112 - wanneer is iets 'spoed'?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:51

Alcoholgebruik ruik je echt wel, zeker als ze al gekotst hebben.
En TS had de beste man al halve liters zien binnengieten dus daar was weinig twijfel over...

Als je dan toch wilt bellen: ga eerst kijken en maak ze eens wakker. Veel kans dat ze opstaan en weglopen. Niet gewoon 112 bellen om er van af te zijn...

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:53

So? Aan een alcoholvergiftiging hoef je ook iemand niet dood te laten gaan volgens mij. Dat iemand het recht heeft om teveel te drinken betekent niet dat je hem dan ook maar gewoon moet laten liggen en laten sterven.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:59

Een volwassen vent met oostblokroots krijgt geen alcoholvergiftiging van bier... Die zijn daar immuun voor ;-)...


Alcoholvergiftiging is iets voor jongeren die de dag erna comateus in hun bed liggen. Of de avond zelf de kroeg al niet meer uit geraken en in de wc's ineenzakken. En niet door bier maar door sterke drank.
Laatst bijgewerkt door maximuss op 12-08-18 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:01

maximuss schreef:
Eigenlijk wil je gewoon dat je er zelf geen last van hebt en kan de gezondheid van die persoon je weinig schelen...

Ligt hij twee straten verder doodgezopen of maakt hij daar amok, dan heb jij daar geen last van en ga je je daar zeker niet druk om maken.

Maar de openbare weg is nog altijd van iedereen en zolang het geen nachtlawaai is en hij geen bedreigingen oid uit, dan heeft hij ook het recht om hier gebruik van te maken. Ook al is dit op een manier die jullie niet leuk vinden...

En onwel en dronken zijn twee heel verschillende dingen. Gebruik onwel niet om je achter te verschuilen omdat je hem daar weg wilt hebben. Meneer is volwassen en heeft dus het recht om zich dood te zuipen, zelfs de Ambu kan hem niet verplichten om mee te gaan.

Niet helemaal, want volgens mij is openbare dronkenschap op zichzelf nog steeds verboden en opgenomen in het strafrecht? Maar er wordt alleen opgetreden bij overlast. Maar er hoeft niet perse sprake te zijn van dreigen of nachtlawaai volgens mij.

Maar ook dronken mensen hebben gewoon recht op medische hulp. Beter een keer teveel gebeld dan een keer te weinig

tiwi1969

Berichten: 7687
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:02

Ik heb bij mij EHBO opleiding geleerd om bij twijfel 112 te bellen, samen met de centralist kom je er wel uit of een ambulance of andere hulp gewenst is en of het spoed is of niet.

Ik zou dat principe bij onraad ook toepassen. Als er gevaar is of er is sprake van een misdrijf sowieso 112

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:06

Openbare dronkenschap is veelal gedoogbeleid de laatste tijd, anders zitten de cellen vol en heeft de politie te veel papierwerk ;-)...

En neen, dronken mensen hebben geen medische hulp nodig want dronken zijn is geen medisch probleem...

Ik heb weet van mensen die gestorven zijn omdat ze 10-15 min langer moesten wachten op een Ambu omdat de dichtstbijzijnde ploegen bezig waren met dronkenlappen... Dat is zuur, heel zuur...

En ja, EHBO opleidingen zijn vooral: dek jezelf in en doe niemand dood...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18058
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:10

maximuss schreef:
Openbare dronkenschap is veelal gedoogbeleid de laatste tijd, anders zitten de cellen vol en heeft de politie te veel papierwerk ;-)...

En neen, dronken mensen hebben geen medische hulp nodig want dronken zijn is geen medisch probleem...

Ik heb weet van mensen die gestorven zijn omdat ze 10-15 min langer moesten wachten op een Ambu omdat de dichtstbijzijnde ploegen bezig waren met dronkenlappen... Dat is zuur, heel zuur...

En ja, EHBO opleidingen zijn vooral: dek jezelf in en doe niemand dood...

De enige denkfout die je maakt, is dat je bij voorbaat niet weet of iemand alleen dronken is of ook onwel. Want ook iemand die dronken is, kan onwel worden. Maar ik heb jou al eerder zo hard zien oordelen, ik kan alleen maar hopen dat je in het echte leven minder zwart/wit denkt of dat ik jou nooit tref op een ambu.

