Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:12

Dan doe je het kind op een andere sport en koop je een pony bij je paard die ze kan verzorgen? :o

Wat een gedoe zeg... hier altijd zelf de sport gekozen. Ik koos ook paardrijden hoewel m’n ouders het stom vonden, maar ja, als je kind het maar leuk vindt :+

Mungbean

Re: Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:15

Ik mocht pas op paardrijden als ik oud genoeg was om daar zelf veilig heen te gaan. Ik zeurde toen ook al jaaaaaaaaaren. Ik ben er vast niet getraumatiseerd van geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:18

Nee hoor ik heb er geen belang bij. Steun mijn partner maar verder maakt het mij niet uit als het kind maar gelukkig is met de hobby. Als ze graag wil rijden mag ze ook een rondje hobbelen op mijn paard en dat doet ze ook af en toe.

Ze zou naar een manege met alleen maar shetlandpony's gaan dus de risico's zijn niet zo groot als bij een normale manege.

De kinderen wonen bij de vader en zitten daar ook op school. Ze zijn woensdag middag en 3 van de 4 weekenden bij de moeder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:27

Babootje schreef:
- ze wil het kind persee in haar woonplaats (ouders 30km uit elkaar) op sport hebben en zit dus niet te wachten op wekelijkse bezoekjes aan de manege

Ik begreep deze niet zo, en concludeerde daaruit dat ze bij moeder woonden.
Maar als ze bij vader woont, kan ze dan niet gewoon op 1 van die dagen naar ponyles? Dan is dat argument al uit de weg toch? En dan kan ze op de dagen dat ze bij moeder is een leuke andere sport doen?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:31

Pff lastig situatie eigenlijk. Zo te lezen hoeft moeders er geen geld of tijd in te stoppen, toch? Dus dat kan geen reden zijn. Maar dat het een gevaarlijke hobby is kun je niet zomaar uit haar hoofd praten weet ik uit ervaring. Maar goed als het kindje in kwestie het heel graag blijft willen, zonder pushen van een ouder of anderen in de omgeving. Dan zal ze daar zelf wel steeds op terug komen. En dan is het aan moeder of ze haar angsten de overhand geeft (waarschijnlijk) wel van mening zijnde dat voor het bestwil van haar kind is of dat ze het geluk van haar kind voorop stelt.

Ik zal eerlijk gezegd de boel gewoon even laten rusten. Staat in het contract dat ouders er samen uit moeten komen. En dat zijn ze nu nog niet. En als het kind het graag wil, wil ze dat over een jaar ook nog wel dus waarom de haast. En dan is de kans groter dat moeders inbind als ze merkt dat haar kind het al een jaar echt wil. Of je kunt dan eens een gesprek met moeders aangaan, eventueel bespreken dat kind eerst een proefles doet en ze daar bij mag zijn. En jullie daarna verder praten als ze de reactie van kind heeft gezien erop.

Even mijn persoonlijke ervaring dat je die angst niet zomaar uit krijgt bij ouders. Hier vaders die absoluut niet wilde dat ik ging paardrijden. Mijn moeder heeft mij toe via een contact op mijn basisschool gewoon op ponyles gedaan bij een vrouw die dat als hobby gaf aan kinderen. Ik was toen 7 jaar. Was vaders niet mee eens maar toen zat ik er al op dus had hij niet veel meer in te brengen. Hij was echter maar wat blij dat die vrouw er na een aantal jaar mee stopte. Ik wilde daarna heel graag naar een 'echte' manege. Maar dat kreeg ik toch echt niet voor elkaar bij hem. En moeders wilde het niet weer achter zijn rug om. En geloof mij ik heb wat afgezeurd. En ik zie mijn vader niet snel boos. Maar die paar keer dat ik hem echt boos zag ging vaak over paarden. Ik heb toen een aantal jaar niet gereden tot dat ik 16 jaar was en zelf de manege heb gebeld en zelf maar 14 km heen fietste, ging paardrijden en weer 14 km. terug. Ik wilde het al sinds die vrouw was gestopt en mijn ouders gingen mij niet helpen om de eerste stap te zetten. Dus toen ik 16 jaar was vond ik dat ik wel oud genoeg was om zelf de keuze te maken. XD. Maar goed moraal van het verhaal; als het kind het echt zelf graag wil zal dat er niet zomaar uitgaan. Maar de angst bij haar moeder zal ook niet zomaar weg gaan. Mijn vaders wil mij nog steeds het liefst verbieden om op te stappen. En inmiddels ben ik en heb ik 2 eigen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:32

Kuggur schreef:
Hoe dit "juridisch" zit? De sportkeuze van dit arme kind moet voor de rechter uitgevochten worden?
Pathetisch.

