Goede e-reader

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:36

Ik heb de Kobo Aura dat is een vrij standaard formaat geloof ik (6 inch), niet heel groot, dat vind ik zelf wel fijn omdat ik hem vooral gebruik voor onderweg en dan wil ik juist geen groot ding (anders had ik net zo goed een boek mee kunnen nemen). Je kan de lettergrootte zelf instellen dus formaat maakt niet zo heel veel uit, alleen moet je natuurlijk wel vaker pagina's "omslaan" als je een groot lettertype gebruikt op een kleine reader.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 11:36

Dankje!
Had nochtans als gezocht :+
Even doorspitten ook.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:39

Denk dat je daar ongeveer evenveel Kobo als Kindle gebruikers tegenkomt :)
Ik neem hierna iig gewoon weer een Kindle :j

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:41

Ik heb ook een Kobo, de 1e editie Aura, en ik ben erg tevreden. Maar inderdaad, zoveel apparaten, zoveel voor- en tegengebruikers.

Wat mijns inziens belangrijke dingen zijn bij het vergelijken van readers:
- afmeting
Grof gezegd zijn er readers met de afmeting van een pocket of met de afmeting van een 'gewoon' boek. Wat leest je moeder meestal voor formaat boeken? Een reader die qua afmeting hiermee overeen komt zal ze waarschijnlijk het prettigst vinden.
- geïntegreerde verlichting
Er zijn readers met een ingebouwd lampje, maar dat zijn ze echt nog niet allemaal. Leest je moeder regelmatig in bed, 'savonds op de bank, of zijn haar ogen gewoon wat slechter ;) Dan is een geïntegreerd lampje waarschijnlijk wel fijn.

Daarnaast is inderdaad het onderdeel 'hoe komen de boeken er op' belangrijk. Voor mijn moeder (die toch echt wel handig is met van alles op de pc) bleek Calibre te moeilijk. Zij koopt graag via Bol.com, haar Kobo is daarmee gelinkt en bij een synchronisatie worden de boeken automatisch opgehaald.
Echter koopt ze ook wel eens bij de ECI, en ondanks dat het een kwestie is van downloaden op de PC, reader aansluiten en bestand kopieren liep ze daar toch ook vast. Bereid je dus mogelijk voor op enige technische ondersteuning ;)

Djilna

Re: Goede e-reader

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:43

Die automatische synchronisatie heb je met Kindle en Amazon ook :j Dat is inderdaad erg handig.
Ik haal ook wel regelmatig gratis ebooks via Bookbub.com en die zijn dan voor kindle en/of kobo beschikbaar. (erg vervelende site, ereader staat inmiddels erg vol :') )

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 11:49

Djilna, ja klopt!
Voor mezelf zou een Kindl waarschijnlijk handiger zijn doordat ik al Audible heb en vaak duitse boeken lees/luister, dus zou dat erg gemakkelijk zijn.

Maar voor mijn moeder neig ik meer naar iets dat simpeler met bol werkt, anders teveel chaos voor haar denk ik.

Indy_Mouse, bedankt voor je check list!
Ze leest inderdaad gewone maat boeken, vaak uit de bib, dus ik denk dat dat misschien ook wel voldoende is. En verlichting, die moet er zeker in :)*
Ik zie dat op bol de Kobo Aura 2 niet in korting staat.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:50

Djilna schreef:
Die automatische synchronisatie heb je met Kindle en Amazon ook :j Dat is inderdaad erg handig.

Klopt iid.
Heeft de kindle ook nog steeds 'whispernet'? Dwz, je hoeft hem niet expliciet wifi te geven, maar hij heeft een magische amazon verbinding waardoor de boeken er automatisch bij komen?

Mijn grote probleem met de kindle is een verhaal dat ze destijds wel eens readers hebben gereset op afstand vanwege (vermoedde) frauduleuze gebruikers, of boeken verwijderd die om wat voor reden dan ook waren teruggetrokken. Toen was het iig zo dat je dus niet daadwerkelijk het boek kocht, maar meer het recht om het boek te lezen (zeg maar), en de voorwaarden zeiden dat dat dus ook op elk moment ingetrokken kon worden. Ik zal dat verhaal eens zoeken.
En wellicht is dat tegenwoordig helemaal niet meer aan de orde hoor.
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 19-06-18 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:50

Bol is dan denk ik makkelijker dan amazon ja. Als ik naar mijn moeder kijk zou ik het allemaal zelfs voor haar moeten doen dus dan zou het weer niet uitmaken, maar welk apparaat het meest simpel in bediening is :))

Indi, ik heb alleen wifi, maar je kunt ook kiezen voor de +3G optie. Dan kun je met gewone internetverbinding boeken synchroniseren.

