gerustgesteld te worden, dat mag mijn moeder doen. Mijn Italiaans is daarnaast ook bijzonder belabberd.

Geen idee wat het nou ook weer precies was. Hij is een paar keer geopereerd, en vorig jaar (afgelopen winter) was hij opgenomen omdat hij wat last van de longen had. Hij vertelt er zelf niet zo veel over, en met mijn moeder heb ik geen contact.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:15

Ik bedoelde het ook meer als geruststelling voor je moeder :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 12:41

Oh, zo :) Die is niet gerust te stellen :')

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:46

Koper schreef:
Oh, zo :) Die is niet gerust te stellen :')

Oh :')
In dat geval moet ie dr maar gewoon van gaan genieten :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 12:48

Ik verwacht dat hij tijd tekort zal komen :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:58

Tja als je moeder niet mee wil zal ze je stiefvader moeten vertrouwen.
Ik hoop dat hij het geweldig gaat hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:12

Oh wat gaaf. Ik hou van zulke ondernemende mensen.
Hij lijkt mij zo te horen iemand die midden in het leven staat. Mooi hoor.

Mijn ouders (iets jonger) gingen vroeger veel met ons op pad. Wel altijd in Europa. Maar we gingen elk jaar wel 3 weken naar Frankrijk, Spanje, Duitsland, Kroatië. Enz.
Super mooie tijden.

Mijn ouders worden helaas wat hulp behoevende
Mijn vader heeft een tia gehad en mijn moeder heeft al jaren allerlei lichamelijke problemen. Afgelopen jaar zijn ze nog met de auto weg geweest. Maar we hebben inmiddels overlegd dat ze dat niet meer gaan doen. Pap kan prima rijden. Maar op die drukke snelwegen in het buitenland zijn ze gewoon echt niet meer gewend.

Dus volgend jaar ga ik ze introduceren in het vliegen. Ik ben al naar heel wat landen over de wereld geweest. Dus al aardig wat ervaring.
Volgend jaar gaan we met het hele gezin op vliegvakantie. En stiekem hoop ik dat dat heel erg gaat aanslaan. En dat ze nog veel reisjes gaan maken met zijn tweetjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 20:29

daantjuhhh schreef:
Oh wat gaaf. Ik hou van zulke ondernemende mensen.
Hij lijkt mij zo te horen iemand die midden in het leven staat. Mooi hoor.

Klopt :) Fysiek soms een beetje wankel maar het is iemand die van aanpakken weet. Hij heeft zelf een boerderij in de Italiaanse bergen opgebouwd met perzikbomen, kiwi's enzovoorts. Hij is ook de enige in de familie die een beetje snapt hoe bijzonder je met een paard kunt samenwerken, op die boerderij had hij een paard voor de klusjes, waar hij ook een veulen mee gefokt heeft. En als redelijk jonge knul is hij op eigen houtje naar Zuid-Amerika getrokken in de jaren '50 om daar de handen uit de mouwen te steken. Heel bijzonder iemand is het <3 Zo iemand die op een vliegveld heel rustig rond loopt met z'n (Europese) paspoort in z'n borstzakje. Iemand die een klein kind in slaap kan zingen met als enige tekst: "lalala" :') Iemand met een lach van flapoor tot flapoor. Iemand die ergens in een stoffig dorpje uit z'n al even stoffige pick up springt en daar chocola uitdeelt aan de kinderen die komen aangehold. Iemand die niet snapt dat er bij een grensovergang een joch van 13 staat met een machinegeweer wat even groot is als de dertienjarige douanebeambte. Iemand die altijd weet wat je tegen wie moet zeggen. Iemand die vindt dat je best even naar Chili kan rijden om daar een nieuwe auto uit te zoeken. Iemand die mij geleerd heeft hoe je spaghetti temt met een vork. Zo iemand <3

Veilige vlucht vast voor jou en je ouders, zal zeker fijn voor ze zijn als er iemand met ze meegaat met zo iets toch wel spannends. Super dat je vader zelf nog achter het stuur kruipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:55

Mijn oom woont in Kaapstad en mijn opa en oma zijn, toen ze richting de 80 gingen, daar eens 6 weken geweest. Dat was hun enige vliegvakantie ooit.. Was ook meteen duidelijk dat het hun 1e en laatste keer was. Ze hebben daar ook hun kleinzoon ontmoet die ze nog nooit hadden gezien, die was daar geboren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:20

@Koper: heerlijk zoals je die man beschrijft. Ik gun hem zijn reis! En jou je voorpret/meeleven op afstand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 12:29

Oh Relaxed, wat bijzonder! Echt stoer dat ze dat gedaan hebben :)

Maflinger_S schreef:
@Koper: heerlijk zoals je die man beschrijft. Ik gun hem zijn reis! En jou je voorpret/meeleven op afstand.

Haha, dat is helemaal niet moeilijk. Ik zie 'm al voor me, met glimoogjes en al. Ik ben wel een beetje bang dat hij eenmaal weer thuis best een tijd zal moeten bijkomen. Maar ik denk dat hij dat zelf ook al wel bedacht heeft.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 00:33

Mijn opa en oma gingen altijd elk jaar naar Portugal. Toen mijn opa, rond de 82 jaar, ziek werd en mijn oma, rond de 78 jaar, voor hem zorgde zijn ze alsnog op vakantie gegaan en heeft mijn oma daar zelf alles geregeld en hebben ze nog van alles gedaan. Toen hij overleed is ze zelf nog 2 keer gegaan maar nu gaat het echt niet meer.

Niet echt een afscheidsreis maar wel een hele trip op zo'n leeftijd. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:26

Ik doe sinds kort vrijwilligerswerk bij een vrouw van 98!!!! En die is 5 jaar geleden nog voor een paar maanden naar Aruba geweest. Alles kan! ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 21:29

Rosannee_ wat lief en dapper van je oma. Ik kan me zo voorstellen dat het voor haar een heel geregel geweest moet zijn.

MarlindeRooz een paar máánden :wow: Hoe is die mevrouw de vlucht bevallen?

Morgen ga ik even bellen om 'm een goede reis te wensen. En natuurlijk heel veel plezier :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 20:50

Ik heb net gebeld... hij vond het erg leuk, en vroeg of ik iets uit Paraguay wilde hebben. Iets van spullen. Het enige wat ik graag wil is een foto van hem op deze vakantie :o Hij zou vragen of iemand die wil maken.

Hij wist niet dat ik al wist dat hij op reis zou gaan en begon er meteen over :):)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:16

Koper schreef:
Joolien schreef:
Mijn schoonopa was al ziek, en hij wilde nog 1 keer naar Oostenrijk, naar de Wortensee. Dat is gelukt, en was net op tijd, want onderweg naar huis in Duitsland kwam hij te overlijden...

Dit is dus waar mijn moeder en zus bang voor zijn. Ik snap het ook wel. Maar dood ga je toch, dan maar liever na die reis die je nog wilde maken, toch?

Precies dit!! Jeetje als je toch op een leeftijd bent dat je weet dat je niet eeuwig meer meegaat, dan kan je toch beter doen wat je hart je ingeeft en als het zo gebeurt sterven terwijl je doet wat je het liefste doet dan dat je thuis achter de geraniums blijft zitten omdat je het dan misschien nog wat langer volhoud, maar de lol in het leven niet meer hebt want ja wat heb je dan nog?? Hopen we niet allemaal dat als de tijd voor geliefde is gekomen dat het snel, liefst pijnloos en zonder lijdensweg mag gaan terwijl iemand volop van het leven heeft genoten?