Etiquette bovenwoning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:32

In de hal voel ik me thuis genoeg om er even een pakketje in ontvangst aan te nemen. En dan heb ik 'm ook eerder :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:35

beatje schreef:
Het verbaast mij dat iedereen bezorgers zoveel trappen laat doen.Ik denk dat ik gauw bezorger af was. Wat een job zeg.

Ik vind het ook best wel aso om een bezorger trappen te laten lopen eigenlijk (tenzij je door gezondheid zelf niet naar beneden kan oid). Zou toch zelf naar beneden gaan of hem/haar op zijn minst tegemoet lopen.

Hier geen intercom en geen knopje, dus de keus heb ik sowieso niet :D

Winged

Re: Etiquette bovenwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:45

Als een bedrijf voor het eten brengen 2,50 bezorgkosten vraagt terwijl ze nog geen kilometer bij mij vandaan zitten... Dan mogen ze lopen hoor :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:55

wij mogen ook niet zo maar de deur openen van de VVE, de camera bij de bellen buiten hangt wat vreemd, dus kleine mensen zie ik niet staan op mijn beeldscherm binnen.
Ik woon er pas een jaar en weet nog steeds niet welke deur ik met welk knopje open moet doen, zo vaak wordt er hier aangebeld :')

Bezorgers: mijn man loopt ze tegemoet, ik niet, er is een lift en ze hoeven maar naar 1 hoog.
Ik haal overigens het lieft mijn pakjes op bij een ophaalpunt, maar soms is die optie er niet.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:55

Ik kan de deur niet opendrukken zonder de intercom handset af te nemen.
Onze voordeur is boven, daar zit ook de brievenbus (dus niet beneden in de centrale hal) dus postbezorgers enzo moeten naar boven komen.
In het begin liep ik nog wel eens naar beneden, maar dan wilden ze het pakketje niet overhandigen omdat ze niet zeker wisten dat ik op het juiste nummer woonden.
Eten bestellen doen we eigenlijk nooit, wij zitten midden op de high street en als we al wat kopen dan halen we t zelf wel op.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:58

Tja, als bezorger weet je dat het voor kan komen dat je trap moet lopen. Wil/kun je dat niet, dan had je een ander beroep moeten kiezen :o Ik kom pakketjes vaak een aantal trappen tegemoet hoor, maar voor ik iets van schoenen etc heb gevonden zijn ze al halverwege.

Scheelt dat ik er 9 van de 10 keer overdag toch niet ben, en de buren die beneden wonen nemen al mijn pakketjes aan. Dus dan hoeven ze maar één klein trapje op :Y)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:03

Ik had, toen we nog op een flat woonden, een intercom met camera :D alleen ging heel gek het geluid ook gelijk aan dus dan hoorde je mensen in je gang praten :+

Maar ik kon dus zien wie het was en afhankelijk daarvan al open doen.

Pakketjes en eten liet ik gewoon naar boven brengen, vonden ze allemaal ook heel normaal. Ik vond dat eerst ook raar, maar kennelijk deden ze dat (in die buurt dan iig) altijd zo :)

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:15

Ik roep gewoon iets van hoi of hallo door de intercom. Dan hoor je meteen wie het is aan het antwoord.
Ik ga naar beneden voor afhaalmaaltijden etc. en roep dan ook effe door de intercom dat ik naar beneden kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:26

Mijn vriend woont in een flat en daar is de etiquette ook een beetje maf. Het is qua indeling een heel raar gebouw dus bezorgers kunnen de voordeur vaak niet vinden, wat best banketstaaf is. Voor pakketjes loop ik altijd naar beneden, de postbezorger belt ook gewoon aan en zegt dan 'ik wacht beneden'. Prima. Bezorgers van eten lopen meestal wel naar boven maar uiteindelijk loop ik ze meestal tegemoet omdat ze het niet kunnen vinden :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:34

Winged schreef:
Als een bedrijf voor het eten brengen 2,50 bezorgkosten vraagt terwijl ze nog geen kilometer bij mij vandaan zitten... Dan mogen ze lopen hoor :P

