Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 21:57

Precies Tyrcanol, dat bedoel ik.

Dankjewel Gaby!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:10

Giolli schreef:
Zeker niet!
Toch wordt er in het echte leven wel vaak bekritiseerd op materialisme. Het is vaak een negatief woord.

Wees blij waar je voor werkt en wat werkelijkheid kan worden. Als je een landhuis hebt, of een dijk van een auto, wees er dan ook ongegeneerd trots op. Wat maakt het uit? Tenzij je het ding gestolen hebt, heb je er loeihard voor gewerkt dus ja... een beetje materialisme, mag het? :D

Mee eens. Ik zie het als luxe om me te kunnen omringen met dingesen die ik waardeer. Het interesseert me echter niet wat de buurman van mijn nieuwe auto vindt en ik denk het daar voor sommigen wringt en waar TS wellicht op doelt: spullen als statussymbool, en dan vooral véél spullen. Hyperconsumeren oid.
Voor mij bieden spullen geen geluk. Een zekere basis natuurlijk wel, zonder dekbed slaapt het knap ruk en zonder spijkerbroek de deur uit is ook zo wat. Maar ik probeer niet meer de stad in te gaan voor een sessie WWILF'en (what was I looking for), hoewel ik toch nog wel eens vrij vaak iets koop waar ik bij nader inzien toch niet kapot van ben. Dan was het achteraf toch verrassend vaak verveling of werkontwijkend gedrag :=.

Lang verhaal kort: als veel kopen gelukkig lijkt te maken, zoek dan uit welke bezigheden je écht blij maken :).

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:22

Ik heb dat vooral heel erg gehad in de pubertijd. 100 soorten lipgloss, foundation, kleren, schoenen etc die ik uiteindelijk nooit aandeed. Zelfs eens 2 broeken van €200 euro gekocht want dat merk was in op onze school(heb de broeken nooit aangehad :') )

Nu werk ik zelf (knoer)hard voor mijn geld om mijn paard te kunnen onderhouden. In het begin verschillende halsters, 10 verschillende dekjes en nu denk ik van dat is echt helemaal niet nodig. Koop nu alleen iets als het echt nodig is, anders niet. Paard is geblesseerd en slokt al mijn zuurverdiende centen nu op.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:25

Oops ... net een Ooteman bestelling geplaatst! :D Maakt niet gelukkig natuurlijk maar wel blij! Ben ook bijna jarig, is dat een geldige reden?

Interessant onderwerp, hoop er wat van te leren/ af te leren! #)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:26

Spullen zijn om te gebruiken
Mensen zijn om van te houden

Tegenwoordig houden we teveel van onze spullen
En gebruiken we de mensen

Ik vond het boekje van Marie Kondo, Opgeruimd! leuk om te lezen. Ze beschrijft heel levendig hoe je lekker kan ontspullen en hoe je gelukkiger kan worden van juist minder spullen ipv meer.

Daarbij heeft het mij ook echt geholpen om in te zien dat al die spullen produceren gewoon ontzettend slecht is voor het milieu. Alles wat ik eigenlijk niet nodig heb.

Dus als je je een beetje inleest in de voordelen van minimalisme en de nadelen die spullen hebben op het milieu kan je misschien juist wel een fijn/gelukkig gevoel krijgen bij het hebben van juist minder spullen. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 22:27

Ja zo erg ben ik gelukkig niet. Laatst heb ik dan ook 4 hele leuke dingen gekocht voor nog geen 60 euro. Het is niet dat ik per se de nieuwste of leukste dingen wil hebben, ik let écht wel op mijn centen. Maar helaas haalt dat het 'ooh leuk wat nieuws' effect niet weg. Misschien is het juist zoals met afvallen? Alles dat je jezelf wilt verbieden wil je juist hebben? Haha

Thanks voor de tip Nelleke!

Haha Bianca, goed begin :')

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:34

Maddoxx schreef:
Haha Bianca, goed begin :')

Sorrrryyy.... de 50% korting deed het hem! :Y) #prijsbewust

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:59

Heb ik totaal niet eigenlijk.. De dingen dié ik heb, heb ik van mam. Die heeft het dan wel heel erg. Daardoor hangt m'n kledingkast ook vol. Nee, ik ben echt zo'n ''spaarder'' qua geld dan. Ohja, en lege potjes, zijn leuk voor in m'n hamsterkooi. :') . Best zielig om te bedenken dat ik serieus niks in m'n kamer zelf gekocht heb. :evaw: . Achja, ik krijg ook geen zakgeld, heb toch niks nodig. En als ik ga sparen, shopt mam er toch liever voor O:) . Dekjes enz. heb ik eigenlijk ook niks mee, of merken, of make-up. Man man, ik heb nog nooit make-up gedragen := Wat ben ik voor een puber, ze zeiden al dat ik anders was. <<) .