Wat betreft 112 of 8844, ik denk dat zolang je je bewust bent dat 112 bedoelt is voor serieuze dingen, er geen harde grens aan te geven is en elke beslissing goed is. En 8844 bellen kan altijd, als men inschat dat je 112 had moeten bellen, verbinden ze je door.

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:11

Wanneer er direct hulp nodig is van politie, ambulance of brandweer.

maximuss schreef:
En neen, dronken mensen hebben geen medische hulp nodig want dronken zijn is geen medisch probleem...


Dat hangt volledig van de graad af. Als iemand passed out dronken is, is dat zeer zeker wel gevaarlijk. Meermaals tijdens het stappen mensen afgevoerd zien worden met ambulance omdat dingen gewoon echt verkeerd vielen // iemand volledig out ging. Als iemand nog rechtop zit of aanspreekbaar is, gaat het goed genoeg, maar nooit voor dronken mensen klopt niet imo.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 22:12

Tsja, wanneer iemand agressief is voordat hij in slaap kukelt.. Ik ga er dan niet zelf op af hoor. Voor hetzelfde geld maak ik hem wakker en krijg een knal voor mn harses. Ondanks dat ik niet wil dat er wat met meneer gebeurd, of dat meneer bij iemand onder een auto loopt waardoor een ander hierdoor ook beïnvloed wordt (want hij kan ook een gevaar voor anderen veroorzaken als hij met zijn dronken hoofd in het donker zomaar tussen de auto's door oversteekt), ga ik toch echt mijzelf niet in gevaar brengen door een eventueel agressief persoon even wakker te maken. Dat laat ik dan toch echt liever aan de politie over die hier in principe voor getraind zijn :+.

Er is hier overigens geen ambulance aan de orde geweest.

Ik heb zojuist even opgezocht wie onze wijkagent is (we hebben er 2) en heb een van de 2 even een mail gestuurd via de website. Hoop toch dat alles nog een beetje klopt en ik een positieve reactie krijg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:20

maximuss schreef:
Openbare dronkenschap is veelal gedoogbeleid de laatste tijd, anders zitten de cellen vol en heeft de politie te veel papierwerk ;-)...

En neen, dronken mensen hebben geen medische hulp nodig want dronken zijn is geen medisch probleem...

Ik heb weet van mensen die gestorven zijn omdat ze 10-15 min langer moesten wachten op een Ambu omdat de dichtstbijzijnde ploegen bezig waren met dronkenlappen... Dat is zuur, heel zuur...

En ja, EHBO opleidingen zijn vooral: dek jezelf in en doe niemand dood...

Ik ben me ervan bewust dat dronken zijn geen medisch probleem is, je hoeft niet zo bijdehand te doen. Mensen kunnen zowel dronken zijn als medische hulp nodig hebben. Daarnaast is het ook wel eens voorgekomen dat mensen waarvan gedacht werd dat ze dronken waren, eigenlijk onwel waren geworden, en iedereen ze liet liggen. Ook zuur, heel zuur.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:23

@ lalidan: wel ja, doe maar lekker persoonlijk ;-), maakt mij niks uit.
Ik oordeel hard en snel en juist dat maakt mij goed in wat ik doe... Geen sentiment, drama of gepalaver.

En ja, onwel of dronken? Dat kun je wel merken maar dan moet je er wel naartoe durven gaan en het een en ander controleren... En daarvoor zijn de meesten dan weer niet mans genoeg. Dat merken ze op de noodcentrale ook genoeg: "ik durf er niet bij gaan" of "ik zou vuil kunnen worden", elk excuus is goed...

Wat denken jullie eigenlijk dat ze in de SEH doen met dronkenlappen? Die worden daar nl gewoon met een pamper en na een bloedname in een bed gedeponeerd om hun roes uit te slapen...

Melvern
Berichten: 4420
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:28

Ik heb ook eens gehad dat mensen me verdachten van dronken zijn op school. Ze roken een alcohol lucht om me heen. Toen ik ook nog onwel werd wisten ze het zeker. Gelukkig kwam er een arts en die constateerde dat het kwam door dat mijn suikerspiegel van slag was door prednison gebruik. Heel fijn als er dan vanuit gegaan word dat ik geen hulp nodig zou hebben dan.