Maar geef je zo'n bezorger dan wel fooi?
Vind dat bezorgers al zo uitgebuit worden, ik zou me er gewoon niet prettig bij voelen ze hier ook nog de trappen op te laten lopen :=

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:40

Ze krijgen toch gewoon hun loon? En af en toe een trap oplopen hoort er gewoon bij. Als je dat niet wil, moet je wat anders gaan doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:44

De wereld is niet zo simpel, maar goed ieder z'n mening :)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:58

Ik ben bezorger van boodschappen en in dit soort gevallen waardeer ik het echt enorm als iemand naar beneden komt om een kratje van me aan te nemen. Maar dat gebeurd bijna nooit, dus dan moet ik 3 keer op en neer voordat alles boven is.
Heb ook gewoon avondeten bezorgd, dan vond ik het uiteraard niet erg als ik gewoon naar boven moest. Is meestal niet zoveel en niet zwaar.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:06

Ik mocht juist niet naar beneden komen want dan wisten ze niet zeker of het pakketje echt voor mij bestemd was. Deed dat in het begin wel, maar toen kreeg ik dus op m'n kop. :D Wij hadden wel een lift dus ze hoefden niet met de trap (woonde 3 hoog). Dat scheelt misschien ook, kan me voorstellen dat ze bij 6 trappen wél liever hadden gehad dat ik naar beneden kwam. En dat had ik ook gerust gedaan hoor, natuurlijk is het bezorgen hun werk maar als ik 't ze makkelijker kan maken door even heen en weer te lopen, waarom niet? :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:07

Fooi: Nee. Het gaat vaak om een 1 persoonsportie, dus dat is qua gewicht weinig.

Boodschappen... Als het veel zou zijn zou ik meehelpen, maar ik haal die wel zelf in de winkel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:32

beatje schreef:
Het verbaast mij dat iedereen bezorgers zoveel trappen laat doen.Ik denk dat ik gauw bezorger af was. Wat een job zeg.

ik heb geen idee in nederland, maar toen ik in België een zomer als jobstudent als postbode heb gewerkt en ik dus ook aangetekende zendingen en pakjes bezorgde hadden wij vanuit het bedrijf gewoon de regel dat we niet naar boven mochten lopen (veiligheid en tijdbesparend), wilden de mensne niet naar beneden komen hadden ze pech, moesten ze de volgende dag hun zending op het postkantoor ophalen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:46

Ik roep altijd wel even door de intercom ook als ik iemand verwacht.

Voor bezorgers loop ik bijna altijd naar beneden (4 hoog zonder lift) tenzij ik bvb een pan op t vuur heb, mijn beesten los lopen oid. Het is zo een kleine moeite om het elkaar wat makkelijker te maken. En ik ben hoogstwaarschijnlijk niet zijn enige adres (wat menigeen hier wel lijkt te denken) dus dan kan hij ook weer vlot door naar de volgende.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:00

Mensen hoeven bij mij maar 6 treden op naar mijn voordeur, ik laat ze dan ook "boven" komen. Is het zwaar dan hobbel ik m'n trapje af om mee te sjouwen maar 90% van de bezorgers willen daar niks van hebben: "is zwaar hoor, ik breng het wel ff omhoog" :) Toen de postbode laatst met 3 18-kilozakken voer aan kwam zei ik nog "laat anders maar beneden staan, ik sjouw ze zo wel samen met manlief naar boven" maar zelfs die zijn tot op de overloop naar boven gesjouwd door de bezorger :P

Ik doe eigenlijk nooit iets met mijn intercom, als mijn bel gaat trek ik mijn voordeur open, kijk ik wie er beneden staat en doe ik de benedendeur open. Tenzij dat ik écht niks verwacht en geen zin heb, dan doe ik ook gewoon niet open en poog ik een beetje door m'n slaapkamerraam te spieken wie er onder het afdak staat :')

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:20

Bij ons komt de bezorger met de lift, maar die doet nog wel eens moeilijk waarom we zelf niet naar beneden kwamen. Maar omdat ik het niet wist heb ik met postnl gebeld, en het beleid is de voordeur van de woning.

