Doorzetten of toch iets anders zoeken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Doorzetten of toch iets anders zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:52

Ik zou zeggen: stoppen!

Ik heb een half jaar ergens gewerkt en ging ook altijd met buikpijn erheen en gepaard met veel stress. Het werk was niet geweldig en er zat een eikel van een teamleider. Na een half jaar toch de knoop doorgehakt en gestopt. Wél heb ik mijn huidige droomjob eraan over gehouden, maar dat was veel meer geluk dan wijsheid. Maar ik had gewild dat ik eerder was gestopt, wat een lichamelijk wrak was ik na dat half jaar.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:53

Pluisje1998 schreef:
Janneke2 schreef:
"Het doel van het experiment is dat het informatie oplevert".

Als jij er zo slecht van slaapt en alles: gewoon stoppen.
De conclusie van het experiment is dat jij niet geschikt bent voor in elk geval deze baan.

Ik zie NUL meerwaarde in 'doorzetten'.
Hoezo zet jij nu niet door?
En hoezo wordt jij niet opgehaald, maar breng je jezelf en anderen in gevaar door met slaaptekort na een uitputtende werkdag zelf naar huis te rijden...?

Er zijn banen en baantjes genoeg, binnen en buiten de horeca - waarbij je wellicht een prettiger team hebt, duidelijke eindtijden etc.

Mijn ouders vinden dat ik niet doorzet, en dat ik het gewoon maar vol moet houden tot mijn contract afloopt.

wat je ouders vinden is natuurlijk helemaal niet belangrijk, zij weten niet hoe jij je voelt en hoe jij er aan onderdoor gaat. daar hebben mensen altijd een handje van omdat je niet kan voelen wat een ander voelt.
het is belangrijk dat je voor jezelf kiest en niet voor een ander.
Ik word opgehaald, ik weet niet waar je leest dat ik zelf rijd. Zelf met de auto gaan is geen optie omdat het parkeren daar niet te betalen is. Dit is nog een reden waarom het ontzettend onhandig is met de niet heldere tijden, mijn ouders morten nu constant wakker blijven tot ik klaar ben daar.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:57

Het is niet de bedoeling dat je huilend en stressend naar je werk gaat! Ik zou me in ieder geval aanmelden bij een uitzendbureau en je ogen en oren open houden voor iets anders en alvast aan je werkgever laten weten dat je eruit wil stappen.

Naar je ouders toe zou ik proberen uit te leggen waarom het zo vervelend en stressvol is en ik kan me niet voorstellen dat zij dat niet begrijpen als zij ook heel de tijd wakker moeten blijven. Zeker als je belooft om direct door te pakken en actief op zoek gaat naar een ander baantje, laat je zien dat je echt wel doorzet en probeert wat te vinden. Dan denk ik dat je ouders daar ook niet zo heel veel op tegen hebben, ik denk dat hun angst er meer in zit dat jij alleen maar thuis zit en niks om handen hebt en geen nieuwe ervaringen op doet. En zeker in dat laatste geval is er wat voor te zeggen om verschillende dingen te proberen!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:26

Ik zou ook stoppen!

Zelf heb ik een keer een bijbaan gehad in een sportwinkel waar ik het echt vreselijk vond, lag helemaal niet lekker in het team, hoorde ze soms in mijn pauze over me roddelen over de oortjes die we hadden, als ik iets vroeg deden ze heel denigrerend en alsof ik allemaal domme vragen stelde. Ik had daar 1 meisje die ik opzich wel mocht en zij deed ook wel aardig maar ik had meer het idee dat ze dat deed omdat ze het zielig voor me vond :=

Ging toen ook met vreselijke tegenzin naar m’n werk, had ook de klachten die jij omschrijft.
Ik ben daar toen gestopt en ben in een drukkerij gaan werken. Sinds oktober werk ik weer in een winkel en merkte dat ik gewoon nog steeds “last” ervan heb, in het begin durfde ik niks te vragen en was ik echt mega onzeker, en altijd bang dat er over mij geroddeld werd.

Het is gewoon niet gezond om zo lang met tegenzin ergens heen te gaan imo, daar moet je helemaal geen zin in willen hebben. Zou een ander leuk baantje zoeken! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:46

Pluisje1998 schreef:
Janneke2 schreef:
"Het doel van het experiment is dat het informatie oplevert".

Als jij er zo slecht van slaapt en alles: gewoon stoppen.
De conclusie van het experiment is dat jij niet geschikt bent voor in elk geval deze baan.

