Hoe onschuld verklaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:23

Maak je niet te druk poetser. Een telfoutje kan gebeuren.

Ik heb toen ik 15 was en een paar maanden in een supermarkt werkte een keer het vermoeden gehad dat ik iemand 20 euro te veel teruggegeven had. Ik was bang beschuldigd te worden van diefstal en heb vervolgens 20 euro van mezelf in de kassa gedaan. Aan het einde van de dag had ik 20 euro te veel in de kassa. -O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:25

Kas verschil is nooit leuk, maar het kan altijd een keertje voorkomen!

Ik heb bij best veel verschillende winkels gewerkt met verschillende manieren van kassa draaien.
Bij de ene had ieder zijn eigen lade en mocht er niet door andere op gedraaid worden, daar zaten 2 lade's onder elkaar en dmv je eigen code ging jouw lade open. Daar waren ze heel streng op kas verschil! wanneer het verschil boven de € 5 was moest je een formulier invullen waardoor je dacht dat het kwam.
Maar daar hadden ze een speciale personeels uitgang waarbij de op een knop moest drukken. Deze gaf dan groen of roodlicht, bij roodlicht betekende dat tassen controle (was overigens wel random).
Maar ook bij winkels gewerkt waar iedereen gewoon op de beschikbare lades gedraaid werd. Daar werd nooit gerept over kasverschil.

Maar vind het wel netjes dat je een gesprek erover aangaat, geeft wel aan dat je er ook echt mee zit.

Zoe_97

Re: Hoe onschuld verklaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:29

ik snap niet dat ze meerdere mensen op 1 kassa laten werken zonder telkens een telling.
Ikzelf werk op het postkantoor in België aan de loketten als student. Als je 's morgens begitn neem je een willekeurige kassa uit ene kluis en uit de andere kluis de bijhorende sleutel. Je logt in en van het systeem moet je automatisch je kassa tellen. Wanneer je pauze hebt sluit je je kassa af stopt hem in de kluis en houdt de sleutel bij je. Na je pauze zet je de kassa weer terug en log je in. Aan het einde van de dag tel je je kassa opnieuw.
Komt er iemand anders op jouw plek zitten neemt die gewoon een andere kassa.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:21

Zoe_97 schreef:
ik snap niet dat ze meerdere mensen op 1 kassa laten werken zonder telkens een telling.
Ikzelf werk op het postkantoor in België aan de loketten als student. Als je 's morgens begitn neem je een willekeurige kassa uit ene kluis en uit de andere kluis de bijhorende sleutel. Je logt in en van het systeem moet je automatisch je kassa tellen. Wanneer je pauze hebt sluit je je kassa af stopt hem in de kluis en houdt de sleutel bij je. Na je pauze zet je de kassa weer terug en log je in. Aan het einde van de dag tel je je kassa opnieuw.

Ik heb jarenlang als jobstudent in de Carrefour aan de kassa gezeten en daar was het ook zo. Volgens mij heb ik alleen nog maar bij Delhaize gezien dat iedere kassier zijn eigen kassa heeft en dus wisselt wanneer ze aan de kassa komen te zitten. Bij Carrefour nam je gewoon een kassa over van een ander (wel met je eigen login) en werd er alleen 's ochtends en 's avonds geteld. Het gebeurde regelmatig dat je dan aan een kassa zit waar 's ochtends iemand anders gezeten had, of dat je even snel een kassa van iemand overneemt als die moet pauzeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:22

Waar ik werkte telden we heel bewust elke keer als iemand z'n dienst erop zat zodat ieder persoon met een 'schone' kassa begon en we kassaverschillen gelijk op konden pikken. Dat werd dan opgeschreven en het werd heus niet gelijk een probleem, maar op die manier kon je wel duidelijk zien als een bepaald persoon heel vaak verschillen had ipv dat het algemeen over de kassa en de dag gaat.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:39

Yasmine schreef:
Zoe_97 schreef:

Ik heb jarenlang als jobstudent in de Carrefour aan de kassa gezeten en daar was het ook zo. Volgens mij heb ik alleen nog maar bij Delhaize gezien dat iedere kassier zijn eigen kassa heeft en dus wisselt wanneer ze aan de kassa komen te zitten. Bij Carrefour nam je gewoon een kassa over van een ander (wel met je eigen login) en werd er alleen 's ochtends en 's avonds geteld. Het gebeurde regelmatig dat je dan aan een kassa zit waar 's ochtends iemand anders gezeten had, of dat je even snel een kassa van iemand overneemt als die moet pauzeren.

