Moeilijke communicatie met ex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Moeilijke communicatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:51

Het idee van de volledige voogdij vind ik op zich nog niet zo gek, maar dan zou ik het wel heeeel anders insteken. "Ik merk dat je het vaak lastig vind om de organisatie van afspraken en toestemming bij te houden. Hoe zou je het vinden als we de verantwoordelijkheid bij mij leggen? Aan de praktische invulling veranderen we verder niets en ik hou je altijd op de hoogte, maar dan hoef je niet alles in de gaten te houden. Denk er maar eens over na, je hoeft er nu niet op te reageren, dan kunnen we het daar over twee weken nog eens over hebben."

Niet dreigen, maar gewoon de optie eens geven. Misschien vindt hij het wel een hele opluchting als hij niet meer voortdurend het gevoel heeft dat er allemaal moeilijke beslissingen op hem liggen wachten. Geef hem vooral even rustig de tijd om erover na te denken. Dat hoeft het contact tussen hem en de kinderen totaal niet in de weg te staan, de weekenden kunnen nog gewoon zo doorgaan (en moeten ook zo doorgaan.)

Verder kan het idee van een vast moment misschien ook goed werken. En dan nog het beste als je bv de ene keer aan kunt geven welke onderwerpen er volgende keer waarschijnlijk op de planning staan. Dus als je de tijd hebt: de ene keer uitleggen wat eraan gaat komen / wat de keuzes zijn, en dan de volgende keer de knoop doorhakken.

Dat zal niet bij alle onderwerpen gaan, maar ik denk bij vele wel. Zo'n situatie met een nieuwe school zou je bv zo aan kunnen pakken: "x moet volgend jaar naar een andere school. Welke dingen vind jij belangrijk in zijn volgende school? Als ik op gesprek ga met die school, wil je dan mee? Of heb je vragen die ik namens jou kan stellen?"
Dan keer daarop: "Ik heb aankomende week gesprek met de school, ik neem je vragen ook mee. Dat betekent dat we aan het eind van die week de knoop door moeten hakken, anders komt het met de administratie niet rond. Zullen we volgende week kijken of de school goed overkwam en of we x inderdaad kunnen inschrijven?"

Geen garanties hoor - maar het kan wellicht het gevoel van overvallen worden wat verminderen omdat hij vooraf al weet wat er verwacht wordt en tegelijkertijd steeds wat adempauze krijgt tussen de aankondiging (waar hij dan niet perse iets mee moet) en de situatie waarin hij er wel wat mee moet.

(En ik kan me goed voorstellen dat het voelt alsof je alles moet voorkauwen en dat hij dat als vader gewoon zou moeten doen, en ja, dat klopt. Alleen is het de situatie die er nu is, en ik denk dat dit ongeveer het hoogst haalbare is, tenzij hij echt open staat voor hulp (maar daar kun jij niet veel aan doen) of tot je de zaak forceert met zwaardere maatregelen, en daar zit volgens mij niemand op te wachten.)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:04

Bruikbaar advies Shadow, niks aan toe te voegen. Sterkte TS, zijn gedrag zal waarschijnlijk wel ongeveer zo blijven maak ik uit je verhaal op, dus ik hoop dat je een werkbare manier vindt om met hem in gesprek te blijven.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:07

Eenhoofdig gezag (voogdij is voor mensen die niet de juridische ouders zijn van het kind, ouders hebben gezag) is niet zomaar geregeld, dan krijg je ook te maken met de vraag 'en wat hebben jullie tot nu toe gedaan' en een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming.

Waarschijnlijk staat er iets in je ouderschapsplan over geschillen en wat je moet doen als het allemaal niet lekker loopt. Terug naar een mediator? Zou ik wel even controleren, want dat is dan de stap die je eerst moet zetten.

Een afspraak maken om te evalueren, als er niet iets dringends is, is een goed idee. Dan kun je rustig aangeven dat je er tegenaanloopt dat de regeldingen met handtekening niet lekker lopen. Misschien heeft hij ook niet altijd zin om overal een handtekening onder te moeten zetten. Je zou dan kunnen afspreken dat hij je een machtiging geeft voor bepaalde dingen, bijvoorbeeld voor school, tandarts, medische afspraken of wat hij maar zonder overleg aan jou wil overlaten.