Ik zie NUL meerwaarde in 'doorzetten'.
Hoezo zet jij nu niet door?
En hoezo wordt jij niet opgehaald, maar breng je jezelf en anderen in gevaar door met slaaptekort na een uitputtende werkdag zelf naar huis te rijden...?

Er zijn banen en baantjes genoeg, binnen en buiten de horeca - waarbij je wellicht een prettiger team hebt, duidelijke eindtijden etc.

Ik word opgehaald, ik weet niet waar je leest dat ik zelf rijd. Zelf met de auto gaan is geen optie omdat het parkeren daar niet te betalen is. Dit is nog een reden waarom het ontzettend onhandig is met de niet heldere tijden, mijn ouders morten nu constant wakker blijven tot ik klaar ben daar.

Sorry...!
Zo zie je maar: ik las 'dat je huilend in de auto zat' en vulde dat in als dat jij achter het stuur zat. (Wat mij natuurlijk geen goed idee lijkt.)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:48

Stoppen, maar niet voordat je een nieuwe baan hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:01

Bij een tijdelijk contract kun je vaak niet tussentijds stoppen, tenzij het is afgesproken in het contract. Dan is stoppen in de proeftijd makkelijker.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:02

Shadow0 schreef:
Bij een tijdelijk contract kun je vaak niet tussentijds stoppen, tenzij het is afgesproken in het contract. Dan is stoppen in de proeftijd makkelijker.

Heb je idd gelijk in! Even niet bij nagedacht dat TS nog in haar proeftijd zit.
Ik ben altijd van het principe: je huid niet verkopen voor de beer geschoten is.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:30

Lekker stoppen! Anders ga je er later spijt van krijgen dat je niet veel eerder bent gestopt wanneer wel je wel een (leuk!) administratief baantje hebt. Mag ik vragen welke regio je iets zoekt?

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 00:13

@dorith Ik woon bij Dordrecht in de buurt, dus voornamelijk regio drechtsteden, maar ik wil ook verder gaan kijken in regio rotterdam aangezien dat prima aan te reizen is voor mij.

Ik heb besloten dat ik het morgen ga opbrengen bij mijn leidinggevende, als ik de kans krijg. Met een beetje geluk word ik dan volgende week wat minder ingeroosterd zodat ik dan bij uitzendbureau's langskan. Zit nu alweer ontzettend op te zien tegen morgen, dus dit gaat hem gewoon echt niet worden.

Ik hoop dat ze er niet al te moeilijk over doen. Wachten tot ik iets anders gevonden heb gaat idd niet omdat ik na de proeftijd eigenlijk alleen nog ontslag kan nemen door het bij de kantonrechter voor te leggen ofzo. En daar heb ik geen zin in. Dus ik ga het morgen melden en dan zien wat ze zeggen en dan hopelijk volgende week naar uitzendbureau's etc om iets anders te vinden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 00:17

Gorinchem is ook goed te doen vanuit dordrecht :j

Ik zou gewoon stoppen met werken daar, het is je tussenjaar en als jij er fysiek last van hebt echt het is het niet waard!

Randstad en Adecco hebben vaak wel tijdelijke baantje zoals bv bij een callcenter (ook inbound)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 01:16

Ik zou ook stoppen in jouw situatie. Onze zoon is in horeca begonnen toen hij 16 was en vindt het super, maar eerste werkplek was niet flexibel. Team was wel leuk, dus viel hem zwaar om weg te gaan. Dat was echt een bijbaantje voor onbepaalde tijd. Nu heeft hij al jaren 2 bijbaantjes, beiden in de horeca. Hij had moeite met een opleiding kiezen, maar wil toch wat anders, hoe leuk hij het ook vindt. Het verandet wel, nieuwe collega's, hij wordt ouder etc.

Waar je rekening mee moet houden, is dat bedrijven nogal eens minder tijd stoppen in ene tijdelijke kracht en als je daar gevoelig voor bent, is het lastig. Een fijn team van collega's vinden is moeilijk en zoals ik beschreef, ook die veranderen. Zeker in supermarkten en horeca bijv gaan studenten weer weg en krijg je nieuwe, vaak jongere collega's terug.

Ik zou dan ook naar een plek kijken zoals helpdesk, of een leuke winkel? Je kan feitelijk overal wel proef werken.

En ook de zomerbaantjes, ook in het buitenland zijn er weer volop.

