Hoe ritme krijgen in huishouden??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:35

absque_dubio schreef:
Maandag:19.00-19.30 tafel+keuken opruimen, daarna 1 was draaien

Even een kleine opmerking: juist als je dit soort schema's wilt laten werken is het belangrijk dat je goed weet wat een hele taak is. Zo is een was niet alleen de was verzamelen, in de wasmachine doen en aanzetten, maar ook het binnen aanzienlijke tijd weer uit de wasmachine halen en ophangen danwel in de droger doen. En dan bij voorkeur daarna weer binnen aanzienlijke tijd opbergen in de kast of in elk geval zo wegleggen dat de kreukels niet terugkomen of het natregent.

Dat betekent dus dat je er met '1 was draaien' niet bent: je moet dan ook nog nadrukkelijk op je schema zetten dat je om 21:00 de was uit de wasmachine haalt en in de droger stopt (waarbij het niet aangeraden wordt om een droger te laten draaien als je niet thuis bent of gaat slapen.) En de volgende dag dat je de was opruimt, en als je dat na je werk doet zit die was al een tijd in de droger.

En bij de droger hoort dan ook weer het bijhouden van het filter en misschien het condensvat. Om goed grip te krijgen op de activiteiten zijn al die aspecten van belang, pas dan krijg je een realistische en haalbare planning.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:37

Wat sowieso helpt, is niet alles laten opstapelen. Dus als je gegeten hebt, direct in de vaatwasser/afwassen en opruimen. Zo voorkom je een hele zooi.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:40

Nou, je maakt ook best een lange dag. En dat valt niet altijd mee, denk ik. Zodra je thuis komt zul je wel beginnen met eten maken of in ieder geval daar zul je dan ook wel aan toe zijn, verwacht ik zo. En dan is je avondje ook niet zo lang meer na het eten. Misschien zit daar de crux. Kun je voor twee dagen koken ? Je doet dan wat over is in de vriezer en eet dit een paar dagen later zodat je wat variatie hebt. Of kook, als je dat tenminste eet, meer rijst of aardappelen of pasta en doe de tweede hoeveelheid hiervan in de vriezer zodat je iets anders kan toevoegen. En voor de rest; Inderdaad zoals gezegd; let it go. Ruim op wat er aan rotzooi ligt en voor de rest ruim je op als je daar zin aan hebt. Geef alles in ieder geval een vaste plaats en neem een rotzooi-la waar dingen in kunnen die je niet vaak nodig hebt maar wel onder handbereik wilt hebben. Stofzuig in ieder geval 1 x in de week en doe dat het liefst na het bedden opmaken (dan ben je toch bezig). Toen ik heel veel uren in de week werkte had ik graag machines die het werk voor mij deden, zoals een afwasser en wasdroger. En we leefden uit de wasmand. (waarom in de kast als het ook schoon in de wasmand te vinden is). Geloof me, er komen wel betere tijden met het opruimen.
En een huis kan er niet altijd maar schoon en netjes uitzien. Er moet ook geleefd kunnen worden..... En misschien nog een tip: vraag zo nu en dan visite thuis. Dan moet je wel even opruimen en het liefst dan natuurlijk er even samen tegen aan.

Benoite

Re: Hoe ritme krijgen in huishouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:00

Hier Is het ook niet altijd ( ahum) even opgeruimd en schoon. Gelukkig woon ik alleen en heb ik me tegenover niemand te verantwoorden. Wel nodig ik bewust mensen uit om op visite te komen of voor een etentje..Dan ga ik ineens als een speer alles opruimen en schoonmaken. Dat werkt al jaren voor mij.
Btw kleding wassen vind ik wel heel fijn en doe ik misschien teveel *D

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:05

ohh god dit herken ik zo, mijn huishouden is precies hetzelfde
heb je net opgeruimd en een uur later denk je ja daaag waar doe ik het allemaal voor, en dan heb ik ook nog 1 soms 2 kinderen lopen die de hele boel overhoop gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:10

Ik verplaats dit topic van school, studie en werk naar huis, tuin en techniek. Hier past het beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:14

