Testament zonder kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xlisza

Re: Testament zonder kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:59

Het is verstandig altijd een testament te maken, zeker als er geen kinderen zijn. Als jullie namelijk kort na elkaar of gelijktijdig overlijden, zal het tussen de families ook niet eerlijk geregeld zijn. Bij overlijden om 10 uur en de ander om 10:05 uur, zal namelijk de familie van de laatst overledene alles erven! Dit kan enkel ondervangen worden in een testament.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:02

En om echt gedonder te voorkomen, wijs een onafhankelijk persoon (notaris) aan als executeur want dat is de beste manier om echt gedoe te voorkomen. De twee die het volgens jullie mogen doen moeten sterk in hun schoenen staan, de ene erfgenaam wil snel centen dus meteen verkopen en de ander maakt het niet zoveel uit. Maar in het geval dat jullie alle broers en zussen overleven gaat alles naar neefjes en nichtjes??

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 12:08

bigone schreef:
En om echt gedonder te voorkomen, wijs een onafhankelijk persoon (notaris) aan als executeur want dat is de beste manier om echt gedoe te voorkomen. De twee die het volgens jullie mogen doen moeten sterk in hun schoenen staan, de ene erfgenaam wil snel centen dus meteen verkopen en de ander maakt het niet zoveel uit. Maar in het geval dat jullie alle broers en zussen overleven gaat alles naar neefjes en nichtjes??

Scherp punt. Ik stuur je zo even een PB in mijn pauze.

Neefjes en nichtjes is lastig. Ik zie nog maar 1 neef uit de hele familie en aan vriend zijn kant zien we nooit (weet niet eens hoe ze heten) dus die worden uitgesloten. Wat als er niemand meer is om te erven (broertjes en zusjes) maar een goed doel wil je niet sponsoren, om het maar even zo kort door de bocht te zeggen. Het is tegen ons principe om ons hele leven hard te werken en het dan te schenken aan een goed doel. Ik ga er overigens continu vanuit dat ouders er niet meer zijn, aangezien ik ervanuit ga dat wij ze over leven.
Mijn vriend heeft geen contact meer met zijn vader, en dat gaat ook nooit gebeuren. Moet je die dan ook onterven? Voor het geval er een ongeluk is en ouders nog leven. Wij willen absoluut niet dat hij ook maar een cent krijgt.

PB’s beantwoord ik in mijn pauze of vanavond! Dank hiervoor!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:48

Citaat:
Meestal (iig bij onze notaris) is het goedkoper om 2 dezelfde testamenten te laten maken. Dan hoeven ze nl maar 1 testament te schrijven en veranderen ze bij nr 2 alleen de naam.

Dat klopt inderdaad. Dat zou echter geen reden moeten zijn om ze dan maar gelijk te maken als je het niet met elkaar eens bent.

Je kan ook de notaris vrijblijvend om info vragen. Meestal hebben ze wel boekjes beschikbaar. Dat helpt je alvast met nadenken en er staan wat tips en trics in.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:50

Ok sanso, nu wordt je situatie iets complexer. Reden genoeg om bij een notaris te gaan praten. Sowieso kom je als je een testament wilt minimaal 2x bij de notaris: 1x om te bespreken wat je wilt; hierna krijg je het testament thuisgestuurd om door te lezen en 1x om te tekenen.

De vragen die je stelt over je vriend zijn vader; neven en nichten die je niet kent etc etc kan de notaris heel goed beantwoorden.
Hoe dat precies zit met ouders weet ik niet. Ik weet wel dat je als kind eigenlijk altijd recht hebt op je deel, waarvoor het ingewikkeld is om een kind te kunnen onterven.

De notaris weet hoe dit zit en kan je adviseren. Ook adviseert hij je als het goed is voor een aantal standaardbepalingen. Zoals iemand hier eerder heeft gezegd zijn bij ons partners van kinderen/zus en broer ook uitgesloten van de erfenis; om te zorgen dat onze kinderen/zus en broer niet verplicht zijn geld af te staan aan een ex na (v)echtscheiding.

Bedenk voor je naar de notaris gaat even welke dingen voor jullie belangrijk zijn en wat je voor vragen wilt stellen.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:54

In de toekomst wil ik wel kinderen, maar nu testament opgesteld zonder kinderen erin vermeld te hebben. Je weet maar nooit wat de toekomst brengt, wie weet zouden we overlijden bij hetzelfde ongeluk. Vandaar dat we dit wel verder geregeld hebben dan naar hem of mij bij het overlijden van een van ons.
Mijn vriend wilt dat zijn deel naar zijn twee zusjes gaat. Ik wil dat mijn deel naar mijn broer, broertje, zusje en beide ouders gaat. Mijn 'mensen' krijgen dus aanzienlijk minder dan de zussen van vriend (en niet naar zijn ouders). Mij mijn mensen wordt het tenslotte door vijven gedeeld en bij mijn vriend door tweeën.. Het is vanuit ons beide weloverwogen. De keuze van mijn vriend berust trouwens niet op ruzie met zijn ouders of wat dan ook hoor, er is zeker goed contact.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:11

