Voor de rechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:47

Wijsje schreef:
In Nederland wordt bij 50 of meer te hard, altijd het rijbewijs ingetrokken. Heeft niets met de leeftijd van de bestuurder te maken.

Hoelang het duurt voordat deze persoon voor moet komen kan niemand voorspellen, kan tussen enkele weken en 2 jaar zijn en ligt maar net aan de drukte bij het OM en de prioriteit die er aan deze zaak gegeven wordt.

Ik vermoed het rijbewijs kwijt voor een lange tijd, een hele fikse boete en een huftercursus op eigen kosten. Daarnaast kan het ook zijn dat de proceskosten door de bestuurder betaald dienen te worden.

Het enige dat hij kan doen is al zijn smoesjes inslikken (niet druk, verlaten weg, auto uittesten) want daarmee wekt hij echt de indruk boven de geldende wet te staan, getuigt ook echt niet van inzicht en spijt. Daarnaast zou hij een advocaat moeten inschakelen en alvast ontzettend hard moeten gaan sparen!

Volgens mij mogen ze je rijbewijs alleen 'afpakken' wanneer je direct staande wordt gehouden, niet vanaf camera dus.

Anne.

Re: Voor de rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:58

Iemand die ik ken heeft een soortgelijke situatie gehad. Net pech dat er op het stukje waar hij zijn gas open trok (ook op een leeg stuk, geen gevaren voor andere weggebruikers) een flitser stond en moest voor de rechter komen. Hij zat aan de 33 km/h te snel..
Zijn verklaring en open houding naar de rechter hebben ervoor gezorgd dat hij zijn rijbewijs niet kwijtraakte (onder voorwaarden), maar de dikke boete bleef wel.

Rechter stelt veel vragen, ook over je achtergrond, je werk e.d. om te bepalen welke straf het meest passende is.
Ik zou degene waarvoor je dit schrijft echt als tip meegeven geen smoesjes te verzinnen die nu wel in het verhaal staan maar zich puur te richten op de feitelijkheden. Dan zal de rechter zich volgens mij het meest coulant opstellen bij het geven van een straf. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:07

Kennis van mij reed ook een keer veelste hard. Wou 10 auto's en vrachtwagen inhalen op een n weg.

Hoefde alleen maar boete te betalen van dik in de 600 euro. Maar hoefde niet voor rechter te verschijnen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:10

Waarom belt die persoon niet gewoon even om te vragen op welke termijn verwacht wordt dat hij moet voorkomen? Dat is toch veel makkelijker? :) Richtlijnen kunnen er wel zijn, maar daar heb je niet zoveel aan. Het zijn immers richtlijnen. Als het heel druk is, zal het langer duren. Als het rustig is, korter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:59

De tip die hier werd gegeven, al je smoesjes thuislaten en gewoon eerlijk tegen de rechter zijn dat je te hard hebt gereden. Alle andere smoezen heeft die rechter elke dag voor de balie staan. Wanneer hij veel mazzel heeft dan word het een fikse boete zonder inneming van rijbewijs (want hij is geflitst) met een proeftijd van vijf jaar (beginnend bestuurder) en punten op je rijbewijs. Gaat hij binnen die tijdsperiode nogmaals in de fout is hij het rijbewijs kwijt en moet hij opnieuw examen doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 12:38

Anne. schreef:
Iemand die ik ken heeft een soortgelijke situatie gehad. Net pech dat er op het stukje waar hij zijn gas open trok (ook op een leeg stuk, geen gevaren voor andere weggebruikers) een flitser stond en moest voor de rechter komen. Hij zat aan de 33 km/h te snel..
Zijn verklaring en open houding naar de rechter hebben ervoor gezorgd dat hij zijn rijbewijs niet kwijtraakte (onder voorwaarden), maar de dikke boete bleef wel.

Rechter stelt veel vragen, ook over je achtergrond, je werk e.d. om te bepalen welke straf het meest passende is.
Ik zou degene waarvoor je dit schrijft echt als tip meegeven geen smoesjes te verzinnen die nu wel in het verhaal staan maar zich puur te richten op de feitelijkheden. Dan zal de rechter zich volgens mij het meest coulant opstellen bij het geven van een straf. :j

Als ik diegene weer spreek zal ik het zeker doorgeven. Bovendien staat zo iemand ook onder eed, lijkt mij, dus smoesjes verzinnen is naar mijn idee sowieso niet handig. Ten slotte is de kans op verspreken dan veel groter. Maar het kan zeker geen kwaad om dit nog eens te benadrukken - als dit inmiddels al niet door anderen is gedaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 12:46

bigone schreef:
De tip die hier werd gegeven, al je smoesjes thuislaten en gewoon eerlijk tegen de rechter zijn dat je te hard hebt gereden. Alle andere smoezen heeft die rechter elke dag voor de balie staan. Wanneer hij veel mazzel heeft dan word het een fikse boete zonder inneming van rijbewijs (want hij is geflitst) met een proeftijd van vijf jaar (beginnend bestuurder) en punten op je rijbewijs. Gaat hij binnen die tijdsperiode nogmaals in de fout is hij het rijbewijs kwijt en moet hij opnieuw examen doen.

Dank je wel voor het meedenken. Ik zal zodra ik die persoon weer zie doorgeven dat hij vooral eerlijk moet blijven. Ik ben in dit geval alleen even de boodschapper van de situatie. Als ik 1 en 1 optel zou ik zelf ook denken dat dit smoesjes van die persoon zijn, maar ik weet ook dat deze persoon zijn rijbewijs te heilig vindt om op het spel te zetten. Ik heb wel eens in een andere auto gezeten toen hij met de auto van de eigenaar achter ons reed en uit die ervaring + verhalen van anderen weet ik dat hij normaal gesproken standaard onder de snelheid rijdt. Maar ik ben er niet bij geweest toen deze situatie zich afspeelde. Ik moet het dan ook doen met wat er gezegd is. Ik zal diegene en/of de mensen die dichtbij hem staan hoe dan ook benadrukken vooral eerlijk te blijven. Daar bereik je het meeste mee. Weet je, ik ga diegene wel even bellen. Kan ik meteen horen hoe het nu met hem gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:21

Ik vind zijn uitleg, even een auto uitproberen ook wat vaag, er zijn maar heel weinig jonge mensen die net een rijbewijs hebben die goed kunnen horen of een wagen goed is en dat doe in ieder geval niet door het gas flink open te trekken. Dat kan wel maar dan even een stukje 130 km snelweg pakken. En zo zijn er veel meer zaken om even uit te proberen en dat kan allemaal bij lage snelheid. Remmen, uitlijning, enzenz :D

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:36

Niet helemaal vergelijkbaar maar oke. Mijn vriend heeft eens 45 km/h te hard gereden binnen de bebouwde kom (ja, levensgevaarlijk). Hij kreeg 20 uur taakstraf en 2 jaar voorwaardelijke rijontzegging. Geen geldboete. Hij is er goed vanaf gekomen. Volgens mij zat er nog best een periode tussen de overtreding en de zitting. Zal eens navragen hoeveel tijd daar tussen zat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:05

finnens schreef:
Niet helemaal vergelijkbaar maar oke. Mijn vriend heeft eens 45 km/h te hard gereden binnen de bebouwde kom (ja, levensgevaarlijk). Hij kreeg 20 uur taakstraf en 2 jaar voorwaardelijke rijontzegging. Geen geldboete. Hij is er goed vanaf gekomen. Volgens mij zat er nog best een periode tussen de overtreding en de zitting. Zal eens navragen hoeveel tijd daar tussen zat.

Inderdaad, wat een flutstraf.