Sociale verplichtingen ontlopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Sociale verplichtingen ontlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:20

Sneeuwpop: daar komt men wel overheen. Het is niet ideaal maar je houdt altijd wat onzekerheid over wie er wel of niet kan komen. Is het niet vanwege stress of ziekte, dan kan het ook nog zoiets banaals zijn als iemand die met de fiets onderuit gaat, verkeer dat zo muurvast staat dat het verstandigste is weer om te keren, bussen die staken of gestremde spoorlijnen. (Allemaal de oorzaak van last minute afmeldingen in de afgelopen 2 maanden.)

It happens. En als het alleen maar hapjes zijn en een paar flessen fris is er echt weinig aan de hand.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:22

Herkenbaar hoor! Kies lekker voor jezelf en ga niet omdat je mogelijk wil voldoen aan de verwachtingen die de groep heeft. Even lastig maar eenmaal je hiervan bewust wordt het steeds makkelijker. Doen wat jij wil, je goed bij voelt. Blijkbaar geeft je lijf al wat waarschuwingssignalen af en het blijkt dus ook met wat je schrijft dat je je er niet prettig bij voelt. Overigens kun je ook prima ergens eerder weggaan, jammer en dikke pech voor de groep die dan wel langer wil blijven. Groepen willen nu eenmaal graag groep zijn en zoveel mogelijk mensen bij elkaar houden, het belangrijkste is dat jij doet wat jij zelf wilt of juist niet wilt en je mag gerust afzeggen

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:36

Ik zeg altijd maar (gepikt van een goede vriendin); het leven is te kort om dingen te doen waar je geen zin in hebt! En natuurlijk, soms mag je best een uitzondering maken voor kennissen, vrienden of familie die het echt heel belangrijk vinden als je ergens bij bent, maar uiteindelijk beslis jij zelf wanneer je dat wel of niet wilt. Gewoon lekker afzeggen en er maak er een heerijk relaxed avondje van voor jezelf!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:02

Amy schreef:
Ik ben vrijwel altijd ook degene die als eerste naar huis gaat. Krijg daar dan ook vaak opmerking over of vragen en vind dat vervelend...

Edit: een uurtje heen gaan gaat m sowieso niet worden vanavond. Het is een spelletjes avond met een spel van circa 2 uur... Dus midden daarin weglopen ga/kan ik (helaas) sowieso niet doen...

Wij noemen dit sociaal claustrofobiesch :o ik zou op een dergelijke avond niet mee doen met het spel maar me een “taakje” toe-eigenen. Beetje helpen met de drankjes en zo. Ben je wat bezig. Je eerste opmerking is inderdaad een hele lastige. Tot ik jaren geleden eens op een grappige maar ook serieuze toon riep. Ik denk dat ik moet spugen. :+ Ik ga! Nooit heeft iemand nog tegen mij geroepen. Blijf nog even. Doe niet zo ongezellig. En die hebben we er altijd in gehouden. Mensen die me beter kennen weten dat dit de ultieme vertrek modus is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:10

Ik zou juist gaan in jouw geval. Om ervan te leren...
Als je dit soort dingen altijd voor je uit schuift, blijft het altijd moeilijk. Terwijl het misschien hartstikke gezellig is.

Natuurlijk heb ik ook wel eens zoiets van: Ik heb daar ff geen zin in.
Afhankelijk van de situatie meld ik me dan een enkele keer af. (belangrijk = NIET afzeggen, gezellig = ook NIET afzeggen) Reden om geen zin te hebben is dat ik al zo veel weg ben en nauwelijks tijd voor mezelf heb.

Ik heb overigens vroegah er ook wel veel tegen op gezien. Maar bedacht me dan: Ik ben niet voor niets uitgenodigd.

Aangezien het een vereniging betreft, zijn het vast mensen waar je normaal gesproken ook mee praat/sport/werkt. Waarom zou dat op zo'n avond anders zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:37

Haha die is geniaal Jenny :Y)

Totaaal geen zin plus migraine, maar zal me zo wel opknappen. En hoop zsm weer weg te kunnen.

We zijn een tentoonstellingsvereniging met één dag per jaar een evenement. We zien elkaar slecht een paar keer per jaar, zo'n 3 maand van te voren om de week om te vergaderen. En op de dag zelf maar dan is iedereen druk :') :')

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:14

Shadow0 schreef:
Sneeuwpop: daar komt men wel overheen. Het is niet ideaal maar je houdt altijd wat onzekerheid over wie er wel of niet kan komen. Is het niet vanwege stress of ziekte, dan kan het ook nog zoiets banaals zijn als iemand die met de fiets onderuit gaat, verkeer dat zo muurvast staat dat het verstandigste is weer om te keren, bussen die staken of gestremde spoorlijnen. (Allemaal de oorzaak van last minute afmeldingen in de afgelopen 2 maanden.)

