Giolli schreef:M_D_H schreef:Hoe bedoel je dat precies giolli?
Naar mijn mening komt het vooral omdat de duitsers en de vervolgingen hier gebeurde, dat was naast de deur. Waren bekenden of zelfs vrienden en familie. Nederlands Indië was een ver van mijn bed show. Het was voor de Nederlanders hier niet te begrijpen wat daar gebeurd was terwijl de duitsers en de vervolgingen tastbaar waren.
Dat is inderdaad precies de reden. De WO2 is hier gebeurd, met onze opa’s, oma’s, buren, kennissen. Alhoewel ik veel mensen uit een vorig verzorgingshuis ken die vanuit indie deze kant op zijn verhuisd, juist door de oorlog.
Wat ik bedoel is dat er voor de huidige situatie in Syrië net zo veel aandacht is als voor Nederlands Indie toen. Een ver van mijn bed show inderdaad.
Ah zo. Ja dat klopt inderdaad.
En ik vind het altijd zo typisch dat de mensen die ik ken die de oorlog mee gemaakt hebben zo weinig empathie tonen voor de vluchtelingen van nu...
Wat ook meespeelt is dat over Nederlands Indië niet gepraat werd. Er heerst(e) een taboe op dat onderwerp
En natuurlijk ook daar waar de spullen van die mensen allemaal liggen 'tentoongesteld'. Echt bizar.