Opleiding.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 20:44

EmmaK95 schreef:
Hoi!
Dit soort keuzes zijn natuurlijk belangrijk, maar onthoud dat je altijd nog een andere kant op kan! In jouw geval zou ik vooral een mix kiezen tussen wat je leuk vindt en wat je later eventueel leuk lijkt om te studeren! Breed kiezen kan daarbij nooit kwaad, maar zelfs als je wat smaller kiest (ik had een vrij specifiek CM profiel met maw, filosofie en alle talen) kan je daarna nog veel kanten op, al is het misschien met een omweggetje. Ik heb uiteindelijk pedagogiek gestudeerd en begin in september met een lerarenopleiding, dat was ook niet meteen mijn gedachten in 3VWO ;)
Succes met kiezen! Volgens mij denk je er al heel goed overna

Ik ben bang dat als ik het nu makkelijk maar voor mezelf (zonder wiskunde) dat ik dan later spijt heb dat ik geen wiskunde heb gedaan.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:45

Ik zou echt wiskunde kiezen! Ik deed ook CM, was heel slecht in wiskunde, maar ik ben heel blij dat ik het heb gekozen. Zelfs voor mijn opleiding Landscape Design (landschapsontwerper), heb je wiskunde nodig, voor bijna alle opleidingen. Verder heb ik ook Duits en Frans gehad, leuk! :j

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 20:50

Danielleeee_ schreef:
Ik zou echt wiskunde kiezen! Ik deed ook CM, was heel slecht in wiskunde, maar ik ben heel blij dat ik het heb gekozen. Zelfs voor mijn opleiding Landscape Design (landschapsontwerper), heb je wiskunde nodig, voor bijna alle opleidingen. Verder heb ik ook Duits en Frans gehad, leuk! :j

Even een vraagje over Duits en Frans, de examens zijn (bijna altijd) lezen, toch?

EmmaK95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:55

CheyenneF schreef:
Danielleeee_ schreef:

Even een vraagje over Duits en Frans, de examens zijn (bijna altijd) lezen, toch?

Ja, dat zijn altijd leesteksten (eindexamens dan, schoolexamens zijn ook spreken, schrijven, luisteren en woordenschat)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:55

CheyenneF schreef:
Danielleeee_ schreef:

De eindexamens wel ja.
Maar de schoolexamens (die samen met z'n allen voor de helft meetellen) zijn vaak ook luisteren, spreken en schrijven.

Mastrootje

Re: Opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:59

Vind het maar een rare zaak dat iedereen in jou omgeving jou adviseerd wiskunde te laten vallen. Dat beperkt je keuze toch behoorlijk. Maar dat heb je nu wel genoeg gehoort misschien. In ieder geval wil ik zeggen dat ik het dapper van je vind om er tóch voor te gaan!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:02

CheyenneF schreef:
prugelpiet schreef:
Als je iets met dieren wil doen zou ik aanraden om er ook biologie/scheikunde bij te pakken.

Voor scheikunde heb je (op mijn school) NG of NT nodig; dit is niets voor mij.

En toch best belangrijk bij opleidingen met dieren lijkt mij.. Je hebt het vrijwel overal wel bij nodig.

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:04

Mastrootje schreef:
Vind het maar een rare zaak dat iedereen in jou omgeving jou adviseerd wiskunde te laten vallen. Dat beperkt je keuze toch behoorlijk. Maar dat heb je nu wel genoeg gehoort misschien. In ieder geval wil ik zeggen dat ik het dapper van je vind om er tóch voor te gaan!

Ik had het eerst zelf al opgegeven en besloot iets anders te gaan doen. Toen ging ik nadenken en bedacht ik me dat ik helemaal niet met talen wilde werken.

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:06

CheyenneF schreef:
prugelpiet schreef:
Als je iets met dieren wil doen zou ik aanraden om er ook biologie/scheikunde bij te pakken.

Voor scheikunde heb je (op mijn school) NG of NT nodig; dit is niets voor mij.

En toch best belangrijk bij opleidingen met dieren lijkt mij.. Je hebt het vrijwel overal wel bij nodig.[/quote]
Ik snap dat je sommige dingen nodig heb, maar alsnog denk ik dat het zonder SK ook kan..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:07

Haha, ik had ongeveer hetzelfde als jij (alleen wiskunde ipv Duits) en nu studeer ik aan de TU Delft. Maar als je dat wil zou ik je niet die route aanraden :Y)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:33

CheyenneF schreef:
Danielleeee_ schreef:

Klopt inderdaad ja, zoals al gezegd hierboven :D Verschillende leesteksten met vragen erbij :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:15

Ik heb zelf een meer exact vakkenpakket gehad in de HAVO, maar omdat je op zoek bent naar opleidingen met paarden of andere dieren wilde ik toch even reageren.