Ik herken het helemaal ts. Partner werkt hier hele lange dagen, dus huishouden valt op mij. Ik werk dan ook nog eens in shiften dus werken met vaste dagen en schema's lukken niet. Soms ben ik een hele dag nauwelijks thuis en probeer ik tussendoor ook nog eens eten klaar te zetten voor mijn partner 's avonds. Het is een ramp en ik schaam mij zo. Wij hebben net geen jaar een poetsvrouw gehad. Zalig hoor, mooi huis. Maar alsnog moet iemand het opruimen, want je kan haar toch niet in een zooi laten toe komen? Nog meer stress, om 6.00 op staan om nog 2 uur op te ruimen etc. Pfieuw pfieuw. Nu komt ze volgende week de laatste keer, want buiten dat het niet echt veel doet zijn wij ook gewoon niet te tevreden. Wat ik dan uiteindelijk zelf doe doe ik toch nog altijd beter.

Ik heb geen tips, maar weet dat je niet alleen bent.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:16

Wat bij mij helpt, is dat mijn appartement vrij leeg is nu. Weinig spullen. Daardoor is alles veel makkelijker schoon te maken (en hoef ik niet eerst op te ruimen voordat ik het schoon kan maken). Moet je wel het geluk hebben dat je de spullen die je ´ooit misschien nog wel eens nodig hebt´ bij bijvoorbeeld je ouders op zolder mag gooien O:) .

Tijdens het koken verzorg ik mijn keuken. Ruim de vaatwasser uit, doe alvast pannen enzo weer in de vaatwasser als ik er klaar mee ben.
Na het eten doe ik direct de vaat in de vaatwasser en haal een lapje over de tafel.
Vlak voor ik ga slapen zorg ik ervoor dat alle kopjes en dergelijke in de vaatwasser staan en zet de vaatwasser aan. Dit zijn de enige huishoudtaken die bij mij echt vaststaan maar misschien kan je die inpassen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:17

Mijn ex is en zware add’er. Wij doen het nog altijd samen. De truc bij hem is wel om zo min mogelijk spullen te hebben. Niet te veel servies goed. Niet te veel handdoeken en kleding. Want als het op is moet je (af)wassen. Alleen is het lastig voor hem. Samen gaat het prima. Dus 1 a 2 keer per week kom ik langs en help ik hem eventjes.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 13-06-18 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:20

Heb je ratten of ander ongedierte? Klagen je buren over stank?

Als nee dan ophouden jezelf zo te straffen! Niks mis met een rommeltje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:24

Ik heb ook ADHD en daarnaast ook nog eens een hekel aan opruimen dus ik kan zeker meepraten. Schoonmaken vind ik niet erg om te doen, maar ik vind het verschrikkelijk om op te ruimen tot ik op het punt kom dat ik ook daadwerkelijk schoon kan gaan maken. Mijn vriend is daar gelukkig iets makkelijker in, die vind schoonmaken dan weer verschrikkelijk en opruimen prima.

Voor mij helpt het heel erg om niet al te veel van mezelf te verwachten in 1 keer. Je kan niet van een rommelkont naar een strak georganiseerd huis gaan in 1 keer, daar zitten nog heel wat stappen tussen. Ik heb mezelf ondertussen aangeleerd om kopjes gelijk mee te nemen naar de keuken als ik van de bank af ga om te plassen/iets anders te doen, en troepjes dan ook gelijk weg te gooien. Kleren die ik aan heb als ik me om ga kleden sorteer ik gelijk, vieze dingen in de was en dingen die nog schoon zijn hang/leg ik ook gelijk terug in de kast ipv nog even rond laten slingeren op een hoopje of een stoel. Dat zijn allemaal dingen die weinig tijd kosten maar uiteindelijk wel een groot verschil maken.