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:11

Haha het is niet jouw schuld, je hersenen zorgen ervoor dat jij je lekker voelt door aankopen, likes etc. Dat komt omdat er op dat moment Dopamine in de hersenen vrij komt. En dat bezorgt jou een geluksgevoel. Dat moet je als je het interessant vindt maar eens googlen. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat je het probleem oplost door dopamine op andere manieren aan te vullen, wél weet ik van mezelf dat als mijn dopamine laag is (ik ken de signalen bij mezelf inmiddels) ik ook vaak enorme shopdrang krijg. :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 23:18

Ja, dat er een of andere logica achter zit waarom social media zo succesvol is was me wel duidelijk, helaas... Ik probeer nu gewoon de mogelijkheid tot de drang uitoefenen te beperken, haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:38

Ik ben juist ontzettend aan het ruimen/weg doen
Want spullen maken helemaal niet gelukkig , Ze geven onrust en bagage , nemen ruimte inbeslag etc etc

Dus ben ik al een tijdje Bezig Met weg doen
Ik pak telkens een ruimte/onderwerp en ga alle na
Gebruik ik het? Heb ik het nodig
Maar ook vind ik het mooi? Werkt het echt en dergelijk
En is het antwoord niet overtuigd ja?
Weg er mee

Zo ook Met dingen Die ik nodig heb, heb ik het daadwerkelijk nodig? en dan moet het ook nog kwalitatief in orde zijn
Fijn werken , mooi zijn indien nodig en ik moet er blij van Worden
Anders geef ik mijn geld er niet aan uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 00:03

Ik denk dat het leeftijdgerelateerd is. Als ik mezelf neem ben ik in de loop der jaren steeds een beetje gegroeid.
De eerste salarissen gingen op, hebben hebben hebben wat ik graag wilde hebben, het kon eindelijk. Tot het besef komen dat dat zo niet ging.
Impulsaankopen doen en weer met verlies verkopen via marktplaats. Van oooh wat een fantastisch product tot staan verstoffen op bijv. de aanrecht omdat het toch wel moeilijk schoon maken was of andere redenen.
In een slechte bui ( gelukkig altijd kleine ) dingen kopen om je weer goed te voelen. Ook in de kast of lade en er niet meer uit.
Later toen de kinderen er waren was kopen niet zo belangrijk meer. Wel voor de kinderen. Toch verzamel je redelijk wat en dan kom je op een leeftijd dat je eigenlijk alles hebt. Waarom iets vernieuwen voor het kapot is dat soort gedachten.
Dit ging ongemerkt en toch voel ik me er net zo goed bij. Een soort verzadiging van het niet meer moeten willen. Het geeft wel rust.

Voordat je het jezelf nu heel moeilijk gaat maken, maak een afspraak met jezelf. Spreek een bedrag met jezelf af wat je gemakkelijk per maand kunt missen, zonder jezelf er ooit schuldig hoeven te voelen dat je het verbrast hebt. En doe daar van wat je nu stoort. Je zult zien dat dit steeds meer stof tot nadenken gaat geven omdat je toch een soort van keuze moet afwegen. Zal ik dit kopen of toch liever dat. Daar waar je normaal beiden zou kopen omdat je budget groter is.

Voor wat betreft social media. Ik ben een van de saaiste mensen. Wel een fb en insta account maar ik post zelf nooit. Het waarom niet is voor mij constant de afweging maken of het nu werkelijk zo interessant is voor anderen als ik vertel dat ik heerlijk in mijn achtertuin van de vogels heb genoten. ( vul zelf maar in welke “belangrijke” Posts je allemaal tegenkomt. Daarnaast vraag ik me altijd af of we werkelijk zo gelukkig zijn als dat we ons op social media voordoen. En diegenen die wel iets heftigs of verdrietigs posten krijgen een hoop smileys met een traan en veel replies met het woord sterkte. En dat was het dan weer, want de lezer zit al weer bij de volgende vriend die vertelt dat hij/zij het zo gezellig heeft op het terras in Scheveningen. Snap je wat ik bedoel ?
Mensen willen meestal niet posten of weten hoe het echt met ze gaat. Dus er wordt een soort schijnwereld gecreëerd door alleen de goede momenten te posten.
Waarom ik dan Facebook en insta heb. Simpel, Facebook om in te loggen bij spelletjes en insta om die121ste like aan mijn dochters account te geven, want de likes en de volgers is waar het om draait, daar werkt zij heel hard voor. En dat gun ik haar graag.

