Hoe lang wacht jij op je eten op resto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Hoe lang wacht jij op je eten op resto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:49

Op de kaart heb je lang gewacht. Maar een half uur vind ik helemaal niet abnormaal om op een warm gerecht te wachten hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 21:51

40 minuten voor een curry in een eerder lege plek vind ik wel lang maar het was zeker de combi met de compleet afwezige bediening :j

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:06

Die vegetarische curry zal niet het gerecht zijn wat het meest besteld wordt(vermoed ik hoor) , dus daar zal wat meer werk inzitten en misschien niet alles voor voorbereid zijn. Ik snap nooit dat mensen stante pede hun eten willen, dat lukt echt alleen bij de snackbar, en als dat dan zo'n haast heeft ga dan daar eten denk ik dan. Begrijp het wat beter wanneer iemand bijvoorbeeld vanwege pauze een uur heeft ofzo. Maar dat zou ik dan wel van te voren melden/vragen of dat mogelijk is, snel eten. Persoonlijk vind ik 40 minuten keurig. De bediening echter laat wel steken vallen, en daar zou ik vandaan weggelopen zijn, je kunt me max een kwartier laten zitten wachten met een kaart in mijn vingers, op mijn eten wil ik best wachten, maar niet op mijn drinken, en niet met bestellen. Als het super druk is zou ik niet te lang wachten omdat ik zeker weet dat dat het begin van het einde is, en wanneer het heel rustig is en twee van die meiskes kunnen het niet aan dan weet ik ook genoeg...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:33

Laatst heb ik een uur op een pannenkoek zitten wachten. Toen ik er naar vroeg zei de serveerster dat het nog een 15 tot 20 minuten zou duren. Toen ben ik ook maar opgestapt. Was sowieso al raar, we kwamen binnen en gingen aan een leeg tafeltje zitten, werden we niet erg vriendelijk verzocht om te verhuizen omdat het tafeltje gereserveerd was. De tafeltjes naast ons hadden wel een bordje "gereserveerd"staan, de onze niet. Daar komen we dus niet weer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:28

Ik zou na 45 minuten vragen waar het bleef en na een uur en een kwartier a anderhalf uur weggaan denk ik.

Misschien kunnen we er een soort van wat ik nu toch meemaak in een restaurant topic van maken...

Ik heb een keer gehad dat ik met een Ierse jongen hier ging eten in een restaurant.
Waren daar wel een beetje vaste klant die tijd.

We gingen aan een tafel zitten waar de mensen net weg waren. Kruimels lagen er nog.
Komt er een jonge man aan met de kaart. Zegt ie: oh jullie maken het toch weer vies. En legt de kaart en placemat zo neer zonder schoon te maken.

Ik dacht echt: Whut?
Ik zat gewoon met mijn mond vol tanden. Dacht echt: zegt hij dat nou echt?

En toen mocht ik het nog vertalen aan die Ier

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 01:00

Oh, ik wist niet dat je in NL was. Mooi uitzicht, dat zeker. Maar aangenamer met wat te bikken.

Volgende keer maar proviand meenemen :P Elke keer als je ergens wat bestelt een broodje in je tas meenemen en dat ostentatief gaan zitten opeten als je 't te lang vindt duren :Y)

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 02:10

Ik hoop dat je je realiseert dat de temperatuur en de dag een rol speelt, dinsdagen zijn over het algemeen geen drukke dagen, maar met 30+ graden ben ik tot in m'n bilnaad bezweet als ik alleen nog maar m'n terras heb opgezet, en vergis je niet, in de gemiddelde keuken kan je er gerust nog 5-10 graden bij tellen.. 9 man in de bediening betekent niet ook 9 man in de keuken, als een bedrijf met dit weer uitgaat van veel drinken, weinig eten kan het zomaar zijn dat de keuken bezetting uit 2 of 3 man bestaat..
Daarbij komt ook nog kijken hoe de mis-en-place van het bedrijf gaat, wil je een magnetron maaltijd of een , met zorg, vers bereidde maaltijd?
Ja, de bediening heeft hier absoluut steken laten vallen, maar helaas is het gewoon zo dat er altijd één hoekje van het terras in n verdomhoekje valt, achter een struik gebeurt dat helaas sneller. Er werken ook maar mensen daar, die in (meestal ook) lange broek met eventueel sloof of schort voor staan te zwoegen om iedereen te proberen tevreden te houden en dan gebeurt er achter de schermen ook echt nog n stuk meer dan alleen maar drankjes en hapjes maken..
Ook kom je op een tijdstip waarop de kans aanwezig is dat, op een rustige avond, de keuken zelfs al half schoon is, in plaats van dat je het eten geweigerd wordt, wordt dan speciaal voor jou de keuken weer opgestart om te zorgen dat jij lekker kan eten en niet met een lege maag weggestuurd wordt..
Al met al vind ik dat je echt niet mag klagen over 40-45 minuten wachten op een warm hoofdgerecht, mensen vergeten helaas vaak dat óók het horeca personeel hun best doet, maar het zijn nou eenmaal niet meer dan mensen, fouten kunnen helaas gemaakt worden, en ja, ook wíj hebben last van de warmte.. Net als dat iedereen verder zo rustig mogelijk aan doet, zich zo kalm mogelijk houdt en net n tandje minder hard kan functioneren, geldt dat ook net zo hard voor het horecapersoneel..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 06:48