Zelf denk ik dat als er snel hulp nodig is 112 gebeld kan/moet worden. Mijn zusje heeft eens 112 gebeld voor een groep loslopende shetlanders op de autoweg. Ik heb een keer 112 gebeld voor een man in de ijssel ( in november ) die er verward en niet oke uit zag. Beide keren was 112 echt wel nodig.

Ook een keer voor een auto over de kop. Ze vroegen wat er moest komen, alles was mijn antwoord. Politie, ambu en brandweer. Ze waren er ook zo. Daar was natuurlijk geen twijfel over mogelijk
Laatst bijgewerkt door Melvern op 12-08-18 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:30

maximuss schreef:
@ lalidan: wel ja, doe maar lekker persoonlijk ;-), maakt mij niks uit.
Ik oordeel hard en snel en juist dat maakt mij goed in wat ik doe... Geen sentiment, drama of gepalaver.

En ja, onwel of dronken? Dat kun je wel merken maar dan moet je er wel naartoe durven gaan en het een en ander controleren... En daarvoor zijn de meesten dan weer niet mans genoeg. Dat merken ze op de noodcentrale ook genoeg: "ik durf er niet bij gaan" of "ik zou vuil kunnen worden", elk excuus is goed...

Wat denken jullie eigenlijk dat ze in de SEH doen met dronkenlappen? Die worden daar nl gewoon met een pamper en na een bloedname in een bed gedeponeerd om hun roes uit te slapen...

Volgens mij raadt de politie juist af om zo 'mans' te doen zoals jij dat noemt.

Ik vind jouw opmerkingen ook niet prettig, je klinkt erg cynisch. Er zit nog een heel veel tussen sentiment en drama aan de ene kant en hard en cynisch aan de andere. Empathie bijvoorbeeld.

Ik heb in het verleden met een moeilijke doelgroep gewerkt en voor mij was het moment waarop ik merkte dat ik cynisch werd, het moment waarop ik wist dat ik iets anders moest gaan doen.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:33

:+
maximuss schreef:
@ lalidan: wel ja, doe maar lekker persoonlijk ;-), maakt mij niks uit.
Ik oordeel hard en snel en juist dat maakt mij goed in wat ik doe... Geen sentiment, drama of gepalaver.

En ja, onwel of dronken? Dat kun je wel merken maar dan moet je er wel naartoe durven gaan en het een en ander controleren... En daarvoor zijn de meesten dan weer niet mans genoeg. Dat merken ze op de noodcentrale ook genoeg: "ik durf er niet bij gaan" of "ik zou vuil kunnen worden", elk excuus is goed...

Wat denken jullie eigenlijk dat ze in de SEH doen met dronkenlappen? Die worden daar nl gewoon met een pamper en na een bloedname in een bed gedeponeerd om hun roes uit te slapen...


zelfde baan :+ , bezopen is geen spoed. lekker laten liggen. en ik ben inmiddels meer dan cynisch :+

Melvern
Berichten: 4420
Geregistreerd: 14-02-05

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:37

Dan zou ik dus een probleem hebben gehad als er niet verder gekeken zou zijn. Ik had geen druppel op, drink niet... Toch werd ik er wel van verdacht.

Snap dat het bij een dronken persoon geen spoed is, maar hoe is het zo zeker dat het alleen dronken is zonder onderzoek.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:38

@ marie_anne: nee, Beller moet juist deftige info kunnen geven aan de centrale zodat de juiste middelen kunnen uitgestuurd worden of dat er mss al phone CPR kan gestart worden... De PT benaderen is dus wel een must...

moonfish13
Berichten: 18257
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:40

Lalidan schreef:
maximuss schreef:
Openbare dronkenschap is veelal gedoogbeleid de laatste tijd, anders zitten de cellen vol en heeft de politie te veel papierwerk ;-)...

En neen, dronken mensen hebben geen medische hulp nodig want dronken zijn is geen medisch probleem...

Ik heb weet van mensen die gestorven zijn omdat ze 10-15 min langer moesten wachten op een Ambu omdat de dichtstbijzijnde ploegen bezig waren met dronkenlappen... Dat is zuur, heel zuur...

En ja, EHBO opleidingen zijn vooral: dek jezelf in en doe niemand dood...