En ik ben echt niet tegen social media, soms kan het zeer nuttig zijn, zoals het delen van een vermist persoon, een vermist dier of noem maar iets belangrijks. Voor mijzelf heeft het niet echt een toegevoegde waarde. Sterker nog, soms raak ik er gefrustreerd van als er bijvoorbeeld weer eens iemand een onbegrijpelijk zinnetje heeft gepost waar je niets mee kan. Die zinnetjes waar herhalend gevraagd wordt wat is er aan de hand en er wordt niet op gereageerd. Moet je die persoon dan contacten om te vragen wat er is of niet. Of je denkt het ergste en het blijkt een woordenwisseling met baas, collega of wat ook. Maar poster is al lang weer blij en jij hebt je uren afgevraagd wat er toch is en je zorgen gemaakt.

Oef lang verhaal geworden en wat afgedwaald geloof ik. Pik er maar uit waar je iets mee kunt.

Oh wat ik ook vaak heb is dat de wens en de voorpret van het dromen over iets vaak veel leuker is dan wanneer iets werkelijkheid wordt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 00:15

Herken veel van wat je zegt Connie!

Ik voel ook nu al een soort rust bij een compleet leeg social media profiel. Instagram ging snel maar man man man wat is facebook een kreng zeg :')

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:49

corrie presies dat vind ik ook van fb die likes enz boeien me ook totaal niet. post bijna nooit wat

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:22

Ooh ik herken het wel! Maakt niet uit of het klein of groot is, maar af en toe iets nieuws voor jezelf kopen is gewoon super leuk en je voelt je daarna super blij :D
Gelukkig ben ik ook wel zo iemand die alleen dingen koopt die ze nodig heeft, of anders alleen kleine/niet te dure spullen. Ik heb bijvoorbeeld vorige maand voor het eerst in 3 jaar nieuwe schoenen gekocht :Y)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 21:44

Oh... Schoenen.. Tja daar heb ik ook zo'n tick. Ik heb er echt niet zó veel, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met die 'fantasy self' theorie. Ach, dat zou toch leuk staan als ik zoiets eens zou dragen, of de kleding in mijn kast zo zou combineren... Hoeveel hakken ik wel niet heb staan met de gedachten 'draag ik vast wel een keer'.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 06:57

ben mn paardenspullen juist opruimen veel wat ik toch niet gebruik.

wil juist af en toe wat kleding bestellen of schoenen x wat voor mezelf.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 07:07

Ik herken het materialistische wel in mensen. Het probleem is alleen dat het je tijdelijk gelukkig maakt en het uiteindelijk minder word.

Ik heb het materialistische niet zo. Ik ben mij altijd al bewust van het feit dat ik iets koop wat ik nodig heb (de gitaar van een paar weken terug is om blijvend geluk te houden, muziek leren maken). En verder dan dat kom ik eigenlijk niet? Ja, schoenen maar ook die heb ik nodig sinds al mijn paren stuk zijn en volledig afgetrapt.

Wat ik daarentegen wel doe voor geluk is tripjes maken en voornamelijk kleine dingen die ik met vrienden doe.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 07:30

Ik herken het soms ook.
Maar wat bij mij meestal wel helpt, is dat ik onbewust denk; als ik dit koop, moet ik daar x uur voor werken.
Nou ben ik wel student, en moet van mijn bijbaantje mijn collegegeld, kleren, studieboeken en paardrijden betalen.
Dan blijft er gewoon weinig over voor spullen.
Dat is een bewuste keuze geweest, ik moest kiezen tussen óf paardrijden, en dan af en toe een maand wachten tot ik iets voor mezelf kan kopen, óf stoppen met paardrijden, en daardoor meer geld overhouden voor oa vakantie.
Ik weet dat ik gelukkiger word van mijn uur paardrijden in de week dan van een week op vakantie met vrienden, hoe leuk dat ook is.
Als jij aan het sparen bent voor een eigen paard, dan kan dat ook goede motivatie zijn :j