Je kan bijvoorbeeld eens gaan kijken bij open dagen van Hogeschool Van Hall Larenstein.
Ik zit zelf in de laatste fase van de opleiding Applied Animal Science en dit is een interessante opleiding met veel aspecten van de veehouderij.

Ze hebben ook paardenhouderij opleidingen. Ze zijn wel allemaal in het Engels en er komt een deel statistiek bij kijken waar enige voorkennis zeker handig voor is.

[edit] Mocht je op de HAVO moeite hebben met de exacte vakken kun je ook kijken of je eerst een MBO opleiding kan doen als opstap naar het HBO. Bijvoorbeeld bij Aeres in Barneveld, daar hebben ze ook paardenhouderij.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:23

Bijna alles met dieren heb je wel biologie en scheikunde voor nodig. Ik doe HBO Diergezondheid en Management en zonder biologie en scheikunde zou ik zeker niet aanraden. Je kan wel bijles nemen, maar dat is nooit vervanging voor jaren les die je zou krijgen op de middelbare school. Ook wiskunde heb je nodig, wiskunde B en later krijg je vaak ook statistiek.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:33

Riraito schreef:
Bijna alles met dieren heb je wel biologie en scheikunde voor nodig. Ik doe HBO Diergezondheid en Management en zonder biologie en scheikunde zou ik zeker niet aanraden. Je kan wel bijles nemen, maar dat is nooit vervanging voor jaren les die je zou krijgen op de middelbare school. Ook wiskunde heb je nodig, wiskunde B en later krijg je vaak ook statistiek.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Wiskunde A volstaat ook zeker voor de paarden en veehouderij opleidingen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:37

tip, kies sowieso wiskunde. A of B maakt niet uit, ik had ook geen advies voor wiskunde en als je bereid bent hard te werken is A nog te doen. Verder is bio en scheikunde wel aan te raden als je iets met dieren wilt, praat anders evt over de mogelijkheden als je beide lastig vindt om zeker 1 van die 2 te kiezen. Bio en scheikunde hebben wel veel raakvlakken, alleen scheikunde is wat meer rekenwerk naar mijn mening. Ik doe dan wel havo, sta met N&G(Wis A, Bio, scheikunde, natuurkunde, eco en frans) nog net op overgaan, maar ik heb wel 3 vakken waar ik negatief advies voor had, dus het is wel mogelijk. Als je gewoon bereid bent hard te leren, veel vragen te stellen, oefenen oefenen oefenen kan je vaak alles. Het is alleen dat de moed je waarschijnlijk in de schoenen zakt als je een paar onvoldoendes hebt gehaald, maar vooral vragen aan je docenten wat nou precies de dingen zijn waar je de mist in gaat. Vriendin had dat bv met begrijpend lezen. Stond er niet tussentijds afronden, haar hele berekening klopt, alleen had ze tussentijds afgerond :’)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:47

Marjoow schreef:
Riraito schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Wiskunde A volstaat ook zeker voor de paarden en veehouderij opleidingen.

Wiskunde B was zeker handig geweest. Ik was de enige die dat had gehad en daarom het vak ook in één keer gehaald. Ik ben namelijk enorm slecht in wiskunde, als ik dat toen allemaal nog had moeten leren dan was dat nooit gelukt. Wil niet zeggen dat alle opleidingen het zelfde zijn, er zijn meerdere varianten van Diermanagement (wat redelijk op mijn opleiding lijkt) en Veehouderij.

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 13:54

Riraito schreef:

Ik ga het mezelf al moeilijk maken met wiskunde, scheikunde kan ik sowieso niet kiezen met mijn pakket en biologie is nog moeilijker voor mij.

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:07

CheyenneF schreef:
Bowo schreef:
Ik zou eigenlijk wel aanraden om wel wiskunde te nemen. Je hebt dat nodig voor zo ontzettend veel opleidingen....

Volgens mijn wiskunde docent (en die geeft mij echt niet snel op) kan ik wiskunde echt niet aan. Zij zei dat ik mijn wiskunde examen dan met maximaal een 5je kan afronden. Dat is nou ook niet echt iets wat ik wil

Je kan het proberen, ik heb ook SK en dat werd mij ook afgeraden...ik sta dan misschien wel een onvoldoende voor SK maar als je het nodig hebt voor later (zoals ik) zou ik het zeker nemen en desnoods heel veel bijlessen nemen...is niet leuk, ik weet het, maar als je iets wilt moet je er wat voor over hebben

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 14:33

AylaB schreef:
Bowo schreef:
Ik zou eigenlijk wel aanraden om wel wiskunde te nemen. Je hebt dat nodig voor zo ontzettend veel opleidingen....