Bij mij is het grootste probleem dat ik het heel moeilijk vind om orde aan te brengen in chaos en dat als mijn huis een rommel is ik vaak kwijtraak hoe ik moet beginnen. Omdat ik het zo moeilijk vind om te besluiten waar ik ga beginnen doe ik het dan uiteindelijk maar niet. Niet de beste manier om het aan te pakken, maar ik kan er helaas niet heel veel aan doen. Ik probeer nu als ik ga opruimen echt duidelijk te structureren voor mezelf. Alles opdelen in categorieën: troepjes die weg kunnen, kleding die opgeruimd moet worden, troepjes die ik moet bewaren en dus een plekje moet geven en schoonmaken. Ik begin dan niet door alles tegelijk te willen doen maar spoor mezelf aan om bijvoorbeeld met een vuilniszak rond te lopen en alle troepjes die weg moeten daarin te gooien. Dan neem ik even pauze of ga ik gelijk door met de volgende categorie.

Het is zeker wel aan te leren, ook als ADHD'er, maar het kost wat meer moeite en daar mag je je best bij neerleggen. Het is niet erg om geen schoonmaakprinses te zijn, al helemaal als je vriend het niet erg vindt om een wat groter deel van dat soort taken op te pakken en het geen irritaties oplevert. Ik kook bijvoorbeeld heel graag dus als ik eet met mijn vriend kook ik en ruimt hij op. Ik heb een hekel aan opruimen, hij vindt koken niet zo heel leuk. Prima opgelost.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:38

Ik snap wel dat rommel in je huis ook rommel in je hoofd geeft. Zo werkt het bij mij ook.

Gezien jouw werkuren zou ik wel lekker een werkster nemen, mede om de reden die hier ook al genoemd werd; het dwingt je ook tot opruimen.
Weet je niet waar je moet beginnen met opruimen, begin dan altijd op een vast punt (bijvoorbeelde de bank) en ruim vanaf daar alles op, en verplaats niet van het ene hoopje naar het andere maar geef dingen een vaste plek. Dan kan je het ook kwijt tijdens het opruimen. Ik laat ook van alles slingeren gedurende de dag, maar als ik dan opruim hoef ik er geen plekje voor te zoeken, dat bestaat al, alleen had ik net even geen zin om het gelijk daar neer te leggen.

Ook helpt het om niet teveel spulletjes en tierelantijntjes te hebben in huis, reuze gezellig al die beeldjes, kaarsen en rommeltjes, maar het zorgt ook voor een onrustig beeld.

Daarnaast probeer routine te krijgen bij bepaalde handelingen zodat dit automatismen worden en je er niet meer over na hoeft te denken.
Bijv na mijn ontbijt was ik gelijk alle spullen hiervoor af, dit doe ik elke dag en ik denk er niet eens meer over na, het gebeurd gewoon.
Ons brein is gek op automatismes, kan het lekker op de automatische piloot dingen doen en heeft het energie over voor de andere dingen die op je af komen die dag. Hoe meer vast routine, hoe makkelijker het wordt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 13:43

Ah wat een lieve reacties allemaal!!

T gaat vooral om de rommel. Waardoor ikdus ook weer niet schoonmaak.

Ik woon samen, maar mn vriend eis ik geen hulp van die is chauffeur en is geregeld van 0500 tot 2000 weg. Dus nee. Dit is ookde afspraak ik betaal geen hypotheek mee.

Ik ga vanmiddag eens proberen een half uurtje te ruimen al het is alleen al maar de eettafel ofzo..

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:51

Ik denk dat Sintara de beste tip geeft. Zorg dat je niet te veel spullen hebt, dan raak je het overzicht ook niet zo snel kwijt.

Ik weet in ieder geval van mezelf dat ik wel goed ben in schoonmaken, maar niet in opruimen. Opruimen is bij mij echt... Alle zooi van de ene plek oppakken en op een andere plek weer neergooien.

Tegenwoordig probeer ik dus te zorgen dat ik gewoon niet zoveel spullen heb.
Helaas is mijn vriend echt een beetje een hoarder, die wil alles bewaren “want je weer nooit wanneer het nog eens van pas komt.”
Zit ik dan met m’n goeie gedrag...
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 13-06-18 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Ik denk dat als het overzicht echt zodanig kwijt is dat het goed is om inderdaad iedere dag even een uur te pakken en daarnaast bij te houden wat je gedaan hebt.
Als dan straks alles netjes is dan wordt het een stukje zelfdiscipline om het ook echt bij te houden.

loveslimpie

Ik sluit elke avond mn dag af door het netjes te maken, zodat ik de volgende dag met een leeg hood kan beginnen. Dus alle afwas in of op de vaatwasser, loszwervende papiertjes op een nette stapel, tafel leeg en moestuin watergeven.

