Ik herken mezelf hier deels in, al heb ik geen kinderen en had ik pas 1.5 jaar relatie. Hij bleek, ook door een paar nare ervaringen onder andere, zwaar depressief te zijn. Dit is heel langzaam steeds extremer geworden, tot hij niet meer uit bed kwam, ging dreigen met zelfmoord (en ook daadwerkelijk 'pogingen' ondernam). Ik liep enorm op mijn tenen, want ik moest hem 24/7 verzorgen eigenlijk, terwijl op dat moment mijn ouders in scheiding lagen en ik aan het afstuderen was. Op een gegeven moment was ik zo op, ik werd er zelf depressief van en durfde niet meer van huis omdat ik bang was voor wat ik thuis zou aantreffen. Mijn vader heeft toen geregeld dat hij opgenomen werd, vanaf dat moment viel er al een enorme last van mijn schouders. Een paar maanden later, nadat hij uit de opname kwam en weer terug bij zijn eigen vader woonde, heb ik besloten dat het klaar was. Ontzettend moeilijke keuze, ook omdat je diep van binnen toch het gevoel hebt dat je iemand in de steek laat. Maar ik kon het echt niet meer, het leverde mij zoveel stress op en de leuke momenten waren er dan niet genoeg. Sindsdien voel ik me weer vrij en relaxed, ik zit nu enorm goed in mijn vel ondanks dat mijn eigen thuissituatie nog steeds niet geweldig is.Ik wil je even een hart onder de riem steken, sterkte! Hoe cliché het ook is, het komt uiteindelijk wel goed.
. De ene persoon was mijn beste vriendin. Ik herken een aantal dingen uit jouw verhaal die ook bij ons speelde. Ik heb de vriendschap verbroken toen we niet meer het beste in elkaar naar boven haalden. De relatie kostte alleen maar energie ipv dat het iets opleverde. Ongeveer een jaar later is borderline vastgesteld en is ze daarvoor in behandeling gegaan. Het gaat voor zover ik weet goed met haar. Het verbreken van zo'n hechte vriendschap was verschrikkelijk, maar achteraf was het echt nodig en heb ik er geen spijt van. 
Maar goed om even met de neus op de feiten gedrukt te worden dat veranderen geen optie gaat zijn (die indruk gaf de hulpverlening me wel eigenlijk, dus dan emmeren we toch nog maar even door...)