Pauze niet door betaald

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:17

Kinke schreef:
Justme_Lisaa schreef:
Niet vrij standaard hoor, hier worden de 1,5 uur aan pauze gewoon doorbetaald. Ik vind het eerlijk gezegd nog al bizar dat er bij zo weinig mensen het wordt uitbetaald, bij mijn vorige banen was dit allemaal niet het geval..

Heb in alle 29 jaar die ik nu werk nog nooit ergens gewerkt waar de pauze wordt doorbetaald. Ken ook niemand bij wie dat wel het geval is.

Dus? Omdat het bij jou niet bekend is in 29 jaar, kan dat dus niet? Mijn baas betaald het wel door, 10 uur werken inclusief pauze, betekend gewoon 10 uur uitbetaald krijgen.
Maar het zal niet kloppen als ik jou moet geloven.

Misschien naïef om te denken blijkbaar dat dit normaal is, maar ik ben niet anders gewend ;) .
Laatst bijgewerkt door Justme_Lisaa op 14-05-18 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:29

Bij ons wordt pauze ook niet doorbetaald. 8 Uur werken per dag maar 9 uur aanwezig zijn.

Bij vorige werk was het zelfs dat de toiletbezoeken eigen tijd waren.
Om er te komen moest je in- en uitklokken.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:35

Bij ons is pauze ook niet doorbetaald. Wij hebben op een gegeven moment mogen kiezen van de baas. Of vaste pauzes en die niet doorbetaald krijgen, of geen vaste pauzes en de hele dag betaald krijgen. Aangezien het bij ons erg lastig is om vaste pauzes te hebben is er gekozen om de hele dag door te betalen. Wij pauzeren wanneer er tijd is. Of even snel tussendoor.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:37

ik ben negen uur aanwezig. twee keer kwatier koffie pauze hoort bij de baas en de half uur lunch pauze is mijn eigen tijd. is volgens mij op meer plekken zo.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:49

Citaat:
Doorbetaling tijdens pauzes

In de Arbeidstijdenwet staat niets over doorbetaling tijdens pauzes. Tijdens pauzes werkt u niet en heeft u geen recht op loon. In uw arbeidsovereenkomst of cao kunnen afspraken staan over doorbetaling van loon tijdens de pauze

Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... werktijden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:57

Justme_Lisaa schreef:
Dus? Omdat het bij jou niet bekend is in 29 jaar, kan dat dus niet? Mijn baas betaald het wel door, 10 uur werken inclusief pauze, betekend gewoon 10 uur uitbetaald krijgen.
Maar het zal niet kloppen als ik jou moet geloven.

Misschien naïef om te denken blijkbaar dat dit normaal is, maar ik ben niet anders gewend ;) .

Nou nou, wist niet dat je boos werd.
En leg me geen woorden in de mond, ik heb nergens gezegd dat omdat ik het nog nooit heb meegemaakt in 29 jaar het niet kan, dat het niet klopt en ook niet gezegd dat je naïef bent.
Ik vind het juist heel bijzonder dat jij het wel hebt, maar ik zou zeggen, geniet ervan. Dit zou dus betekenen dat wanneer je 5 dagen per week werkt, je iedere week 7,5 uur extra betaald krijgt, dat is bijna een gemiddelde werkdag.

Mungbean

Re: Pauze niet door betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:01

Gewoon doorbetalen scheelt een hoop irritant gezever op de werkvloer.
Het is echt genant hoe mensen elkaar soms in de gaten zitten te houden dat iemand misschien 1 minuut te laat uitgeklokt heeft.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:13

Hoe zit dat dan eigenlijk in de zorg? Wij houden pauze samen met de cliënten, telt dat dan ook niet mee? Want eigenlijk ben je gewoon nog aan het werk?

Edit; niet dat jullie denken; huh waarom weet ze dat niet? ik loop er stage :D
Laatst bijgewerkt door Babbelaar20 op 14-05-18 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:13

Bijzonder om dit te lezen, ik ga mijn cao er eens op naslaan. Op woensdag en vrijdag werk ik 7 uur aan één stuk zonder pauze namelijk. Ben benieuwd of hierover iets in mijn cao staat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:17

Volgens de ATW moet je na 5,5 uur pauze nemen. Pauze is in de meeste sectoren niet doorbetaald maar eigen tijd.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:18

Babbelaar20 schreef:
Hoe zit dat dan eigenlijk in de zorg? Wij houden pauze samen met de cliënten, telt dat dan ook niet mee? Want eigenlijk ben je gewoon nog aan het werk?

Daar heb ik geen idee over misschien is aan je begeleider is vragen maar dat lijkt mij dan wel dat je word doorbetaald omdat je nog met de cliënt zit

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:20

Ik ben aanwezig van 8 tot 5. Dat is 9 uur. En ik krijg betaald voor 8 uur. De twee kwartiertjes thee en half uur lunch is voor mijzelf. Maar we zitten wel eens wat langer en dat is prima. Hebben pauze om 10 uur, half 1 en 3 uur.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:02

Kinke schreef:
Justme_Lisaa schreef:
Niet vrij standaard hoor, hier worden de 1,5 uur aan pauze gewoon doorbetaald. Ik vind het eerlijk gezegd nog al bizar dat er bij zo weinig mensen het wordt uitbetaald, bij mijn vorige banen was dit allemaal niet het geval..

Heb in alle 29 jaar die ik nu werk nog nooit ergens gewerkt waar de pauze wordt doorbetaald. Ken ook niemand bij wie dat wel het geval is.

Ik wel.....zogenaamde 'vliegende schaft' voor mensen die zelfs tijdens hun pauze stand by moeten zijn......maar het gebeurt niet vaak (meer).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:03

MarliesV schreef:
CAO er op naslaan?

Wij hebben recht op: 2x 15 minuten en 1x een half uur.
Helft is de baas zijn tijd en de helft die van ons.
Kortom, ik ben 8.5 uur aanwezig en krijg er 8 uitbetaald.

Idem hier

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:08

Babbelaar20 schreef:

Nee dat is geen pauze en dat hoor je doorbetaald te krijgen! Toen wij de vakbond op bezoek krijgen werd dit heel duidelijk verteld. Wij lunchen en eten ook warm met de clienten maar houden daarnaast gewoon onze pauzes

Ik zit bijvoorbeeld alleen in de nachtdienst, mag dus niet van de afdeling af dus in principe ook niet zelf mijn pauze houden. De nachtdienst krijg ik dus wel 8,5 uur doorbetaald

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:12

tinker_sally schreef:
Bij ons wordt pauze ook niet doorbetaald. 8 Uur werken per dag maar 9 uur aanwezig zijn.

Bij vorige werk was het zelfs dat de toiletbezoeken eigen tijd waren.
Om er te komen moest je in- en uitklokken.

Wat een kniepert van een werkgever ben je dan :’).

Op mijn examentraining dagen wordt de pauze gewoon doorbetaald. Bij invalwerk niet.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:14

Jester_ schreef:
Babbelaar20 schreef:

Nee dat is geen pauze en dat hoor je doorbetaald te krijgen! Toen wij de vakbond op bezoek krijgen werd dit heel duidelijk verteld. Wij lunchen en eten ook warm met de clienten maar houden daarnaast gewoon onze pauzes

Ik zit bijvoorbeeld alleen in de nachtdienst, mag dus niet van de afdeling af dus in principe ook niet zelf mijn pauze houden. De nachtdienst krijg ik dus wel 8,5 uur doorbetaald

Ahh oke, goed om te weten thx! Wij houden alle pauzes met de cliënten, ook koffiepauzes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:15

kohtje schreef:
_Reneee schreef:
Is gewoon bij wet geregeld. Niks aparts aan.

Heb altijd voor mezelf gewerkt dus moet gewoon wennen aan de regels.
Vind 5 uur doorhalen best pittig .

Ligt eraan wat voor job je doet.

Ik werk als verkoopster in een bakkerij máár sta er helemaal alleen.
Zaterdags is dit van 6-15u met half uur pauze máár te nemen tijdens het werk want je staat alleen en kan de winkel geen half uur sluiten.

Dus 5u doorwerken pittig? Ik werk er 9u door zonder echte pauze. Tussendoor een pistolet eten als je geluk hebt dat er even een rustig moment is.
Zo heb ik voorbije woensdag 6,5u gewerkt zónder ook maar pauze te kunnen nemen wegens drukte (laatste dag voor ons verlof). Kan je wel verzekeren dat ik me flauw voelde want ik heb nood aan suikers en die had uk toen veel te weinig (heb geen suikerziekte maar ben snel flauw na weinig eten/drinken).

Edit dus eigenlijk zelfde principe als bij leandra, geen vaste pauzes maar wel doorbetaald worden.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:25

5 uur werken pittig? Wat voor werk doe je? Ik werk het liefst juist 5 uur achter elkaar, dan ben je alweer bijna klaar als je weer aan de gang moet :P Nu heb ik wel vaak rustige momenten en dus semi-pauze maar officieel 30 minuten, onbetaald pauze.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:27

Ik denk dat het onderhand al duidelijk is, na 5,5 uur wettig recht op pauze, pauzes worden niet uitbetaald tenzij de werkgever daar anders over beslist. Zijn secundaire arbeidsomstandigheden. Heel netjes als je uitrekend wat het op jaarbasis kost!

Ik mag zoveel pauze nemen als ik wil, met het mooie weer vorige week ben ik een uur wezen lunchen buiten op een terras. Zolang mijn werk daardoor niet in de knoop komt kan dat gewoon. Wel een langere werkdag dan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:28

Niet zo vreemd.. ik moet ook uitklokken in mijn pauze.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:55

De nachtdienst is ook wel een ander verhaal denk ik. Tenminste, ik weet niet hoe dat bij jou is, maar mijn moeder deed nachtdiensten waarbij ze in sommige gevallen gewoon om 11u aan kwam zetten, in bed dook, om 7u weer wakker werd om om 8u afgelost te worden :z Als er niks gebeurt dan gebeurt er niks. Krijg je wel doorbetaald maar dan is er niet echt sprake van "pauze nemen".

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:04

Oh hier is slapen niet de bedoeling haha :+ anders was het wel een slaapdienst

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:24

O := Nou ik weet niet wat voor werk je doet maar het is vaak toch wel zo dat het eerder "dienst met nu en dan iets om te doen" is dan "constant werken met af en toe pauze"?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:27

kohtje schreef:
_Reneee schreef:
Is gewoon bij wet geregeld. Niks aparts aan.

Heb altijd voor mezelf gewerkt dus moet gewoon wennen aan de regels.
Vind 5 uur doorhalen best pittig .

Serieus joh? Nu ben ik nieuwsgierig naar her beroep.

Wij werken van 6 tot 13, 15 of 16 zonder pauze. Korte koffiepauze als het lukt daargelaten.

En soms ook hele dagen zonder fatsoenlijke pauze.