Pcies wat ik ook dacht.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:34

Gloa schreef:
Nee hoor ik heb er geen belang bij. Steun mijn partner maar verder maakt het mij niet uit als het kind maar gelukkig is met de hobby. Als ze graag wil rijden mag ze ook een rondje hobbelen op mijn paard en dat doet ze ook af en toe.

Ze zou naar een manege met alleen maar shetlandpony's gaan dus de risico's zijn niet zo groot als bij een normale manege.

De kinderen wonen bij de vader en zitten daar ook op school. Ze zijn woensdag middag en 3 van de 4 weekenden bij de moeder.

Maar als papa betaalt en ze is het meest bij papa, dan gaat ze toch gewoon bij papa op paardrijles en heeft moeders er toch helemaal geen last van?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:35

Relaxed schreef:
Kuggur schreef:
Hoe dit "juridisch" zit? De sportkeuze van dit arme kind moet voor de rechter uitgevochten worden?
Pathetisch.

Mee eens. En verder zou ik je er vooral niet mee bemoeien. Het is de zaak tussen moeder en vader. Haar wensen zou ik dus respecteren en het verder mama en papa laten uitvechten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:36

Tja, lastig. Ik mocht vroeger eigenlijk ook niet paardrijden van mijn moeder, wel van mijn vader. Ik woonde bij mijn moeder overigens.
Hoewel mijn moeder het te gevaarlijk vond, begon ik toch met paardrijden in de weekends dat ik bij mijn vader was. Mij heeft het veel goed gedaan. Het is bijna 19 jaar geleden dat ik begon te rijden en ik rijd nog steeds.

Desondanks begrijp ik in de situatie die je beschrijft wel de beweegredenen van de moeder. Misschien kan er een compromis gemaakt worden?
Mijn zus is eerder dan ik beginnen rijden. Zij wou al van haar 5 jaar op paardrijden, maar moest wachten tot ze 12 was. Als ze dan nog altijd wou paardrijden, mocht ze beginnen. En ja, op haar 11,5 jaar is ze begonnen.
Misschien dat zo’n compromis ook mogelijk is (nl. even wachten tot het kind wat ouder is en meer elf de keuze kan maken).

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:44

Relaxed schreef:
Gloa schreef:

Maar als papa betaalt en ze is het meest bij papa, dan gaat ze toch gewoon bij papa op paardrijles en heeft moeders er toch helemaal geen last van?

Moeders heeft er geen last van qua tijd en geld. Maar ik geloof dat moeders het idee van paardrijden niet leuk/gevaarlijk vindt. Dus daar heeft zij wel last van. En in het contract staat nog steeds dat zij er samen uit moeten komen. En ook al vind heel bokt dat paardrijden echt niet zo gevaarlijk is want met elke andere sport kun je ook gewond raken. Weet ik uit ervaring dat je dit helaas niet zomaar bij een niet-paardenmens uit zijn of haar hoofd kan praten. Ook niet omdat er bezorgdheid bij komt kijken en zij denkt dat het voor de veiligheid van het kind beter is dat kind niet gaat paardrijden. En ondanks dat moeders geen last van tijd/geld heeft door die hobby van haar kind. Heeft ze wel wat te zeggen over de veiligheid van haar kind en haar gevoel hierbij. Of het nou reëel is of niet. En of ze hier nou direct bij aanwezig is of niet. Het blijft haar kind. En het kind van de vader. En zoals in het contract staat moeten ze er samen uitkomen. En moeders staat er nog niet achter. Dus dan zou ik het kind niet zomaar wel op paardrijden doen. Laat er gewoon even wat tijd overheen gaan. Als het kind het graag wil, wil ze dat over een jaar ook wel. En dan ziet moeders misschien ook wel in dat het kind hierin serieus is en echt wil. En dan is moeders misschien wat makkelijker over te halen, eventueel geholpen met argumenten waarom paardrijden wel goed is voor een kind.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:45

Ik vind dit een erg moeilijk iets. Als de moeder het echt niet wilt, omdat ze het te gevaarlijk vindt zal dat gerespecteerd moeten worden door de vader.
Als het ook grotendeels meespeelt dat moeder bang is dat het kind het paardrijden zo leuk gaat vinden en daardoor meer naar papa trekt omdat daar een paard rondloopt, zou ik het niet eerlijk vinden.

En paardrijden kan gevaarlijk zijn. Ik ken meer kinderen die er niet op mogen. Mijn kinderen rijden wel en zelf merk ik alleen maar dat zij juist veel balans en zelfvertrouwen ontwikkelen en motorisch erg handig worden. En natuurlijk zit daar altijd het gevaar. Maar ik zie meer gevaar in een kind op de fiets (vaak ook zonder helm, doen mijn kinderen overigens ook) naar school of door de wijk laten fietsen.

Bij voetbal kun je ook erg naar terechtkomen. Bij turnen kun je ook vreselijk ten val komen. Kindje van een collega is zelfs overleden na een val van/met een turntoestel.
Heel het leven zit vol risico's.