It happens. En als het alleen maar hapjes zijn en een paar flessen fris is er echt weinig aan de hand.

Er is wel een groot verschil met een goede reden op het laatste moment, of wanneer je het ruim van te voren wist dat je niet kon/wou.
Wanneer geen zin hebt prima, maar ik vind het asociaal om op het laatste ! af te zeggen terwijl je het eerder had kunnen doen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:26

Voor degene die zeggen:gewoon zeggen dat je niet komt ipv toezeggen en op t laatste moment afzeggen....
Hoe doen jullie dat met sociale verplichtingen als verjaardagen van ouders zussen vaderdag moederdag feestdagen....mijn familie verwacht altijd dat we komen.het liefst de hele middag en avond incl. Eten. Als ik niet kom zijn ze gekwetst of beledigd.zo laten ze dat merken. Als ik van te voren zeg dat ik niet kom dan blijven ze zeuren
En als ik dan als reden geef dat ik geen zin heb maar gewoon een vrij weekend wil.nou dan zal ik vast wel niks om ze geven en ben ik raar.
Hoe gaan jullie met family pressure om?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:38

Vandaag nog mijn vriend naar een bbq gestuurd en zelf thuis gebleven. Geen energie voor en dan moet ik keuzes maken. Kan gaan en de dag(en) erop kapot zijn of zuinig zijn op mezelf. Mijn familie en vrienden weten dat ook en maakt zich er niet druk om, leuk als ik er ben maar zo niet ook prima.
Voor ik te zien was om altijd te komen ook nooit te veel druk gevoelt voor zulke dingen, alleen van mezelf uit.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:46

veneri schreef:
Voor degene die zeggen:gewoon zeggen dat je niet komt ipv toezeggen en op t laatste moment afzeggen....
Hoe doen jullie dat met sociale verplichtingen als verjaardagen van ouders zussen vaderdag moederdag feestdagen....mijn familie verwacht altijd dat we komen.het liefst de hele middag en avond incl. Eten. Als ik niet kom zijn ze gekwetst of beledigd.zo laten ze dat merken. Als ik van te voren zeg dat ik niet kom dan blijven ze zeuren
En als ik dan als reden geef dat ik geen zin heb maar gewoon een vrij weekend wil.nou dan zal ik vast wel niks om ze geven en ben ik raar.

Mijn naaste familie zet mij niet onder druk. Iedereen is vrij om te kiezen wat hij met welke gelegenheid wil doen (of niet). Dus als er wordt geopperd om een dag bij elkaar te zijn en iedereen wordt daar blij van dan doen we dat. Als ze mij onder druk zouden zetten dan zou ik daar echt korte metten mee maken en uitleggen dat mijn behoeften anders liggen. Als je om elkaar geeft dan accepteer je dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:03

sneeuwpop schreef:
Wanneer geen zin hebt prima, maar ik vind het asociaal om op het laatste ! af te zeggen terwijl je het eerder had kunnen doen.

Het punt is dat TS dat niet eerder kon. En het eigenlijk nog steeds niet kan. Dat is wat stress en druk en onzekerheid met je kan doen: iets wat van buiten zo simpel lijkt, is het in sommige situaties niet. TS is misselijk van de spanning. Klinkt dat als iemand die asociaal is? Of klinkt het meer als iemand die hier gewoon veel moeite mee heeft?

En, zonder veel voor de TS in te willen vullen, dat mensen het daarmee zo moeilijk hebben kan juist komen als ze heel vaak te horen hebben gekregen dat ze hun gevoel niet mogen volgen.

Zelf kijk ik er anders tegenaan: ik zou het echt vreselijk vinden als iemand die ik mag en die ik graag bij een bijeenkomst zie, zich zo gestressed voelt dat ze er misselijk van is en niet durft te zeggen dat het even teveel is. Die druk wil je een ander toch niet opleggen? Die hapjes zijn daar echt van geen belang in. Ik zou juist willen dat mensen zich vrij voelen om te komen zonder zoveel stress. En als dat betekent dat er dingen afgezegd moeten worden, dan eh, jammer, volgende keer beter? Of niet. Of misschien niet bij dit soort type activiteiten.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:14

Op het laatst afzeggen vind ik ook niet kunnen, behalve als je 'opeens' kotsmisselijk bent natuurlijk. En ik, ik ontloop alles wat met mensen te maken heeft eigenlijk. Maar, dat ben ik. ( Ik ben gewoon zó verlegen dat ik er misselijk van word, bij iedereen, zelfs bij m'n eigen moeder nog is, ik weet niet wat t' is. ). Dus mijn leven bestaat uit ''afzeggen'' van ''sociale'' dingen. ( Denk aan schoolkamp, feesten, niet té spreken over op vakantie gaan met pap. enz. ) Niet dat iemand me meevraagt naar wat dan ook, maar daar ben ik dus blij om. :j .