De enige denkfout die je maakt, is dat je bij voorbaat niet weet of iemand alleen dronken is of ook onwel. Want ook iemand die dronken is, kan onwel worden. Maar ik heb jou al eerder zo hard zien oordelen, ik kan alleen maar hopen dat je in het echte leven minder zwart/wit denkt of dat ik jou nooit tref op een ambu.

Wat betreft 112 of 8844, ik denk dat zolang je je bewust bent dat 112 bedoelt is voor serieuze dingen, er geen harde grens aan te geven is en elke beslissing goed is. En 8844 bellen kan altijd, als men inschat dat je 112 had moeten bellen, verbinden ze je door.

Maximuss komt wel vaker zo bot uit de hoek, het verbaasd me niks.
Wat me inderdaad wel verbaasd is dat zulke mensen zulk werk doen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:45

@ moonfish: omdat banketstaaf rozenwater niet geschikt zijn voor dit werk ;-)... En omdat dit werk de neiging heeft om je ofwel hard te maken (inclusief gitzwarte humor) of je kapot te maken...


@ AAAschAaaa: keto acidose ruikt niet naar alcohol en de voorschrijver van de prednison had je de mogelijke bijwerkingen moeten vertellen (veel voorkomend bij gekende diabetes, wat ik aanneem).
Laatst bijgewerkt door maximuss op 12-08-18 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:46

_AAASCHAAA_ schreef:
Dan zou ik dus een probleem hebben gehad als er niet verder gekeken zou zijn. Ik had geen druppel op, drink niet... Toch werd ik er wel van verdacht.

Snap dat het bij een dronken persoon geen spoed is, maar hoe is het zo zeker dat het alleen dronken is zonder onderzoek.


ik zie ( en ruik ) inmiddels het verschil wel hoor, jonge dames met problemen is geen melding bezopen over het algemeen, en ben je dat wel wordt je prima verzorgd }>

amsterdam10
Berichten: 596
Geregistreerd: 03-05-16

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:51

Hier in Amsterdam zie ik regelmatig borden van de politie met 'zie je iets verdachts, bel 112'. Sindsdien ben ik wel iets sneller met 112 bellen dan eerder. Maar ik denk dat het over het algemeen goed is om te bedenken; kan dit 15 min (in de wacht bij 0900) wachten? Zo nee: bel 112. (Het rijmt ook nog eens :') )

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: 112 - wanneer is iets 'spoed'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:53

@ Amsterdam: da's de nieuwe terror-hype ;-)... Als je hier even een tas onbewaakt laat staan, bellen ze gelijk de ontmijningsdienst.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:54

maximuss schreef:
@ Amsterdam: da's de nieuwe terror-hype ;-)... Als je hier even een tas onbewaakt laat staan, bellen ze gelijk de ontmijningsdienst.



ja die tasjes is een ding he :+ beetje over the top

amsterdam10
Berichten: 596
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:55

maximuss schreef:
@ Amsterdam: da's de nieuwe terror-hype ;-)... Als je hier even een tas onbewaakt laat staan, bellen ze gelijk de ontmijningsdienst.


Vind ik erg goed in deze tijd van regelmatige aanslagen in grote steden :j

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:57

sassefras schreef:
maximuss schreef:
@ Amsterdam: da's de nieuwe terror-hype ;-)... Als je hier even een tas onbewaakt laat staan, bellen ze gelijk de ontmijningsdienst.



ja die tasjes is een ding he :+ beetje over the top



Dan staat heel de buurt een paar uur op zijn kop om uiteindelijk wat ondergoed op straat te zien vliegen ;-) :-p...

Wel altijd gezellig om wat bij te praten met de collega's. Nieuwsgierige voorbijgangers ("wat is er aan de hand?") krijgen dan steevast te horen: haaienaanval ;-)... Is ook altijd lachen.
Laatst bijgewerkt door maximuss op 12-08-18 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:01

amsterdam10 schreef:
maximuss schreef:
@ Amsterdam: da's de nieuwe terror-hype ;-)... Als je hier even een tas onbewaakt laat staan, bellen ze gelijk de ontmijningsdienst.


Vind ik erg goed in deze tijd van regelmatige aanslagen in grote steden :j


aanslagen met rugzak :+ , die zijn er elke dag . net zo als lazerus bezopen polen in t bos, het is best ingewikkeld geworden :D