Wat betekent 4/5 mei voor mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:11

Giolli schreef:
M_D_H schreef:
Hoe bedoel je dat precies giolli?

Naar mijn mening komt het vooral omdat de duitsers en de vervolgingen hier gebeurde, dat was naast de deur. Waren bekenden of zelfs vrienden en familie. Nederlands Indië was een ver van mijn bed show. Het was voor de Nederlanders hier niet te begrijpen wat daar gebeurd was terwijl de duitsers en de vervolgingen tastbaar waren.

Dat is inderdaad precies de reden. De WO2 is hier gebeurd, met onze opa’s, oma’s, buren, kennissen. Alhoewel ik veel mensen uit een vorig verzorgingshuis ken die vanuit indie deze kant op zijn verhuisd, juist door de oorlog.

Wat ik bedoel is dat er voor de huidige situatie in Syrië net zo veel aandacht is als voor Nederlands Indie toen. Een ver van mijn bed show inderdaad.

Ah zo. Ja dat klopt inderdaad.
En ik vind het altijd zo typisch dat de mensen die ik ken die de oorlog mee gemaakt hebben zo weinig empathie tonen voor de vluchtelingen van nu...

Wat ook meespeelt is dat over Nederlands Indië niet gepraat werd. Er heerst(e) een taboe op dat onderwerp

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:15

Ben je in Berlijn ook in het Joods museum geweest? Prachtig en afschuwelijk. In Polen ook bij de resten van het Plazow kamp geweest, waar de Schindler joden zaten.

Nou ja enniewee, we hebben een tour via Battlefields gedaan. Echt een aanrader. We zijn naar Buchenwald en Krakau geweest, tegenwoordig gaan ze ook naar Theresienstadt. Danny en Anne, de gidsen, weten zoveel.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:20

lieveli schreef:
Ben je in Berlijn ook in het Joods museum geweest? Prachtig en afschuwelijk. In Polen ook bij de resten van het Plazow kamp geweest, waar de Schindler joden zaten.

Nou ja enniewee, we hebben een tour via Battlefields gedaan. Echt een aanrader. We zijn naar Buchenwald en Krakau geweest, tegenwoordig gaan ze ook naar Theresienstadt. Danny en Anne, de gidsen, weten zoveel.

Nee, dat niet!

Zat er ook niet een deel van de Schindler joden in Auschwitz (per ongeluk?) Of is dat alleen in de film? Heb mij daar niet zo in verdiept, zal het eens opzoeken.

Spoiler:
Dat gedeelte in Birkenau waar je foto's van de joden kunt zien gaat echt door merg en been ;( En natuurlijk ook daar waar de spullen van die mensen allemaal liggen 'tentoongesteld'. Echt bizar.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 20:24

Ik ben inderdaad ook naar Auschwitz geweest. Zowel Auschwitz 1 als Birkenau. Het greep me naar de keel, en nu nog als ik eraan denk. Ook bij het monument in Berlijn geweest. Hoe nietig je daar voelt als je tussen de stenen doorloopt.

De ghetto in Krakau was ook slikken. Die plekken hebben zoveel lading...

Ik wil nu eigenlijk wel naar de plekken waar mijn opa heeft gezeten. Als die er nog zijn. Schaam me bijna dat ik nog niet in Westenbork geweest ben, of Vucht.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:26

Ja die foto’s vond ik ook het meest bizarre van het hele kamp. Toen kreeg het letterlijk een gezicht.

Vorige maand gemaakt:

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 20:28

IsaCalixa schreef:
lieveli schreef:

Nee, dat niet!

Zat er ook niet een deel van de Schindler joden in Auschwitz (per ongeluk?) Of is dat alleen in de film? Heb mij daar niet zo in verdiept, zal het eens opzoeken.

Spoiler:
Dat gedeelte in Birkenau waar je foto's van de joden kunt zien gaat echt door merg en been ;( En natuurlijk ook daar waar de spullen van die mensen allemaal liggen 'tentoongesteld'. Echt bizar.

Absoluut... en de stiptheid en precisie waarmee alles ging. Als een goedlopend bedrijf waarin alles werd geregistreerd tot op de laatste punt...

Vanmiddag onderstaande foto gemaakt, mijn buren hebben de vlag uit vandaag. Best een bijzonder plaatje al zeg ik het zelf

Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:30

Ik vond zelf Birkenau heel heftig, die spoorlijn en de wijdsheid er van. In de kinderbarak ben ik niet geweest, ik was toen 22 weken zwanger en ik trok het niet.