Wel denk ik, omdat je aangeeft problemen te hebben, hier iets van hulp bij te zoeken, want niet zulke leuke werkdagen en mindere collega's ga je vaker tegenkomen en dat mag niet altijd ten koste gaan van jouw baan of jou als mens.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 01:47

Op zich zijn de dingen, minder leuk team, moeite met werktijden, en geen leuk werk overkomelijk. Maar niet als ze zich allemaal tegelijk voor doen. Er is nu werkelijk niets aan deze baan wat positief is voor mij. Ik heb voor ik hieraan begon een periode achter de bar gestaan op een sportclub, dit was dan wel vrijwillig, maar toch ook drie avonden per week. Hier waren de tijden ook niet heel vast, maar ik vind het werk fantastisch en werkte er ook met fijne mensen, waardoor ik er veel minder moeite mee had dat ik niet precies wist hoelaat ik klaar was. Het sportseizoen is nu ten einde, maar ik wil dit volgende seizoen ook echt weer gaan oppakken als mogelijk is.

Het is dus voornamelijk de combinatie van factoren die het voor mij zo moeilijk maakt. Ik loop ook bij een psycholoog, ivm mijn psychische klachten, en hij was ook van mening dat als het zo'n zware impact op mij heeft dit niet 1,2,3 op te lossen is en het dan beter is om iets te zoeken wat momenteel beter bij mij past.

Feit is ook dat ik er nu wel achter ben dat, hoewel ik achter de bar staan echt heel leuk vind, de bediening gewoon echt niks voor mij is. Ook omdat ik denk dat ik daar allicht ook gewoon niet echt het karakter voor heb.

Ik wil me nu vooral gaan focussen op dingen als winkels inderdaad en heb ook al sollicitaties lopen bij een post bedrijf. Het gesprek op mijn huidige baan morgen zal vast niet zo goed vallen bij ze aangezien ik vandaag onverwachts af moest bellen ivm het inslapen van een pony waar ik al sinds jaren voor zorgde. Ik hoop dat ze nu niet gaan denken dat het een smoesje was omdat ik niet wilde gaan werken. Helaas zal het gesprek een deze dagen moeten gebeuren ivm einde proefperiode.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:52

Maak je niet te druk over het opzeggen van je baan hoor. In de horeca is er altijd veel verloop van personeel, zeker ook omdat je soms mensen aanneemt die inderdaad uiteindelijk de horeca helemaal niet leuk blijken te vinden. Dat is nou een keer het risico, tsja jammer. Bekijk het zo: voor het bedrijf is het ook niet fijn als jij steeds met lood in je schoenen daarheen komt. Al doe je nog zo je best, ze zullen dat uiteindelijk wel gaan merken.

Als je niet in je proeftijd opzegt, dan zal je (meestal) een maand door moeten werken in verband met opzegtermijn. De kantonrechter begrijp ik niet, je hebt altijd recht om ontslag te nemen alleen ben je in je contract overeen gekomen hoe lang je opzegtermijn is. Het is voor de werkgever wél praktisch onmogelijk om jou te ontslaan na je proeftijd, dan zullen ze moeten wachten tot je contract verloopt en je dan niet verlengen.

Spreek je leidinggevende gewoon aan, zeg dat je graag kort wilt praten over iets. Je kunt ook van te voren even een mailtje sturen bijvoorbeeld. In je proeftijd mag je per direct vertrekken, dus als jij wilt dan kun je bij wijze van spreke meteen na het gesprek naar huis. Of dat netjes is, is weer een ander verhaal natuurlijk ;)

Laat je niet gek maken :)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:02

Ik zou ook zeker stoppen.
Je geeft al aan dat je psychisch niet goed in je vel zit.

Daarom is het juist belangrijk om rust en regelmaat te hebben.
En ook dat je een goede balans hebt tussen spanning en ontspanning.

Misschien is de thuiszorg ook een idee, heb je vaste werktijden en in de zomer zoeken zij vaak ook nog mensen.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 09:47

Ik kan denk ik vandaag nog niet stoppen. Volgens mij is er geen leidinggevende aanwezig vandaag. Zou ik dan gewoon moeten mailen of bellen ofzo? Ik ben wel bereid om de dag dat ik het nog vertel wel door te werken, maar het liefst kom ik de dagen daarna niet meer terug. Zeker omdat ik in het weekend weer tot sluitingstijd ingeroosterd ben en dat zie ik gewoon echt niet meer zitten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:54

Tot wanneer sta je ingeroosterd? Het zou wel netjes zijn om die dagen nog gewoon te werken zodat je baas niet opeens met een gat zit.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:56

Er is toch wel iemand die de leiding heeft? Zeg het tegen die persoon en geef hem je ontslagbrief. Die kan het dan doorspelen naar de echte leidingevende. Je kan gewoon per direct stoppen, vinden ze vast niet leuk, maar dat is in je proeftijd gewoon mogelijk.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:57

Waarom doorgaan met iets wat blijkbaar totaal niet bij je past? Niet alles in het leven hoeft voor jou geschikt te zijn he, dat heeft niemand. En zeker als je gezondheid eronder lijdt zou ik ook zeggen stoppen.

