naaktheid binnen gezin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:58

Vriend en ik lopen gewoon naakt door huis en slapen ook naakt. Thuis bij mijn moeder had ik het minst problemen ermee, ik vind naakt helemaal niet raar en ga bijvoorbeeld ook met gemak naar de sauna

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:58

watchthesky schreef:
Een kind tot een jaar of drie met je meenemen onder de douche, nou goed, oké, maar ouder dan dat? Nee, ook niet

meen je dat? tot een jaar of 3?
Bij ons liepen we niet naakt door huis maar we stonden wel gewoon in de badkamer onze tanden te poetsen als pa of ma onder de douche stonden. Naïeve ik dacht dat het zo'n beetje veranderd rond de pubertijd of iets eerder. Vind het ongezond om zo preuts te doen, krijg je van die onzin toestanden van bij sporten e.d., allemaal met de sportbroek onder de douche, wat een flauwekul.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:59

Vriendin van mij gebruikt vagien. Lijkt op vagina (op zich ook wel interessant waarom veel vrouwen, ik incluis, zo'n klinische associatie hebben met dat woord), maar zonder het verkleineffect.

Ik heb het makkelijker met een jongetje, die heeft gewoon een piemeltje.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:00

Bij ons in het gezin is naaktheid heel normaal. We lopen naakt door het huis (als we net uit bad o.i.d. komen), badkamers/toiletten zijn nooit op slot, we gingen naakt met de kinders in bad (tegenwoordig niet meer want het wordt wat krap maar de kinderen gaan nog wel samen in bad) en de kinderen lopen ook regelmatig naakt door het huis.

Het moge dan ook logisch zijn dat mijn kinderen absoluut niet preuts zijn (binnen het gezin i.i.g.). Zomers gaan ze ook gewoon naakt in het zwembadje en in Denemarken op vakantie waren we spontaan aan het strand en gingen ze naakt de zee in.

De oudsten zijn bezig met ontdekken van zichzelf en dan geven we wel aan dat er grenzen aan. Zoals dat je niet aan elkaars geslachtsdeel hoeft te zitten of dat je het ook niet bij elkaar in het zicht hoeft te duwen… Dat het wat intiemer/privé is. Maar verder behandelen we het als een gewoon lichaamsdeel en weet mijn dochter bijvoorbeeld dat haar broertje ook wel eens een grote piemel heeft. Weten ze dat ze ook haren in het kruis krijgen, is DL helemaal trots dat ze ook borsten krijgt zoals mama en weten de jongens ook dat ze net zoals mama wel tepels hebben maar dat ze geen grote borsten krijgen.

edit: ik noem het vagina of poesje. ZL heeft een piemel(tje).
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 27-08-18 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:01

Wij hebben niet eens een slot op de badkamer :+: We douchen meestal achter elkaar aan met de kinderen of kind zit erbij in bad als wij douchen

Kom uit groot gezin maar dan douchten we als zussen enzo ook vaak samen. Nog steeds wel eens als ze hier op bezoek zijn _O-

Naakt lopen terwijl er andere mensen dan familie zijn of in het openbaar snap ik dan weer niet maar ik begrijp ook niet wat dat te maken heeft met naaktheid binnen het gezin. Het is geen topic over nudisme

Hoe je onpasselijk kan worden van het zien van je eigen moeder naakt vind ik heel bijzonder ;(
Dan werk je ook vast niet in de zorg :Y)
Iets waar ik persoonlijk ook geen moeite mee zou hebben

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 16:02

vroeger thuis was naaktheid bijna iets vies.nooit mijn ouders naakt gezien.

nu eigen gezin(34) en kindjes van 6j, 3.5j en een half jaar en naaktheid is hier helemaal gewoon.
kindjes vinden het fantastisch om samen met bv papa in bad te gaan en gekheid komt hier ook regelmatig naar boven.
(we wonen erg afgelegen en bv toen het enkele weken geleden na die droogte begon te regenen zijn papa en oudste zoon in hun blootje een regendans gaan doen in de tuin,fantastisch toch zo'n dingen?)

(hier noemen we alles 'piemel' en 'foef' aan de kindjes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:02

Bij ons thuis werd daar heel makkelijk mee omgegaan, ik ging ook wel eens mee naar de sauna zeker tot eind basisschool. Als je gaat puberen wordt het toch wat anders :)) En ook nu ben ik helemaal niet preuts.

Ik merk wel dat ik door mijn opvoeding, in tegenstelling tot sommige vriendinnen, veel positiever ben over mijn eigen lichaam. Als je van jongs af aan leert, en ziet, dat iedereen er anders uitziet en dat allemaal prima is dan vind je jezelf ook niet zo gauw raar of lelijk, en schaam je je niet snel :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:03

Dat is een interessante logica blijheid. :)* zou zo maar eens een bron van waarheid kunnen hebben

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:04

[***] schreef:
Hoe je onpasselijk kan worden van het zien van je eigen moeder naakt vind ik heel bijzonder ;(

Ik denk dat dit een puberteitsding is. Tijdens de puberteit neem je mentaal en fysiek afstand van je ouders, het afwijzen van de naaktheid van je ouders en daarmee het beschermen van je eigen naaktheid hoort daar ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:05

karuna schreef:
Dat is een interessante logica blijheid. :)* zou zo maar eens een bron van waarheid kunnen hebben

Heeft vast ook met veiligheid/sfeer in het gezin, je eigen persoonlijkheid etc te maken, maar voor mij werkt het zeker zo ja. Vriendinnen die dan zeggen dat 'zus en zo' aan hun lijf heel raar is, terwijl ik denk "joh, dat zie je zo vaak" :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-08-18 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Bij ons thuis was bloot heel gewoon. We zijn met een groot gezin dus de badkamer was druk bezet. Ook samen in bad met broers zussen of ouders.

Nu ik zelf een kleine heb word er ook niet moeilijk over gedaan. Bloot is maar gewoon.

Wel moeten we onze 5 jarige zoon nu wel regelmatig vertellen dat als je aan jezelf wil zitten dat dat prima is. Maar dat je dat wel op je slaapkamer doet.

SinneJ

Ik heb even een periode gehad dat ik het erg vond als mijn ouders me zouden zien (zoals velen dat hebben), maar inmiddels is dat weer weg. Ik heb dat toen gewoon aangegeven en dan werd er altijd geklopt.

Ik mag dus ook gewoon de badkamer binnenlopen om even wat te vragen als mijn ouders zich aan het wassen zijn en andersom ook. Heb trouwens met vriendinnen ook nooit echt last gehad, maar als ik niet weet van een vriendin of ze het ok vinden draai ik me bv wel even om bij omkleden. Er zijn er die ik al ken van de kleuterklas en daar is je samen wassen of omkleden nooit raar geweest :+ daar zou ik bij wijze van spreke nog steeds mee in bad gaan zoals vroeger al is dat tegenwoordig niet echt comfortabel meer hahaha

Ik probeer het dus niet op te dringen, maar vind het fijn als het gewoon kan en je niet de kamer uitmoet iedere keer als je wat anders aan moet bij een sleepover. Met mijn vriend overigens ook geen problemen, wij zijn niet preuts naar elkaar toe, maar we wonen beide nog bij de ouders, dus we hebben altijd wel kans om schoonouders tegen te komen en dan zorg je uiteraard wel dat je buiten de slaapkamer altijd netjes aangekleed bent :7

Ik durf thuis ook wel eens in mijn blootje naar toilet te gaan ofzo, maar overdag doe ik altijd wel een kamerjas aan op de gelijkvloers, gewoon omdat je nooit weet of er niet plots iemand op bezoek komt. We hebben erg veel ramen hier haha. Maar voor mijn familie zou ik het niet laten en zij moeten dat voor mij ook niet doen.

Ik heb ook een vriendengroep (gemengd man en vrouwen, verschillende koppels bij) die regelmatig samen een huisje huren met zwembad en sauna en daar doet bijna niemand de moeite om een zwempak aan te doen. In het begin vond ik dat gek, maar als iedereen er normaal over doet (niemand zegt wat als je toch in bikini wil) dan merk je het al snel niet meer.

Van veel van die vrienden zijn onze ouders ook onderling bevriend en de opvoeding ligt allemaal wat in dezelfde lijn; 'je doet waar je je goed bij voelt en je trekt je mond open als iemand wat doet dat je niet ligt'. Dat werkt gewoon.

De vaders van 2 goede vriendinnen van me zijn beste vrienden met de mijne en die 3 gaan regelmatig samen op motorreis. Achteraf komen we dan samen met moeders en dochters erbij om foto's te kijken van die reis en het gebeurt regelmatig dat er plots roze billen op het scherm verschijnen omdat ze ergens een meertje tegengekomen waren _O- daar klikken ze dan snel voorbij en uiteraard lachen we allemaal even, maar zo'n dingen zijn dus echt niet erg in die kring.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 27-08-18 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Hier noemen wij het gewoon vagina (vind het niet zo'n mooi woord) maar er is nu eenmaal geen ander lief woord voor wat je imo kunt gebruiken.

Penis noemen wij piemel.

Onze dochter is al best wijs voor haar leeftijd....

bv laatst had ze zich per ongeluk gesneden aan mijn scheermesje (ze liet dus constant haar vinger met pleister aan mensen zien...). Uiteraard vroegen die hoe dat kwam...door een scheermesje...

Mensen zo ohh van papa zijn baard....zegt die 4 jarige van ons...nee van mama's venusheuvel...wahaha

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:06

karuna schreef:
Bij mij werd het gewoon vagina of ku tje genoemd door mijn ouders. En een penis penis of piemel. :')

Piemel klinkt zoveel beter dan vagina. Ik ga er nog wel over broeden...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:07

studiemiep schreef:
Hier noemen wij het gewoon vagina (vind het niet zo'n mooi woord) maar er is nu eenmaal geen ander lief woord voor wat je imo kunt gebruiken.

Penis noemen wij piemel.

Onze dochter is al best wijs voor haar leeftijd....

bv laatst had ze zich per ongeluk gesneden aan mijn scheermesje (ze liet dus constant haar vinger met pleister aan mensen zien...). Uiteraard vroegen die hoe dat kwam...door een scheermesje...

Mensen zo ohh van papa zijn baard....zegt die 4 jarige van ons...nee van mama's venusheuvel...wahaha

Waaah briljant..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:09

Vroeger met de kinderen waren wij heel gemakkelijk. Totdat de kinderen in de pubertijd lieten voelen dat het over was voor ze. Dus uit respect daar rekening mee gehouden en ook onszelf bedekt als we naar de badkamer moesten. Onze jongste was zelfs als klein mannetje al dat hij niemand zijn kontje wilde laten zien, behalve aan mama. Daar hebben we altijd rekening mee gehouden.

Mijn moeder was heel gemakkelijk en tot hoge leeftijd heb ik haar naakt gezien. Daar ben ik nooit onpasselijk van geworden....stel je voor....zo'n lieve vrouw (ik vond die opmerking hier in het topic echt schokkend en veel zeggen over de persoon die hem maakte). En hoe ouder de mens hoe meer het lichaam verandert. Dat is normaal. Of zoals mijn dochter ooit heel wijs zei, toen ik vertelde met een zucht dat mijn lichaam zo veranderde: "mama, iedere leeftijd heeft zijn eigen schoonheid". Je bent een mooie vrouw <3

Mijn man en ik zijn heel gemakkelijk. Wij lopen gewoon naakt (functioneel dus als het zo uitkomt) door het huis en zijn ook zo samen op de badkamer en slapen als het heet is hier ook naakt. De badkamer wordt alleen afgesloten als de ander eens privacy wil of grote boodschap wil doen. Verder net als BertBaley. Vind dat ook normaal hoor.
Wat we heel fijn vinden als het heel heet is en een zwoele avond, om lekker naakt te zwemmen als het donker is. We wonen erg afgelegen dus dat ziet niemand. Erg romantisch zo onder de sterrenhemel.

Vroeger was het normaal (voor het internet tijdperk) om alleen met bikinibroekje te zonnen (ik ben 60 jaar en kwam uit een vrije tijd) . Dat deed werkelijk iedereen (ik heb het nu over 20-25 jaar geleden). Dat is nu voorbij. Ik doe dat ook niet meer, want iedereen heeft een smartfoon en ik hoef ook niet op internet. Door dat hele internet gedoe en plaatsen van foto's is de jeugd terecht veel voorzichtiger geworden. Ik zelf ook namelijk buiten mijn huis. Het lijkt daardoor dat er een enorme vertrutting is opgetreden in de samenleving, maar of dat ook zo binnenshuis is weet ik eigenlijk niet.

Sauna bezoek is voor ons normaal. We zijn geen nudisten maar ooit wel een week op een nudistencamping doorgebracht daar die het dichtste bij mijn vriendin was waar indertijd Hercule nog stond. Ik vond het prima al die blote mensen en zij vonden het prima dat ik vaak kleren aan had want ik heb het nogal gauw koud.

Zahlina schreef:
Hoe noem jij de vagina bij je dochter?
Ik heb het altijd gewoon vagina genoemd bij mijn dochter, net als de penis → piemel of piemelorus bij de jongens.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-08-18 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:09

Kaka schreef:
Vriendin van mij gebruikt vagien. Lijkt op vagina (op zich ook wel interessant waarom veel vrouwen, ik incluis, zo'n klinische associatie hebben met dat woord), maar zonder het verkleineffect.

