Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:44

Naar mijn gevoel kun je de gevaren vertellen maar verder vrij weinig. Het is zo makkelijk dingen stiekem op internet te doen, het enige wat misschien helpt is een zichtbaar computer scherm in de woonkamer en misschien is samen een film kijken over misbruik /pesten via sociaal media om te laten zien wat niet normaal is en hoe het verkeerd kan gaan?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 13:59

Bedankt voor alle reacties :)

Bij ons thuis is sowieso altijd alles bespreekbaar. Ze komt ook bij me met vragen en verhalen over haar eigen nu al veranderende lichaam. (Ja,echt, dan is ze ineens een ‘meid’ en geen meisje meer :D heerlijk om te zien)
Ik heb een heel zachtaardig en vrolijk kind. Dat zet zich ook door in social media, ze mag nu een instagram account en is daar heel blij mee. Ze maakt bijvoorbeeld graag foto’s van de natuur, de lucht, die lieve diertjes of dat lekkere ijsje. Dat deed ze al toen ze 4 was en met mama’s camera mocht spelen O:)
Ze houdt van het leven, haar vriendinnen en kleine dingen, en is stiekem ook gek van Enzo Knol :j
Ik denk dat het wel goed komt met haar. Alleen dat onderkruipende gevoel van van ‘wat als’ Zal er wel blijven zitten.

De film Spijt! hebben we inderdaad gekeken.

Maar op de een of andere manier vind in Facebook toch nog net iets te tricky. :o

CharmingS

Re: Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:15

Ik heb zelf geen kinderen, maar ik kreeg pas een mobiele telefoon toen ik naar de brugklas ging en iedere dag in het donker een uur op de fiets zat. Ook kreeg ik dan beltegoed en geen abonnement.
Ben blij dat ik als kind nog in bomen heb geklommen, in de zandbak heb gespeeld en met vriendjes en vriendinnetjes uren lang buiten kon spelen.

Als ik kinderen krijg dan zou ik dat ook zeker aanmoedigen om te doen, en de telefoon voor noodgevallen..

Maar kan het ergens wel begrijpen, alle kinderen krijgen tegenwoordig al een telefoon als ze nog in de baarmoeder zitten, dus het begint voor de nieuwe generatie natuurlijk ook normaal te worden, hetzelfde als die zandbak voor mij heel normaal was..

Vind het ook goed van je hoe je het aanpakt TS :)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:35

Wij hebben 4 kinderen waarvan 2 tiener zijn.
Heel eerlijk je ontkomt er niet aan,het enige wat je kan doen is het sturen en vooral er over praten.
Ons oudste is 13 en heeft sinds de zomer vorig jaar een mobiele telefoon,mede doordat hij naar het voortgezet ging na de zomervakantie maar ook omdat hij zijn vrije uurtjes veel te vinden aan de waterkant is om te vissen. Voor school hebben we een ipad aan moeten schaffen omdat ze niet meer met boeken werken,sinds hij dat ding heeft,heeft hij ook een instagram account zowel een facebook account. Nu volgen wij hem op beide accounts dus hebben wel in zoverre zicht op wat hij allemaal deelt. Maar eens in de zoveel tijd kijk ik zowel in zijn telefoon als in zijn ipad op zijn accounts en naar whatsapp om in te zien. Absoluut niet om hem te controleren maar wij willen wel graag weten wat er allemaal afspeelt,nu moet ik ook zeggen dat ons oudste wel heel eerlijk is en als hij iets niet vertrouwd of hij ziet iets naars, dan laat hij dat ons weten en of zien.

Ons 1na oudste( 12 jaar) heeft een telefoon maar die mag hij niet gebruiken want hij kan er gewoonweg niet mee omgaan, (taalt niet naar social media) maar lijkt helemaal van de wereld zodra hij een spelletje online kan en mag doen.
Hij gaat na de zomervakantie ook naar de middelbare en zal ook een ipad moeten,maar hem kunnen we niet de vrijheid geven die ons oudste wel krijgt.

Onze andere 2 kinderen zijn 8 en 6 en hun beiden talen er nog niet naar, ze willen nog wel eens een spelletje doen op spel.nl of muziek luisteren via YouTube, maar dat is altijd onder toeziend oog van mij of mijn man.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:07

badeendje schreef:
Ik ben zelf 20 en ben echt opgegroeid met de opkomende social media. Vanaf heel jong (8/9) jaar oud heel veel tijd gespendeerd op habbohotel, hyves, digidier, neopets, msn etc. Totaal geen gevaren van ingezien, want die waren destijds natuurlijk volstrekt onbekend. Heb echt de beste tijd ooit beleefd wat dat betreft en heel veel geleerd. Ik zou wel twee dingen adviseren:

- Niet je echte naam gebruiken op internet. Voornaam is prima, maar je achternaam is echt nergens voor nodig. Gebruik gewoon een grappige schuil achternaam. Ik heb een tijdje "aardbeienyoghurt" als achternaam gehad op facebook en heb daar nog altijd grappige gesprekken over.
- Accounts op slot. Nergens voor nodig om die überhaupt openbaar te hebben.

Verder: laat het een beetje op z'n beloop gaan. Je kunt haar natuurlijk gewoon volgen op instagram oid, maar geef ook het vertrouwen om ermee om te leren gaan.

Mee eens!