Qua niet naar de manege willen rijden ... dit lijkt mij niet van toepassing bij co-ouderschap. Dan kan papa haar juist laten rijden in de tijd dat ze bij hem is.
Wellicht kan er een compromis gesloten worden. Dat ze eerst vooral gaat borstelen en enkel erop zit en ''rijdt'' als de pony vastgehouden wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:46

Babootje schreef:
Maar als ze bij vader woont, kan ze dan niet gewoon op 1 van die dagen naar ponyles? Dan is dat argument al uit de weg toch? En dan kan ze op de dagen dat ze bij moeder is een leuke andere sport doen?

Ze zou sowieso bij vader op de manege gaan.

Dat is ook al voorgelegd bij de moeder. Vader betaalt alle overstijgende kosten en moeder krijgt daar bovenop nog alimentatie voor onderhoud. Hij betaalt voor de kinderen 1 hobby. Nog een sport erbij zou de moeder zelf moeten betalen en dat wil ze niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-18 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:48

Hobbies zijn gewoin niet belangrijk genoeg om ruzie over te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:51

Daantj__ schreef:
Relaxed schreef:

Moeders heeft er geen last van qua tijd en geld. Maar ik geloof dat moeders het idee van paardrijden niet leuk/gevaarlijk vindt. Dus daar heeft zij wel last van. En in het contract staat nog steeds dat zij er samen uit moeten komen. En ook al vind heel bokt dat paardrijden echt niet zo gevaarlijk is want met elke andere sport kun je ook gewond raken. Weet ik uit ervaring dat je dit helaas niet zomaar bij een niet-paardenmens uit zijn of haar hoofd kan praten. Ook niet omdat er bezorgdheid bij komt kijken en zij denkt dat het voor de veiligheid van het kind beter is dat kind niet gaat paardrijden. En ondanks dat moeders geen last van tijd/geld heeft door die hobby van haar kind. Heeft ze wel wat te zeggen over de veiligheid van haar kind en haar gevoel hierbij. Of het nou reëel is of niet. En of ze hier nou direct bij aanwezig is of niet. Het blijft haar kind. En het kind van de vader. En zoals in het contract staat moeten ze er samen uitkomen. En moeders staat er nog niet achter. Dus dan zou ik het kind niet zomaar wel op paardrijden doen. Laat er gewoon even wat tijd overheen gaan. Als het kind het graag wil, wil ze dat over een jaar ook wel. En dan ziet moeders misschien ook wel in dat het kind hierin serieus is en echt wil. En dan is moeders misschien wat makkelijker over te halen, eventueel geholpen met argumenten waarom paardrijden wel goed is voor een kind.

Dat begrijp ik allemaal, maar ik vind het van de zotte dat je als ouder je kind blijkbaar iets niet gunt, vanuit eigenbelang of vanuit je eigen angsten (als het financieel niet kan vind ik het een ander verhaal) :n Ik had een collega en zij en haar man hadden helemaal niks met voetbal, wou hun jongste op voetbal.. Dat hielden ze ook tegen, puur omdat zij het geen leuke sport vonden en niet aan het veld wouden staan (letterlijk haar woorden) Ik vind dat echt te bezopen voor woorden :n

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:51

Cayenne schreef:
Relaxed schreef:

Mee eens. En verder zou ik je er vooral niet mee bemoeien. Het is de zaak tussen moeder en vader. Haar wensen zou ik dus respecteren en het verder mama en papa laten uitvechten.

Snap best wel wat je bedoeld, maar TS vraagt hier slechts om informatie.
En toch zal zij er ook zijdelings altijd mee te maken krijgen.

De reden "het is geen sport" vind ik persoonlijk onzin.
De reden "angst" kan ik begrijpen.

Maar hoe het juridisch zit weet ik niet. Ik hoop eerlijk gezegd dat er vooral naar het kind geluisterd gaat worden, wat zij(?) graag wil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:56

Snap er niets meer van, jij bent de huidige partner van de vader??

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:56

Wat ook bij moeder mee zou kunnen spelen is dat de nieuwe partner van haar ex (TS als ik het zo lees) een paardenvrouw is. Ze zou kunnen denken dat TS haar dochter heeft beïnvloedt. En het daarom ook uit principe niet wil.
Wellicht kleinzielig, maar niets menselijks is ons vreemd toch.

Ik mocht ook niet op paardrijden vroeger. Vond ik heul vals, maar toen ik 20 was toch op les gegaan en nu zelf een pony. Mijn moeder (77) vindt het nogaltijd bezopen .
Tja, soms zijn angsten niet weg te redeneren.
Dat van laten beslissen als ze 12 is lijkt mij prima. Ga niet over het hoofd van je dochter vechten. Het is het echt zo niet waard.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:02

De ouders zullen er zelf uit moeten komen.
Het is hun kind dus hun kiezen dan maakt het niet uit wat anderen er van vinden.