Die stapel papiertjes zoek ik dan in het weekend uit als ik samen met mn vriend het huis schoonmaakt. Doordeweeks mag het een zooi worden in huis, maar in het weekend ruim ik het op. Zo blijft de chaos in mn huis en hoofd beperkt ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:56

Ik heb ook vanalles geprobeerd.

Hier werkt het beste 1x per week het hele huis samen schoonmaken.
Hij stofzuiger boven en beneden.
En ik begin met de wc's, dan de keuken en dan alles dweilen.

Tafel neem ik af als er gegeten is. Was wassen doe ik als de wasmand vol is of ik heb het nodig en sorteer al op de slaapkamer, 3 wasmanden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:57

Je hoeft ook geen hulp te eisen van je vriend, het lijkt me juist belangrijk dat jullie samen overleggen hoe jullie samen hiermee om willen gaan. De afspraak zoals die was werkt voor jou dus niet, want je krijgt het niet voor elkaar. Niks erg. Maar wel een moment om dus opnieuw samen te bekijken hoe wel. Dat is dus samen bedenken hoe jullie willen dat het huis ongeveer is, en samen bedenken hoe je dat (realistisch) kunt uitwerken, en samen beslissen over alternatieve oplossingen.
En jij werkt toch ook lange dagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:59

Ik ben het er inderdaad mee eens dat een hulp in de huishouding geen schande is en als het helpt, waarom dan niet? Mijn vriend en ik willen ook eens in de twee weken hulp als we samenwonen, puur we straks allebei fulltime van huis zijn en de tijd die we thuis hebben ook gewoon graag samen door willen brengen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:05

Ken je de KonMari methode? Dat werkt echt top! Is een heel leuk boek over geschreven, leest lekker weg. Komt inderdaad ook neer op spullen weg gooien!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 14:08

Ik werk de ene x 3 dagen per week de andere x 5. Ik ben een beetje weersafhangkelijk met werk.
Vaak van 9/10 tot 17.30/18.30

Heel wisselend.

Daarnaast verzorg ik nog een paard wat 2x per week 2 uurtjes van mn tijd heeft. Hier vind ik mn rust en ontspanning.

Konmari, ga ik opzoeken als ik zo klaar ben met werk

Veel tierelantijn hebben we al weggedaan.. Dat gaf heel veel onrust.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:20

Rocamor schreef:
Herkenbaar: vandaag ga ik stofzuigen. Ik pak de stofzuiger, hoor de brievenbus. Eerst die post pakken anders ligt het in de weg. Post gesorteerd, maar lag nog meer, dus eerst alles maar in de klappers doen. De perforator ligt boven, die eerst halen. Oh er ligt voldoende was in de mand om te wassen. Perforator plus wasmand mee terug naar beneden. Perforator bij stapel Post, was in de machine. Oh nog droge was aan het rek, dus die ook maar opvouwen en wegleggen. Teruglopend zet ik mijn koffiemok in de vaatwasmachine. Die is nu vol. Bij het pakken van de vaatblokjes, zie ik wc schoonmaakmiddel. Afwasmachine aan, sop maken om wc schoon te maken. Als wc schoon is, is het ineens tijd voor lunch. Dus wc-spullen opruimen, lunch maken en opeten. Na lunch is afwasmachine schoon. Gelijk maar opruimen en bordje en mok van lunch in machine. Daarna hoor ik het piepje van de wasmachine, dus die leeghalen en was ophangen. Als ik daarmee klaar ben, zie ik de perforator staan en ga mijn post archiveren. Perforator opruimen en struikel over de stofzuiger. Oh jaaa ik ging even stofzuigen.