Ik heb het makkelijker met een jongetje, die heeft gewoon een piemeltje.

En dat vind ik een leuke. En ja ik weet het ook niet maar ik heb het nooit over mijn vagina, maar over mijn doos, al is dat natuurlijk ook niet echt een heel positief woord.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:11

Ik (32) kan me niet herinneren mijn ouders ooit naakt gezien te hebben. Misschien mijn moeder met omkleden bij het zwembad ofzo, maar het is niet blijven hangen.

Zelf zijn we wel vrij rond onze dochter (4 jaar), we douchen beide met haar en lopen zonder problemen naakt over de bovenverdieping. Wij gebruiken ook gewoon Pietel en vagina. Waarom zou je het iets anders noemen, zo krijg ik altijd de kriebels van pipi en kaka het is gewoon poepen en plassen.

Ik kan me wel herinneren dat ik als puber ging zwemmen met mijn tante en neefje en nichtje en dat ik mijn tante ook wel naakt hem gezien, maar dat vond ik niet raar ofzo.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:14

Hier is het ook doodnormaal.

Naakt door huis lopen niet, we hebben nogal eens onaangekondigd bezoek. Maar de badkamer inlopen als de ander onder de douche staat of in bad ligt gebeurd nog steeds en inmiddels zijn broertje en ik 23 en 24.

Ik zie niet in waarom dat vreemd zou zijn? Waarom zou dat wel kunnen als je 2 en 3 bent en op deze leeftijd niet meer?

Mensen hebben nogal eens de gave om in bad te duiken of onder de douche te springen als de ander nog zijn haar moet doen of de tanden moet poetsen, tja dan moet je wat als je maar 1 badkamer hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:15

Hier ook niet heel preuts opgevoed gelukkig.
Bij ons was het heel normaal om bloot rond te lopen op de bovenverdieping. Sowieso tot aan de puberteit en later ook nog wel, en als kind kleedde ik me ook zonder problemen om bij opa en oma in de woonkamer bv..
Onze badkamer was nooit op slot, dat mocht ook niet toen we klein waren.
Tegenwoordig lopen ik en mijn vriend in ons eigen huis en op onze boot ook regelmatig bloot rond. Heerlijk zo na het douchen als het warm is :D Als de gordijnen maar dicht zijn :Y)

En bij ons heette het een plasser en een spleet :+
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 27-08-18 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 16:15

het is ook maar wat er rond hangt natuurlijk.

een vagina,poedersuiker,poes,doos,mossel,foef,....rond alles kan wel iets gezegd worden.
als je eerder welk woord onbeladen gebruikt bij kinderen,is daar niets raar aan.

laatst waren we op een bbq bij een grote visput en daar riep bv de 17-jarige pluszoon van een vriendin: 'xxx(naam),ben je niets kwijt? heb hier juist een grote mossel gevonden!!!'
Iedereen lag plat van het lachen.
Leuk toch dat zoiets kan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:18

Denise_Storm schreef:
Het is maar net waar je een probleem van maakt... Ik zou zeggen als je er een probleem mee hebt, dan heb je een mooie leeftijd om op jezelf te gaan wonen.

_/-\o_

Saskia9

Re: naaktheid binnen gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:45

Mijn dochter van 4 verteld gerust trots aan iedereen dat ze een vagina heeft :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 16:48

@whatchthesky,ik vraag me ook oprecht af waarom volgens jou een kind ouder dan 3 geen naakte ouders meer zou mogen zien?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:49

wittepit schreef:
Denk dat het ook een leuke toevoeging is om te vragen hoe oud iedereen is... ik heb echt het idee dat er een enorme verpreutsing aan de gang is.... dochters van een vriendin van me, 7-8 jaar, die niet zonder bikinibovenstukje naar het zwembad mogen???
Maargoed, ik ben begin 40, kan me nog herinneren dat ik als kind het raar vond dat kennissen van ons naakt sliepen. Zegt denk ik achteraf meer over de mislukte relatie van mijn ouders, dat mijn moeder echt een nachtpon had...
Ik vind borstvoeding in het openbaar en topless zonnen gewoon oké, sauna heerlijk, te dikke mannen zonder T-shirt afschuwelijk en mijn fijnste vakanties waren grotendeels in blote kont. Maar qua familiaire regels? Geen idee.

dat de kinderen niet zonder bovenstukje mogen zwemmen kan ik me wel wat bij voorstellen vooral in openbare zwemplekken. vooral in de wereld waar we nu in leven iedereen heeft een mobiel en kan zo een foto van je kind maken. en zulke fotos kunnen voor andere doeleinden worden gebruikt :\