Er is genoeg vraag naar personeel op het moment, er zal vast iets zijn wat wel bij je past. Jezelf zo kwellen heeft weinig nut lijkt me. Zou zeggen wees een beetje aardig voor jezelf... en pas op jezelf, het is nodig, zeker in deze maatschappij.

Heel veel sterkte gewenst!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:03

Ik vind dat je door moet zetten.
....met ontslag nemen :)

Ik zou als ik jou was gewoon zo snel mogelijk contact opnemen met je werkgever / chef.

Dan bedank je diegene voor de kans maar vertel je dat je per direct op wilt zeggen en niet meer wilt komen werken.

Als diegene dan vraagt waarom / het niet zo serieus neemt, dan kan je desnoods zeggen dat je wel kan janken van de buikpijn van het idee dat je van het weekend weer moet.

In principe is een proeftijd ervoor zodat je op elk moment weggestuurd kan worden of zelf weg kan lopen. Het is netjes om je dag af te maken. Het is helemaal netjes om je ingeroosterde dagen af te maken. Maar als je het echt niet meer trekt (en zo klinkt het) dan moet je dat weekend niet meer doen.

Maak maar goed duidelijk dat de kans groot is dat je op de werkvloer breekt als je toch moet komen, daar zit ook niemand op te wachten ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:21

Pluisje1998 schreef:
Ik hoop dat ze nu niet gaan denken dat het een smoesje was omdat ik niet wilde gaan werken.

Weet je, als ze negatieve dingen willen denken over jou, dan moeten ze dat maar doen. Jij gaat daar weg, het is toch al niet echt een fijne plek, ze hebben niets te zeggen over je toekomst... het doet er niet echt toe wat ze denken.

Maar ik durf ook met redelijke zekerheid te zeggen dat ze het heel snel weer vergeten zijn ook. Voor jou is dit iets heel groots en ingrijpends: het is een van je eerste baantjes, zeker van deze omvang. Jij ligt er wakker van.

Datzelfde geldt niet voor je werkgever: een werkgever in de horeca ziet zoveel mensen verschijnen en weer verdwijnen, dat hoort gewoon bij die branche. Een nieuwe medewerker bediening die in de proeftijd weer stopt... dat is nauwelijks opmerkelijk of onoverkomelijk voor ze. Dus maak je niet te druk over wat jij denkt dat zij misschien van je denken.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:27

Stoppen! Laat je gezondheid geen gevaar lopen!! Je hebt een tussenjaar en genoeg geld om even zonder werk te kunnen, misschien een vakantie/rondreis om wat te ontspannen? En dan kan je altijd een baantje pakken in het buitenland, vakantiepark etc. erg leuke ervaring! Succes!

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 10:32

Naar het buitenland gaat hem niet worden, heb hier mijn paard wat al op leeftijd is en waar ik nog van wil genieten zolang ik kan. Maar ik heb al wel een reis met wat vrienden gepland staan waar ik heel erg naar uitkijk, wordt mijn eerste vakantie in twee jaar. Ik heb gisteravond al weer wat sollicitaties uitgestuurd, onder andere naar winkels etc. Nu alleen nog ontslag nemen, hoop dat dat snel gaat lukken. Anders zou ik inderdaad misschien kunnen bellen ofzo.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:55

ik sluit me aan bij de rest: stoppen! Horeca past blijkbaar niet bij je, dus waarom jezelf kwellen en het blijven doen?
Ik zou gaan kijken naar een winkel. Dan werk je vaak van 10u tot 18u en weet je precies waar je aan toe bent qua werktijden! Misschien een Praxis, Gamma, Kwantum, Blokker, Leenbakker, Intertoys, Action, Jysk? Ga een middagje naar het winkelcentrum of woonboulevard en loop ze maar af of ze nog mensen zoeken!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:15

Als het in je proeftijd is kun je gewoon zeggen dat het niet bevalt en je wilt stoppen. Hoef je helemaal niet moeilijk over te doen. Daar is een proeftijd voor, kijken of het iets voor je is en dat is het blijkbaar niet. Simpel!