Gelukkig heb ik dat niet te vaak :+

Hahaha _O- leuk geschreven en heel herkenbaar.

Ik ben, gelukkig, sinds ik op mezelf woon/samenwoon heel netjes en schoon. Alleen nu ik aan het eind van mijn zwangerschap ben, zijn al die klusjes een stuk zwaarder geworden, dus schiet het er ook regelmatig bij in.
Vriend helpt veel, maar hij werkt ook gewoon fulltime, dus wil hem ook niet na zijn werk nog 10 dingen vragen om te doen.

Lastig TS, ik zou ook niet weten hoe je dit kunt veranderen. Je geeft aan dat lijstjes maken niet werkt, dan lijkt het mij al behoorlijk lastig worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:27

zonnebloem18 schreef:
Heel herkenbaar, mijn oplossing is uiteindelijk het luisteren van luisterboeken geweest. Als ik een luisterboek op heb staan moet ik daar op focussen en worden mijn gedachten veel minder snel afgeleid. Verder pak ik het per taak op, eerst de was, dan even een kopje thee, dan de badkamer, weer een kopje thee. Na een grote klus beloon ik mezelf met 1 aflevering van mijn favoriete serie.

Dit is een goede tip en op je vrije dagen kun je na de koffie en ontbijt meteen met de eerste taak beginnen zodat je tenminste begonnen bent.

Op werkdagen kun je nog wel een vakje in de avond vrijmaken om wat op te ruimen en weg te zetten. Je mag zelf kiezen of je dat meteen om 18.00 doet als je thuis komt of pas later als je gegeten hebt. Meteen doen is misschien het handigste, dan zit je daarna ook lekkerder op de bank. Dus na je werk even rommeltjes, kopjes etc opruimen uit de woonkamer en zorgen dat het ook echt op zijn plek ligt/staat of in de vaatwasser belandt. Dan is je woonkamer netjes en kun je van je avond genieten. Je kan natuurlijk ook elke dag iets anders oppakken, maar wel elke dag eventjes tijd eraan besteden en je zult zien dat het went.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:44

Kan je niet 's ochtends wat doen? Je staat laat op en hoeft pas laat na je werk, kan je niet aankleden + ontbijten en dan alvast wat in huis opruimen? Is vaak lekkerder dan het na je werk nog te moeten doen.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:54

troi schreef:
Heb je ratten of ander ongedierte? Klagen je buren over stank?

Als nee dan ophouden jezelf zo te straffen! Niks mis met een rommeltje!

Ik heb ratten thuis :') zijn brave ratten, zorgen ervoor dat hier geen vlieg is en alle spinnen weg zijn XD

Even ontopic: maak je niet te druk en schaam je niet dat het jou niet lukt.

Ik heb geen adhd maar mij lukt het ook niet om mijn huishouden in orde te houden..
Bij mij komt het omdat ik lui ben en ik veel te veel spullen heb..

Ik heb gister motivatie gehad om hier wat op te ruimen, stofzuigen en dwijlen. Maar als motivatie weg is, doe ik ook niets meer.

Mij helpt het om juist bad en keuken op 1 dag schoon te maken. De rest van het huis een andere keer.
Meestal ben ik dan nog motiveerd en ga dan ook even stofzuigen.

Ik luister meestal naar muziek, ik wordt dan niet zo afgeleid.
Omdat ik anders na 10 min. 20 andere opgaven aan het doen ben.

Je kunt er met jou vriend over praten hoe jullue dit het beste aan kunnen pakken, misschien kunnen jullie in het weekend 1 tot 1,5 uur wat samen in huishouden doen?

Of inderdaad iets doen voor begin werk, na thuiskomst ben je ook moe, logisch dat je dan niets gaat doen.

Als noodval mag je mijn ex hebben, hij had mij nog net niet met bezem achterna gezeten om het huishouden te doen.. en hij kon flink kwaad worden als er een kopje op tafel stond die ik net leeg had gedronken.
Hobbys moest ik diep verbergen in kast, en vooral heel netjes neerleggen..
En vooral geen stofje liggen en vlekje op bodem..