Bekeuring België?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Re: Bekeuring België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:20

Pfff pijnlijk…en vervelend. Bah bah.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:32

Op zich snap ik de bekeuring wel voor de snelheid die je reed binnen de bebouwde kom. Maar hoe hij tot stand is gekomen vind ik wel echt bizar. Te gek om iemand op de zitting 70 euro boete te geven, zonder verdere uitleg. En dat er dan op de "eindafrekening" ruim 800 euro staat. De tijd die ze erover hebben gedaan verdient ook niet echt een schoonheidsprijs. Kortom, balen :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:46

Zorry schreef:
Nou bijna 2 jaar verder na de bekeuring.
En van de week eindelijk de brief gekregen om te betalen. Dat viel even vies tegen, de boete is 70 euro maar wat ze even niet verteld hadden is dat dat maal 7 gaat als je voor moet komen.
Ook moet je 200 euro betalen aan slachtofferhulp omdat je mensen in gevraagd hebt gebracht.

Dus helaas was de boete in het totaal 818 euro.
Het ergste was nog dat ze beweren al 2 brieven gestuurd te hebben die we nooit ontvangen hebben, dus nu moest de boete binnen 48 uur betaald worden.

Het is toch algemeen geweten dat een boete die vast gelegd wordt op de rechtbank x7 is?
Ik vermoed dat dat de reden is waarom veel rechters de boetes in rechtzaken relatief "laag" leggen. Omdat ze weten dat het x7 is dus als je de boete zelf dan al hoog in stelt dan is het dubbel op. (mij valt het in programma's zoals de rechtbank iig altijd op hoe laag die boetes vaak zijn.) Normaal wordt dat in de uitspraak er gewoon bij vermeld. Ik heb nog nooit geweten dat dat niet gebeurde.
Al bij al ben je nog steeds gematst.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:33

Ayasha schreef:
Het is toch algemeen geweten dat een boete die vast gelegd wordt op de rechtbank x7 is?
Ik vermoed dat dat de reden is waarom veel rechters de boetes in rechtzaken relatief "laag" leggen. Omdat ze weten dat het x7 is dus als je de boete zelf dan al hoog in stelt dan is het dubbel op. (mij valt het in programma's zoals de rechtbank iig altijd op hoe laag die boetes vaak zijn.) Normaal wordt dat in de uitspraak er gewoon bij vermeld. Ik heb nog nooit geweten dat dat niet gebeurde.

Dat is misschien in België algemeen bekend, maar in Nederland absoluut niet het geval. Als je hier een boete krijgt, blijft het daar dan ook vaak bij. Niets geen gedoe met extra geld voor slachtofferhulp of x7, dat noem ik nu eens met recht het uitknijpen van je burgers.
Even voor mijn eigen pure nieuwsgierigheid, welke wet in België is dit? Ik neem tenminste aan dat dit is opgenomen in een wet?

Wel blij dat ik het nu weet, ik ben niet echt een hardrijder maar ben wel op bijna dagelijkse basis in Antwerpen of elders in België, dus maar extra goed opletten dan >;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:40

Nee hoor, ik wist dat ook niet, misschien in België normaal maar ik heb als Nederlandse er nog nooit van gehoord. Flinke boete zeg jemin

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:51

Het is sinds 2017 normaal zelfs maal 8 zie ik. Daarvoor was het x6

Citaat:
Alle geldboetes die een strafrechter kan opleggen, worden opgenomen in het strafwetboek. Het strafwetboek bepaalt een minimum- en een maximumgeldboete, daartussen kan de rechter kiezen. Echter hoe meer tijd er voorbij gaat, hoe minder ons geld effectief waard is (omwille van de inflatie of geldontwaarding). Onze wetgevers willen voorkomen dat zij om de zoveel tijd alle minimum- en maximum geldboeten in het strafwetboek moet aanpassen om relatief gelijk te blijven aan de waarde van een aantal jaren daarvoor. Daarom werd het figuur van de 'opdeciemen op strafrechtelijke geldboeten' ingevoerd. Hierdoor kan de wetgever met het aanpassen van één wet meteen alle geldboeten laten vermenigvuldigen met een bepaald bedrag om tegemoet te komen aan deze geldontwaarding, zonder elke geldboete individueel te moeten aanpassen. Vanaf 1 januari 2017 werden deze opdeciemen verhoogd naar 8, daarvoor was het nog 6.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:53

Bizar dat dat nodig is zeg..