O ja, en denk ook eens na over wat je makkelijker uitgeeft, pinnen op contant geld.
Ik geef contact geld veel sneller uit, want dat zie ik nergens terug. Als ik ga pinnen, verschijnt dat bedrag in de bankieren app op mijn telefoon.
Dat helpt mij erg met impuls aankopen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 07:51

Soms wou ik dat ik iets materialistischer was :Y) ik ben heel goed in sparen, maar ik koop eigenlijk nooit zomaar iets leuks. Al 3 jaar wil ik schilderijrails omdat ik niet wil boren in de muren, nu dus al 3 jaar kale muren :') ik hou ook teveel van de wereld en herinneringen maken dus ik geef mijn geld veel liever uit aan uitstapjes en reizen. Eigenlijk klinkt het nog zo erg niet...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:25

Ik vind de "jacht" naar spullen erg leuk maar de "vangst" en dus het kopen voel ik me vreselijk schuldig mee als het voor mezelf is. Ben dan ook vreselijk om mee te gaan winkelen en mijn kast puilt niet bepaald uit :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:32

Ik koop graag. Maar ik geef liever veel uit aan 1 mooi stuk dan 4 dingetjes van de H&M. En met net zoveel liefde koop ik spullen voor mijn kind. Ik ben behoorlijk materialistisch maar kwaliteit over kwantiteit.

Met social media heb ik weinig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:42

Wat heel goed kan werken is om voor jezelf de regel in te stellen dat voor elk ding dat je koopt je twee dingen weg moet doen. Dat kan weggooien zijn, maar ook weggeven, naar de kringloop etc. :)
Als gevolg daarvan koop ik nu echt niks meer want ik vind weggooien moeilijk _O- Wel heb ik vlak voor mijn verhuizing een halfjaar terug heel veel spullen weggegeven via een FB groep. Allemaal dingen die nog goed te gebruiken waren (oa een passpiegel, plafondlampen, heel veel boeken, spelletjes, een servies... vanalles).
Met die boeken was ook extra leuk dat ik ze een paar weken later weer langs zag komen :) De persoon die ze had meegenomen had ze uit dus ze gaf ze weer door. En het servies is terecht gekomen in een Pools "huiskamercafé" waar de eigenares traditionele hapjes en taartjes verkocht :) Echt heel leuk was dat! En dan te bedenken dat het bij mij stond te verstoffen. Ik werd daar erg blij van, veel blijer dan toen het in mijn kast niets stond te doen en ik het had "mocht ik het een keer nodig hebben". Oja, en ik ga zeer binnenkort een zak kleding naar de "kledingbank" hier in Delft brengen, waar minima eens per X tijd mogen "shoppen" :) Erg leuk initiatief is dat.

Ik zag laatst ook een goeie tip voor als je wegdoen moeilijk vindt: tijdens het opruimen maak je een doos met spullen waarvan je niet weet of je ze nog gaat gebruiken. Die doos doe je dicht met plakband of je zet hem weg. Als je na 2-3 weken er weer aan denkt moet je je ten eerste afvragen of je de spullen erin gemist hebt, en zo ja, wat er precies in zit wat je gemist hebt. De kans is groot dat je nauwelijks kan opnoemen wat je erin hebt gedaan. Dat betekent waarschijnlijk dat het overbodig is in je huis, dus hup, weg ermee. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 09:51

Wat een reacties allemaal, dankjewel!
Hier heb ik zeker wat aan!
Het helpt al ontzettend om mijn social media gewoon leeg te hebben. En het aspectje privacy geeft me ook een goede reden niet weer te beginnen. Ik laat het mensen wel persoonlijk zien als ik het zo graag wil delen :D

Wat het kopen betreft, ik zal in de komende tijd proberen jullie 'trucjes' toe te passen. Ik heb in ieder geval al een hele zak kleding hier staan die volgende week naar een kledingbank of secondhand shop gaat. Echt heel veel van dat "dat draag ik vast wel een keer als... O:) " spullen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:36

Je hebt ook nog de #30wearschallenge. Als je een kledingstuk koopt, moet je bedenken of je het ongeveer 30x (of vaker) gaat dragen. Ik koop daardoor niet meer van die hele dunne stofjes die de wasmachine niet overleven.
Schoenen waar ik geen doel voor heb koop ik ook niet.