Lastige situaties altijd scheiden en kinderen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:07

Co ouderschap houdt in dat je samen voor het kind zorgt in overleg en met respect voor wlkaar.

Als vader en moeder nog bij elkaar waren geweest, hadden ze samen ook uit deze discussie moeten komen. En dan schat ik zo in dat het kind niet op paard rijden gemogen zou hebben.
Dus nu ook niet, omdat de ex partners het niet eens zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:11

Relaxed schreef:
Dat begrijp ik allemaal, maar ik vind het van de zotte dat je als ouder je kind blijkbaar iets niet gunt, vanuit eigenbelang of vanuit je eigen angsten (als het financieel niet kan vind ik het een ander verhaal) :n

Ok; ik ben dus een slechte moeder en 'gun' ik mijn kind niks.

Mijn kinderen hebben nooit paardgereden toen ze jonger waren.
Ik heb 1 dochter die het wel interessant vindt en zij mocht vanaf een jaar of 10 af en toe mee verzorgen.
Ook toen ze klein waren gingen ze niet mee; dit omdat ik ze niet in de gaten kon houden terwijl ik bezig was.

En ja; ik vond (en vind nog steeds) het doodeng zo'n kleintje bij paarden.
Heb dat ooit eens fout zien gaan en dat wilde ik voorkomen met mijn kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:12

Brainless schreef:
Relaxed schreef:
Dat begrijp ik allemaal, maar ik vind het van de zotte dat je als ouder je kind blijkbaar iets niet gunt, vanuit eigenbelang of vanuit je eigen angsten (als het financieel niet kan vind ik het een ander verhaal) :n

Ok; ik ben dus een slechte moeder en 'gun' ik mijn kind niks.

Mijn kinderen hebben nooit paardgereden toen ze jonger waren.
Ik heb 1 dochter die het wel interessant vindt en zij mocht vanaf een jaar of 10 af en toe mee verzorgen.
Ook toen ze klein waren gingen ze niet mee; dit omdat ik ze niet in de gaten kon houden terwijl ik bezig was.

En ja; ik vond (en vind nog steeds) het doodeng zo'n kleintje bij paarden.
Heb dat ooit eens fout zien gaan en dat wilde ik voorkomen met mijn kinderen.

Betrek het vooral niet op jezelf, is gewoon mijn mening ;)

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:15

Gloa schreef:

Is dit niet misschien iets wat er ook een beetje steekt?
- Moeder en vader moeten dit samen overeenkomen.
- Vader vindt het niet zo'n probleem.
- Moeder vindt het eng/wil het niet.
- Nieuwe partner van vader laat het kind al paardrijden (op een groter paard dus enger) terwijl moeder en vader het samen nog niet eens kunnen worden of paardrijden wel mag.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 30-04-18 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:16

Er zijn legio gevallen waarin de ouders samen zijn maar ze toch ook verschillen van mening om toe te stemmen in een sport. Zo raar is dat niet en het heeft dan ook niet te maken met het wel of niet gunnen aan het kind. mensen zijn gewoon verschillend en voelen en denken verschillend. En ja, er zal een keuze gemaakt worden. Die keuze kan dan na een tijdje misschien veranderen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:18

troi schreef:
Sowieso voor het belang van het kind zou ik er niet over strijden maar een andere sport zoeken. Er zijn genoeg leuke sporten in NL.

Edit, paardrijden dus. Dat is ook enorm gevaarlijk eerlijk is eerlijk! Ik zou haar wens respecteren

Belang voor het kind is toch wat het kind wil?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:21

wemkelover schreef:
Wat voor sport? Waarom wil moeder het niet?
Wil het kind het echt? Of is het zo'n kind dat elke maand weer wat anders wil?

Precies. Wij kunnen hier toch helemaal niet over oordelen? En daarnaast: In het ouderschapsplan staat in overleg.
Er wordt nu gevraagd: “wat nu?” Nou heel simpel, het feest gaat niet door want 1 ouder is het er niet mee eens. Wat een onzin om juridische stappen te willen ondernemen. Pa en ma moeten maar om tafel, zijn ze volwassen genoeg voor. En ik neem aan dat Ma er een goede reden voor heeft om kindlief niet op deze sport te laten gaan, ze doet het heus niet om te stangen.
Misschien kan ze een voorstel doen voor sport B of C?

Edit: Lees nu dat het om paardrijden gaat. :D :D Mijn vader heeft het originele grapje om aan andere vaders te vragen hun kind aan de drugs te zetten, dat is goedkoper dan paardrijden. _O- Kort om; ik snap mama wel!
Laatst bijgewerkt door Giolli op 30-04-18 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt