Wat doen jullie met je spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:03

BarbaLala schreef:
Wat is sparen? :')

Die magische bankrekening die vaak vanzelf wegwandelt :+.

xTammyy

Re: Wat doen jullie met je spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:04

Ik zou best willen gaan beleggen met mijn spaargeld, maar gezien ik straks afstudeer ga ik eerst maar s kijken voor een baan en een huis :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:06

Es_ther schreef:
BarbaLala schreef:
Wat is sparen? :')

Die magische bankrekening die vaak vanzelf wegwandelt :+.

..In the blink of an eye :))

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:08

ik ben nog maar student maar heb toch ene leuke spaarrekening kunnen opbouwen. Ik heb vorig jaar mijn 2e hond en al zijn genetische testen voor de fok ermee betaald. Eind van het jaar mijn nieuwe pup en haar testen. Dan zal mijn spaarrekening weer een eindje weg zijn. Hierna lekker sparen voor het huis uit te kunnen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:49

Ik zet een gedrag opzij voor de dieren (dierenarts, grote uitgaven) en een deel voor mijzelf (vervanging apparatuur/meubels etc, kleding, vakantie/dagje uit).

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:52

Anoniem schreef:
Zorg altijd dat er een X bedrag op staat voor eventuele DA kosten.
De rest gaat voor mij naar tattoo's en vakanties :)

Dan spaar jij dus niet

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:54

Yonker schreef:
Elinaa schreef:
De wet is krom, ik zit financieel onder de bijstandsnorm (red me prima hoor, werk er wel voor maar situatie is nou eenmaal even niet anders :D ).

Als ik spaargeld op de bank heb word ik daar voor 'gestraft'. Toeslagen en andere dingen worden dan flink gekort, heel logisch natuurlijk als je het kan betalen maar in nederland is het zo dat je meer gekort word dan dat je kunt sparen dus op die manier word je een soort van gedwongen om het kleine beetje dat je kunt sparen voor leuke dingen in een zogenaamde oude sok bewaard.

Wat een onzin, wees blij dat er in Nederland zoiets is als toeslagen etc. Je mag 30.000 eigen geld hebben, dan krijg je alsnog huurtoeslag voor zorgtoeslag is dit zelfs nog veel hoger. Als je 30.000 euro aan eigen geld hebt en dan alsnog gaat zeuren dat je geen toeslag hebt ben je in mijn ogen echt beetje de weg kwijt... Lekker makkelijk om je handje op te houden terwijl je niet voor niks gespaard hebt. Waarom moet de overheid het oplossen als je zelf gewoon prima nog geld hebt. Zodra je onder de 30.000 komt krijg je gewoon weer de toeslagen.

Afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting zeggen €2000,-, zit je daarop dan krijg je geen vrijstelling meer.
banketstaaf is alleen dat die elk jaar checken wanneer je loon/uitkering net binnen is en je dan standaard op/over dat bedrag zit, kun je vervolgens al je recente bankafschriften of overzichten uitprinten en die kwijtschelding opnieuw aanvragen die je dan uiteraard gewoon toegewezen krijgt. :+
Voor huurtoeslag was het 10.000 meen ik maar heb dat verder niet bijgehouden omdat ik vaak onder de 2000 zit.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:24

Magrathea schreef:
Dani199764 schreef:
hier gaat al het spaargeld straks op aan mijn eerste huisje en inboedel (en paard, maar die is er al). Vind sparen heel makkelijk gelukkig, maar het gaat mij altijd veel te langzaam. Krijg echt neiging tot 7 dagen in de week 24 uur per dag werken gewoon zodat het wat vlotter gaat, maar ben pas 20 dus krijg iets van 4 a 5 netto per uur, schiet niet op zo.

:wow: dat is echt heel weinig. Ik kreeg toen ook niet zoveel, maar 4 a 5 euro... Dat was het salaris wat ik kreeg op mijn 16e als koekebakker en afwasser bij La Place :oo

Ja bij een van mijn baantjes krijg ik iets meer, maar de andere gaat dan geen loonheffingskorting meer vanaf. Minimumloon is ongeveer 7 bruto dus hou iets tussen de 4 en 5 euro netto over. Eigenlijk belachelijk weinig, maarja het werk is leuk en over 2 jaar is mijn minimumloon ook flink omhoog gelukkig.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:38

Wij hebben dit jaar flink gespaard voor een andere auto en een overkapping over de gehele breedte van ons achterhuis (14,5m) en daarbij komt nog een aanbouw van 30.000€. We zijn nu aardig opweg en hopen volgend jaar de overkapping en aanbouw te laten plaatsen.

Daarna is onze wens om een huisje erbij te kopen, deze te verbouwen en dan te verkopen. Alle winst is voor ons pensioen. En dáárnaast ben ik veel aan het investeren in mijn bedrijf en zal daar weer in veel materiaal investeren om dat later weer te verkopen etc etc etc.

Dussss genoeg plannen! Maar de bedoeling is om niet meer dan 30.000€ op de bank privé te hebben.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:42

pillow schreef:
Anoniem schreef:
Zorg altijd dat er een X bedrag op staat voor eventuele DA kosten.
De rest gaat voor mij naar tattoo's en vakanties :)

Dan spaar jij dus niet

Dan zou ik ook niet sparen maar kan je zeggen als ik niet spaar is er dus geen geld voor dierenarts/veearts tattoo’s en vakantie.
Dus ik spaar wel degelijk alleen kan een ander het een onzinnig iets vinden om voor te sparen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:46

Shirley schreef:
...paarden :D

Neem een paar pony's, een jaartje wat tegenslag en je probleem van geldoverschot is opgelost :)*

:j :+

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:50

Afbeelding

Bijna 3 jaar geleden een oud huis gekocht en verbouwd. En de 12.000 M2 grond omgetoverd tot een PP. Dus ons spaarpotje is bijna leeg. Deze zomer nog de rijbak wat aanpassen en de tuin aanleggen en dan is het op. Gedeeltelijk ook omdat we aardig wat DA kosten hebben gehad.

Maar het uitzicht is onbetaalbaar.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:00

Genieten van het leven! Ik ga minimaal 2 maanden op reis. Dit jaar nog wel langer denk ik zomaar *\o/* .
Verder zit ik een klein deel apart voor je weet maar nooit. Maar dat is maar minimaal. Zelf heb ik er niks aan als ik opeens onder de grond lig en een dikke spaar rekening heb. Dan wil ik er liever van kunnen genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:21

@ jonker

Zeggen dat ik onzin uitkraam is hetzelfde als beweren dat ik lieg en liegen hou ik absoluut niet van.

Verder begrijp je mij blijkbaar verkeerd, ik hou er namelijk ook absoluut niet van om mijn handje op te houden, ik werk voor mijn geld en uiteraard ben ik heel blij met alle toeslagen die ik krijg zodat ik mijn kinderen alles kan geven wat ze nodig hebben terwijl ik tegelijkertijd ook werk aan een betere toekomst voor mijzelf.
Nogmaals..door omstandigheden zit ik onder minimuminkomen.
Alleen is het in Nederland zo geregeld dat ik ook heel goed begrijp dat er veel mensen zijn die daar handig gebruik/misbruik van maken.

Als ik spaargeld op mijn rekening heb dan moet ik de gemeentelijke heffingen e.d. betalen.
De reden dat ik dat nu niet wil is omdat ik zuinig ben om leuke dingen met mijn kinderen te doen zodat we niet weer van de wal in de sloot raken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:29

Ik begrijp het wel hoor, dan zorg je er toch voor dat je onder die grens blijft? Anders ben je een dief van je eigen portemonnee.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:53

Net een huis gekocht wat flink verbouwd wordt, dus een groot deel is foetsie :+
Nu weer sparen om volgend jaar de voor en achtertuin aan te pakken.
Daarnaast gaan we een deel op een spaarrekening in Turkije zetten (waar de rente tussen de 11 en 13% ligt) om in de toekomst daar wat te gaan kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:54

Ik en sparen :') , ben wel zuinig en heb een bewindvoerder . Heb een uitkering en werk voor 125 euro per maand 12 uurtjes per week ,maar heb hard mijn best gedaan zuinig te zijn en ben nu met mijn rijbewijs bezig en een logische stap is nu sparen voor een auto :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:58

Ik heb een leuke som geld op de spaarrekening...is voor 'later'. Maar misschien is het toch beter om te investeren in een koophuisje ofzo...wat is het max bedrag voor iemand die alleen woont wat hij of zij belastingvrij mag hebben? 25.000? Of meer?

