Pleegzorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:15

Wij hebben ruim 9 jaar geleden plots ons nichtje in huis gekregen van toen bijna 7 weken. Ze is 13 maanden bij ons in huis geweest. Een heftige periode. Zeker omdat wij van de organisaties geen goede begeleiding hebben gekregen. En wij zaten tussen de ouders in, die vrij snel na de uithuisplaatsing uit elkaar gegaan waren.

Wij hebben dus niet bewust zelf voor pleegzorg gekozen, maar nog steeds heel blij en trots dat we het hebben kunnen doen. Maar nooit meer. Het heeft een ontzettend grote inpact op ons gehad.

Ik heb diepe respect voor mensen die pleeggezin voor kunnen zijn.

LoveGlove

Re: Pleegzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:39

Hier is een pleegkind :)

Ik woon al sinds mijn 3e bij mijn pleegouders, en ben ook nog lang niet van plan om weg te gaan. Ik ben toch al 17,5 jaartjes oud. Ik ben zo opgegroeid, dus ik ben het ook zo gewend. Wat mijn ouders hebben verteld is dat ik inderdaad toen ik klein was echt goed aangepakt moest worden, aangezien ik verder nooit een opvoeding heb gehad voordat ik pleegkind werd. Het was soms heel moeilijk, maar ze hebben het met heel hun hart gedaan, en ze zijn dankbaar. Doordat ze vroeger zo goed hun best hebben gedaan, komen ze er nu zelfs makkelijk vanaf. Ik ben namelijk een hele makkelijke puber. Ik ga niet uit etc. Heb geen grote mond, geen dagelijkse ruzies, ik hang niet op straat etc etc. Dus het heeft allemaal zijn vruchten afgeworpen. Helaas heb ik wel veel herinneringen aan mijn biologische ouders en het leven bij hun. Er zijn ook echt nog wel trekjes etc die ik heb daardoor. Een voorbeeldje is dat ik veel (negatieve) aandacht naar me toe probeer te trekken. Door aandacht tekort van toen, probeer ik daarvoor te compenseren. Toen ik een jaar of 12 was, was dit wel veel erger dan nu. Nu doe ik het alleen af en toe echt onbewust.

Ik ben wel enorm dankbaar dat ik hier terecht ben gekomen. Ik zie mijn pleegouders gewoon ook als mijn eigen echte ouders. Mijn biologische ouders zie ik nooit meer, en daar heb ik zelf voor gekozen.

Kwa begeleiding ligt het er denk ik puur aan wie je hebt. In het begin hadden we een persoon waar we helemaal niets mee hadden en konden, en daar kregen we ook echt geen goede begeleiding van. We zijn een keertje geswitcht, en nu hebben we mensen die ons wel enorm goed begeleiden. Hoewel dat bijna niet nodig is hier, want her gaat enorm goed :D

Ik heb ook wel verhalen gehoord van die begeleiders dat er gezinnen zijn waar wekelijks van begeleiding wordt veranderd etc. Dus die begeleiding is echt overal anders. De gezinssituatie is ook overal anders, omdat alle kinderen andere dingen mee hebben gemaakt, en natuurlijk zelf allemaal anders zijn. Je kunt heel veel situaties niet met elkaar vergelijken. Dat heb ik zelf ook gemerkt onder andere pleegkinderen. Dus het ligt echt aan de kinderen zelf, en welke personen je krijgt voor de begeleiding. Sowieso heeft wel elk kind negatieve dingen opgepakt waardoor ze allemaal op hun eigen manier een uitdaging zijn. Dat weet ik zeker.