En ik ben door de weeks vaak alleen thuis, en we wonen niet in de prettigste buurt. Ik vraag altijd wie er is via de intercom. Alleen de laatste paar weken wordt er midden in de nacht aan gebeld. dus dan doe ik voor de zekerheid alle sloten nog eens extra nalopen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:23

Ze staan bij mij eerder in de lift dan dat ik de kans krijg om zelf de lift in te stappen. :')
Als ik de trap pak dan sta ik aan de verkeerde kant van de flat (waar ook de portiek/bellen niet zijn).
Mijn postbode heeft dus een beetje luxe haha!
Heb alleen een telefoonsysteem, neem wel altijd op en zeg iets in de vorm van hallo of hoi.
Dan krijg ik als reactie wie t is.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:31

Over weten wie je bent, mijn vorige woonplek had ook een centrale toegangsdeur. Toen ik een keer tegelijk aan kwam met de pakketbezorger heeft hij me gevraagd of ik mijn brievenbus kon openen om te laten zien dat ik bij dat adres hoorde, vond ik wel een nette oplossing.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:34

Ik neem altijd op als er aangebeld wordt. Lijkt me voor degene beneden ook prettig, dan weet je in ieder geval dat de deur open gedaan wordt en mis je hem niet.

Voor pakketbezorgers doe ik de deur wel open (vooral in de winter wil ik ze niet in de kou laten staan), maar ik kom altijd zelf naar beneden. Heel af en toe komen ze me tegemoet, maar meestal wachten ze gewoon bij de voordeur. Lijkt me ook niet gek, want het komt natuurlijk best vaak voor dat ze pakketjes bij meerdere mensen uit het complex moeten afleveren. Dan is het makkelijker als iedereen gewoon zijn pakketje komt afhalen.

Pizzabezorgers komen bij ons wel vaak zelf naar boven, maar ook die loop ik tegemoet. Zou er zelf ook niet blij van worden al die trappen op te moeten.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 20:14

Wat leuk zoveel reacties en toch ook wel soms licht verschillende methodes :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:02

Manou schreef:
Over weten wie je bent, mijn vorige woonplek had ook een centrale toegangsdeur. Toen ik een keer tegelijk aan kwam met de pakketbezorger heeft hij me gevraagd of ik mijn brievenbus kon openen om te laten zien dat ik bij dat adres hoorde, vond ik wel een nette oplossing.

Wat apart, daar doen ze hier echt nooit moeilijk over. Meestal krijg je voor de hele flat de pakketten mee, de bezorgers zijn altijd blij als ze het bij iemand kunnen achterlaten :') Alleen mijn pakketten nemen mijn buren soms niet in ontvangst. Wat ik me ook wel kan voorstellen met zakken muesli en dergelijke.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:40

Wat een onwijs goede vraag TS.
Ik voel mij ook ontzettend onzeker en een kneus omdat ik niet weet hoe het normaal gaat.

Kom van de boerderij en woon nu 3 hoog.
Als ik iemand verwacht roep ik gewoon hooooii. En druk op de knop.

Bij een bezorger van eten of pakketjes doe ik de deur open en roep ik: kom er aan!
Meestal komen ze me dan al halverwege tegemoet.

Maar laatst had ik een oude man als bezorger dus ik riep: kom er aan.
Kom ik beneden, staat hij mij verdwaasd aan te kijken en zegt: Dat heb ik nog niet eerder mee gemaakt, normaal moet ik altijd naar boven.
Hij vond het helemaal geweldig.
En bedankte mij uitgebreid terwijl ik mij een beetje opgelaten voelde omdat ik dacht dat dat hoorde _O-

Ohja fooi geef ik nooit.
Heb nooit contand geld en betaal mijn bezorging altijd via iDeal