Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Zorry schreef:Nou bijna 2 jaar verder na de bekeuring.
En van de week eindelijk de brief gekregen om te betalen. Dat viel even vies tegen, de boete is 70 euro maar wat ze even niet verteld hadden is dat dat maal 7 gaat als je voor moet komen.
Ook moet je 200 euro betalen aan slachtofferhulp omdat je mensen in gevraagd hebt gebracht.
Dus helaas was de boete in het totaal 818 euro.
Het ergste was nog dat ze beweren al 2 brieven gestuurd te hebben die we nooit ontvangen hebben, dus nu moest de boete binnen 48 uur betaald worden.
Ayasha schreef:Het is toch algemeen geweten dat een boete die vast gelegd wordt op de rechtbank x7 is?
Ik vermoed dat dat de reden is waarom veel rechters de boetes in rechtzaken relatief "laag" leggen. Omdat ze weten dat het x7 is dus als je de boete zelf dan al hoog in stelt dan is het dubbel op. (mij valt het in programma's zoals de rechtbank iig altijd op hoe laag die boetes vaak zijn.) Normaal wordt dat in de uitspraak er gewoon bij vermeld. Ik heb nog nooit geweten dat dat niet gebeurde.
Al bij al ben je nog steeds gematst.
Citaat:Alle geldboetes die een strafrechter kan opleggen, worden opgenomen in het strafwetboek. Het strafwetboek bepaalt een minimum- en een maximumgeldboete, daartussen kan de rechter kiezen. Echter hoe meer tijd er voorbij gaat, hoe minder ons geld effectief waard is (omwille van de inflatie of geldontwaarding). Onze wetgevers willen voorkomen dat zij om de zoveel tijd alle minimum- en maximum geldboeten in het strafwetboek moet aanpassen om relatief gelijk te blijven aan de waarde van een aantal jaren daarvoor. Daarom werd het figuur van de 'opdeciemen op strafrechtelijke geldboeten' ingevoerd. Hierdoor kan de wetgever met het aanpassen van één wet meteen alle geldboeten laten vermenigvuldigen met een bepaald bedrag om tegemoet te komen aan deze geldontwaarding, zonder elke geldboete individueel te moeten aanpassen. Vanaf 1 januari 2017 werden deze opdeciemen verhoogd naar 8, daarvoor was het nog 6.

Rechter is echt niet heel hard geweest voor haar. Ayasha schreef:Het is toch algemeen geweten dat een boete die vast gelegd wordt op de rechtbank x7 is?
Ik vermoed dat dat de reden is waarom veel rechters de boetes in rechtzaken relatief "laag" leggen. Omdat ze weten dat het x7 is dus als je de boete zelf dan al hoog in stelt dan is het dubbel op. (mij valt het in programma's zoals de rechtbank iig altijd op hoe laag die boetes vaak zijn.) Normaal wordt dat in de uitspraak er gewoon bij vermeld. Ik heb nog nooit geweten dat dat niet gebeurde.
Al bij al ben je nog steeds gematst.