Wat ik zo raar vond: die studentenappartementen in Auschwitz 1 en dat er mensen wonen in die martelvilla van Amon Goeth. Bizar.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Wat betekent 4/5 mei voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:34

Ik voelde helemaal niets bij Auschwitz gek genoeg. Ik vond het heus wel schokkend, maar ik heb er mensen huilend zien rondlopen en ik had echt het gevoel een koud hart te hebben.

Ik ben toen in Berlijn in een kamp geweest toen ik een jaar of 14 was en toen wel echt mega geshockeerd geweest. Nu helemaal niet. Dus ik stoorde mij best wel aan mezelf. Ik heb overigens wel hele “mooie” plaatsjes geschoten.... voor wie wilt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:40

Ik ben alleen nog maar in een aantal museums geweest en bijvoorbeeld Westerbork. Ik wil nog wel graag naar de grote concentratie kampen zoals auswitch maar ik zou ook graag willen weten in welk kamp mijn oma gezeten heeft en willen zien of die er nog is. Ook al denk ik van niet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:40

Hier naar terezin geweest en het joodse museum on Praag op de middelbare school. Ik heb nog nooit zo’n stilte gehoord. Zo indrukwekkend. Dit kwam bij iedereen wel hard binnen.

Mijn opa moest naar een werkkamp in Duitsland. Wilde er weinig over kwijt. Mijn oma woonde in Rotterdam. Heeft het behoorlijk pittig gehad. Haar oom zat wel bij het verzet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:25

Auswitsch wil ik ooit ook nog heen, maar de drukte houdt me tegen.

De kelder onder het crematorium in buchenwald vond ik verschrikkelijk, evenals de berenkuil net buiten het elektrische hek... puur om te laten zien: daar zorgen we wel goed voor....
Of de schiet sleuf bij de meetlat... je kan je er toch niks bij voorstellen dat mensen daartoe in staat zijn?

Aan de andere kant denk ik ook; als je van kinds af asn opgevoed wordt met dat een jood niet meer is dan een vlieg op de muur.... hoe wordt je dan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:31

De drukte valt op zich mee, want er mogen maar zoveel mensen per dag het kamp (Auschwitz 1) in en dat bijna allemaal onder begeleiding. Met Battle Tours gingen we bijvoorbeeld een barak in die voor publiek gesloten is. Dan kun je het in alle rust ervaren.

Auschwitz 2 is helemaal niet druk, vooral omdat het intens groot is.

En van Plazow is zo goed als niks over. Je kunt de villa van Amon zien en er worden nog steeds botresten gevonden. Maar het Schindler museum is echt echt echt een aanrader.

Ja die schietsleuf is mij ook bijgebleven.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:42

Mijn vader was 6 toen de oorlog begon, hij praatte er altijd veel over, en erg emotioneel. De buren hadden een Joods meisje in huis, ik kom haar nu ze een oudere dame is nog wel eens tegen.
Opa kreeg ook in t donker een Joodse man aan de deur om eten, wat hij altijd kreeg. Godzijdank hebben ze het allemaal overleefd.
Mijn zus ging later werken als secretaresse van zijn zoon die inmiddels een groot bedrijf had, en zn vader kwam meteen vertellen hoe dankbaar hij was dat hij altijd bij mn opa aan kon kloppen. Zo lief.
Het enige goede aan de oorlog was volgens papa, dat hij niet naar school hoefde.
Toen ik n tiener was hadden we ook altijd Canadese veteranen in huis die hier kwamen voor herdenkingen en parades.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:57

Mijn moeder heeft als kind het bombardement van Rotterdam meegemaakt. Ze vertelde daar wel over en ook over de hongerwinter. Hoe haar moeder altijd nog andere kinderen binnen liet om mee te eten terwijl ze zelf nauwelijks iets hadden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:07

Mijn overgrootvader is vergast in Auschwitz, mijn overgrootmoeder is in de gracht gesprongen voordat ze op transport moest, mijn opa kreeg in Westerbork de keuze tussen deportatie of sterilisatie. (omdat hij gemengd gehuwd was) na de oorlog was het huis van mijn opa en oma een opvangplek voor de schaarse overlevenden.... Oh ja, en mijn vader heeft als kind in een Jappenkamp gezeten. Genoeg om te herdenken dus.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:12

Mijn oma verteld ook vaak verhalen. Zij hebben het niet heel slecht gehad. Alleen de laatste maanden hadden ze minder tot geen eten. Toen kwamen er ook veel mensen uit het westen om eten te zoeken.