Wij hebben twee jaar terug testamenten op laten stellen, tegelijk met samenlevingscontract. Gezien huis & eigen bedrijf wilden we alles goed laten beschrijven. Totaal was iets van €500, viel me alles mee.
Bij overlijden gaat alles naar de partner, bij gelijktijdig overlijden zonder kinderen gaat het gezamenlijke deel in 50/50 naar beide families. Bedrijf zal altijd naar mijn familie gaan en kan nooit terecht komen bij de schoonfamilie.
Ook gelijk maar een voogd en aansluitend bewindvoerder aangewezen voor de kinderen die we nog niet hebben :)). Tenzij we ooit gaan trouwen hebben we alles voor de rest van ons leven vastgelegd en dichtgetimmerd.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 15:23

Noeps schreef:
Wij hebben twee jaar terug testamenten op laten stellen, tegelijk met samenlevingscontract. Gezien huis & eigen bedrijf wilden we alles goed laten beschrijven. Totaal was iets van €500, viel me alles mee.
Bij overlijden gaat alles naar de partner, bij gelijktijdig overlijden zonder kinderen gaat het gezamenlijke deel in 50/50 naar beide families. Bedrijf zal altijd naar mijn familie gaan en kan nooit terecht komen bij de schoonfamilie.
Ook gelijk maar een voogd en aansluitend bewindvoerder aangewezen voor de kinderen die we nog niet hebben :)). Tenzij we ooit gaan trouwen hebben we alles voor de rest van ons leven vastgelegd en dichtgetimmerd.

Precies die laatste zin, het geeft je zo’n rust kan ik mij voorstellen.
Kosten vallen mij inderdaad ook mee (al verschilt het per notaris uiteraard). Had veel meer verwacht.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:28

Voor mij was het enorm belangrijk om de dieren te legateren. Ik ga geen paarden "schenken" aan mijn schoonfamilie. Mijn familie is betrokken bij de paarden. Beetje gek om de dieren aan mensen die hiermee compleet onbekend zijn te geven.

Ook wilde ik voorkomen dat er een waarde werd toegekend aan de paarden en deze werd verrekend in het geval van het overlijden tegelijk of kort na elkaar van mijn partner en ik.

Nu is het vreselijk oneerlijk.. ;) Alle dieren gaan naar mijn familie met genoeg geld om ze te verzorgen.

Kinderen zijn en komen er niet. Daar hebben wij niks voor opgenomen. Mocht er een wonder zich voordoen is dat zo aangepast.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 17:11

Hoe heb je kunnen voorkomen dat de paarden niet doorverkocht gaan worden (het stukje over de waarde).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:23

Een goed doel hoeft niet perse een groot goed doel te zijn als een KWF ofzo. Het kan ook het hospice zijn in jullie eigen dorp bij wijze van spreken. Ons testament is rete ingewikkeld ivm ik geen kinderen, manlief wel, verschillende bedrijven etc.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:27

Hier dezelfde situatie. Wij gaan donderdag naar de notaris om ons testament aan te passen.
Als er eentje overlijd is het makkelijk....... dan erft de andere.....

Wij willen een executeur aanwijzen. (hebben we al overlegd, hele goede vrienden van ons)
Want...... wat als je beid komt te overlijden.......
Ik vind het TE gemakkelijk gezegd van maakt me niet uit als we beide dood gaan.
Ik wil ook voor mijn huisdieren iets geregeld hebben.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:30

Noeps schreef:

Ja.... Maar het is wel goed om om de zoveel jaren (5 jaar bijvoorbeeld) te kijken of je testament nog actueel is..... Dit hoeft uiteraard eerst niet bij een notaris, dit kun je ook samen eerst doorlezen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:40

detos240 schreef:
Ik vind het TE gemakkelijk gezegd van maakt me niet uit als we beide dood gaan.
Ik wil ook voor mijn huisdieren iets geregeld hebben.

Tja, huisdieren zijn wel belangrijk ja. Maar ook daarvan denk ik ' als ze maar ergens goed terecht komen'. Ik ben niet de enige die er goed voor kan zorgen en of mijn ouders (bijvoorbeeld) dan de zorg op zich nemen of ze komen via marktplaats ofzo aan een ander lief baasje, mij om het even. Zoals gezegd; zolang ze het maar goed hebben.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:15

Goed dat dit topic weer even op mijn pad kwam.
Ik heb al meermaals aangegeven aan mijn man dat wij ook iets moeten regelen.
Maar hij heeft last van struisvogelpolitiek.

Wij zijn wel getrouwd, geen kinderen, koopwoning en huisdieren.
Maar hij wil dat zijn kant geen cent krijgt.
En ondertussen laat ie het wel telkens verwateren om dit te regelen.

Toch maar een schop onder z'n kont geven.
Tegenwoordig is niets in het leven meer zeker.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:42

sanso schreef:
Hoe heb je kunnen voorkomen dat de paarden niet doorverkocht gaan worden (het stukje over de waarde).

Voorkomen kan niet. Je kunt alleen opnemen dat het je wens is dat... en dan hopen dat ze dit inwilligen.