Het kind zal je in ieder geval hoogstwaarschijnlijk dankbaar zijn dat je hem of haar hebt geholpen. In ieder geval, dat is zo in 9 van de 10 gevallen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:51

LoveGlove schreef:
Hier is een pleegkind :)

Ik woon al sinds mijn 3e bij mijn pleegouders, en ben ook nog lang niet van plan om weg te gaan. Ik ben toch al 17,5 jaartjes oud. Ik ben zo opgegroeid, dus ik ben het ook zo gewend. Wat mijn ouders hebben verteld is dat ik inderdaad toen ik klein was echt goed aangepakt moest worden, aangezien ik verder nooit een opvoeding heb gehad voordat ik pleegkind werd. Het was soms heel moeilijk, maar ze hebben het met heel hun hart gedaan, en ze zijn dankbaar. Doordat ze vroeger zo goed hun best hebben gedaan, komen ze er nu zelfs makkelijk vanaf. Ik ben namelijk een hele makkelijke puber. Ik ga niet uit etc. Heb geen grote mond, geen dagelijkse ruzies, ik hang niet op straat etc etc. Dus het heeft allemaal zijn vruchten afgeworpen. Helaas heb ik wel veel herinneringen aan mijn biologische ouders en het leven bij hun. Er zijn ook echt nog wel trekjes etc die ik heb daardoor. Een voorbeeldje is dat ik veel (negatieve) aandacht naar me toe probeer te trekken. Door aandacht tekort van toen, probeer ik daarvoor te compenseren. Toen ik een jaar of 12 was, was dit wel veel erger dan nu. Nu doe ik het alleen af en toe echt onbewust.

Ik ben wel enorm dankbaar dat ik hier terecht ben gekomen. Ik zie mijn pleegouders gewoon ook als mijn eigen echte ouders. Mijn biologische ouders zie ik nooit meer, en daar heb ik zelf voor gekozen.

Kwa begeleiding ligt het er denk ik puur aan wie je hebt. In het begin hadden we een persoon waar we helemaal niets mee hadden en konden, en daar kregen we ook echt geen goede begeleiding van. We zijn een keertje geswitcht, en nu hebben we mensen die ons wel enorm goed begeleiden. Hoewel dat bijna niet nodig is hier, want her gaat enorm goed :D

Ik heb ook wel verhalen gehoord van die begeleiders dat er gezinnen zijn waar wekelijks van begeleiding wordt veranderd etc. Dus die begeleiding is echt overal anders. De gezinssituatie is ook overal anders, omdat alle kinderen andere dingen mee hebben gemaakt, en natuurlijk zelf allemaal anders zijn. Je kunt heel veel situaties niet met elkaar vergelijken. Dat heb ik zelf ook gemerkt onder andere pleegkinderen. Dus het ligt echt aan de kinderen zelf, en welke personen je krijgt voor de begeleiding. Sowieso heeft wel elk kind negatieve dingen opgepakt waardoor ze allemaal op hun eigen manier een uitdaging zijn. Dat weet ik zeker.

Het kind zal je in ieder geval hoogstwaarschijnlijk dankbaar zijn dat je hem of haar hebt geholpen. In ieder geval, dat is zo in 9 van de 10 gevallen :)

Puur uit nieuwschierigheid. Kunnen/mogen (willen?) jouw pleegouders je niet adopteren?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:28

Dat weet ik niet. Ik denk het wel. Maar ik zie pleegkinderen in huis nemen en adopteren een beetje als hetzelfde. Alleen bij pleegzorg krijg je nog begeleiding die stopt als je 18 bent. Ik denk wel dat het kan, maar dat het, vooral op mijn leeftijd nu, geen meerwaarde heeft

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:46

Ligt er denk ik ook aan hoe oud het pleegkind is, of je er een van 14 krijgt of een van 3 of zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:00

En of de biologische ouders het toestaan.
Je kan geen kind adopteren als de eigen ouders geen toestemming geven.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:16

Sizzle schreef:
En of de biologische ouders het toestaan.
Je kan geen kind adopteren als de eigen ouders geen toestemming geven.

Ja dat klopt ook. Mijn moeder heeft gelukkig niet al te veel te zeggen. Alleen toen ik mijn achternaam heb veranderd moest ik toestemming van haar hebben. Verder nooit bewust van dat ze goedkeuring aan iets moest geven :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:20

Wij hebben ooit het traject gedaan, je moet heel veel huiswerk inleveren en je krijgt veel gesprekken. Ook hadden we een aantal avonden met andere gezinnen die ook pleegouder wilden worden. Ik begrijp nu waarom er zo,n tekort is aan pleeggezinnen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:31

Her is gewoon iets heel moeilijks. Maar ze moeten er wel zijn

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:39

Hier helaas ook gestopt, wat een slechte begeleiding!
Eigenlijk geen begeleiding...
Wat een verdriet heeft het ons gebracht

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:41

Dat is wel heel erg zeg.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:13

Jeugdzorg is vreselijk, zoals alle zorginstellingen, maar je hebt gelukkig soms wel hele fijne medewerkers (en veel totale ongeschikte uien).

Het kan alle kanten op. Afhankelijk van de begeleidingn, het kind en de ouders. Je moet zelf wel heel stabiel zijn en zelfredzaam.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:31

Even een megaschop.

Door mijn leeftijd (31) en de twijfel of ik überhaupt wel kinderen wil en kan/mag krijgen ben ik eens verder gaan kijken. Ik heb altijd gezegd dat ik in deze maatschappij geen kinderen wil grootbrengen.

Maar kinderen die er al zijn die een thuis zoeken, daar sta ik wel voor open. Nu heb ik een lastige periode achter de rug en inmiddels ben ik aardig stabiel, baan met vast contract, rijbewijs en sinds 10 dagen een ruim appartement met 3 slaapkamers. Ben nog volop bezig met verhuizen.

Ik heb de ervaringen in dit topic gelezen, ik heb hechtingsproblematiek en de bijbehorende problemen op school gehad (werk in de zorg).

Door mijn ervaringen in de theorie en praktijk ben ik nog steeds niet afgehaakt en gisterenavond een informatiepakket aangevraagd.

Zijn er toevallig meer bokkers bezig met zich aanmelden?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:42

Wat goed @dayanara *\o/* echt respect! Succes!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:02

Dayanara schreef:
Even een megaschop.

Door mijn leeftijd (31) en de twijfel of ik überhaupt wel kinderen wil en kan/mag krijgen ben ik eens verder gaan kijken. Ik heb altijd gezegd dat ik in deze maatschappij geen kinderen wil grootbrengen.

Maar kinderen die er al zijn die een thuis zoeken, daar sta ik wel voor open. Nu heb ik een lastige periode achter de rug en inmiddels ben ik aardig stabiel, baan met vast contract, rijbewijs en sinds 10 dagen een ruim appartement met 3 slaapkamers. Ben nog volop bezig met verhuizen.

Ik heb de ervaringen in dit topic gelezen, ik heb hechtingsproblematiek en de bijbehorende problemen op school gehad (werk in de zorg).

Door mijn ervaringen in de theorie en praktijk ben ik nog steeds niet afgehaakt en gisterenavond een informatiepakket aangevraagd.

Zijn er toevallig meer bokkers bezig met zich aanmelden?

Oh dat is mooi om te horen. Succes! Je gaat kinderen blij maken (misschien niet direct, maar uiteindelijk wel). Ten minste, dat is mijn ervaring als pleegkind zelf :j

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:05

Blij maken is ook een groot woord. Denk dat een stabiel (t)huis aanbieden het belangrijkste is en vanuit daar verder.

Eerst mijn huisje verder afmaken :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:08

Dayanara schreef:
Blij maken is ook een groot woord. Denk dat een stabiel (t)huis aanbieden het belangrijkste is en vanuit daar verder.

Nouja, het is een ervaring die ik zelf heb als pleegkind. Gigantisch blij en dankbaar dat ik, inderdaad, een stabiel thuis heb gekregen. Ik ken ook andere pleegkinderen die daar hetzelfde over denken.

Edit: nu ben ik ook wel weer bijna 18. Een kind van 8 zal dit minder snel zeggen natuurlijk :=

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:12

LoveGlove schreef:
Dayanara schreef:

Nouja, het is een ervaring die ik zelf heb als pleegkind. Gigantisch blij en dankbaar dat ik, inderdaad, een stabiel thuis heb gekregen. Ik ken ook andere pleegkinderen die daar hetzelfde over denken.

Edit: nu ben ik ook wel weer bijna 18. Een kind van 8 zal dit minder snel zeggen natuurlijk :=

Haha ja precies :D Welke leeftijd was jij toen je in je pleeggezin geplaatst werd? En is dit nog steeds hetzelfde gezin?

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:34

ook wij hebben vroeger pleegkinderen in huis gehad. Geen succes kan ik je vertellen. Wij wilden ook een kind een stabiel thuis geven. Niet voor nood opvang maar voor altijd. Wij hadden eerst kennis mogen maken met diverse kinderen. Met een kind waren we in het proces dat die in het weekend naar ons kwam. Dit is echter afgekapt op het moment dat we er achter kwamen dat hij onze dieren ernstig mishandelde. Daarna zijn we verder gegaan met een meisje. Die is op een gegeven moment ook bij ons komen wonen. Ze lag qua leeftijd tussen mij en mijn zus in. Ze werd behandeld net als mijn zus en mij. ook zij moest wel eens afwassen of een klusje doen in huis, net als mijn zus en mij. Via via heeft ze contact gekregen met een oom, die haar de hemel beloofde als ze bij hem zou komen wonen. Ondanks alle gesprekken en goede bedoelingen van onze kant is ze bij haar oom gaan wonen en heeft contact met ons verbroken. Later hoorde we dat ze daar als een soort slaaf gebruikt is. Dit was allemaal nog voor de tijd van internet, dus lang geleden.
Zij heeft ervoor gezorgd dat ik er zelf nooit aan zal beginnen, terwijl het in mijn situatie eigenlijk heel goed zou kunnen passen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:46

@dayanara ik was 3,5 toen ik pleegkind werd. Ik woon nu nog steeds als pleegkind in hetzelfde gezin :D

Maar de pleegzorg- en jeugdzorgbegelejder due we hebben zeggen allebei ook wel dat ons gezin van gigantisch geluk kan spreken. Ons gezin is heel erg close, en de band die ik met mijn pleegouders heb is echt heel sterk. En we hebben ook echt hele goede begeleiders. Kan wel merken, om de begeleiders heen dat, vooral jeugdzorg, maar pleegzorg ook wel, af en toe echt slecht bezig is. Maar meestal merken wij dat maar van een afstandje, omdat onze begeleiders dezelfde mening hebben over jeugd- en pleegzorg, en ze vaak negeren wat er allemaal gaande is als mogelijk. Wij hebben nu ook geregeld dat pleegzorg doorgaat t/m 21. Dat is nu ook mogelijk. Jeugdzorg stopt helaas wel als ik 18 wordt. Dus ja, ik ben er geloof ik eentje die dan ook wel veel geluk heeft gehad met alles :=

Ik hoor echt vaak genoeg verhalen over mensen die slechte begeleiders hebben etc etc. Maar ook vaak goede verhalen. Dus het ligt voornamelijk aan het kind wat je kiest, en aan de begeleiders die je krijgt denk ik.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:32

Ik kom zelf uit de zorg en weet hoe slecht het geregeld is. Ligt vaak niet aan de mensen die er werken (uitzonderingen daargelaten) maar ook door de regeltjes en het bureauwerk. We gaan het meemaken :j

Wat heb jij een geluk met het gezin waarin je nu woont!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:46

Wij hebben ook een "pleeg" dochter. Wel iemand die we al 6 jaar kende en waarbij het thuis gewoon voor zowel moeder als dochter nodig was dat er meer rust momenten kwamen.
Vorig jaar heeft ze 3 dagen in de week bij ons gewoond en sinds de zomer vakantie woont ze nu 1 dag in de WK bij ons of meer als zij aangeeft dat ze dat nodig heeft. Het gaat hier om een puber. Het heeft voor haar voor heel veel rust gebracht waardoor ze nu het super doet op school.
Het is niet altijd makkelijk voor zowel haar als ons maar het geeft ook wel veel voldoening om iemand te kunnen helpen en een kind een plek te geven waarvan ze weet als het ooit niet meer gaat ook al is het midden in de nacht bel en we komen je halen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:46

Dayanara schreef:
Ik kom zelf uit de zorg en weet hoe slecht het geregeld is. Ligt vaak niet aan de mensen die er werken (uitzonderingen daargelaten) maar ook door de regeltjes en het bureauwerk. We gaan het meemaken :j

Wat heb jij een geluk met het gezin waarin je nu woont!

Ja dat heb ik zeker. Ben ik ook heel blij mee. Ik heb die standvastigheid ook nodig, omdat ik hechtingsproblemen heb (misschien zelfs een hechtingsstoornis, maar dat weet ik nog niet) en problemen met mensen vertrouwen. Het hechtingsprobleem komt nu zelfs heel vaak voor tussen mij en mijn ouders. Maar ik ben er pas achter gekomen dat ik dat heb. Nu moeten we er dus wat aan gaan doen :j

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:00

Allereerst ontzettend goed dat je hier over na denkt!

Wij zijn sinds 10 maanden officieel de pleegouders van mijn Schoonzusje van 13, ik ben 23 mijn man 28.

Alles wat hierboven gezegd word over pleegzorg en begeleiders ben ik het helemaal mee eens,ze beloven je gouden bergen en super veel hulp maar puntje bij paaltje als je ze nodig heb zijn ze niet bereikbaar of kunnen ze niks voor je doen.

Wat ons duidelijk is geworden is dat ze er alles aan doen om het contact tussen ouder en kind te herstellen ongeacht wat er is gebeurt en ook al wil het kind het niet, hier word ontzettende druk op gezet.

Wel is een pleegkind je ontzettend dankbaar, en doet het ons echt goed om te zien hoe ze is opgebloeid, steeds meer vooruit gaat en weer het vrolijke meisje word wat we in een hele lange tijd hebben gezien.

Maar als ik heel eerlijk ben voor een vreemd kindje zou ik het niet doen..het is door alle regels etc erom heen ontzettend stressvol en frustrerend.

Mocht je het Persoonlijke verhaal willen weten of vragen willen stellen mag je me een pb sturen!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:01

XxMariellexX schreef:
Allereerst ontzettend goed dat je hier over na denkt!

Wij zijn sinds 10 maanden officieel de pleegouders van mijn Schoonzusje van 13, ik ben 23 mijn man 28.

Alles wat hierboven gezegd word over pleegzorg en begeleiders ben ik het helemaal mee eens,ze beloven je gouden bergen en super veel hulp maar puntje bij paaltje als je ze nodig heb zijn ze niet bereikbaar of kunnen ze niks voor je doen.

Wat ons duidelijk is geworden is dat ze er alles aan doen om het contact tussen ouder en kind te herstellen ongeacht wat er is gebeurt en ook al wil het kind het niet, hier word ontzettende druk op gezet.

Wel is een pleegkind je ontzettend dankbaar, en doet het ons echt goed om te zien hoe ze is opgebloeid, steeds meer vooruit gaat en weer het vrolijke meisje word wat we in een hele lange tijd hebben gezien.

Maar als ik heel eerlijk ben voor een vreemd kindje zou ik het niet doen..het is door alle regels etc erom heen ontzettend stressvol en frustrerend.

Mocht je het Persoonlijke verhaal willen weten of vragen willen stellen mag je me een pb sturen!

Het is voor mij zo raar dat het bij mij niet zo is. Ik zit momenteel in een gigantische dip. Bijna een soort burn-out. Mam apte onze pleegzorgwerker, en de dag erna staat hij bij ons op de stoep.

Toen ik geen contact meer wilde met mijn biologische moeder, hebben ze dat contact ook echt afgekapt. Dus ik zie haar nooit meer.

Bij mij is het precies omgekeerd :')