Zij hebben ook een joodse onderduiker gehad. Ze had altijd dikke schik met hem verteld ze altijd.

En wat ze ook vertelde is dat ze een Duitse soldaat verdrietig aan tafel hebben gehad. Hij vertelde dat hij helemaal niet wilde vechten en mensen zo wilde martelen, maar dat hij moest. Daarnaast miste hij zijn gezin vreselijk.

En zo kan ik nog wel wat verhalen schrijven. Mijn andere opa en oma hebben nooit gesproken over de oorlog.

Mijn opa heeft nog gevochten in Nederlands Indie. Dus wij herdenken dat sws ook altijd. Daarnaast sta ik ook stil bij hedendaagse oorlogsslachtoffers.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:25

Mijn opa is geboren in 1941 dus hij kon zich er niks meer van herinneren.
Mijn overgroot opa heeft er eigenlijk nooit iets over los gelaten behalve dat hij ondergedoken zat bij vrienden (geen idee waarom precies) en dat uiteindelijk mensen ze hebben verraden en hij op z'n fiets op de vlucht is gegaan.

Maar ook in ons huis kun je nog echt de sporen zien die de 2e wereld oorlog heeft achtergelaten. Wij hebben een hele zak met kogels die we in de tuin gevonden hebben of die uit het dak kwamen vallen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:28

Net op Netflix “Nazi concentration Camps” gekeken... en je weet van de gruwelen, maar toch...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 23:42

Goh. Wat een verhalen allemaal... Ben er stil van

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:48

Giolli schreef:
Ik voelde helemaal niets bij Auschwitz gek genoeg. Ik vond het heus wel schokkend, maar ik heb er mensen huilend zien rondlopen en ik had echt het gevoel een koud hart te hebben.

Ik ben toen in Berlijn in een kamp geweest toen ik een jaar of 14 was en toen wel echt mega geshockeerd geweest. Nu helemaal niet. Dus ik stoorde mij best wel aan mezelf. Ik heb overigens wel hele “mooie” plaatsjes geschoten.... voor wie wilt.

Sachsenhausen? Ben ik ook geweest. Vond ik ook heel indrukwekkend. Kamp Vught ook maar dat vond ik niet echt indrukwekkend. Wel naar mijn idee iets paranormaals meegemaakt.
Wil ook nog naar kamp Amersfoort.
Ik interesseer me wel voor de kampen. Het zou eigenlijk een onderdeel van het lesprogramma moeten worden op scholen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 00:37

lieveli schreef:
De drukte valt op zich mee, want er mogen maar zoveel mensen per dag het kamp (Auschwitz 1) in en dat bijna allemaal onder begeleiding. Met Battle Tours gingen we bijvoorbeeld een barak in die voor publiek gesloten is. Dan kun je het in alle rust ervaren.

Auschwitz 2 is helemaal niet druk, vooral omdat het intens groot is.

En van Plazow is zo goed als niks over. Je kunt de villa van Amon zien en er worden nog steeds botresten gevonden. Maar het Schindler museum is echt echt echt een aanrader.

Ja die schietsleuf is mij ook bijgebleven.

Ik heb het juist heel anders ervaren. Door de drukte en het georganiseerde van de tours vond ik de sfeer heel gek. Zo iets wreeds en dan zo’n attractie. Er staat nog net geen friet tent bij de ingang.

De barakken die je in mocht waren immens druk en allemaal georganiseerd dus in een rijtje achter je gids aan schuifelen achter 100’en mensen aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 01:30

Oh oliebol dat is balen. En superjammer van je ervaring. Hoe vond je Auschwitz 2?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 01:59

http://www.verscholendorp.eu/nl-nl/
Mijn overovergrootvader is Opa Bakker samen met zijn tweede vrouw, Tante Cor hebben dit kamp met andere opgericht.
Mijn oma smokkelde voedsel bonnen vanuit amsterdam richting het kamp, verborgen in haar fiets.
Veel weet ik er niet van, behalve dan de verhalen die oma mondjes maat deelt.

Wat voor mij wel indruk heeft gemaakt altijd zijn de messenleggers die mijn oma nog steeds gebruikt, deze zijn gemaakt door een van de onderduikers. Mijn oma weet het verhaal van deze piloot zo mooi te vertellen.

Opa Bakker is net voor het eind van de oorlog gefusilleerd. Tante Cor is heel oud geworden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 05:35

Oh, daar ben ik nog met school geweest zahlina. Ook indrukwekkend :j

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 05:36

Daar fietsten we naar toe op de lagere school.
Indrukwekkend.