En dat 2e weet ik niet, heb hem nu sinds aug 2016 en nergens last van gehad tot nu toe :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 11:52

Gevaar van technologie... Kan me voorstellen dat zo'n zaken voorkomen (wat het niet goed maakt, uiteraard). Maar inderdaad, whispernet :j dan zou ik e-book en luisterboek ineen hebben, wat ik erg fijn zou vinden. Nu wil ik ook een e-reader :+

En ik weet nu al dat ik voor haar eerst alles op orde moet zetten, maar dat geeft niet, ik denk dat ze er uiteindelijk erg blij mee zal zijn.
We zijn eens op reis geweest met een volledige curver doos vol boeken, enkel voor mijn moeder, we gingen 2 weken weg :') Niet dat ze plots alle boeken thuis zou laten, maar de helft zou al fijn zijn :))

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:58

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 12:04

Dankje!
Wel, ik denk dat ze dat nog steeds zullen kunnen, maar dat de regels er rond veranderd zijn. Is ook nog best een vaag gebied, die e-readers.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:12

Erg attent cadeau TS, je moeder zal er vast blij mee zijn.

Ik heb nooit een remote wipe gehad met kindle en in mijn arme studententijd heb ik niet vaak voor ebooks betaald. O:)

Mijn voorkeur ligt ook bij Kindle, maar ik heb nu (na 8 jaar kindle en 1 heel snel weer verkochte kobo) een pocketbook. Voornamelijk omdat ik nogal lomp ben met in slaap vallen en Ereader van bed laten vallen en deze lekker ouderwets stevig is. Oh en knopjes prefereer ik boven touchscreen, anders moet ik als ik met 1 hand lees mijn grip steeds aanpassen. Jep lui :Y)

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:13

Precies dat Depende :o hier nog zo’n lui type. TS ik zou niet bij bol kopen omdat bol de ereader voorbewerkt op het kopen van boeken via bol. Niet handig!

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:23

Ik heb al jaren een kobo (oud model nog zonder achtergrondverlichting ) en lees er prima op, zowel met bestanden via bol.com als via de webwinkel van kobo zelf.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:31

Ik heb momenteel nog een oude "zombie" e-reader, een sony PRS-T1; ik denk steeds dat hij dood is maar tot nu toe komt hij steeds weer tot leven ( maar de rituelen om dat voor elkaar te krijgen worden steeds ingewikkelder en tijdrovender).
Ik heb momenteel de indruk dat Kobo de interessantste optie is voor een opvolger.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:39

Aria_zz schreef:
Dan zal het inderdaad iets richting Kobo worden, want bol.com kent mijn moeder en boeken zijn toch voornamelijk nederlands.
Ik heb dan weer een Audible abbo bij Amazon, dus dat is wel balen :+

Waterdichtheid is een goeie vraag... Denk niet dat het meteen nodig is, maar slecht zou het ook niet zijn.

Goof, heb je absoluut gelijk in hoor :j maar heb er vorig jaar met mijn moeder al eens over gesproken en ze was wel geïnteresseerd. Daarnaast, we weten het pas als ze het probeert, en anders neem ik hem wel :P

Wat vinden jullie qua grootte fijn om te lezen? Die hele kleintjes (palmheld) sowieso niet, maar je hebt klein, middel en groot. Die kleintjes zijn A5 formaat denk ik dan? Omdat mijn moeder haar ogen niet fantastisch zijn denk ik eerder aan een middel grootte, of is een kleine meer dan goed?

Nayan, ik ga even kijken naar die h2o :j

Nu heeft ze al een smartphone, dus touch screen zal wel oke zijn, knoppen ook denk ik.

Ik heb een middelmaat maar je kan de lettertype en grootte aanpassen zodat het formaat minder belangrijk kan worden. Houdt er rekening mee dat een grote ereader vaak ook zwaarder is dan een middelmaat. Een kleine ereader zou ik niet nemen omdat je dan sneller door moet bladeren wanneer je een grote lettergrootte gebruikt.