Ik heb vroeger veel horeca gedaan en mijn vriendengroep werkte er destijds ook in. Alle respect voor de horeca hoor! Ik weet maar al te goed hoe zwaar het is en ik doe normaal echt niet snel moeilijk (heb ik gisteren overigens ook niet gedaan). Ik ga ook regelmatig en graag uit eten,van snackbar tot brasserie tot fancypancy :D

Het zat hem gisteren inderdaad vooral in de bediening. Misschien net nieuwe meisjes of iets, dat kan absoluut. Keuken dicht of half opgeruimd om 19:50 vind ik zelf wel vroeg :j Kan natuurlijk dat die kok echt in zijn vinger had gesneden en dan was het gewoon even die twee dingen bij elkaar :)

Zelf vind ik langer dan een half uur na bestellen wachten op 1 hoofdgerecht wel gewoon lang hoor. Maar nogmaals, het zat hem vooral in het feit dat ik toen al heel lang (zonder drinken :( ) zat.

Overigens zaten er 9 tafeltjes met 2 man bediening, niet 9 man bediening.

Voor mij blijft het oordeel alvast lekker, goedkoop, mooi zitten maar deze keer traag :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:56

Hier een keer langer dan een halfuur moeten wachten om te kunnen bestellen. Doet deze persoon vaker bij vaste klanten. Wij zijn dus uiteindelijk maar naar de concurrent 10 meter verderop gegaan :evaw:

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:28

Ik was denk ik al weggegaan op het moment dat jij besteld had. :)) Als ik al een kleine 40 minuten moet wachten om te bestellen, dan voorspelt dat niet veel goeds voor hoe lang ik op mijn eten moet gaan wachten. Ik sta meestal op als er na 15 minuten nog niemand is langs geweest om drinken op te nemen. :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 21:36

Ja in het begin zat ik gewoon ook wel lekker hoor. Had idd eerder moeten roepen. Nu moet ik weer zelf mijn potje koken. Tis altijd iets :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:53

Als restauranthoudster:

Bij binnenkomst moeten gasten direct begroet worden, ook al worden die borden die de kelner dan vast heeft eerst weggebracht. Maar met een "goedenavond" weet de gast dat ze gezien is.

Dan krijgt de gast een tafel toegewezen en direct de kaart en de vraag of ze vast wat willen drinken.
Als de drankjes na maximaal 10 minuten worden gebracht weten de meeste mensen al wat ze willen en anders komt de kelner wat later terug.

Met het eten heb ik het streven een voorgerecht met een max. van 20 minutem door te laten gaan. Dit is normaliter haalbaar. Uitzonderingen is bv kerst als de hele toko vol zit rond hetzelfde tijdstip.

Een hoofdgerecht zonder voorafje probeer ik ook in 20 minuten door te laten gaan, maar is niet altijd haalbaar. Een grote vis kan bv langer duren.

Hoofdgerecht na een voorgerecht duurt max 30 minuten. Dit omdat ik bv een eendenborst niet gelijk in de pan doe als het voorgerecht eruit gaat. Sommige mensen eten hun voorgerecht langzaam en dan is de eendenborst niet mooi rosé meer.

Als het langer dreigt te duren krijgt de gast dit te horen en bij het drankje een schaaltje ingelegde olijven zodat er wat te knabbelen is. Van het huis, uiteraard.

Ik denk dat dit nette tijden zijn. Mensen die echt geen tijd hebben om even te wachten kunnen, imo, die dag beter niet in een restaurant eten. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:19

Palmera schreef:
Als restauranthoudster:

Bij binnenkomst moeten gasten direct begroet worden, ook al worden die borden die de kelner dan vast heeft eerst weggebracht. Maar met een "goedenavond" weet de gast dat ze gezien is.

Dan krijgt de gast een tafel toegewezen en direct de kaart en de vraag of ze vast wat willen drinken.
Als de drankjes na maximaal 10 minuten worden gebracht weten de meeste mensen al wat ze willen en anders komt de kelner wat later terug.

Met het eten heb ik het streven een voorgerecht met een max. van 20 minutem door te laten gaan. Dit is normaliter haalbaar. Uitzonderingen is bv kerst als de hele toko vol zit rond hetzelfde tijdstip.

Een hoofdgerecht zonder voorafje probeer ik ook in 20 minuten door te laten gaan, maar is niet altijd haalbaar. Een grote vis kan bv langer duren.

Hoofdgerecht na een voorgerecht duurt max 30 minuten. Dit omdat ik bv een eendenborst niet gelijk in de pan doe als het voorgerecht eruit gaat. Sommige mensen eten hun voorgerecht langzaam en dan is de eendenborst niet mooi rosé meer.

Als het langer dreigt te duren krijgt de gast dit te horen en bij het drankje een schaaltje ingelegde olijven zodat er wat te knabbelen is. Van het huis, uiteraard.

Ik denk dat dit nette tijden zijn. Mensen die echt geen tijd hebben om even te wachten kunnen, imo, die dag beter niet in een restaurant eten. :)

Ik denk dat je het zo heel netjes doet.
Overigens vind ik het geen probleem om zelfs een uur te moeten wachten.(leuk is anders natuurlijk) Als er dan maar een serveerster komt om te melden dat het ivm met bijv drukte langer duurd dan normaal.
Maar als je in een restaurant zit en er gebeurt maar niks. En ze zeggen je niks dan heb je het gevoel dat ze je vergeten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 22:35

Dat is idd heel netjes en idd communicatie is key!