Vaste baan of reizen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:22

Ik vind het wel knap als mensen voor een half jaar reizen kunnen betalen en dan nog hun vaste lasten. Ik zou het heel graag willen, mag op het werk maar 3 weken opnemen en ik zou het me niet kunnen veroorloven. Zonder mn werk zou ik de reizen die ik nu doe ook niet kunnen betalen.

Maar als het kon zou ik het zeker doen. Ik zou zo al weten wat ik zou willen bezoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:24

moonsparkle schreef:
Ik vind het wel knap als mensen voor een half jaar reizen kunnen betalen en dan nog hun vaste lasten. Ik zou het heel graag willen, mag op het werk maar 3 weken opnemen en ik zou het me niet kunnen veroorloven. Zonder mn werk zou ik de reizen die ik nu doe ook niet kunnen betalen.

Maar als het kon zou ik het zeker doen. Ik zou zo al weten wat ik zou willen bezoeken.

Dat vraag ik me ook altijd af.. Als ik het zou doen, moet ik echt mijn huis en alles verkopen en dan zou het wel lukken als je lekker gespaard hebt.. Maar dan, kom je terug en heb je niets.. :+

Hier is een collega net terug van een jaar wereldreis, maar zij leven nog een beetje studentikoos, dus dan snap ik het wel..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 13:25

moonsparkle schreef:

Onderverhuren? Auto verkopen? Sparen? Als je een goede baan hebt is dat niet zo'n punt hoor. ;)
Nu een eigen huis en dan wordt het moeilijker.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 13:28

Wel leuk al die verschillende reacties. :D Toch grappig dat iedereen er anders over denkt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:18

moonsparkle schreef:

Huis verhuren, auto uit verzekering, zooi in de opslag.

Flink sparen in elk geval. Mijn zwager en schoonzus hebben knetterhard gewerkt, dikke bonussen opgestreken en zijn een half jaar onderweg. Huis in de verhuur, spullen bij familie in de opslag en gaan!

Anna

Re: Vaste baan of reizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:17

Ik had hetzelfde dilemma alleen dan met een iets kortere reis. Heb een vast contract, fijne baan etc maar ergens kriebelde het om er nog een tijdje tussenuit te gaan en om te gaan reizen. Hoeft niet lang, ik dacht zelf aan 3/4 maanden.

Nee heb je, ja kun je krijgen. Manager gevraagd en inmiddels heb ik 3 maanden onbetaald verlof gekregen. Ik heb er zelf nog een paar weken vakantie aan geplakt et voila. Als ik terug kom kan ik zo weer verder waar ik was gebleven. Heel blij met deze oplossing! Dus ik zou zeggen: kijk of je een of twee keer 6 maanden weg kan en daar tussen gewoon kan werken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:52

Ontslag nemen en gaan!
Hij is PAS 26, ik ga er vanuit dat hij prima papieren en werkervaring heeft. Lekker het avontuur opzoeken, hij vindt eenmaal thuis wel weer een baan. Als hij straks getrouwd is met kinderen en koophuis etc doet hij het vast niet meer en dan is het echt een gemiste kans.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:06

Gaan op reis...

Ik wilde ook altijd op wereldreis maar nooit gedaan...
Nu 2 kids waarvan 1 leerplichting maar zo een spijt ;( het bleef maar knagen. dus na veel gesprekken besloten om nu 3 maanden te gaan reizen door azie als we alles rond krijgen *\o/* (leerplicht)

Werken kan altijd nog en die droomreis komt er nooit meer van met uitstellen en je zal er altijd spijt van blijven houden

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:09

Ik zou ook zeggen gaan!

Eenmaal een huis, kinderen en/of andere verplichtingen dan doe je het niet zo makkelijk meer en als het zijn droombaan is en hij dus een zeer gemotiveerde werknemer is de kans groot dat het bedrijf hem zo weer aanneemt en hij alsnog daar komt waar hij wil zijn.
Hij is pas 26 en werken kan altijd nog ;)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:30

moonsparkle schreef:

Wij gaan een jaar weg, geven onze banen ‘op’ (man mag wel weer terug komen) en gaan uit ons huis (huurhuis). Nu huren we particulier en zijn we zo goed bevriend met de huurders dat we ons huisje voor een jaar gaan ‘onderverhuren’. Zo kunnen we met een gerust hart op weg gaan, zonder dat we echte grote vaste lasten hebben. Tuurlijk heb je je zorgverzekering, autoverzekering (wij reizen met onze oude camper) en moet je eten, maar dat heb je thuis ook. We sparen wel een heel jaar al mijn salaris op om het komende jaar van te leven. Waar een wil is, is een weg, maar je moet wel wat vastigheid en dus zekerheid opgeven. (Ik heb bijv ook een paard...)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:53

moonsparkle schreef:

Daar zijn natuurlijk allerlei mouwen aan te passen.

Je huis kan je onderverhuren en werken kan je overal op de wereld. Dan verdien je weer geld om verder te gaan :j En je hebt niet veel nodig voor onderweg als je een beetje zuinig leeft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:09

Dat wil ik even counteren. Ik spreek op reis veel mensen die lange tijd reizen en je mag het budget, ook bij tentje-hostel-zelf koken-ov reizen, echt niet onderschatten.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:20

Ik heb in de afgelopen jaren behoorlijk wat gereisd, en voor volgend jaar een meer-jaren-plan op de planning staan. Je wilt niet weten hoeveel mensen er niet tegen me hebben gezegd als ik weer eens net terug was: “oh ik ben echt jaloers, had ik ook zó graag willen doen, maar ja, toen kwam .... [man/kind/huis/huisdier/ziekte/whatever]”
Is een baan het echt waard om iets wat je zo graag wilt te laten? Hoe graag wil je het echt?