:wave:

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:20

Shadow0 schreef:
sneeuwpop schreef:

Het punt is dat TS dat niet eerder kon. En het eigenlijk nog steeds niet kan. Dat is wat stress en druk en onzekerheid met je kan doen: iets wat van buiten zo simpel lijkt, is het in sommige situaties niet. TS is misselijk van de spanning. Klinkt dat als iemand die asociaal is? Of klinkt het meer als iemand die hier gewoon veel moeite mee heeft?

En, zonder veel voor de TS in te willen vullen, dat mensen het daarmee zo moeilijk hebben kan juist komen als ze heel vaak te horen hebben gekregen dat ze hun gevoel niet mogen volgen.

Zelf kijk ik er anders tegenaan: ik zou het echt vreselijk vinden als iemand die ik mag en die ik graag bij een bijeenkomst zie, zich zo gestressed voelt dat ze er misselijk van is en niet durft te zeggen dat het even teveel is. Die druk wil je een ander toch niet opleggen? Die hapjes zijn daar echt van geen belang in. Ik zou juist willen dat mensen zich vrij voelen om te komen zonder zoveel stress. En als dat betekent dat er dingen afgezegd moeten worden, dan eh, jammer, volgende keer beter? Of niet. Of misschien niet bij dit soort type activiteiten.

Juist, hier ben ik het helemaal mee eens. Zo sta ik er ook in.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:21

Ik herken mezelf hier ook wel in. Meestal zeg ik af, maar als dat niet gepast is dan probeer ik een taak op me te nemen zodat ik lekker bezig ben en me niet in een gesprek hoef te mengen/of aan te knopen met mensen. Ik hou niet van grote groepen mensen. Samen met een vriendin op stap heb ik totaal geen moeite mee. Maar het blijft altijd lastig zoiets...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:24

Anastasia24 schreef:
Op het laatst afzeggen vind ik ook niet kunnen, behalve als je 'opeens' kotsmisselijk bent natuurlijk. En ik, ik ontloop alles wat met mensen te maken heeft eigenlijk. Maar, dat ben ik. ( Ik ben gewoon zó verlegen dat ik er misselijk van word, bij iedereen, zelfs bij m'n eigen moeder nog is, ik weet niet wat t' is. ). Dus mijn leven bestaat uit ''afzeggen'' van ''sociale'' dingen. ( Denk aan schoolkamp, feesten, niet té spreken over op vakantie gaan met pap. enz. ) Niet dat iemand me meevraagt naar wat dan ook, maar daar ben ik dus blij om. :j .

:wave:

Dat vind ik ook erg om te horen. :(:) Heb je geen behoefte aan vrienden en leuke dingen doen?

Ik vind ook niet alle sociale dingen leuk...vooral als ik er bijna niemand ken...maar ik ga meestal wel. Al is het idd maar om mijn gezicht te laten zien.

Maar Boktmeetings ben ik gek op bijvoorbeeld. :D :))

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:39

veneri schreef:

Dat je familie/vereniging etc dingen van je verwacht is een ding. Jij hebt de keus om daar een ja op te zeggen of nee. Bij een nee is die ander mogelijk teleurgesteld of noemen je raar, dat is dan hun probleem. Zij vinden het dan jammer of raar, prima, dat mogen ze best vinden. En dat is niet jouw probleem. Zij moeten zelf met die teleurstelling om leren gaan. Uiteindelijk als jij doet waar jij je goed bij voelt, door bv wat korter te gaan omdat je het zolang niet volhoudt/wilt, zullen op den duur ook hun verwachtingen mogelijk worden bijgesteld.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 23:11

ik heb zelf geen grote familie maar mijn vriend wel. Die weten ondertussen dat ik er niet altijd bij ben. Heeft vaak te maken met werk (wij wonen een uur verderop en ik werk nog een uur verderop) en zij hun verjaardagen altijd op de dag zelf vieren. Maar ook als ik geen zin heb of het niet zie zitten zeg ik dat ik niet kan. Punt. Niemand die vraagt waarom niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:46

Shadow0 schreef:
sneeuwpop schreef:

Voor mij klinkt het eerder dat de ts misselijk is geworden door uitstelgedrag. Had zij eerder aangegeven dat ze niet wou of kon, dan had het niet zo hoog opgelopen.

En ja, ik zou ook liever hebben dat iemand er eerlijk over is, dan kan ik het iig beter begrijpen.
Dan hou ik er de volgende x ook rekening mee, desnoods door zelf te vragen.