Maar wat ik wel kon voorkomen is dat ze bij schoonfamilie terecht zouden komen. Wat soms wel gebeurt is dat de waarde van de paarden wordt afgetrokken van het geld dat verdeeld dient te worden tussen beide families.

Dat vind ik niet eerlijk. Mijn familie opzadelen met de paarden (honden, kat etc.) en ze dan geen geld geven om ervoor te zorgen. Vandaar dat er meer geld naar mijn familie gaat zodat ze ook daadwerkelijk voor de dieren kunnen zorgen zonder ze te hoeven verkopen of er zelf financieel op achteruit gaan.

Het is ons geld en als wij dat aan de dieren mee willen geven dan is dat prima. Zo verwachten wij ook niks te erven van onze ouders. Geld kun je beter uitgeven als je nog leeft ;)

Je kunt overigens wel geld koppelen aan een dier. Dan mag dit alleen besteed worden aan het dier en nergens anders aan. Voorkomt verkoop ook wel enigszins. Moet je wel executeur aanstellen die dit controleert.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:47

Gaan daar serieus problemen van komen bij de broers/zussen? 50/50 of 1/5?? Ik vind het echt bizar dat in dit soort situaties echt de grootste hebberigheid in mensen naar boven komt.

Volgens mij maakt familie van de kortst levende. Niet eens meer aanspraak als de langstlevende overlijd en er geen kinderen zijn. Gaat bij het overlijden van 1 niet gewoon alles naar partner 2. En als die overlijd alles naar de erfgenamen van 2?
Maar je kunt natuurlijk ook altijd tegelijk overlijden door een ongeluk oid.

In dat geval zou ik gewoon 50/50 zeggen tussen de families en dan per familie moeten ze het zelf uitzoeken.

Eerste erfgename zijn de ouders. Wat als de ouder van de ene al overleden zijn en de ouders van de andere niet? Dan krijg je krijg je het ook niet eerlijk verdeeld.

Daarom zou ik zeggen 50/50 over beide families en dan moet je het binnen de familie zelf maar uitzoeken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:49

Shiloh, hier zouden absoluut geen problemen ontstaan maar wij hebben zelf bepaalde voorkeuren. Dat is niet gek toch?

Zo gaat de dure piano niet naar mijn a-muzikale familie en mijn kostbare viervoeters niet naar de globetrotters die nooit thuis zijn van een schoonfamilie.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:53

Ik heb het over TS. Die zegt dat daar gezeur van zal komen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 07:08

Ik kan natuurlijk niet in een glazen bol kijken maar het zou mij niks verbazen. Al moeten ze al blij zijn dat ze uberhaupt iets krijgen. Wil het goed geregeld hebben zorgt toch voor rust.

@_CS_ ja dan zul je toch echt een testament moeten maken. Anders erft zijn familie toch ook echt zijn ‘eerlijk’ deel.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:00

Maar hoe ver ga je met alles vastleggen? Vooral in een paar eerdere topics over dit onderwerp waren mensen die zeer gedetailleerde plannen over een bejaard paard of huisdier hadden opgenomen. Zinvol als er morgen iets met je gebeurd, maar de kans is ook groot dat de helft van je testament daarmee over drie jaar achterhaald is. Hoe vind je die balans dat wat je nu vast nu relevant is maar dat het ook een aantal jaar mee kan?

Als ik het nu zou vastleggen zou ik een bepaald percentage naar een aantal goede doelen doen en de rest verdelen tussen mijn zus en broer.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 08:05

Nouja, huisdieren weet ik ook nog niet wat ik daarmee doe. Maar huis geld en auto blijft relevant denk (hoop) ik. Later kun je alsnog een aanpassing maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:09

Dingen als huisdieren/spullen kun je in een apart codicil vastleggen, dan hoef je je testament zelf niet iedere keer te laten veranderen. Dus ga gewoon langs een notaris, die zijn daar voor.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:21

hier ook geen kinderen, ervanuit gaande dat onze wederzijdse ouders er ook niet meer zijn tegen die tijd, zou dus "alles" gaan naar zussen en broers en eventueel hun kinderen.
Hier zitten personen bij met we niet zo goed klikken, dus hebben in een testament vast gelegd naar welke nichtjes en neefjes een positief saldo zal gaan.
Ook hebben we vastgelegd dat de notaris alles gaat regelen, dat hoeft de familie dus niet te doen.
(is een woord voor, ben ik even kwijt :) ).

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:27

Wij hebben twee weken geleden een samenlevingscontract getekend en ook gesproken over een testament, hier zijn we nog niet over uit. Goed om even mee te lezen dus.

Waar wij wel op gewezen werden, best een dingetje om over na te denken voor als dit niet vastgelegd staat. Wat als jullie samen een ongeluk krijgen, jij overlijd direct. Dan gaat dus alles naar je echtgenoot, maar stel hij overlijd de volgende dag. Dan gaan dus al jullie bezittingen naar zijn erfgenamen, als jullie geen kinderen hebben. Ikzelf vind dit echt wel iets om mee te nemen en goed over na te denken. :o