Ik werk ook in de Carrefour.

Mijn zelfreflectie, mijn oprechte bezorgdheid en mijn onervarenheid hebben ervoor gezorgd dat het door de vingers word gezien *\o/* Heb net mijn kassa geteld en hij was weer positief gelukkig.

De bazin was blij verrast dat ik zelf kwam voor een gesprek, hiermee toonde ik voor haar aan dat het echt een ongeluk was en geen mogelijke diefstal.

Pfff ben heel blij dat het goed afgelopen is, nadien hoorde ik dat er mensen voor minder ontslagen zijn.

Bedankt voor jullie adviezen.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:52

Ik heb een paar keer een groot verschil gehad achter de kassa. Bij mij bleek er een fout te zitten in hoe ik het retouren aansloeg. Nadat er voor de zekerheid een paar keer een manager bij is geweest, zag ik in dat ik de verkeerde toets aansloeg waardoor er in plaats van 50 euro retour, 50 euro miste. Daarna nooit meer een groter bedrag dan een euro verschil gehad.

Kijk even of je er iets is waar je mogelijk geld bij uitgeeft, je iets niet goed doet met het aanslaan. Het hoeft namelijk niet aan je tellen te liggen, maar kan ook het niet begrijpen van iets zijn :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:04

Ts... Ik weet hoe jij je voelt.

Bij m'n vorige week hadden we op een avond n kasverschil wat twee x m'n maandloon was (10urige werkweek bijbaan)
Omdat ik die avond werkte werd er naar mij gewezen.

Die zaterdag er op werd ik op het matje geroepen.
"Weet je waarom je hier zit?"
Nee? Functioneringsgesprek misschien met de rayonmanager erbij?
" Heb jij die avond gewerkt?"
Ja!! Én een vijver in elkaar geschroefd! (Vol trots)

We hebben beelden.

Beelden gezien...
Niks bijzonders. Alleen m'n neus gesnoven en bij verlaten kassa goed om me heen gekeken.
Niks raars. Maar wel opvallend.

Ik werd verdacht voor het verduisteren van n behoorlijk bedrag.
Ik direct huilen puur van schrik.
Hele middag van slag geweest. Want ik was het niet.

Ze hebben t uitgezocht. En na drie dagen werd ik gebeld.

De nieuwe assistent filiaal manager had n telfout gemaakt in het invoeren in de pc.

Kas klopte precies. Op vijf cent plus na.
Dat wist ik nog. Ging op 19,95 euro. 20 gegeven en meneer wilde niks terug.

Ze vonden het ook bijzonder als ik t gedaan had. Ik loog nergens om. Was altijd eerlijk. Tot aan t vervelends toe.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:39

Wat vervelend ts. Maar uiteindelijk ben je ook maar een mens. Wel goed dat je een gesprek hebt gehad met je leidinggevende!
Probeer nu consequent je aandacht bij je kassa te houden, dus idd de tips die hier al gegeveb zijn, leg het geld wat je krijgt naast je kassa ipv meteen in de la te stoppen. Tel het geld voor je het geeft aan de klant en tel dan nog een keer hardop dat de klant het hoort.. Dan kan er bijna niks mis gaan.

Ik had een collega die nooit geld terug telde als hij het aan de klant gaf en het meteen in de la stopte, hij had regelmatig tussen de 10 en 30 euro verschil, soms zelfs meer. Ik zou dat zelf absoluut niet willen en werd daardoor juist nog meer alert op mijn kassa.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:45

Ik vind het wel heftig om te lezen dat sommigen zo snel beschuldigd worden. Ik werk als bijbaan bij een supermarkt in Nederland en als wij een verschil hebben, sluiten wij het probleem eerst in. Nemen maatregelen zodat we er zeker van zijn dat het van 1 iemand komt. Als het eenmalig is, is het vaak een onbewuste fout, maar komt het vaker voor, dan weten we dat het opzet is.