Volgens mijn wiskunde docent (en die geeft mij echt niet snel op) kan ik wiskunde echt niet aan. Zij zei dat ik mijn wiskunde examen dan met maximaal een 5je kan afronden. Dat is nou ook niet echt iets wat ik wil

Je kan het proberen, ik heb ook SK en dat werd mij ook afgeraden...ik sta dan misschien wel een onvoldoende voor SK maar als je het nodig hebt voor later (zoals ik) zou ik het zeker nemen en desnoods heel veel bijlessen nemen...is niet leuk, ik weet het, maar als je iets wilt moet je er wat voor over hebben[/quote]
Ik ga niet een heel vakkenpakket veranderen omdat mensen dat aanraden. Ik vind het ook belangrijk dat ik iets doe wat ik leuk vind.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:36

Ja, maar dat is het dus :) Als je iets wil doen at je leuk vindt (een opleiding in paarden/dieren) dan zul je daar misschien vakken voor moeten volgen die je niet leuk of moeilijk vindt. Er gaat zeer waarschijnlijk niks op je pad komen waarbij alles altijd 100% leuk is.

Dan heb je twee opties:
1) Toch doen en even doorbijten
2) Iets anders kiezen dat minder moeilijk is

Beiden zijn prima :) Maar je kunt niet allebei hebben

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 14:39

Magrathea schreef:
Ja, maar dat is het dus :) Als je iets wil doen at je leuk vindt (een opleiding in paarden/dieren) dan zul je daar misschien vakken voor moeten volgen die je niet leuk of moeilijk vindt. Er gaat zeer waarschijnlijk niks op je pad komen waarbij alles altijd 100% leuk is.

Dan heb je twee opties:
1) Toch doen en even doorbijten
2) Iets anders kiezen dat minder moeilijk is

Beiden zijn prima :) Maar je kunt niet allebei hebben

Ik kan geen vakkenpakket gaan kiezen met vakken waar ik van de docent onverantwoord heb gekregen. Plus ik mag niet een heel ander pakket meer kiezen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:45

Is dat niet onder het mom van liever niet, maar als je volgend jaar na je eerste proefwerk huilend aan het bureau zit bij de decaan kan dat alsnog? Want ik ben van NG met WisB, natuurkunde, scheikunde, biologie en Frans geswitcht naar E&M(geschiedenis, wisA, Frans, Eco & Scheikunde) naar E&M met ipv scheikunde bio daarna het roer totaal omgegooid naar mijn huidige profiel ^^ Ik zou je zeker aanraden een gesprek met je decaan, mentor en ouders te voeren.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:49

Ik heb ook een C&M pakket gekozen, wel met wiskunde C in plaats van wiskunde A. Ik vond wiskunde C goed te doen :) Ik houd me in mijn master nu ook bezig met lastige statistiek en daarmee volstaat wiskunde C prima.

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 17:56

Kairos schreef:
Is dat niet onder het mom van liever niet, maar als je volgend jaar na je eerste proefwerk huilend aan het bureau zit bij de decaan kan dat alsnog? Want ik ben van NG met WisB, natuurkunde, scheikunde, biologie en Frans geswitcht naar E&M(geschiedenis, wisA, Frans, Eco & Scheikunde) naar E&M met ipv scheikunde bio daarna het roer totaal omgegooid naar mijn huidige profiel ^^ Ik zou je zeker aanraden een gesprek met je decaan, mentor en ouders te voeren.

Nou van wat ik nu weet is mijn school van: ''je koos er zelf voor.''
Ik wil gewoon niet 3 vakken doen waarvan ik weet dat ik ze niet aankan en er dus ook niks van snap (na veel vragen, opzoeken en genoeg leren.)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:27

Mij werd door mijn natuurkunde docent destijds ook afgeraden om natuurkunde te kiezen in mijn vakkenpakket. Ik was ook nooit goed in wiskunde of scheikunde. Uiteindelijk toch N&G gedaan met wiskunde A en filosofie en dus ook natuurkunde en scheikunde.

En mooi met mijn diploma in t gezicht van deze docenten kunnen zwaaien. Gemiddeld wel een 6 voor wiskunde en natuurkunde en na voor alle schoolexamens een 5 te hebben gehaald voor wiskunde voor het centraal eind examen een 8 gehaald.

Nu help ik zelf kinderen in een zelfde soort situatie.
Het is dus vooral een kwestie van willen. Met een N&G profiel zijn je opties later gewoon veel uitgebreider.
Maar in jou geval zou ik gewoon C&M doen met wiskunde, dan kun je inderdaad iets als dier management gaan doen.