Van die sociale verplichtingen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:41

Over het algemeen vind ik het wel leuk om sociale en gezellige dingen te doen en daar vallen verjaardagen doorgaans ook wel onder. Ik lijk wel raar :+

Wel is dat georganiseerde wat minder mijn ding zeg maar... op een bepaalde tijd komen en weg zijn en in een kringetje zitten. Erger nog als de mannen in de woonkamer zitten en de vrouwen aan de keukentafel ofzo. Ik ben dat van huis uit ook totaal niet gewend. Ging met alles flexibel. Omdat ik nu 3 uur heen en weer moet rijden naar mijn familie sla ik wel eens over en dat begrijpen ze ook. Toch vind ik het vaak jammer. Gelukkig komen ze ook vrij regelmatig bij mij.

Kraamvisite :D ik was echt mega geïrriteerd toen de buurvrouw al na 2 dagen voor de deur stond. Mijn familie was nog niet eens allemaal geweest door een wat moeizame start. Toen heeft de kraamverzorgster haar nog kunnen weren maar 2 dagen later zat ze alsnog ongevraagd binnen. In dat geval ben ik echt minder sociaal, vond dat echt heel erg opdringerig. Het zal wel aardig bedoeld zijn :o

Pinacolada

Re: Van die sociale verplichtingen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:02

Ik ga niet overal heen, heel simpel heb er niet altijd zin in. Als we willen kunnen we bijna elk weekend wel op verjaardag, we hebben het door de week druk genoeg dus wil ook wel eens niksen of aan de hobby. En om week op week in kringetje met dezelfde mensen te zitten valt niet onder quality time

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:08

Wij worden amper nog uitgenodigd voor dingen waar we geen zin in hebben, heerlijk.
Verjaardagen van ooms/broers enzo, we gaan als we zin hebben maar meestal moet ik zelf vragen of er nog iets gedaan word :+

Als we ergens heen gaan is dat dus ook eigenlijk altijd omdat we ook gewoon zin hebben om te gaan, mijn eigen verjaardag heb ik ook al jaren niet meer gevierd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:17

Over het algemeen doe ik er niet aan mee. Ik hou helemaal niet van die verplichtingen. Ik ga ook niet naar kraamfeesten, verjaardagen van familieleden, vrienden of kennissen. Op enkele uitzonderingen na. Ik ben gewoon niet zo een sociaal type.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 12:25

denice schreef:
Aller ergst vond ik bijvoorbeeld de verplichting kraamvisite ontvangen. Mensen komen langs, blijven veel te lang hangen, je bent zelf labiel en ik werd echt helemaal gek toen. Mocht er ooit nog een kind komen, dan is niemand welkom de eerste maand, behalve directe familie en onze beste vrienden. En niet een kennis die 3 uur hangen blijft, een collega van vroeger, vrienden van schoonouders etc etc :')

Kijk dat idee had ik zelf dus ook! Vind op kraamvisite gaan vreselijk maargoed soms mmoet het. Maar dan zie ik die ouders moe van de eerste tijd met hun nieuwe baby, moeders nog herstellende.... dan denk ik echt ‘zouden die nou niet veel lievrr rust in huis willen ipv al dat volk over de vloer?’

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:26

Kenyada schreef:
Ik ben er zo eentje die hier niet aan mee doet.
Enige waar ik me echt verplicht toe voel zijn de verjaardagen van neefje en nichtje, maar omdat ik nooit zo goed tegen die drukte kan spreek ik dan n andere dag af met ze of ga bv gewoon n uurtje langs.
Andere uitnodigingen zeg ik er al bij: ik laat je nog weten of ik wel of niet kom!
Ik denk altijd maar zo: er komen genoeg andere mensen dus t is leuk als ik erbij ben maar als ik niet kom zullen ze me heus niet missen.

Ik heb jou wel gemist ;( :+

Ik ben iemand die van een feestje en gezelligheid houd, dus ik probeer naar iedereen toe te gaan. Ik heb hierin wel een regel voor mijzelf gemaakt. Kom jij naar mij niet (als je geen goede reden hebt om niet te komen of als je meerdere malen achter elkaar niet komt) liggen mij prioriteiten als vanzelf ook ergens anders en kom ik ook niet meer naar die persoon toe.

Familie en vriendschappen is investeren. Ik investeer graag hierin en daarbij horen verjaardagen naar mijn mening ook. Als jij niet in mij investeerd zie ik niet in waarom ik dat bij jou wel zou doen.

Dat gezegd hebbende, ik weet dat kenyada niet naar verjaardagen toe komt maar ik weet dat ze dit ook niet van mij verwacht, dat veranderd de zaak :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:30

Ik heb ook een hekel aan sociale verplichtingen, doe er zo min mogelijk aan mee..behalve een paar keer per jaar bij of voor mensen die ik belangrijk vind.
Mijn eigen verjaardag vier ik ook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:39

Mars schreef:
denice schreef:
Aller ergst vond ik bijvoorbeeld de verplichting kraamvisite ontvangen. Mensen komen langs, blijven veel te lang hangen, je bent zelf labiel en ik werd echt helemaal gek toen. Mocht er ooit nog een kind komen, dan is niemand welkom de eerste maand, behalve directe familie en onze beste vrienden. En niet een kennis die 3 uur hangen blijft, een collega van vroeger, vrienden van schoonouders etc etc :')

Kijk dat idee had ik zelf dus ook! Vind op kraamvisite gaan vreselijk maargoed soms mmoet het. Maar dan zie ik die ouders moe van de eerste tijd met hun nieuwe baby, moeders nog herstellende.... dan denk ik echt ‘zouden die nou niet veel lievrr rust in huis willen ipv al dat volk over de vloer?’

Als je het vreselijk vindt zou ik niet meer gaan, volgens mij doe je de ouders er geen plezier mee :+ Ik hou er ook niet van, zeker niet in de kraamweek al. Lig je lekker voor pampus moet je ook nog al die mensen vermaken met je verhalen van hoe lief, leuk en knap je kind is en hoe je er van geniet. Nou, genieten is het ook al niet. Als je toch wilt komen doe dan liever een maand of 2 later :P

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:45

Mars schreef:
denice schreef:

Oh ja.. ik vond de kraamvisite ook vreselijk. Dat ga ik dit keer ook rustiger aanpakken. Ze komen als het mij uitkomt, liefst paar weken later.

Overige verplichtingen voldoe ik redelijk aan. Als ik echt geen zin heb ga ik niet. En mijn eigen verjaardag vier ik zelden. Ik word geïrriteerd van mensen over de vloer. Andersom vind ik drukke verjaardagen bij anderen juist wel gezellig, en de stille kringetjesverjaardagen juist niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 12:46

Lijjkt mij iddd ook veel relaxter als t kindje wat ouder is om dan pas visite te doen. Dan ben je als moeder wellicht ook wat meer bij de mensen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:52

Ik doe niet aan verplichtingen, ik weiger om naar een verjaardag oid te gaan om 'op te zitten en pootje te geven'. :+
Babyshowers doe ik ook niet aan, kraamvisite bij een beperkt aantal, begrafenissen enkel als diegene ook dichtbij mij stond.

Overigens vier ik mijn verjaardag ook niet echt, mijn moeder en stiefvader komen meestal rond die dag en eten hier, ik zorg dan voor iets van gebak en wat nootjes/chips/toastjes maar verder doe ik er niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:54

Ik ga niet naar feestjes en doe niet aan feestdagen. Soms als ik in een sociale bui ben wel, maar mijn familie en vrienden weten dat ik er niet van houd en accepteren dat. Meestal ga ik wel iets anders doen voor de gelegenheid , ze mee uit eten nemen bijvoorbeeld. Maar dat is dan 1 op 1 en veel meer kwaliteit van contact dan een groter feest. Ik haat die oppervlakkigheid.

De familie van mijn man accepteert het niet, maar aan hen heb ik geen boodschap. Die zijn nogal van 'hoe het hoort'. Ik ga er nooit heen.

Zonde van je tijd om tegen je zin dingen te doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-18 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:55

Hier ook iemand met een gruwelijke hekel aan sociale verplichtingen. Ik ben doordeweeks vaak zo druk dat ik geen zin heb om in de weekenden verplicht bij iemand op visite te zitten (om nog maar te zwijgen over de verplichte Kerstdagen). :o Mijn vriend zit, as we speak, alleen op een verjaardag omdat ik moet studeren (lees: ik had feitelijk gezien best naar de verjaardag gekund, maar ik ga liever studeren/netflixen/bokken). Eigenlijk vind ik het best zwak van mijzelf dat ik niet gewoon durf te zeggen: 'deze keer even niet', maar eerlijkheid wordt helaas niet altijd geaccepteerd. Overigens vier ik mijn eigen verjaardag vrijwel nooit, omdat ik niet wil dat iemand zich verplicht voelt om te komen, al komen directe familieleden vaak onuitgenodigd alsnog. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:55

Mars schreef:
Lijjkt mij iddd ook veel relaxter als t kindje wat ouder is om dan pas visite te doen. Dan ben je als moeder wellicht ook wat meer bij de mensen.

Wij hadden trouwens ook de geboortekaartjes pas 2 weken na de geboorte verstuurd :') Dat scheelt al een hoop, want dan weten alleen de directe mensen dat je bevallen bent en die weten gewoon wel hoe ze met je om moeten gaan :P

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:59

Ik twijfel om dit jaar mijn verjaardag te vieren. Denk dat ik het een keer skip

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:02

Heb het de afgelopen jaren ook overgeslagen, heerlijk. Maar dit jaar een kroonjaar (juk) en nu verwacht men toch wel dat ik een feestje geef. Ik heb ook een hekel aan verplicht opgeprikt zitten. Maar soms ontkom je er niet aan om de banden goed te houden.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:06

Ik ga gewoon niet als ik er geen zin in heb, blijf bezig.
Besteed mijn energie liever aan iets anders.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:15

Maanlicht schreef:
Ik ga gewoon niet als ik er geen zin in heb, blijf bezig.
Besteed mijn energie liever aan iets anders.

Dit. Als ik geen zin heb, ga ik niet. Voor 99% van de familiedingen word ik niet eens meer uitgenodigd, kom toch nooit.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:19

Het wordt je niet echt in dank afgenomen, maar ik snap oprecht niet waarom het altijd zo verplicht moet. Drie maanden van te voren al die datum in de agenda, want dan kan iedereen. Ik vind het veel leuker als er spontaan mensen langskomen oid.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:23

Maar vinden jullie het dan niet leuk om familie te hebben?
Die maken het leven toch een stukje leuker?
Hier is het altijd een dolle boel.
Iedereen heeft zijn eigen taak.
Ik heb bijvoorbeeld geen kids dus ben wat vrijer in doen en laten dus zorg meestal voor de logistiek.
Lekker even bijkletsen met mensen die je te weinig ziet omdat het leven nu eenmaal druk is.
Heerlijk hoor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:26

Sunnda schreef:
Ik heb bijvoorbeeld geen kids dus ben wat vrijer in doen en laten dus zorg meestal voor de logistiek.
Lekker even bijkletsen met mensen die je te weinig ziet omdat het leven nu eenmaal druk is.
Heerlijk hoor.

Ik hecht persoonlijk meer waarde aan de vrienden om mij heen. Familie zijn slechts mensen die je erbij kreeg bij je geboorte, vrienden heb ik bewust gekozen.
Ik zag mijn familie eigenlijk 1x per jaar bij de verjaardag van mijn oma. Nu zij overleden is zal ik hen niet meer zien, hooguit nog eens een zeldzame keer op een verjaardag van mijn ouders.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:28

Goof schreef:
Sunnda schreef:
Heerlijk hoor.

Ik hecht persoonlijk meer waarde aan de vrienden om mij heen. Familie zijn slechts mensen die je erbij kreeg bij je geboorte, vrienden heb ik bewust gekozen.
Ik zag mijn familie eigenlijk 1x per jaar bij de verjaardag van mijn oma. Nu zij overleden is zal ik hen niet meer zien, hooguit nog eens een zeldzame keer op een verjaardag van mijn ouders.

En dan gewoon omdat je elkaar niet ligt? (Oprechte vraag overigens)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:30

Verhuis naar t buitenland, ineens heb je helemaal geen sociale verplichtingen meer. De paar vrienden die ik heb doen niet aan verjaardagen dus t enige dat we af en toe hebben is een kinderfeestje waar ik mn koters af drop en weer ophaal als t klaar is.
T enige nadeel is dat je als je op bezoek gaat bij je familie in Nederland je er gelijk een paar dagen aan vast zit.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:31

Mars schreef:
... waar je he-le-maal geen zin in hebt op je vrije zondag :=

Iedereen heeft ze wel eens maar waarom doen we er eigenlijk aan mee? Verjaardagen, babyshowers, feestjes, etentjes waar je echt totaal geen zin in hebt? Natuurlijk vanwege het sociale aspect ervan maar ik vraag me af of er wellicht bokkers zijn die hier niet aan mee doen? Of die gewoon afzeggen als ze liever in de tuin liggen dan bij een tante 6 hoog op verjaardag te moeten zitten?

Meestal sleep ik me dus wel naar dat soort gelegenheden maar de verleiding is soms zo immens om te zeggen ‘joe, bekijk het, besteed mn vrije weekend liever anders’ :D

Nee hoor, ik doe niet mee aan die verplichtingen. Als ik tijd en zin heb vind ik het prima. Anders ga ik gewoon niet.
Mensen in mijn omgeving weten dat ook. Hoef ook geen smoes ofzo te verzinnen. Ik zeg gewoon: "Nee, geen zin."

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:31

Doet me eraan denken. Kreeg pas een uitnodiging voor een verjaardag waarop stond ‘stel me niet teleur en kom’ := Dus nu gaan we toch maar een dagdeel, voor de rest maar een smoes gebruikt. Beetje allergisch voor dat soort verplichtingen. Kom liever een keer zomaar langs.