Mijn tip met kassawerk: Vraag altijd om hulp als je iets niet weet. Wij maken gebruik van reclamecheques waarmee de klant een korting van een vorige week toch kan krijgen(omdat het product uitverkocht was). Nu weten veel medewerkers niet hoe dit moet. Sommigen vragen direct om hulp maar sommigen prutsen wat aan. En daar komen de meeste verschillen van. Dus altijd om hulp vragen als je niet weet hoe je iets moet aanslaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:06

Ts is niet beschuldigd maar voelt zich rot omdat ze verschil had.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:13

Ik ben blij voor je TS :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:15

Ik snap eigenlijk niet dat je zo blij bent met een positief verschil. Dan hebben klanten toch te weinig terug gekregen? Of zie ik dat verkeerd? :)

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:58

Simbaa schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat je zo blij bent met een positief verschil. Dan hebben klanten toch te weinig terug gekregen? Of zie ik dat verkeerd? :)

Ik denk dat ze positief bedoelt in de zin van goed en niet in de tin van teveel in de kassa.. ze schreef namelijk niet positief verschil ;)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 22:02

Er zijn altijd klanten die de 1 en 2 centjes niet terug willen, soms tot zelfs 10 cent. Dus in dat geval is een klein positief verschil juist wel goed. Maar ik bedoelde inderdaad dat mijn kassa klopte.

Gelukkig heeft de klant zich zaterdag gemeld met het briefje van 20 en is er nu al zeker geen verdenking van diefstal meer. Het blijft alleen wel een eng moment als de kassa geteld moet worden, maar dat betert nog wel.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:34

poetser schreef:
Er zijn altijd klanten die de 1 en 2 centjes niet terug willen, soms tot zelfs 10 cent. Dus in dat geval is een klein positief verschil juist wel goed. Maar ik bedoelde inderdaad dat mijn kassa klopte.

Gelukkig heeft de klant zich zaterdag gemeld met het briefje van 20 en is er nu al zeker geen verdenking van diefstal meer. Het blijft alleen wel een eng moment als de kassa geteld moet worden, maar dat betert nog wel.

Wauw wat netjes dat die klant terugkomt met het geld ...

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 06:34

Het was meer haar geweten waar ze last van had. Ze was gaan vragen of ik er nog werkte, omdat ze mij niet meer had gezien en toen er door mijn verantwoordelijke gevraagd werd waarom ze dat wilde weten heeft ze zich versproken en het geld toch maar terug gegeven. Inderdaad toch netjes, ze had ook kunnen zwijgen tenslotte.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 07:38

Zo heb ik in een tuincentrum gewerkt tijdens een rustige zomer en had ik een verschil van maar liefst 600 euro. Nou dan schrik je je echt kapot. Maar daar kwamen ze pas na 3/4 weken mee, kassa's tellen daar was echt verschrikkelijk. Of ik nog iets wist van die dag, uh nee? Dat is 3 a 4 weken geleden. Ze hebben camerabeelden bekeken en alles. Ik hoorde daarna dat bij andere meisjes ook behoorlijke bedragen miste, in totaal 3 x, 1 x mijn 600, 1, 350 en nog iets van 300. Ik werd nergens van beschuldigd maar ik voelde mij daar zo rot over. Uiteindelijk hoorde ik via via dat degene die de kassa's telde is ontslagen maar ons hebben ze nooit wat verteld. Dan blijf je zitten met een rotgevoel.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:12

Waar ik mijn bijbaantje had. Had ik tijdens mijn inwerk periode... zei het systeem.... een kassaverschil van 485 euro _O- _O-.

Klopte natuurlijk geen zak van. De filiaal manager stond de helft van de dag schuin achter me mee te kijken of het goed ging en er stond nog een camera bij gericht. Dus hij wist dat ik niets gedaan of gestolen had.

Terug de kluis in. Bleek er nog een niet afgevinkte envelop te liggen met geld wat hij zelf had afgeroomd... de soepkip.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:25

Oh wat vervelend TS.. maar lees net dat je leiding positief reageerde op je gesprek.

Mijn tip: Ga echt elke keer terugtellen! dan merk je het meteen als er iets niet klopt, en doordat je het een voor een teruglegt bij de klant, merk je het ook als je twee ipv 1 briefjes hebt.
Daarnaast is het prettiger voor de klant, soms krijg je het wisselgeld nog net niet naar je toegesmeten :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:29

TS, fijn dat het goed is gekomen!

Kmbrly schreef:
Enigste kloterij was dat wij het verschil moesten bij leggen.
Daarna is persoon ook niet meer aan de kassa gezet vanwege dit feit.
Ga niet werken om het verschil te kunnen betalen.

In Nederland is dit in elk geval niet toegestaan. Kasverschil mag de werkgever niet zomaar bij de kassiere neerleggen!