Hij is nu nog jong, waarschijnlijk weinig vastigheid. Waarom zou hij in godsnaam niet gaan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:53

Gaan! :j

Ik heb toen ik 25 was mijn vaste baan opgezegd en ben 9 maanden op reis geweest. Mocht zelfs een jaar onbetaald verlof maar dat heb ik geweigerd. Nooit 1 dag in mijn leven spijt van gehad!
Heb zoveel geleerd tijdens mijn reis, niet alleen over andere landen en culturen maar ook over mezelf. Is een onvergetelijke ervaring die meer brengt dan enkel werkervaring bij je vaste baan!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:18

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:42

Als het financieel uit kan en mijn baas zou dat zeggen, zou de keuze al gemaakt zijn voor mij haha! Hij is nog jong en heeft een heel leven voor hem, dat is toch een mooie kans om te pakken dan :)

Ik werk zelf in de zorg, maar ik hak mijn wereldreis in stukjes, elk jaar probeer ik een of meerdere landen te bezoeken. En op die manier heb ik al heel veel moois van de wereld mogen zien. Ook in combinatie met werken en reizen daar. :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:46

Ik zou 7 maanden gaan en mijn droombaan houden. Toch ideaal dat je beide kunt hebben? ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:52

Goof schreef:
Ontslag nemen en gaan!
Hij is PAS 26, ik ga er vanuit dat hij prima papieren en werkervaring heeft. Lekker het avontuur opzoeken, hij vindt eenmaal thuis wel weer een baan. Als hij straks getrouwd is met kinderen en koophuis etc doet hij het vast niet meer en dan is het echt een gemiste kans.

Ik snap niet waarom er gezegd wordt ontslag nemen.
Je kan toch ook gewoon gaan en als het bevalt alsnog na 7 maand ontslag nemen.

Bevalt het? neem je ontslag.
Bevalt het niet kun je terug.

Ik snap het dilemma niet zo.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:10

Doen.

Mijn vriend en ik zijn 27 en 28, wij trouwen in augustus en in september vertrekken we voor minstens een jaar naar Australië. Daarna gaan we nog naar Nieuw-Zeeland, Fiji en Hawaii.
Ik heb een fantastische baan, maar de afstand en overuren (late avonden, weekends bovenop de 9-5) breken me heel erg op. Ik wou sowieso uitkijken naar ander werk, maar we hebben beslist dat ik gewoon stop, dat we uit ons appartement gaan en het gaan doen. We praten er al zo lang over, maar op een bepaald moment moet je gewoon beslissen om het te doen. We hebben nu spaargeld, geen kinderen en zijn nergens aan gebonden, dus het is het ideale moment. Ik weet 100% zeker dat als we het nu niet doen, we dan spijt krijgen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:21

Als ik het opnieuw zou kunnen doen, zou ik zeker die wereldreis hebben gemaakt voordat ik een huis kocht :j. Heb zo'n spijt dat ik dat toen niet heb gedaan. Nu gaat het gewoon niet meer helaas.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:27

Waarom zou hij bij terugkomst weer onderaan de ladder moeten beginnen?
Hij heeft dan toch nog steeds de werkervaring die hij al had? En als het meezit ook wat levenservaring erbij :)

Ik zou voor een reis van 6 tot 7 maanden gaan, en daarna weer verder kijken.
Ik vind het wel erg makkelijk gezegd om maar gewoon te gaan voor een jaar of langer. Een goede baan opzeggen is niet niks, en de kosten van zo'n reis ook niet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:44

moonsparkle schreef:

Het plan is om mijn huurhuis en baan op te zeggen, mijn pony’s een jaar onder te brengen en bij terugkomst alles weer op te bouwen!
Liefst reis ik met mijn spaargeld + besparen door te WWOOF’en.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:56

Temeraire schreef:
Waarom zou hij bij terugkomst weer onderaan de ladder moeten beginnen?
Hij heeft dan toch nog steeds de werkervaring die hij al had? En als het meezit ook wat levenservaring erbij :)

Precies dit. En menig werkgever vind het juist een enorme pré als je bent gaan reizen (want je bent onderzoekend, nieuwsgierig, zelfstandig en hebt een andere (frisse) kijk op bepaalde zaken) . Ik zou wel kiezen voor het voorstel van je baas :j
Maar vergeet de impact van de reis niet: wie weet kom je er achter dat je baan toch niet helemaal jouw ding is ;)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:02

Wat voor soort baan is het eigenlijk? Is het een functie die je bij praktisch iedere werkgever kunt doen, of een baan die je 1x in je carrière tegen het lijf loopt? Dat zou voor mij ook nog wel meespelen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 12:09

Niwla schreef:
Wat voor soort baan is het eigenlijk? Is het een functie die je bij praktisch iedere werkgever kunt doen, of een baan die je 1x in je carrière tegen het lijf loopt? Dat zou voor mij ook nog wel meespelen.

Dat speelt dus wel een beetje mee.
De baan zoals ie nu is, is om allerhande redenen een uitzondering.
Daar kom je dus bij terugkomst niet meer in omdat de functie is opgehouden te bestaan, maar voor ons 4 is gebleven..terwijl het een hele mooie opstap is verder omhoog.

Ik had het er gisteren nog even over met een echte reiziger en die zei: doen, met behoud van baan.
Die zei weer dat reizen ook heel zwaar is en het helemaal niet altijd zo leuk is om op pad te zijn, eten te regelen en weer ergens onderdak te moeten zoeken. Maar dat de ervaringen zo gaaf zijn dat hij het super vond, maar toch ook zijn ervaring is dat veel mensen het niet leuk vinden om echt lang te reizen en dat het door mensen die nooit gereisd hebben vaak wat overdreven wordt hoe waanzinnig het is.