Verder spaar ik elke maand voor calamiteiten, nieuwe auto, belasting, restafval, eigen risico. Potje voor de katten zit nu vol (€1500 voor 4 katten) en die wordt pas weer aangevuld als er iets van wordt gebruikt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:15

Bellatrix schreef:
Ik heb een leuke som geld op de spaarrekening...is voor 'later'. Maar misschien is het toch beter om te investeren in een koophuisje ofzo...wat is het max bedrag voor iemand die alleen woont wat hij of zij belastingvrij mag hebben? 25.000? Of meer?

Verder spaar ik elke maand voor calamiteiten, nieuwe auto, belasting, restafval, eigen risico. Potje voor de katten zit nu vol (€1500 voor 4 katten) en die wordt pas weer aangevuld als er iets van wordt gebruikt.

30.000 euro.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:20

Oh, dan kan ik iets langer door sparen dan ik dacht. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:27

Mensen met paarden ......

spaargeld, was da???
Dat had ik als kind maar sinds ik uit huis ben (ben met 16 jaar vertrokken) is het gochelen met geld -:)

We kochten een huis toen ik 23 jaar was, mijn man 25, zonder een rooie cent op de bank.
8 jaar later was dat huis 2 x zoveel waard dus verkocht, naar Belgie verhuist en vrijstaand gaan wonen.
Wat inhoud dat je meer onderhoudskosten hebt en trek je net alles een beetje recht , beginnen je 3 kinderen te studeren , inclusief op kamers gaan.
Het eind komt langzaam in zicht en wie weet houden we dan eens wat geld over.

Maar ik klaag niet hoor, heb vanaf mijn 21ste eigen paarden en inmiddels al 20 jaar aan huis.
Heb jaren het gevoel gehad dat ik dagelijks op vakantie was.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:30

Wij sparen om af te lossen op de hypotheek, per jaar liefst maximaal boetevrij aflossen. Zo komen we nooit boven de grens van het onbelaste spaarbedrag heen.

Wat ik dan wel jammer vind is dat de spaarrekening voor de kinderen ook bij ons opgeteld wordt tot dat ze ze 18 zijn (of zelfs zo lang ze bij ons in huis wonen, maar dat weet ik niet meer zeker)

O ja, dit jaar sparen we ook voor zonnepanelen op ons nieuwe huis :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:42

Magrathea schreef:
Dani199764 schreef:
hier gaat al het spaargeld straks op aan mijn eerste huisje en inboedel (en paard, maar die is er al). Vind sparen heel makkelijk gelukkig, maar het gaat mij altijd veel te langzaam. Krijg echt neiging tot 7 dagen in de week 24 uur per dag werken gewoon zodat het wat vlotter gaat, maar ben pas 20 dus krijg iets van 4 a 5 netto per uur, schiet niet op zo.

:wow: dat is echt heel weinig. Ik kreeg toen ook niet zoveel, maar 4 a 5 euro... Dat was het salaris wat ik kreeg op mijn 16e als koekebakker en afwasser bij La Place :oo

Nou inderdaad.. Het minimumloon voor die leeftijd is volgens mij zeker 8/9 euro en zelfs dat vind ik erg weinig. Ik heb vanaf mijn 18e meerdere baantjes gehad en nooit onder de €10 per uur verdiend. Ben nu 22 en verdien €12,50 per uur en echt een heel leuk baantje :j

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:48

Spaargeld gaat nu naar mijn motor rijbewijs en daarna gebruiken voor een motor te kopen.
Daarna weer sparen voor een huis.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:57

Ehh, sparen! Maargoed, dan shopt mam liever, dus hier geldloos. >;) .
Als ik een ''wens'' heb zoals een nieuw halster mag ik die ook wel. ( Mocht het precies aan het begin van de maand zijn zodat ze nog niks heeft uitgegeven :') .)