Aan de andere kant denk ik ook dat ik lees dat je helemaal niet wil dat hij het aan jou overlaat, maar dat hij zich meer laat betrekken bij die beslissingen. Dat is eigenlijk veel ingewikkelder, want dat houdt in dat hij van houding moet gaan veranderen terwijl dat voor hem niet per se gunstiger is (anders had hij het wel uit zichzelf gedaan). Maar daar ligt denk ik wel je echte uitdaging. Als je dat wil bespreken zou ik zeker naar een goede mediator gaan, die geen juridische, maar een psychologische achtergrond heeft. Zeker bij een zorgmijder is dat de enige manier om er een professionele mening bij te krijgen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:32

Als hij je zoontje vrijdag op komt halen kan je dan niet aangeven dat je bij de volgende overdracht graag iets met hem wil bespreken of dat hij iets moet tekenen voor school? Dan kan hij zich voorbereiden en hoeft hij zich niet zo overvallen te voelen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:55

zonnebloem18 schreef:
Als hij je zoontje vrijdag op komt halen kan je dan niet aangeven dat je bij de volgende overdracht graag iets met hem wil bespreken of dat hij iets moet tekenen voor school? Dan kan hij zich voorbereiden en hoeft hij zich niet zo overvallen te voelen.

Dat. Het klinkt alsof hij een lange verwerkingstijd nodig heeft, geef hem die ook. Meld van tevoren dat je iets wil bespreken en wat het is en probeer dat soort dingen te structureren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:33

En als je nou eens als je een handtekening nodig hebt en als hij komt ophalen, je een papier/pakketje overzicht meegeeft met waar je een handtekening voor nodig hebt, wat het inhoud en waarom je dit zo wilt. En dan tegen hem zegt. “Ik heb een handtekening nodig. Ik heb de feiten even op papier gezet. Lees dit thuis even door, als je vragen hebt, bel/mail me ff, en dan kun je bij het brengen van de kinderen die handtekening even zetten goed?

Dan zet je hem niet per direct onder druk, maar maak je wel een afspraak over wanneer je die handtekening dan verwacht, zodat je hem er op dat moment niet meer mee kunt overvallen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:05

Waarom is die handtekening van hem nodig?
Mijn ouders gingen uit elkaar toen ik 1,5 jaar oud was en heb altijd alles alleen met mijn moeder gedaan. Mn vader heeft me wel erkend en heeft dus rechten maar had ook nooit interesse. Heeft nooit zn handtekeningen gezet ergens voor.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:16

Ik zou een vast wekelijks of tweewekelijks overleg met hem inplannen. Bijv bij de overdracht van de kinderen. Afspreken dat jullie een kwartiertje koffie drinken en dan dringende zaken afhandelen. Dan kun je zijn krabbel vragen en hem op de hoogte houden van bijv schoolzaken.

Verwachten dat hij gaat veranderen is toch onrealistisch zoals ik het lees, dan kun je beter het heft in eigem handen nemen dan die verwachtingen houden en je ziek ergeren.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 22:06

Bedankt voor alle reacties.
Zijn handtekening is nodig voor verschillende dingen. O.a. het inschrijven op een school en verschillende behandelingen en onderzoeken in het ziekenhuis.

Ik ga er nog even goed over nadenken wat de beste manier is, want hij gaat inderdaad niet veranderen.
Tijdens het brengen van de kinderen is geen goed moment, dan zijn de kinderen erbij en dat praat/ overlegd niet handig. De jongste is bijna 2, dus die laat je ook niet even zelfstandig in een andere kamer spelen. En bij de middelste kan dat ook niet, die heeft ASS en is heel gevoelig voor onze stemmingen.
Brieven achterlaten, zodat hij die rustig kan lezen en ondertekenen heb ik al geprobeerd. Maar hij legt het neer en kijkt er niet meer naar.

Morgen moet ik naar de toekomstige school van mijn zoontje, en ik hoop dat ik het alleen af kan. Ik snap gewoon niet dat je niet wil weten waar je kind straks naar school gaat. Maar dat is iets wat ik zelf los zal moeten gaan laten, want ik heb alleen mezelf ermee als ik me daar druk om blijf maken.

Binnenkort heb ik een afspraak met iemand die ons begeleid ivm de vele zorg die de jongste 2 kinderen nodig hebben. En ik zal het ook met haar bespreken. Misschien heeft zij nog ideeën die helpend zijn.

Ik vind het erop lijken dat het hoofd van mijn ex zo vol zit, dat er gewoon helemaal niets bij kan. Het is namelijk niet dat hij geen interesse in de kinderen heeft. Maar hij vergeet alles en kan met veel dingen niet omgaan. En als ik dan ook nog over "regel dingen" begin, dan wordt hij kwaad.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:20

Probeer om met hem een volmacht te regelen, zodat je voor de kinderen kunt doen wat nodig is als hij het er even niet bij kan hebben. Dan kan je het met hem bespreken als er ook zinnige tekst uit kan komen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:35

Goh het klinkt alsof je t over de vader van mijn kinderen hebt.
Alleen is die niet autistisch heeft een NAH
Maar ben daarom wel blij dat hij nooit t gezag aangevraagd heeft
Ik betrek hem er wel bij maar tekenen hoeft ie nergens voor .
Wij zijn ook uit elkaar overigens.
Mede doordat ik toch al alles alleen moest regelen.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 00:34

Mijn man krijgt bij het ophalen van zijn kinderen papieren of briefjes of rapporten in zijn handen gedrukt. Die kan hij dan op zijn gemak doorlezen tijdens het weekend en bij het terugbrengen geeft hij ze getekend weer terug.
Uitleg of overleg heeft hij daarbij van haar niet nodig, hij kan zelf ook wel lezen .

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 00:52

Was hij tijdens jullie relatie anders, of ging het toen vergelijkbaar.
Is dit gedrag alleen naar jou of naar iedereen?

Wat ik wil zeggen als dit gedrag hem typeert als persoon, moet je misschien je verwachtingen bij gaan stellen. Je kunt van een stoel geen tafel maken. Ofwel als hij nooit een betrokken persoon is geweest, hoe reeel is het dan om dit van hem te verwachten.

Van daaruit kun je gaan kijken hoe jij hier zelf in staat. Dus probeer je het te acceoteren dat je hem soms adhter zijn broek aan moet zitten, of besluit je dit maar niet meer te doen met als gevolg minder betrokkenheid en blij te zijn met de sporadische momenten dat hij toch iets uit zichzelf doet.

Moraal van het verhaal. Je hebt geen regie over de ander, wel over jezelf.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 07:37

9jinte9 schreef:
Was hij tijdens jullie relatie anders, of ging het toen vergelijkbaar.
Is dit gedrag alleen naar jou of naar iedereen?

Wat ik wil zeggen als dit gedrag hem typeert als persoon, moet je misschien je verwachtingen bij gaan stellen. Je kunt van een stoel geen tafel maken. Ofwel als hij nooit een betrokken persoon is geweest, hoe reeel is het dan om dit van hem te verwachten.

Van daaruit kun je gaan kijken hoe jij hier zelf in staat. Dus probeer je het te acceoteren dat je hem soms adhter zijn broek aan moet zitten, of besluit je dit maar niet meer te doen met als gevolg minder betrokkenheid en blij te zijn met de sporadische momenten dat hij toch iets uit zichzelf doet.

Moraal van het verhaal. Je hebt geen regie over de ander, wel over jezelf.

Hij is eigenlijk altijd zo geweest. Alleen ging het pas echt opvallen toen de kinderen geboren werden.
Het is wel erger geworden met de jaren. En hij heeft 3 jaar geleden een heftige psychose gehad, waarna hij nooit meer "de oude" is geworden.
Dit gedrag heeft hij naar iedereen die iets van hem "verlangt".