Bij ons is het dat je je boete met twee weken na overtreding in huis hebt. Gaat veelal automatisch. Had in 2018 30km/uur te hard (130 waar je op dat tijdstip vroeg op de ochtend 100 mocht) op de A2, had mijzelf in de flexibele snelheden vergist qua tijd.

Was 200 euro.

Als ik op tijd betaal is het 200 euro. Als je te laat betaalt komt er een bedrag bij. Dan nog een keer te laat, weer een bedrag bij en daarna een incassobureau.

Bezwaar aantekenen rekt de eerste betaalperiode op. Ik heb bezwaar aangetekend maar dat is afgewezen (jammergenoeg, want anderen hebben het wel toegewezen gekregen, waren nieuwsartikelen over die ik had meegezonden).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-20 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:55

Ook als jullie voor de rechter moeten komen?
Als je voor de rechter moet komen is het hier gewoon een zwaardere overtreding. Lichtere overtredingen krijg je ook gewoon in de bus en dan is het gewoon de boete betalen aan onmiddelijke inningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:56

Dan moet je in NL wel heel erg veel te hard hebben gereden wil je voor de rechter moeten komen meen ik. Ik zal eens kijken hoe dat zit!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:57

TS heeft 33km per uur te hard gereden in bebouwde kom. :) Dat is in België veel te hard.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-02-20 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:00

Ayasha schreef:
TS heeft 33km per uur te hard gereden in bebouwde kom. :) Dat is in België veel te hard.

Hier moet je boven de 50km misschien voor de rechter komen. Qua snelheden moet je het echt heel bond maken, en gevaarlijk wil je dat dat gebeurt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:03

Hier is het bij bebouwde kom als je tussen de 20 en 30km per uur te hard rijdt dat je rijontzegging krijgt en dus ook voor de rechtbank mag komen. Daar zit TS dus gewoon overheen.
Volgens de belgische wetgeving hadden ze zelfs haar rijbewijs opnieuw kunnen doen halen met haar overschrijding, ook buiten de bebouwde kom overigens. Dat doen ze veelal niet wanneer je geen herhaaldelijke overtreder bent of je moet het echt heel bont gemaakt hebben (als je met 130 door een zone 50 gaat zit die kan er wel in zeg maar.) maar ze mógen het dus wel.

Dus TS mag haar "twee pollen kussen" zoals ze dat hier wel eens zeggen. :) Rechter is echt niet heel hard geweest voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:08

Maar ik snap wel waarom ts zich afvraagt hoe dat bedrag tot stand is gekomen en waarom het zo hoog is geworden. Dat werkt gewoon niet zo in Nederland, en als je niet bekend bent met hoe België dat doet tsja.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 15:58

Ik heb er geen probleem mee dat de boete zo hoog is.
Het banketstaaf is dat ze me een boete gaf van 70 euro daar bij zei ze plus 300 administratie kosten, toen zei ook oké dus rond de 370 euro ze had dan toch de regel van x 7 kunnen vertellen .
Mijn boete is gewoon terecht ik heb te hard gereden dus mijn fout.
Echter is het dan ook nog is banketstaaf dat ze 2 brieven hebben gestuurd die ik nooit heb ontvangen en dan nu een brief binnen 48 uur betalen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:35

Ayasha schreef:

Ohh ik woon al 20 jaar als Nederlander in België en wist dit niet. Mijn man volgens mij ook niet..... ook geen ervaring met boete via de rechtbank.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:34

Ik ben Belg en ik wist dat ook niet, hoor :+ Zo algemeen geweten vind ik het nu ook weer niet.